DanneV skrev:
Men Facebook är ju iofs inte annorlunda än andra sajter som bygger på att låta medlemmarna skapa innehållet. Samma gäller väl på MySpace och YouTube och dom andra, tror jag. Och jag vill inte vara med på nån.
Förmodligen inte, men jag är inte med där heller, av samma skäl.
Danne V skrev:
Jo, jag läste avtalet för några månader sen.
Men detta var för 2-3 månader sen. Det är inte ovanligt att avtal ändras, så jag vet inte vad som gäller idag. Problemen med detta kommer inte heller nu, utan kanske om några år när bilder på ungarna exploateras i sammanhang du inte gillar, när du ser dig själv på den där filmen som polaren tog med mobilen när du var dyngrak, osv.
Med tanke på att det togs upp i nyheterna förra veckan lär de nog inte ha ändrat avtalet.
Dessutom vill jag nog påstå att problemet kan komma nu. Även om jag väljer att visa mina foton för mina vänner är det inte samma sak som att jag uppskattar att den sk gratis siten säljer mina bilder till någon annan och tar betalt för de bilder jag har tagit. Inte heller skulle jag uppskatta att se mina bilder i godtycklig reklam, tex. Ska mina bilder säljas ska det vara av mig...
jofawe skrev:
Det där snacket om rättigheter å sån skit har ju enbart kommit upp för att någon har blivit avis på att facebook går mycket bättre än deras lilla community (linkedin, myspace, lunarstorm whatever).
Knappast, det handlar om etik och moral. Om mina bilder, min text eller vad det vara månde som jag har copyright för ska säljas, ska det vara jag som bestämmer till vem och om, och jag som tjänar pengarna. Jag ska kunna vägra att se mina bilder eller texter i sammanhang jag inte alls stöder. Och den rätten tvingas jag ge upp på Facebook. (Dessutom gömt någonstans i ett avtal som 90% av de som vill regga sig inte läser...)
jofawe skrev:
Sen gäller ju det att facebook säger till när de använder folks material de laddat upp.. iomed att det är en delad upphovsrätt måste båda parterna godkänna.
Du kanske borde läsa avtalet...? Det medgivandet ger du en gång för alla, för allt material du laddar upp nu eller i framtiden, i samband med registreringen.
DanneV skrev:
Njae... Kan vara en bra idé. Men om du godkänner att FB får använda bilderna men ändå låser dom till dig själv med en vattenstämpel med copyrightuppgifter så finns kanske risken att dom kan skicka sina advokater efter dig om om skulle vilja använda sig av bilden.
Njaaej... Det kan de väl inte gärna hävda... Den bild jag går med på att de säljer är ju den vattenstämplade. Om originalet aldrig varit i närheten av deras site, har de ju inte rättigheten till den. Trots allt kan de inte påstå att alla bilder man tar blir deras egendom, bara de som laddas upp på deras servrar. Så det borde väl funka? Dock, skulle jag föreställa mig att de fortfarande skulle kunna sno detaljer ur bilden, för hela bilden påverakas väl inte? Så inte direkt någon felsäker utväg.
DanneV skrev:
Det viktiga är i alla fall att man verkligen fattar vad det är man ger sig in på och inte bara slentrianmässigt hakar på en trend.
Exakt.