De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • medialabs
    Medlem
    • 2002-03-10
    • 2704

Iransk teckningstävling om Förintelsen

Den iranska tidningen Hamshahri har lyst ut en teckningstävling på temat Förintelsen. Så vill man testa yttrandefriheten i väst.

Hela debatten om bilderna och våldet har bara stärkt min allmänna uppfattning om muslimer i helhet. Men man ska inte dra alla över samma kam/kant eller om det nu var stup..

Någon som minns följande och protesterna? Eche homo och hyllningen till den självmordsbombaren som fanns i Stockholm och som saboterades utav den Israeliska ambassadören? Minns inte om någon brände ned nån ambassad eller kyrka eller bojkott? Men över ett dussin teckningar så dör folk, arbeten går förlorade och ekonomisk kris för företag och när länder som Syrien använder protesterna för egna syften att skapa obalans och nästan inbördeskrig i Libanon så har detta gått lite för långt...

Och när blev Islam något som man inte får skämta om? Vi skämtar ju dagligen om Aids, svältkatastrofer, Judar, homosexuella, kyrkan, Israel, osv.. osv.. osv.. på TV, radio, Internet, trycksaker, människor emellan. Ska vi inte införa en total krigscensur över ämnet "Islam".

Men jag gråter inte över detta, nu ska jag fortsätta med min analys av frimärken som den finländska militärförvaltningen lät trycka upp i Öst-Karelen under 1941-1944, det är spännande!!!!!
    Last edited by medialabs; 2006-02-08, 13:04.

Comment

• PeW
      Medlem
      • 2000-06-20
      • 6839

Ja, det är väl bättre att utlysa en teckningstävling om förintelsen än att bränna ambassader? Blir ju lite mer på samma nivå då. Tycker det är ett utmärkt initiativ

[citat]Hela debatten om bilderna och våldet har bara stärkt min allmänna uppfattning om muslimer i helhet. Men man ska inte dra alla över samma kam/kant eller om det nu var stup..[/citat]Du har nog redan ramlat utför stupet, redan innan det här

Comment

• MindreVetande
        Medlem
        • 2005-10-06
        • 362

Eller DN-teckningen för något år sen.

Orsakade 3 insändare av svenska läsare som faktiskt sett bilden och en mail-bombning från någon amerikansk organisation som ansåg at den var antisemitisk (Det värsta var att teckningen faktiskt var översatt så att ingen insåg att kampanjen bevisade teckningens poäng är sanslöst...)

Comment

• medialabs
          Medlem
          • 2002-03-10
          • 2704

Detta är fan sorgligt.

Den nordiska observatörsstyrkan i Hebron evakueras nu under dramatiska former, sedan de angripits av uppretade palestinska ungdomar. Israelisk militär ska eskortera observatörerna till Tel Aviv. Tolv svenskar ingår i observatörsstyrkan. Flera hundra palestinska ungdomar samlades vid elvatiden på onsdagsförmiddagen utanför den internationella obeservatörsstyrkan TIPH:s högkvarter i staden Hebron på södra Västbanken.
          Hellre en Internationell observatörsstyrka än att inte ha något alls i området nu.. Vad kommer att hända nu istället? Misstänker att enheter ur den Israeliska armén kommer att ta över och motsättningarna ökar istället i området som övergivits utav TIPH.

TIPH (Temporary International Presence in Hebron) är en obeväpnad observatörsstyrka som består av ett 60-tal personer från Sverige, Norge, Danmark, Turkiet, Italien och Schweiz.

Comment

• PeW
            Medlem
            • 2000-06-20
            • 6839

Det blir nog svårt för nordiska fredsbevarande styrkor att få tillbaka förtroendet bland vildhjärnorna i de mest kaotiska områdena i mellanöstern, tyvärr. Man har krigat för mindre än så i historien. Något som tydligen glöms bort av alla i ledande positioner som pläderar för tryckfrihet alá grova förolämpningar.

