webForumDet fria alternativet

Terrorattentat mot USA

Politik & samhälle

175 svar · 1 266 visningar · startad av qii · sida 4 av 9

Frågan, av qii

They had it commin' - det säger jag. Det som USA har begått mot andra folk och andra delar av världen kommer tillbaka emot dem. Se på Vietnam, Kosovo, Afrika Det här är ingenting gentemot USA's egna aktioner. DÄREMOT betyder det inte att det INTE är tragiskt. Naturligtvis är det hemskt. Men USA är inte oskyldiga. \------------------ www.overand.net | [www.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du har inte svarat på min fråga, utan undivkit den

Här kommer några saker
1. CIA Tränade & utrusta afghaner
2. Pengar och vapen till gerilla i Kongo/Zaire
3.Vapen till SPLA gerillan i Sudan
4.Vapen och träning till Pinochet för att störta allende
5.Vapen och pengar till fransmännen i indokina
6.Vapen & Pengar samt träning till Anastasio Somoza arme för att störta Sandinistaras (mer känt som iran contras)

är några exempel listan kan göras lång, tyvärr

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

[Redigerat av erka den 12 sep 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Du har inte svarat på min fråga, utan undivkit den

Jo jag har svarat på din fråga (citerar mig själv:)

Beror på syftet och hur HELA historien ser ut.

Listor kan alltid göras långa beroende på vilken information man vill hitta ;)

Jag försvarar inte på något sätt de fel som USA begått bara för att jag ifrågasätter källorna till alla de påståendena som florerat på sista tiden, inte minst på wF. Det är lätt att haspla ur sig vad fan som helst om vad som helst, men att komma med bevis är det värre. Fortfarande saknas det belägg för åtskilliga påståenden om kapitalismens utsugning, krigföring m,m.. det verkar som om vissa hämtar sina argument ur diverse skandalblaskor eller propaganda blad... det har gått många dokumentärer om just det som du och andra tagit upp och det är en sak som ni missar:

Det kalla kriget.

Såväl USA som Kina, Sovjet m.m.. bedrev en strikt politik som avspeglades i såväl spionage som krigshandlingar. Det betyder INTE att de står och predikar samma politik idag. Och båda sidor har erkänt sina misstag och ingen av dem vill ha tillbaka detta. Låt oss hoppas att vi slipper få tillbaka det kalla kriget, men genom gårdagens händelser så vet i fan hur det blir... :(

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Det första kallar jag för statskupp och det andra för deltagande i krig. Det är inte terrorism. Terrorism är att direkt attackera vanliga människor för att sprida skräck.

Medlem sedan maj 2001216 inlägg

Såg på TV att man i Sverige överväger att inte visa bland annat filmen "Swordfish" på bio pga att filmen i sig innehöll en scen där ett flygplan kraschar i ett höghus.

Är detta rätt? Skulle vi inte fortsätta leva så normalt som möjligt? Kanske får vi lov att censurera alla flygscener i filmer, kanske tom kalla tillbaka alla "Skyskrapan brinner"?

Kan förstå att vissa av scenerna kan och kommer att väcka känslor hos dom flesta. Men detta har hänt förut men dock inte i USA.

------------------
Låt oss aldrig glömma 11 September 2001

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

har inte TV3 och TV4 tagit bort program som Ally McBeal och Sex In The City från tablån tillsvidare också?

------------------
mvh /
Get In Shape

Medlem sedan maj 2000156 inlägg

har inte TV3 och TV4 tagit bort program som Ally McBeal och Sex In The City från tablån tillsvidare också?

Skulle inte förvåna mig. Kanal5 har stoppat alla dokusåpor och andra premiärer den här veckan. (läs mer på www.doksapa.nu :) )

------------------
Johan
Skydda din HTML kod!
Diskutera Dokusåpor!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

http://www.dokusapa.nu/ var det förstås. :)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Exakt. Massakern i My Lai i Vietnam. Generalen beordrade amerikanska soldater att gå in i en helt oskyldig by, mörda och våldta, kvinnor och barn. En hel by blev utplånad.

För att vara exakt så var det en kapten om beordrade massakern, det var samma kapten som var chef för det kompani som utförde massakern.

Han var dessutom kapten i reserven, på den tiden i den amerikanska armen betydde det att han var värnpliktig, det var en av anledningarna till att amerikanarna avskaffade värnplikten 1973 till förmån för ett yrkesförsvar, dvs dom värnpliktigas dåliga uppträdande och bristande disciplin i vietnamnkriget.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Medlem sedan mars 2001137 inlägg

Jag blir glad när ni, allihopa reagerar! Det tyder på sunt förnuft!

Jag anser att det som hände i USA i tisdags är ett av de vidrigaste dåden någonsin. Bra. Då vet alla vad jag tycker.

Men SAMTIDIGT är det ingen media i övriga delar i världen, där USA står för terrorism och förtryck, och rapporterar. Varför?

