webForumDet fria alternativet

militanta islamister

Politik & samhälle

147 svar · 1 091 visningar · startad av Beatbox · sida 5 av 8

Frågan, av Beatbox

Kan någon förklara detta begrepp för mig ? Hur kan man säga att man tror på ett högre väsen (som borde ha nått gott med sig) och i samma mening säga att man är militant ? // BeatBox

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Yeah right vilket val.. :OO
"valet är ditt, anslut dig till min religion, annars dör din dotter"

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

--> Beatbox

Jag skrev...

Du borjade ju med att saga att du var talesman for hela den kristna varlden for att dina foraldrar har varit aktivt kristna i 30 ar. Jaha. Da sa jag att om vi nu ska "tavla" (vilket naturligtvis var med en stor glimt i ogat) sa vinner jag darfor att...bla bla bla...

Du skrev...

Om du tycker dig läsa någonstans att jag är en talesman för de kristna så är det ju upp tilld dig. Jag kommer då inte ihåg att jag skrivit nått sånt...

Snalla du. Du svarade pa:

Och sedan nar ar du talesperson for alla Kristna i varlden?

med:

Mina föräldrar är aktivt kristna sedan 30 år tillbaka så lite vet jag i alla fall...
// BeatBox

Sa fortsatter jag med att fraga... Medmansklighet... Vad ar det for dig och da den kristna forsamlingen?
Angande Paven ar jag nog, for forsta gangen, benagen att helt halla med HDS.

For att underlatta for dig sa ska jag beratta en del av det som faktiskt star i Dodahavsrullarna om Jesus. Dar star att mannen som vi antagligen kanner som Jesus var en kand rebell och valdsman, som inte drog sig for att rova och plundra. En slags Robin Hood om du vill. Han mordade i sin religions namn och hade manga anhangare som inte ville annat an storta romarna, vilka dom ansag, tog allt ifran dom. Jesus tillfangatogs, och domdes, for mord och valdsamt beteende. Hangdes pa korset. Hans anhangare var naturligtvis forbannade och kravde hamd. De varvade sa manga dom kunde hitta och stallde till med allt mojligt sattyg. Romarna insag att myten om Jesus som martyr var farlig och skapade oro. Dom hyrde da in skrivare som skrev ner berattelser om Jesus sa som romarna ville att folket skulle minnas honom. En man som aldrig anvande vald, inte uppmanade till vald, levde i frid och frojd osv. Att han hangdes pa korset var ju svart att forneka for romarna som da hittade pa att han hade kallat sig "Guds son". Att vara "son till Gud" var det allvarligaste man kunde utgora sig for. Minnet av "den akte" Jesus forsvann sakta ur manniskors minne och ersattes med denna fridfulle man som predikade om fred, salighet och mirakel.

The biggest fraud ever! Jag tror att den lattaste kallhanvisningen ar att direkt kontakta det museum dar Dodahavsrullarna finns.

Men forsok nu att inte ta detta som att jag ar emot religion eller Kristemdomen. For det ar jag inte. Dock diskuterade vi huruvida du som kristen vet vad som ar sant och inte sant, eller om jag som ateist kan ha ratt...

Fra jag fraga, bara av nyfikenhet, om du tillhor en kristen frikyrka eller en "vanlig" forsamling.

------------------
"Om en man med flera personligheter hotar att ta livet av sig, kan man kalla det en gisslansituation?"

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Beatbox: Så det är okej att tvinga på folk sin religiösa uppfattning under hot. Menar du det kanske? Eller, jag fattar inte riktigt.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

[Redigerat av Icaros den 16 okt 2001]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Beatbox: Så det är okej att tvinga på folk sin religiösa uppfattning under hot. Menar du det kanske? Eller, jag fattar inte riktigt

Var låg hotet ?

// BeatBox

"for forsta gangen, benagen att helt halla med HDS."

Menar du att du inte håller med mig?!?
Mitt hjärta är brustet... ;)

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

HDS

Jag haller inte alltid med dig, men i denna traden gor jag typ det....fast minus namnkallande och annat grejs *ler*

------------------
"Om en man med flera personligheter hotar att ta livet av sig, kan man kalla det en gisslansituation?"

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

annesophie : Ge mig en anledning varför jag ska sitta här och fösvara de kristnas tro när ni inte ens lyssnar ett endaste dugg på vad jag har att säga ? Det är ju bara ett jäkla pajkastande hit och dit "och han sa... och hon sa..."