Comment

• Mattias Nordin
              Medlem
              • 2005-12-01
              • 1046

MAYBELLINE - "Maybe the profet is born with it"

Förlåt, detta ska man kanske inte posta, jag vill inte kasta mer bensin på elden men i och med internet ploppar det upp en massa profetbilder överallt.

Här är några exempel:

Jag håller med om föregående talare som sa att låt dem ha en rit-tävling om förintelsen. Det är nog ungefär lika smakfullt som det här är. Jag stödjer det inte då förintesen har skett på riktigt vilket jag är skeptisk till att alla bibelhändelser har...

OBS! BILDBEVIS
              MVH MATTIAS
              AKA mattiasnordin
              Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
              http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• HiDensity
                Medlem
                • 2005-12-02
                • 1644

Originally posted by OveRRidE
                Jag vet inte vad din syn på fred är, men min är iallafall inte förstörandet av utländska ambassader, upplopp, bojkott eller bombhot på grund avett par tecknade bilder. Men vill man vara, återigen, politiskt korrekt, ja.. då blir det väl den vägen antar jag. :O
                Jag fattar inte hur du tänker. Hur kan du skylla våldsamheterna på religionen Islam?? Det finns 1,5 miljarder muslimer i världen. De som har demonstrerat aktivt mot teckningarna är 15 000, och en liten del av dem är våldsverkare.

Och varför klandrar du muslimer för att generalisera och bojkotta "hela danmark", när du själv anklagar hela islam och religion i största allmänhet!?

DIN och dina likars hets mot religion och islam LEDER till våldsamheter och förakt mot västvärlden. PRECIS som våldsverkare och hetsare i den muslimska världen leder till främlingsfientlighet och hat mot islam här.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
                Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Dryden alternativt forumledarna.

Dryden
                Moderator, webForum
                Last edited by Dryden; 2006-02-09, 11:57.
                http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Comment

• greggan
                  Medlem
                  • 2004-01-30
                  • 601

Det är väl bra att dom testar hur yttrandefriheten fungerar i väst. Jag tror inte att folk kommer reagera på eventuella bilder som kommer in. Vissa kanske kommer tycka att det är smaklöst, men jag tror inte att nån kommer bli sura på Iran för det.
                  Däremot är det väl också lite dumt att de vill "testa var gränsen går" ungefär som om dom vill ha krig?!
                  /greggan greggan

Comment

• Mattias Nordin
                    Medlem
                    • 2005-12-01
                    • 1046

Originally posted by HiDensity
                    DIN och dina likars hets mot religion och islam LEDER till våldsamheter och förakt mot västvärlden. PRECIS som våldsverkare och hetsare i den muslimska världen leder till främlingsfientlighet och hat mot islam här.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
                    Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Dryden alternativt forumledarna.

Dryden
                    Moderator, webForum
                    Vad säger du? Att vi skriver inlägg på ett forum innebär inte att vi kommer gå ner på stan och provocera någon genom att mucka gräl med någon eller att trycka upp muhammed affischer i ansiktet på de som inte vågar se dem. Blir någon upprörd om att läsa om vad som står här så får de skylla sig själva. Den här informationen får man leta sig till och den predikas inte ut på något sätt!

[citat]PRECIS som våldsverkare och hetsare i den muslimska världen leder till främlingsfientlighet och hat mot islam här[/citat]

Det är väl en förbannat stor skillnad på att springa omkring med vapen och skjuta hejvilt och kasta brandbomber lite här och där. Hur många har inte redan avlidigt i de så kallade demonstrationerna? Och vad är det de igentligen protesterar mot ??? Ursäkten har redan kommit... Och fortfarande, den där muhammed grejjen gäller bara för de troende och det är inte någon muslim, vad vitt jag vet, som har publiserat bilden.

De är ju deras osmidiga "demonstrationer" som bidrar till ett nyhetsvärde. Och det är pga av nyheternas publisering av all förstörelse och vansinne de håller på med som får mig att posta i detta forum.

