Om man inte är så pass stark i sig själv så man kan svara på enkla frågor som varför man själv håller på med droger så kanske man inte alls ska hålla på med droger eftersom vissa droger faktiskt rent ut sagt kan förstöra livet självt. Det är inte någon leksak och det tycker jag alla ska vara medvetna om. Vi har bara ett liv och det brde man rimligtvis vara rädd om.
Ehh? Och vad har detta med mitt inlägg om debattklimatet att göra? Verkligen ett ickesvar. :/
Jag tycker knappast som majoriteten här på forumet eftersom jag är mot droger generellt och vad jag vet så är inte jag någon majoritet.
Syftar inte på dig specifikt. Ett debattklimat skapas inte av en individ.
Faktum är att man valt den nya kompisen "drogen" istället för allt annat ...
Det är verkligen ett bekvämt synsätt, att tro att drogerna är orsaken till människors missär, och inte ett symtom. För har man det synsättet så är svaret på alla sociala problem mycket enkelt -- förbjud alla droger så löser sig allt. Tyvärr är verkligheten inte lika okomplex, men det spelar väl mindre roll antar jag?
Vi försöker alla lösa de sociala problem som finns i samhället, men vi har inte samma åsikt om hur det bäst görs. Innebär inte att en åsikt är mer värd än en annan, eller att någon åsikt inte skall vara tillåten. För det kan ju, rent teoretiskt i.a.f., vara så att den metod du förespråkar kanske inte är den mest effektiva för att lösa de problem vi har. Den svenska narkotikapolitiken kanske inte är världens bästa narkotikapolitik. Vi vet inte, för ämnet är såpass tabubelagt att man inte ens får föreslå att ämnet utreds.
Det är fler än du som har sett folk råka illa ut, och där droger varit inblandade. Jag har också på nära håll sett människor gått under. Men jag håller inte med dig om hur man bäst löser problemet. Det går inte att förbjuda sig ur sammhällsproblemen, tyvärr (för det vore ju den enklaste lösningen, om den hade fungerat).
Det är bara bra om folk trivs utan droger. Det är ingen som försöker tvinga någon att ta några. Och visst vore det kanon om alla kunde leva i harmoni, utan droger, krig och annat. Men verkligheten ser nu inte ut så. Det handlar om hur man löser sammhällsproblem på bästa sätt, och då kan man inte gömma sig bakom fina citat och naiva världsbilder för då tar man inte sitt samhällsansvar. Alla, som kallar sig demokrater, borde kunna acceptera att det finns människor med andra åsikter än dem själva, även om de inte håller med dem. Vad säger att just nuvarande politik är rätt? Kan ju t.o.m. vara så (rent teoretiskt) att den politik som förs nu gör att fler fastnar i ett tungt missbruk, och det skulle i.s.f. göra dem som försvarar politiken till medansvariga, hur välvilliga de än är.