webForumDet fria alternativet

Öppen politisk diskussion

Politik & samhälle

417 svar · 3 486 visningar · startad av Individen · sida 19 av 21

Frågan, av Individen

Jag tänkte ta och skriva ett långt och ytterst relevant inlägg om dagens globala politiska läge. Tyvärr har jag lite svårt att börja en diskussion så jag tänkte att genom att bara skriva lite av varje så kommer jag till slut på något. Och kanske till och med väcker någons intresse av att svara på mitt inlägg. Nåväl. Så här börjar det. Demokrati betyder helt enkelt folkmakt. Dagens globala ekonom

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

jag blev bostadslös för ett tag sedan och ringde desperat till soss. De vägrade hjälpa med orden "sånt gör vi inte

Vad skulle socialen ha gjort? Köpt en lägenhet till dig i innerstan? Det är väl inget som hindrar dig från att bo i en förort.

Idag existerar inga sociala skyddsnät

Inte? Vad betalar du för vård? Varifrån får du dina pengar om du blir arbetslös?
All kontakt som jag har haft med den svenska vården har varit snabb och bra.
Det sociala skyddsnätet är lite för bra, systemet vi har nu uppmuntrar till lättja eftersom du nästan tjänar lika mycket på att vara arbetslös som på att jobba.

Anledningen till att det gick så bra för Sverige fram till 1970 var att vi hade ett stor övertag på de andra länderna och precis de varor de behövde.
Efter 2:a världskriget hade Sverige intakta industrier och stora järnfyndigheter så då hade vi råd att bygga upp en jättelik social sektor, när sen de andra länderna började komma ikapp så blev även Sverige tvunget att bli effektivt dvs minska ner på offentliga sektorn genom att sälja av vissa verksamheter.

Medlem sedan dec. 2000537 inlägg

rikard

Du ser ju resultatet av det du säger.
Vi går fortfarande bakåt i välfärd.
Vad är det som har blivit bättre i sverige, då syftar jag på välfärd,arbete,vård,skol pga internet.

Reefer
Visst, berätta då hur det ligger till istället för att ge luftkritik!.

hugo
socialens uppgift är att agera skyddsnät och JA!, det är deras skyldighet att om jag är hemlös och tvingas sova i bilen fixa någon sorts boende om jag inte får tag i lägenhet eller boende, återigen!, det existerar INGA lägenheter ÖVERHUVUDTAGET EJ HELLER I FÖRORTERNA. Ett välfärdslands uppgift är att kunna garantera jobb och boende, ordnar den inte det är det inget välfärdsland. Som jag sa, det existerar inga yttersta skyddsnät om man blir bostadslös i sverige, INGEN hjälper dig. Du verkar ha sovit i en garderob de senaste 10 åren, du tror fortfarande att vi har kvar samma socialförsäkringssystem som på 90 talet. har du läst igenom och jämfört socialtjänstlagen och A-kasse lagarna från början av 90 fram till nu?, nä du!, gör det innan du debatterar.
I storstäderna är väntetiderna till vårdcentralerna för en helt vanlig sketen undersökning 3 månader!!!!!. Är det din välfärd det eller?. Jo du. På 80 talet var det bara några dagar!, fatta att vi gått bakåt!.

Refeer.
Jag vill att du anger var min historie uppfattning är fel, och så vill jag att du berättar hur det ligger till enligt dig. Kan du inte det så varför diskuterar du?.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vi går fortfarande bakåt i välfärd.
Vad är det som har blivit bättre i sverige, då syftar jag på välfärd,arbete,vård,skol pga internet.

Du läser in saker jag inte har skrivit. ;) Jag poängterar bara att Internet har förändrat en hel del.
Jämförelse. Hur lång tid tog det att sprida en "världshändelse" som t.ex. uppfinningen av telefonen när det inträffade?
Hur lång tid tar det idag innan vi vet om att det har varit t.ex. en jordbävning i Japan?

Jag påstår inte att något har blivit bättre - jag påstår att spelreglerna har förändrats och att det ofta glöms bort när man diskuterar förr och nu.

socialens uppgift är att agera skyddsnät och JA!,
Varför det?
Vad är välfärd?
Vem ska betala välfärden?
Vem ska betala för de som missbrukar välfärden?

rikardo mannen!.

socialens uppgift är att agera skyddsnät och JA!,
Varför det?
Vad är välfärd?

