Att USA i det läget valde att atombomba Japan var kanske inte så konstigt om man funderar på det. Det var otroligt hemskt, brutalt och vidrigt, men ändå inte så konstigt, om man väljer att se på saken med den tidens ögon i skenet av omständigheterna.
Frågan du nu ska ställa dej är; Vad är det som drivit Usama bin Laden att genomföra detta? Hur har USA fått honom att hata USA så mycket?
När man ändå radar upp allt "hemskt" som USA gjort, varför inte ta med allt som Sovjet, Cuba och China ställt till med? De ländernas agerande hamnar ju under samma tak och de har haft samma anledningar som USA...
Nä, det ska man inte göra. För det är USA vi snackar om! USA är inte rättfärdigade att göra något BARA för att kanske Sovjetunionen och Kina har gjort något. Jag försvarar inte de länderna. Men du försvarar faktiskt USA. Därför har Sovjetunionen och Kina ingenting med detta att göra. Just nu. Den diskussionen kan du ta med nån som försvarar Kina och Sovjetunionen. Tala med en stalinist och en maonist. Jag har liksom ingenting med det att göra, så det är inte relevant.
Och vad har du för belägg för det påståendet annat än rena fördomar om USA?
Snälla!?
USA - Vietnam -> delvis olja utanför Tonkinbukten.
USA - Kuwait -> olja olja olja olja
USA - Nigera -> olja olja olja olja
Inom Islam får fattiga kvinnor (t.ex änkor) sitta i dikena och tigga. Har de tur kan de få ihop en slant till sina barn...
Jag försvarar inte den delen i islam. Visst, det stämmer. Jag menade bara att de problem vi har i väst finns inte i öst - och tvärtom. Inlägget jag svarade på var skrivet som om väst är "så bra bra"!!
Odemokratiskt?
Ja, mot innevånarna i Cuba och Chile... men samtidigt ett försvar för den fria demokratin
Paradox?
Vem är det som har utnämt USA till världspolis? En världspolis som ska "rädda" oss från den hemska kommunismen (vilket jag måste påpeka aldrig har inträffat hittills). Jo, det är USA själva! Och inte för att skydda dej och mej! Nej, för att skydda sina egna intressen! Under andra världskriget. Amerikanska folket ville INTE gå med i kriget. Statsapparaten såg sin chans och "såg inte" de inkommande planen vid Pearl Harbor. Ojdå. Efteråt VILLE det amerikanska folket gå med i kriget. USA gick med i kriget - skyddade sina egna intressen, dvs de importer och exporter med båt som tyskarna sänkte med ubåtar.
------------------
www.overand.net | www.qii.f2s.com