Största anledningen till att jag inte förbokar är bindningstiden på 24 månader. Jag binder mig max 18 månader men helst inte mer än 12. Sen vill jag helst börja med Mobilsurf alltid istället.
Officiella iPhone-tråden!
Collapse
X
-
Mobilsurf Alltid kör jag idag och den fungerar klockrent. Trots taket på 500Mb så kan jag inte direkt påstå att jag råkat ut för att jag knäckt det, trots att jag kört samma SIM-kort i ett mobilt bredbandsmodem till och från. 500Mb när man bara surfar är en hel del märker man.Comment
-
Bindningstid borde förbjudas enligt mig. Det är ett uselt påhitt av företag som vet att de inte kan behålla kunder med bra service och leverans. Jag är enormt sugen på uppgradering men detta gör att det inte blir ännu
Comment
-
Men det är märkligt att man inte erbjuder det från början. Jag tror att de flesta drar sig för att binda sig mer än ett år. De som köper mer avancerade telefoner har ju dessutom en tendens att byta oftare än de som nöjer sig med en enkel modell.
Håller med legis om att bindningstid är ett trist påfund, men samtidigt skulle operatörerna inte kunna subventionera telefoner om de inte fick binda kunden i samband med köp.Break a rule!Comment
-
Precis, alla har inte möjligheten att hosta upp sex-sju papp som en iPhone går på och då är bindningstid och subvention en bra lösning. Och alla som köper iPhone är inte de som byter varje år (även om merparten är det). En 78-årig tant köpte exempelvis en i höstas, i butiken jag jobbade. Jag tror inte hon byter upp sig nu. Fast man ska aldrig säga aldrig, jag tyckte det var mest coolt att hon började snacka apps och mobilsurf.
Ett års bindningstid är lämpligt för så ofta byter merparten inte operatör. Två år skulle jag själv aldrig (idagsläget) binda upp mig på så därför är exempelvis Telias Prata På-abonnemang helt inaktuellt då det enbart finns med tvåårsbindning.Comment
-
Det snackas ju hejvilt om att i stort sett alla som säljer mobiler kommer att ha olåsta ex redan from 1 Aug.
Jag har bokat min olåsta i dag så nu är det väl bara att hålla tummen att den kommer innan man dör.www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!Comment
-
Comment
-
Nu kan jag konstatera att det inte blir någon iPhone för mig den 31/7 iaf. Ingen av de tre operatörerna erbjuder något attraktivt alternativ. T.ex. vägrar jag att binda mig i 24 månader. Jag får avvakta tills det finns andra alternativ.The future is today, worry about it tomorrowComment
-
Jag hoppas ju att Telia kommer med 18-månadersalternativ, vilket också tror att de gör den 31
. Skitfånigt att hålla på priserna men jag gissar att de vill fånga alla förhandsbokande iMuppar i 24 månader. Jag är kall - men förbannat sugen.
Comment
-
...och då var Telias fullständiga prislista ute.
Det mest intressanta för min del är ju ett Mobil till vänner, 18-månaderskontrakt och 16-gigaren. Förhöjd på 200 spänn och 1395:- i butik, exklusive tillbehör (displayskydd och annat tjafs). Totalt pris för iPhonen blir då, räknat på förhöjda avgiften enbart, 4995:-. Inte jättedyrt (allt är ju relativt, kontant kostar den 5495:- så "allt man får" i subvention är ju femhundra - snålt!) trots allt men så ska man ju lägga på SMS-tjänsten också (99:-) och Mobilsurf Alltid (69:-) och då landar man i slutändan på 417 spänn i månaden. I fasta avgifter. Plus öppningsavgifter och samtal till andra nät. Det kostar att ligga på topp, och det gör jag ju inte ens eftersom 32:an blir ännu dyrare.
Comment
-
...och ju mer jag tänker på det, desto mer irriterad blir jag över att Telia inte bjussar på någon av surftjänsterna. Här tecknar man upp sig på ett dyrt abonnemang till en surfmobil i ettochetthalvt-två år i bästa fall och de kan inte ens peta dit en tjänst för 69 spänn ens ett sketet halvår.
Ruttet.Comment
-
Bortsett från att det bara går att välja förhöjd månadsavgift och inte att betala hela avgiften i ett bräde så tycker jag priset hos Telia är riktigt bra! 5095:- för en 16GB inräknat den förhöjda månadsavgiften under bindningstiden. Därtill tillkommer dock abonnemangskostnader, i mitt fall 49 + 69 kr/mån. Fortfarande ett bra erbjudande som jag lär nappa på. Nu är bara frågan hur man får tag i en mobil snabbast. Lär ju antagligen dröja flera veckor innan nästa leverans med iPhones kommer till Sverige.The future is today, worry about it tomorrowComment
Oderland
Collapse
Comment