tydal skrev:
"on or in connection with the Site or the promotion thereof"
Licensen man ger Facebook för sitt material gäller alltså =bara= på Facebook eller i reklam för Facebook.
Nej. Texten fortsätter:
"to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing" (min fetning och färgning)
Dom kan använda materialet för annat, dvs vad som helst, och även sälja användarrättigheterna vidare till nån annan, vilket jag skrivit tidigare att dom säkert gör, dvs ger bor eller säljer till ett dotterbolag för en symbolisk summa. Då spelar det i princip ingen roll vad du och FB har för avtal längre.
Hint: Om FB skulle vara ärliga med att aldrig någonsin använda materialet för anna än t.ex. reklam, så skulle dom enkelt kunna vara mycket, mycket tydligare i avtalstexten.
Ju mer kommateringar och bisatser du hittar i ett avtal, ju större risk är det att texten upprättats på exakt det sättet för att vara förvirrande och otydlig eftersom man vill dölja de verkliga intentionerna.
tydal skrev:
Var någonstans står det att de skulle få sälja ditt material? Tvärtemot står det ju:
"Facebook does not assert any ownership over your User Content;"
Nej, det betyder ju att dom inte ÄGER MATERIALET. Meningen är bara lite meningslös varmluft och finns där för att ge just det intryck som du fått.
Det handlar nämligen inte om äganderätt till materialet. Det handlar om rätten att ANVÄNDA materialet, vilket användaren går med på enligt den övriga texten.
Alltså: En bil kan vara din. Men jag har rätten att använda den som jag vill, och säljer den rätten till andra. Själva bilen är fortfarande din. Detta kallas "immaterialrätt" på svenska, eller "intellectual property rights" på engelska och verkar lite skruvat och svårfångat ibland eftersom det är oväsentligt vem som äger själva prylen.
tydal skrev:
Låt oss gå över till punkt 2. Det som normalt sker med material man laddar upp är att det kopieras, formateras om (storleksändras) och visas för allmänheten. Och det är ju därför man laddar upp det. Medlemmarna på siten, dvs andra än Facebook, kan ju kopiera materialet, visa det för allmänheten osv. Likaså tillåter Facebook att vem som helst kan utveckla egna moduler/applikationer som körs på siten, och även dessa kan ju använda andras uppladdade material.
Eftersom Facebook är baserat i USA måste de försäkra sig om att de inte blir stämda för att siten används så som den är avsedd, och därav avtalstexten om att man ger dem tillåtelse att kopiera och publicera materialet.
Fattar inte riktigt vad du är ute och far efter. Får verkligen medlemmar kopiera andra medlemmars material på FB? Annars låter det som du verkligen har ansträngt dig att hitta på ett skäl tycker jag.
Jag tycker också det verkar som om du tror att FB ställer sin sajt till förfogande för miljoner människor för att vara snälla. Så är det ju inte. Dom vill ju tjäna pengar, och eftersom den enda "vara" som dom har att tjäna pengar på är information om sina medlemmar, så är det ju det dom säljer vidare.
Och då ser dom ju till att inte hela grunden för inkomsterna kan försvinna på ett ögonblick, vilket teoretiskt skulle kunna ske om alla medlemmar tömde sina konton. Hänger du med?