Som om man väljer att visa vissa händelser, för att man vet att det säljer mer, och det betyder ju pengar. Eller hur?

Som den palestinska flickan sa på TV; "det är ingen som gråter över oss när vi dör. "

Det är ingen som håller tyst minut då. Men när "frihetens land" drabbas, då är det internationell sorgedag.

USA's utrikespolitik framkallade detta.

Men jag är kluven.

För det spelar ALDRIG någon roll när oskyldiga människor dör. Oavsett etnisk tillhörighet.

Detta blir, förhoppningsvis mitt sista inlägg i den här tråden.

PUNKT

------------------

www.overand.net | www.qii.f2s.com

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

USA:s uppfattade terrorverksamhet går ut på att lära araberna[och andra också] männskliga rättigheter och väst värderingar om demokrati och jämställdhet ...

Detta är i skarp kontrast till koranens något diskriminerande kvinnosyn ..

USA har makten och har utnyttjat den till att tillsätta och avsätta regeringar och se till att öppna och mer demokratiska samhällen gynnas framför de mer fundmentalistiska t.ex. i Gulfkriget då amerikanerna hjälpte det lilla försvarslösa kuwait ...

Amerikanerna tycker att en maktbalans och demokrati är viktig i mellanöstern eftersom de kontrollerar världens viktigaste energitillgång oljan och amerika vill inte att nått Jihad ska hindra deras oljeflöde ...

Detta är i skarp kontrast till koranens något diskriminerande kvinnosyn

Det där är din syn på kvinnan. Inom islam är det inga kvinnor som råkar illa ut på de sätt som de gör i väst. T ex, genom prostitution och dylikt. Det håller inte.

i Gulfkriget då amerikanerna hjälpte det lilla försvarslösa kuwait

Bullshit. USA gick in för att Saddam Hussein inte skulle nå oljan. Inte för att hjälpa Kuwait. USA lyfter inte ett finger i onödan.

amerika vill inte att nått Jihad ska hindra deras oljeflöde

Det är din bild av vad Jihad är. Vet du ens vad det egentligen betyder?

------------------

USA:s uppfattade terrorverksamhet går ut på att lära araberna[och andra också] männskliga rättigheter och väst värderingar om demokrati och jämställdhet ...

Jasså?? Dom atombombar Hiroshima för att lära japanerna mänskliga rättigheter?? Oh my god, listen to yourself!!!

------------------

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Amerikanerna tycker att en maktbalans och demokrati är viktig i mellanöstern eftersom de kontrollerar världens viktigaste energitillgång oljan och amerika vill inte att nått Jihad ska hindra deras oljeflöde ...

Och Bamse är min biologiske fader.. Ehh. USA skiter fullkomligen om det är demokrati, diktatur eller nåt feodalt system i Mellanöstern. Så länge befolkningens kan hållas på en så låg nivå som möjligt och ge så mycket profit till de amerikanska oljebolagen så är de nöjda.. Om USA är en sån stor anhängare av demokrati, varför finansiera Pinochet för att ta makten med MILITÄRA medel? Låter väldigt demokratiskt i sann, amerikansk anda.. ;)

------------------
Nudge, nudge, know what I mean, know what I mean?

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Ni måste förstå att USA är och har alltid varit en krigsälskande nation, en krigande nation. Men en med ett leende på läpparna. Vi har lärt oss att vrida runt saker och ting så att vi kan känna oss tillfreds med att göra saker som vi betraktat som onda när andra nationer utfört dem.

John Stockwell

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

T ex, genom prostitution och dylikt. Det håller inte.

Vart har du fått det ifrån? I t.ex Iran är så kallade tillfälliga äktenskap tillåtna, vilket ger en man rätt att "gifta" sig i upp till 96 timmar eller något liknande. Därefter upplöses äktenskapet och mannen är återigen ogift.

Detta förfarande används flitigt för att just ha umgänge med prostituerade. Om du orkar dra dig till minnes nyheterna för ett par månader sedan så rapporterades det om att Iran drabbats av en seriemördare som ströp prostituerade i Mashhad (läs själv).

Självklart är prositution inte lika vanligt förekommande i länder som Iran eftersom straffet för äktenskapsbrott är stening till döds. Den dömde grävs ner till brösthöjd och avlivas genom att stora stenar kastas mot huvud, ett mycket effektivt sätt som visar hur man värnar om att inga skall prostituera sig....

Dom atombombar Hiroshima för att lära japanerna mänskliga rättigheter??

Japan vägrade att ge upp ett krig som kostat miljontals människor livet, har du överhuvudtaget insett vidden av den terror som Japan åbringade länder som Kina och Korea före och under andra världskriget?

Att USA i det läget valde att atombomba Japan var kanske inte så konstigt om man funderar på det. Det var otroligt hemskt, brutalt och vidrigt, men ändå inte så konstigt, om man väljer att se på saken med den tidens ögon i skenet av omständigheterna.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Om USA är en sån stor anhängare av demokrati, varför finansiera Pinochet för att ta makten med MILITÄRA medel? Låter väldigt demokratiskt i sann, amerikansk anda..