Ja, jag ska inte göra mig lustig över dig, du är väl inte så gammal misstänker jag. Men vill du ha ett samhälle där det finns flera tusen uteliggare, de fattiga förtrycks och hunsas. välfärden betalas genom skatten, 80 talet håller jag med om att folk ibland missbrukade välfärden. Men idag är det en omöjlighet p.g.a lagarna har blivit stenhårda.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Hela Rikard's inlägg 12:34:

Jag förstår vad du menar.
Arbetet och kompetens kommer(och ska) belönas med en högre lön, inget snack om saken.
Men vem tusan arbetar så jävla bra som en halv miljard människor? Ja, enligt er så gör Bill Gates det...
Nej. Det måste finnas ett tak på hur mycket man ska få äga. Det måste finnas en balans.
Sen om någon är rikare än någon annan spelar ingen större roll, men inom en rimlig gräns för helvete!
-

Hugo:

Men för att administrera ett valsystem där miljontals personer ska rösta kommer att kräva enorma resurser.

Det är en investering för att få bort korruption och ineffektivitet.
Hur mycket dom två ovan nämna kostar samhället kan ju ochså diskuteras...

Tekniken går framåt. Det är tekniskt möjligt med direktdemokrati. Det behövs inte några enorma resurser för det. Finns datorer nu, och det finns fiberoptik. Låter utopiskt? Ja, va bra. Men det är det inte, det är verklighet.

Tror du verkligen att alla politiker är oärliga och mutbara? Och varför skulle de i så fall förvandlas till exemplariska medborgare när ditt system har införts.

Med direktdemokrati så minskar korruptionen... verkar som om vissa blandar ihop begreppen här.

Men bara när majoriteten vill som du, om du föredrog att att rätta dig efter majoriteten skulle du väl nöja dig med att rösta i våra val istället för att försöka starta en revolution.

Nu gör du dig bara dum.
Du vet mycket väl att en majoritet av jordens befolkning inte har någon internationell rättighet.
Men likförbannat suger demokratiska västerländska företag ut deras länder och förslavar deras barn.
-

En ny karaktär i tråden.
Nu blev jag varm i kroppen.
Mastodontinlägg är det ochså.
Bådar gott! :)

Underbart inlägg Prästen!
Vad det handlar är dock inte lika underbart.
Men tyvärr så sant det bara kan bli. ;(
-

Reefer beter sig dumt, bör ochså nämnas.
-

Kul att diskussionen har satt igång igen.
Hoppas dock att folk läser det man skriver. Är så tråkigt att föra en monolog, med en massa upprepningar.

tjah!.
En stor anledning till att folk blivit så korkade i sverige är för att de letts bort från politiken genom att medierna privatiserades i början av 90 talet!. privatmedia spyr nu ut skit för att stimulera de allra mest primitiva instinkterna hos människorna såsom jenny jones som visar halvnakna dansande tonårstjejer, och våldsamma filmer!. Folk tittar på det!, JAAAAAA FOLK ÄLSKAR DET EFTERSOM DE FAKTISKT TITTAR PÅ DET OCH INTE BYTER KANAL!!, varje minut du sitter klistrad framför tv:en och blir exstatisk drar kanalen in miljoner.. Då vill jag att ni tänker efter åtminstoone 3 millisekunder!, vad är det för lågt stående DJUR som tittar på detta och inte finner något mer kreativt mer intressant?. Fatta då att människan är ett EGOISTISKT DJUR!. Ska detta djur då styra ekonomin i en avreglerad(globaliserad) värld!, nä du tack!.

Prällen:
Nej jag har inte sovit i nån garderob.
Och hur bidragssystemet fungerade i början av 90-talet vet jag inte eftersom jag inte var speciellt gammal då.
Däremot vet jag hur det fungerar nu för tiden.