// BeatBox

Som HDS skrev. Tycker jag låter lite hotande iaf. Men vaddå, jag är ju bara en hippieanarkopacifist.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

"Jag haller inte alltid med dig, men i denna traden gor jag typ det....fast minus namnkallande och annat grejs *ler*"

Men det är ju min stil ;)

------------------

Det är en JÄKLIGT konstig inställning att icke troende får kritisera troende med det tar hus i helvete om kristna kritiserar icke troende.

// BeatBox

...och så stod det i bibeln.. visst gjorde det ? Var läste du det ?

// BeatBox

A okej, jag lät lite nedlåtande kanske.
Dock, fakta är att jag inte hört så mycket fakta från din sida (beatbox), mest tomma beskyllnigar.

"bla bla anslut dig bla bla" var HDS egna tolkning. Men jag fick lite den känslan också, av att läsa tolkningen som HDS visade på.

------------------

[Redigerat av Icaros den 16 okt 2001]

A okej, jag lät lite nedlåtande kanske.
Dock, fakta är att jag inte hört så mycket fakta från din sida (beatbox), mest tomma beskyllnigar.

Det finns ju kyrkor som gärna besvarar dina frågor. Om man är intresserad av nått så finns det ju gott om information angående ämnet. Jag känner ju ingen anledning att redogöra för mina kunskaper i religon då det enda man får tillbaka är förolämpningar och dyligt. Nivån på diskussionen sjunker då.

// BeatBox

Konstigt, för mig är det tvärtom. Folk slänger förolämpningar över mig och, tex, anarkismen. Sen redogör jag gladeligen för alla missuppfattningar.
Hur var det med anarkismen förresten, jag vill ha lite mer mothugg i den tråden. :)

------------------

"...och så stod det i bibeln.. visst gjorde det ? Var läste du det ?"

Ducka inte undan ämnet.
Kravet för att han skulle hela denna "hund" var att hon skulle ansluta sig till hans religion.
Du vet mycket väl vad som menas.

------------------

Kravet för att han skulle hela denna "hund" var att hon skulle ansluta sig till hans religion.
Du vet mycket väl vad som menas.

Jupps... jag vet vad som menas....

// BeatBos

Hur var det med anarkismen förresten, jag vill ha lite mer mothugg i den tråden.

Man har ju en smula mycket på jobbet nu bara :-)

// BeatBox

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Medan jag skriver det här har det förmodligen droppat in en massa inlägg i den här tråden, med den rasande hastighet som ni kastar ord i huvudet på varandra... Det gör mig mycket ledsen att läsa vissa av inläggen eftersom de tyder på en total oförståelse för det kristna budskapet och saknar respekt för troende.

Tråden började med en fråga från Beatbox, om det inte är konstigt att man kan kalla sig för troende och samtidigt vara militant. Eftersom militant betyder "beredd att ta strid för att genomdriva vissa krav" (enligt NE) och det religiösa budskapet, enligt mig, är medmänsklighet och värme, precis som Beatbox skriver, har jag också svårt att förstå hur det går ihop. Däremot finns det många religiösa grupper, speciellt inom islam, som är fundamentalister och därigenom ofta också blir militanta. Vad detta beror på, kan man naturligtvis spekulera i. En av orsakerna tror jag är att det inom muslimska länder ofta har funnits korrumperade regimer som har förtryckt folket och att dessa fundamentalister från början kanske var frihetskämpar, men att det någonstans på vägen gått snett.

Men att därifrån gå till att diskutera om bibelns budskap ska tolkas bokstavligt eller inte tycker jag är en mycket tragisk väg. Bibeln måste ses utifrån den tid den skrevs och tolkas därefter. Mycket i Bibeln är, precis som annesophie har skrivit, översatt flera gånger av olika människor, och den troende måste tolka den en gång till. Men det är lika tragiskt att se att man inte har rätt att ifrågasätta Bibeln bara för att man inte är kristen.

Inte ens alla kristna tolkar Bibeln på samma sätt, det har vi inte minst sett när KG Hammar (en av mina idoler ;)) får utstå stor kritik från personer inom svenska kyrkan, bl.a. gällande kvinnliga präster och homosexualitet. Det om något borde visa att man kan tolka Bibeln och det kristna budskapet på olika sätt utan att "man sovit på religionslektionerna".

Jag har stor respekt för kristendomen och de som är troende. Det jag inte kan respektera är när man försöker göra sin egen tolkning till den enda sanna och avslutar med ett mycket tänkvärd citat av Mark Levengood.

Vi kan inte bara köra på autopilot och hytta med Bibeln. Vi har fått hjärnor för att använda dem. Gud blir nog inte nådig mot oss om vi lämnar tillbaka dem oanvända.

Källa

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

Man har ju en smula mycket på jobbet nu bara :-)

Hehe, det märks inte ;)
Eller jobbar du som testare på webforum kanske?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)