Förakt mot västvärlden... Det ämnet skulle kunna diskuteras hur länge som helst. Hade de regionerna haft fri tillgång till media så hade nog normaliserats tror jag...

Nåväl. Detta forum står väl för det fria ordet. Läser du detta så har du gjort ett val om att du vill läsa det. Ingen (läs: livets ordare. Jag bor i Uppsala) kommer och knackar på din dörr för att trycka upp detta i ansiktet på dig. Därmed kan vi väl knappast bidra till hets mot folkgrupp *ler* genom att posta här...

Nu ska jag gå och äta kebab (omvänd bojkott!)
                    Last edited by Dryden; 2006-02-09, 11:57.
                    MVH MATTIAS
                    AKA mattiasnordin
                    Registrerad: 2001-05-23 | Inlägg: 2 062
                    http://mattiasnordin.net/web08/ |

Comment

• mayday
                      Medlem
                      • 2000-08-18
                      • 3212

Vet inte om det är nämnt innan
                      Såg på nyheterna nu

Dom ska publisera Teckningarna Från iran (Karikartyr på Förintelsen) i Jyllandsposten
                      Nu tigger dom ju om Sanktioner o Krig typ

Jag har inget imot o sponsra ett krig eller aktion mot Danmark/jyllandsposten
                      Pressfrihet har inget med saken o göra när dom upprepar samma sak detta är en ren kränkning inget annat
                      " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• devotion
                        Medlem
                        • 2001-01-20
                        • 2711

Originally posted by mayday
                        Jag har inget imot o sponsra ett krig eller aktion mot Danmark/jyllandsposten
                        Pressfrihet har inget med saken o göra när dom upprepar samma sak detta är en ren kränkning inget annat

Förstår ingenting!
                        I'm not a slave to a god that doesn't exist...

Comment

• kobranturre
                          Medlem
                          • 2004-05-01
                          • 602

Undrar om Iranska medier antar en utmaning som består av att publicera något självkränkande.
                          Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

Comment

• Virtual
                            Medlem
                            • 2005-09-07
                            • 167

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing! /Edmund Burke

Comment

• medialabs
                              Medlem
                              • 2002-03-10
                              • 2704

Från DN:

En amerikansk tevestation uppgav på onsdagen att Jyllands-Postens kulturchef Flemming Rose sagt att tidningen ska publicera iranska karikatyrer av Förintelsen.

- Det är fel, säger Flemming Rose till Dagens Nyheter. Vi har inte fattat något beslut om att publicera dem och det kan vi naturligtvis inte göra innan vi sett dem.

Det var i tisdags som Irans största tidning utlyste en tävling om de bästa karikatyrerna av Förintelsen.

Flemming Rose säger att Jyllands-Posten ska överväga en publicering när man sett teckningarna.

Comment

• lilja
                                Medlem
                                • 2004-07-30
                                • 1219

Jag anser att det är stor skillnad på censur/pressfrihet och att visa respekt för andra människor vilket vi i väst uppenbarligen inte gör...

Samtidigt är jag emot att regeringar skall be om ursäkt för vad någon tidning gör eller att man skall börja bomba och bränna andra länder för att de retas lite...

Dessutom är muslimer tekniskt sett inte en folkgrupp så som judar. Att angripa en folkgrupp som man ville utroda i krig är en hel annan sak än att angripa en religion. Åtminstonne i lagens mening...

Jag tror att det mesta våldet som uppstått kommer från extremister på båda sidor som bara är ute efter att skapa bråk och förstöra. Åtminstonne var det precis det jag lärde mig i religionskunskapen i skolan när jag fick veta att bara några få procent av muslimerna är extrema i sin tro. Resterande är sekulariserade muslimer precis som de flesta av oss i västvärlden är sekulariserade kristna... Eller bor du i kloster, ger upp alla dina ägodelar, avstår från sex och ber flera gånger om dag?

Det kanske är lite skillnad nu när USA varit och rotat runt i de delarna av världen så att många är extra trötta på "oss i väst" men ändå...
                                LiljaOnline

Comment

Working...