Om du inte orkar jobba så går du nån flumkurs på komvux är sen ute på lite praktik och kan sen slappa på bidrag i några månader. De som gör så brukar man kalla för "fritidsforskare" och eftersom Sveriges bidragssystem gör dom fler och fler så måste det ändras.
Jag bor själv inte i stockholm men jag har kompisar som har flyttat dit och enligt dom är det inga problem att få en lägenhet om man är beredd att bo i ett "lite sämre" område eller utanför stan. Göteborg är likadant i GP så beklagar sig folk hela tiden över bostadsbristen trots att det finns lediga lägenheter ut på Hissingen.

Visst är det välfärdsstatens uppgift att tillhandahålla dig lägenhet och jobb, men det är din skyldighet att tillhandahålla staten kompetens och arbetsvilja.

Hugo.
Du har fel i allt du skrev.
Jag tror det var nu i våras de stenhårda akassalagarna gick igång.
1. hittar du inget jobb inom 3 mån kan arbetsförmedlingen tvinga dig att flytta till en annan stad.
2. Alla som varit arbetslösa i ca 3 mån tvingas in i aktivitetsgarantin, detta är en livstidsåtgärd som man aldrig kommer ur. Vilket menas att man tvingas jobba heltid med sin sketna akasse-"lön" livet ut. Det finns helt enkelt inte jobb åt alla, det är därför de är arbetslösa!, fatta det!, vi har ca 10% arbetslöshet i landet, pga av att lönerna inte ska öka och facken inte få för stor makt.

du jag tycker vi kommmer ifrån ämnet här nu. jag diskuterade kapitalismen=människan=egoism.

i Göteborg har det precis kommit 2000 studenter och INGEN av dem har någonstans att bo, det du svamlar om att det finns bostäder på hisingen var för några år sedan, återigen välkommen ut ur garderoben!!!!. titta nu på www.boplatsgbg.se och se om du hittar lägenheter åt dessa 2000 plus 4000 andra vanliga människor som står i kö för boende. I stockholm är det ännu värre. Jag vet inte var du har lärt dig matematik någonstans men 50 000 har flyttat till stockholm under 90 talet men bara några hundra hyres-lägenheter har byggts, förklara bostadsbristen grabben.

Jag visste inte att a-kasselagarna hade ändrats, det ser jag som positivt.
Den som inte lyckas skaffa sig ett jobb inom 3 månader är antingen extremt inkompetent eller sjukligt lat.

--Saxat från arbetsförmedlingens platsbank--

5459 Stockholms län
489 Uppsala län
338 Södermanlands län
407 Östergötlands län
533 Jönköpings län
220 Kronobergs län
381 Kalmar län
76 Gotlands län
157 Blekinge län
1436 Skåne län
293 Hallands län
2317 Västra Götalands län
221 Värmlands län
359 Örebro län
324 Västmanlands län
461 Dalarnas län
229 Gävleborgs län
243 Västernorrlands län
223 Jämtlands län
280 Västerbottens län
304 Norrbottens län

Mitt svamel om att det finns lägenheter utanför stan hade jag läst i GP där en representant för ett bostadsbolag sa att det fanns lediga lägenheter på hisingen och i kungsbacka men hon kanske ljög.

Trippelpost

[Redigerat av Hugo den 15 aug 2001]

--Trippelpost--

[Redigerat av Hugo den 15 aug 2001]

Hugo:

Om du inte orkar jobba så går du nån flumkurs på komvux är sen ute på lite praktik och kan sen slappa på bidrag i några månader.