Det kalla kriget drev såväl USA som Sovjet till att kapa åt sig andelar av världen för att "hinna före" den andra sidan. En kapprustning helt enkelt, där bland annat Cuba och Chile var brickor i "spelet".

Odemokratiskt?
Ja, mot innevånarna i Cuba och Chile... men samtidigt ett försvar för den fria demokratin. På samma sätt gjorde Sovjet!

Lika "twisted" som dagens miljöpolitiker i Sverige och Greenpeace m.fl.

Men nu råder inte nåt sån politiskt krig som det kalla kriget mellan supermakterna, så det har varit relativt lugnt de senaste tio åren. Tills nu...

När man ändå radar upp allt "hemskt" som USA gjort, varför inte ta med allt som Sovjet, Cuba och China ställt till med? De ländernas agerande hamnar ju under samma tak och de har haft samma anledningar som USA...

------------------

[Redigerat av PeW den 15 sep 2001]

Det där är din syn på kvinnan. Inom islam är det inga kvinnor som råkar illa ut på de sätt som de gör i väst. T ex, genom prostitution och dylikt. Det håller inte.

Inom Islam får fattiga kvinnor (t.ex änkor) sitta i dikena och tigga. Har de tur kan de få ihop en slant till sina barn...
Och de skulle inte "behöva" prosituera sig... :OO

Bullshit. USA gick in för att Saddam Hussein inte skulle nå oljan. Inte för att hjälpa Kuwait. USA lyfter inte ett finger i onödan.

Och vad har du för belägg för det påståendet annat än rena fördomar om USA? Förresten vad hade Saddam för rätt att invadera ett grannland? Ska vi invadera Norge i ett slag av storhetsvansinne?

------------------

Att USA i det läget valde att atombomba Japan var kanske inte så konstigt om man funderar på det. Det var otroligt hemskt, brutalt och vidrigt, men ändå inte så konstigt, om man väljer att se på saken med den tidens ögon i skenet av omständigheterna.

Frågan du nu ska ställa dej är; Vad är det som drivit Usama bin Laden att genomföra detta? Hur har USA fått honom att hata USA så mycket?

När man ändå radar upp allt "hemskt" som USA gjort, varför inte ta med allt som Sovjet, Cuba och China ställt till med? De ländernas agerande hamnar ju under samma tak och de har haft samma anledningar som USA...

Nä, det ska man inte göra. För det är USA vi snackar om! USA är inte rättfärdigade att göra något BARA för att kanske Sovjetunionen och Kina har gjort något. Jag försvarar inte de länderna. Men du försvarar faktiskt USA. Därför har Sovjetunionen och Kina ingenting med detta att göra. Just nu. Den diskussionen kan du ta med nån som försvarar Kina och Sovjetunionen. Tala med en stalinist och en maonist. Jag har liksom ingenting med det att göra, så det är inte relevant.

Och vad har du för belägg för det påståendet annat än rena fördomar om USA?

Snälla!?

USA - Vietnam -> delvis olja utanför Tonkinbukten.

USA - Kuwait -> olja olja olja olja

USA - Nigera -> olja olja olja olja

Inom Islam får fattiga kvinnor (t.ex änkor) sitta i dikena och tigga. Har de tur kan de få ihop en slant till sina barn...

Jag försvarar inte den delen i islam. Visst, det stämmer. Jag menade bara att de problem vi har i väst finns inte i öst - och tvärtom. Inlägget jag svarade på var skrivet som om väst är "så bra bra"!!

Odemokratiskt?
Ja, mot innevånarna i Cuba och Chile... men samtidigt ett försvar för den fria demokratin

Paradox?

Vem är det som har utnämt USA till världspolis? En världspolis som ska "rädda" oss från den hemska kommunismen (vilket jag måste påpeka aldrig har inträffat hittills). Jo, det är USA själva! Och inte för att skydda dej och mej! Nej, för att skydda sina egna intressen! Under andra världskriget. Amerikanska folket ville INTE gå med i kriget. Statsapparaten såg sin chans och "såg inte" de inkommande planen vid Pearl Harbor. Ojdå. Efteråt VILLE det amerikanska folket gå med i kriget. USA gick med i kriget - skyddade sina egna intressen, dvs de importer och exporter med båt som tyskarna sänkte med ubåtar.

------------------

Förresten vad hade Saddam för rätt att invadera ett grannland?

Ingen alls. Men vad har USA för rätt att lägga sig i? Om inte Kuwait direkt ber om hjälp ska väl inte USA ge sig in i leken? Dessutom vill jag också påpeka att England också är ett jävla skitland i just Kuwaitfrågan.

Ska vi invadera Norge i ett slag av storhetsvansinne?

Ja, varför inte? De har massor av olja!! 'asg'

------------------

Lika "twisted" som dagens miljöpolitiker i Sverige och Greenpeace m.fl.

You lost me there... :q

------------------

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)