Min mor jobbade på skattemyndighetens växel i Kramfors. Efter ett tag så flyttades verksamheten till Härnösand.
Valmöjlighet#1:
Börja jobba på deltid Härnösand.
Det skulle då innebära ett pendlingsavstånd på 4 mil dit, och 4 mil tillbaka per dag. Med dagens bensinpriser skulle det innebära 80kr, plus ungefär 10kr för stadskörningen. Till det tillkommer slitage på bilen (Som strax efter inte gick igenom besiktningen. Den skulle då skrotas, vilket kostade för mycket. Den fick då stå på en parkering ett bra tag tills pengar fanns).
En annan möjlighet skulle varit kollektivtrafiken, som är minst lika dyr.
Hon valde då alternativ #2: Bli uppsagd.
Hon gick då på a-kassa ett tag.
Sedan blev hon tvungen att ta jobb på dagcenter för utvecklingsstörda osv.
Lönen var ibland lägre än a-kassan, och jobbet var förbannat slitsamt. Det syndes på henne, plus att familjeförhållanden inte var dom perfekta.
En vacker dag försökte hon ta livet av sig. Och nej, det var inte så jävla kul att åka och hämta henna på IVA på Sollefteå sjukhus(som troligtvis kommer att läggas ner om en snar framtid).
Jahapp. Tiden gick, och hon fortsatte med ströjobben för en skitlön.
För ett år sen så började hon på en, av Hugo kallad, flumkurs - massor att plugga i kombination med så gott som obefintlig lärarhjälp.
Ja, det följdes av några veckors praktik. Som hon just nu håller på med.
Nattjobb på diverse ålderdomshem för utvecklingsstörda.
Sen har hon problem med CSN. Hon får inte ut några pengar för studierna, hon behöver en lärares underskrift, en lärare som sällan finns på plats.
Hon har inte fått pengarna än.
Var ett tag så att hon var tvungen att säga upp bilen.
Men det ordnade sig, farsan som jobbat snart 20 år på samma arbetsplats för en nästan lika, relativt sett, rutten lön hade lite pengar över.

Nu ska ni inte tolka ovan som att jag klagar. Jag förklarar bara hur det kan se ut i vanlig situation.
Allt är förövrigt helt och hållet sant.

För mej själv är sjukvård och tandläkare fortfarande billigt/gratis. (Jag är inte så väldigt gammal.)
Men tyvärr är det inte så för många andra.
En hel del personer går inte till tandläkaren eftersom det är för dyrt. En hel del går inte till doktorn om dom är sjuka osv.

Talar av egen erfarenhet, helt och hållet. Inget som direkt har påverkat mej fysiskt, men dock personer i min omgivning som jag umgås med under under större delen av mitt vakna liv.

Det här är för mej ett tydligt exempel på att våran frihet i väst existerar pågrund av/tack vare överflödet som vi genom rovdrift på svagare i det globala samhället och våran egen moderjord tillförskaffat oss.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det här skrev Prällen till Rikard;

Ja, jag ska inte göra mig lustig över dig, du är väl inte så gammal misstänker jag.

Det här skrev Prällen om sig själv;

(Jag är inte så väldigt gammal.)

Du är bra lustig du.

Angående dina åsikter och ditt sätt att skriva, du och individen råkar inte vara en och samma person?

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23

[Redigerat av Reefer den 15 aug 2001]

Prästen

Ja, jag ska inte göra mig lustig över dig, du är väl inte så gammal misstänker jag.

Mycket intressant sätt att föra en diskussion. INTE. :(
Sen, i egenskap av att vara forumledare är det min skyldighet att be dig undvika personangrepp i enlighet med webForums regler.

Jag ställde ett antal frågor för att jag är intresserad av att höra din åsikt om hur man ska hantera den typen av problem. Vad min ålder har med den saken att göra kan jag inte förstå.
Men, visst om det för debatten framåt ska jag gladeligen dra en kort bakgrundsresumé.
1981-1994
Grundskola och tekniskt gymnasium. Sista året hade jag minskad studiekurs p.g.a. skoltrötthet. Detta innebär att jag inte har fullständigt slutbetyg från gymnasiet. Jag har faktiskt inte ens hämtat ut det.
1994-1995
10 månaders praktikplats på ABB Coiltech i Söderköping som nätverkstekniker.
1995-1996
Dagtid, nätverkstekniker, webbutvecklare på stadsbiblioteket.
Kvällstid (deltid), fritidsassistent på en fritidsgård.
1996-1999
LAN-ansvarig på ABB Service i Norrköping. I första hand med inriktning på underhållsteknik.
1999-2001
Systemkonsult på Alfaskop, inriktning på MS-produkter (om nu någon skulle ha missat det... ;))
Numera projektledare men fortfarande på Alfaskop.

Ja, jag har varit med om tider när månadsinkomsten var 3500:- innan hyran var betald. Existensminimum är en lyx i jämförelse. Ja, jag har kämpat mig från den positionen och uppåt för att jag har haft ett mål. Däribland att inte leva på andra utan förvärva min egen inkomst. Nej, jag har aldrig fått socialbidrag (jag bad inte ens om det) - trots att jag var berättigad till det.
Är det ett egoistiskt synsätt - att leva med inställningen att man inte ekonomiskt ska belasta andra människor? För det är vad det handlade om för mig.
Så, mina frågor kvarstår.

Varför är det socialens uppgift att agera skyddsnät ?
Vad är välfärd?

Individen

Då ska vi se... (abbans, du lurar ju in mig i diskussionen igen... ;))
Nej. Det måste finnas ett tak på hur mycket man ska få äga. Det måste finnas en balans. Sen om någon är rikare än någon annan spelar ingen större roll, men inom en rimlig gräns för helvete!

Alltså får vi en situation likt den jag beskriver ovan med de två gamla kvinnorna. De som spar straffas, de som förbrukar får fortsätta leva på andra.

Ser du ekorrhjulet? ;)
Du fråntar - genom att sätta begränsningar - möjligheten för människor att ha drömmar och mål baserat på kapital. Vilket osökt leder till det jag med en åsnas envishet har framhållit tidigare - något annat medel kommer att ersätta kapital som maktmedel.

Hugo
Alla som varit arbetslösa i ca 3 mån tvingas in i aktivitetsgarantin, detta är en livstidsåtgärd som man aldrig kommer ur. Vilket menas att man tvingas jobba heltid med sin sketna akasse-"lön" livet ut.
Det där baserar du på erfarenhet från arbetsförmedlningen förstår jag?
Det märkliga i sammanhanget är att en av mina absolut bästa vänner tillika "mentor" som är runt 60 år har en helt annan uppfattning om arbetsförmedlingen, vad den gör och vad den borde göra.

Individen igen
[menat som humor]
Det skulle då innebära ett pendlingsavstånd på 4 mil dit, och 4 mil tillbaka per dag.
Vilken tur då att vi lever i Sverige där det finns bl.a. resebidrag för den typen av arbetsrelataerade resor. ;)
[/menat som humor]

Reefer
webForums regler gäller även dig... som bekant.

[Redigerat av Rikard den 15 aug 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Rikard

Ja, jag har varit med om tider när månadsinkomsten var 3500:- innan hyran var betald

Vad du snackar skit ;)

Jag är äldre än vad du är och det har inte funnits någon lön på 3500 innan hyran var betald under våra yrkesverksamma år :e

Däremot är det så att är man under 18 så får man en betydligt lägre lön än vad man får när man kommit över den, så funkar dom flesta fackavtal (vilket även omfattar dom som inte är med i facket), tanken bakom detta är att dom flesta som är under 18 bor hemma och behöver således inte försörja någon familj eller eget boende, och kan därför nöja sig med mindre.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23

Vad du snackar skit
Visst gör jag. :e

det har inte funnits någon lön på 3500
Vem snackar lön? ;)Arbetsmarknadspolitisk åtgärd var det jag talade om. Bidraget sänktes från 5500:-/mån till 3500:-/mån...
Så jo, utan att vara så gammal har jag fått känna på det. Tur var det dock att hyrorna i Norrköping inte ligger i Stockholmsklass - 2800:-/mån tror jag det var.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

genom att medierna privatiserades i början av 90 talet!
Vaddå privatiserades? Nämn dem vore du hygglig, jag kan inte komma på speciellt många, om du inte menar SVT och SR som har konstruerats om ett antal gånger...

Vad som hände var att Tv4 fick börja sända över marknätet (de snöt licensen framför ögonen på tv3, du kan ju fundera ett tag över hur det hade sett ut idag om Tv3 fått den), vissa frekvenser i radionätet uppläts till reklamfinansierade stationer och fler och fler nischade tidningar har dykt upp sen dess.

Att kalla detta för att medierna har privatiserats är nog att ta i en hel del för mycket... ;)

det existerar INGA lägenheter ÖVERHUVUDTAGET EJ HELLER I FÖRORTERNA.
Ojdå, var är det alla bor nånstans då..? :o
Nä, jag begriper att du menar lediga lägenheter, men de finns - var så säker! Må vara att de inte står direkt tomma, men det gäller att vara på hugget! Bostad Sthlm har inte många att förmedla, men hyresvärdarna måste bara ge var tredje lägenhet till förmedlingen, resten gör de som de vill med.
Det är bara att ringa ringa ringa, vara där och leta på deras kontor, och speciellt runt månadsskiften då kontrakt slutar och folk flyttar.
Att ringa en förmedling, få beskedet att det inte finns några lägenheter och sen börja klaga är lite väl förmätet.

Likadant när det gäller jobb. Jag förstår att det är svårare utanför storstadsregionerna, men jobben finns där trots allt! Diska på nån pizzeria, städa på en skola, stå i tobaksbutik... Kolla med Arbetsförmedlingen och alla privata förmedlingar som har dykt upp på senare år, ring runt bland vänner o bekanta, gamla arbetsgivare, studiekamrater och så vidare.

Visst, jag har också varit arbetslös en längre tid - jag kommer ihåg den som en tid av otaliga besök på Arbetsförmedlingen och stående i deras telefon ringandes på jobb...
Visst, jag har levt på studielån i fyra år vilket definitivt inte är en dans på rosor! 7000:- in, hyra 3000:-, kursböcker 1500:- plus käk och resten... Nu ska jag dessutom betala tillbaka alla dessa slantar, vilket är mer än jag vågar tänka på...

Under dessa år har jag inte satt min fot på Soc.
För att förekomma frågor: nej, jag har inte fått en spänn av mina föräldrar under tiden. Inte en spänn.

------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

Kan Reefer vara så vänlig och lämna diskussionen om han bara ska fortsätta med sina personangrepp och upprörande, felaktiga citat.

På ett ställe citerar han Prästen, som han skriver så klart och tydligt, även fast det är mina skrivna ord som står i det citatet.
Och raden ovanför står något som Prästen skrivit.
Han kombinerar sedan dessa för att helt, off topic, strö skit över våra inlägg.
Kolla in själva på Reefer's inlägg den 15 augusti kl 16:45.
Det övre citatet är Prästens.
Det undre är mitt citat.

Reefer:

Angående dina åsikter och ditt sätt att skriva, du och individen råkar inte vara en och samma person?

Nej.

Om ni nu inte tror mej så kan ni alltid ringa och kolla på det telefon-nummer som jag tidigare angav.
Kanske Prästen ochså kan ange sitt, ja då har vi saken klar.
Om nu det skulle behövas... vilket jävla skitsnack Reefer.

Rikard:

Alltså får vi en situation likt den jag beskriver ovan med de två gamla kvinnorna. De som spar straffas, de som förbrukar får fortsätta leva på andra.

Varför då?
Det du angav var en brist i det nuvarande systemet, och även en mycket specifik sådan.
Och löstes inte det problemet med demokratiska metoder tillslut?

Du fråntar - genom att sätta begränsningar - möjligheten för människor att ha drömmar och mål baserat på kapital.

Absolut inte Rikard.
Man ska fortfarande ha ett ekonomiskt mål att sträva efter.
Men dock inom rimliga gränser.
Och inte som exemplet: http://www.socialist.nu/muf/index.html
Få er en helhetsbild, och läs allt.

Förut kämpade man får att ha råd med en cykel, idag så är det en bil. Och så håller det på... fast jag undrar jag hur länge detta håller på tills allt går åt helvete.
Konsumtionen ökar. Resurserna minskar.

Vilken tur då att vi lever i Sverige där det finns bl.a. resebidrag för den typen av arbetsrelataerade resor.

Att åka bil i över en timma om dagen för att jobba fyra timmar, inkluderat lunch, kanske är lite omständigt.
-

Sedan bör påminnas att vi lever i västvärlden.
Vi svälter inte ihjäl här hemma i Sverige.
Dock gör folk det i andra delar av världen.
Och för att få in diskussionen på en någorlunda rätt(enligt mej;) väg igen så kan ni ta och kolla in den här sidan: http://www.socialist.nu/irak/index.html
Den är fylld med sån där vänsterextrem propaganda. Ni vet om sånt som inte händer på riktigt.

[Redigerat av Individen den 15 aug 2001]

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)