Rickard. Det är lite frågor om Vietnamn kriget, om USAs inblandning till att rusa syd vietnamn och att betala frankrikes krigsföring som gör att jag inte kan förstå hur man inte kan räka USA till att starta oroligheterna i Indokina.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
Hur tycker du att konflikten ska lösas istället?
Eftersom du, som jag uppfattar det, dömmer ut FNs aktioner - vad gäller FN/Irak - så är jag intresserad av hur du tycker att man ska lösa den typen av konflikter när ett land först annekterar ett annat med våld och därefter kräver att resten av världen ska acceptera annekteringen. (Jmfr Nazityskland och Polen för att ta ett exempel...)
Det är en svår fråga, men varje land har rätt till självbestämmelse, om USA har kärnvapen, varför ska inte andra länder också få ha det. Jag är givetvis emot kärnvapen, men inte ett land ska få ha ensamrätt på det för att kunna utnyttja det i egna syften. Sen paradoxalt nog så tror jag att ibland måste någon form av oberoende org. lägga sig i. Tror på mer samtal och diskussion. Jag säger att FN ska vara starkt och handla på eget bevåg, utan USAs pekdon i framtiden.
Jag säger att FN ska lägga sig i mer saker, inte bara saker där de har ekonomiska intressen. Jag tror på FN som ide, men dock inte som det fungerar i realiteten idag. Att de först och främst arbetar med uppbygnad och hjälpt av infrastruktur i oroshärdar och tex vatten försörjning (som sida) i afrika och andra regioner med vatten problem.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
Han satt flera år och väntade på avrättning men fick tortyr under tiden, han lyckas rymma och med amnesty ta sig till sverige. Det är ingen skillnad på USA och Irak, båda bryter mot mänskliga rättigheterna.
En liten skillnad noterar jag - USA, så vitt jag vet, torterar inte sina fångar i väntan på dödsstraff.
Psykisk tortyr då ? sitta 20 år i väntan på att få avrättas ? De dödar ju dem också så det är inte så stor skillnad tycker jag. Kontentan blir den samma.
Jag vill också ha svar på vad du menade med "Den frågan skulle jag hemskt gärna se ett svar på."
Det jag menade var att jag anade att det var precis så det låg till. Fel åsikter medför tortyr och fängelse.
I Usa fick du fängelse för att du var kommunist. Är du fackföreningskämpe motarbetar du av hela myndighetsröran..
erka,
Om en person som har ärr över hela kroppen för att han inte tycker som sadamm så säger det nog en del om hur långt inne det sitter i honom att erkänna att irakiska folket älskar sin ledare. Capiich ?
Alternativt skrämda till tystnad?
Nej det tror jag inte. Sadamm har enligt mig lurat det irakiska folket, med religion i högsta hugg. Precis som usa lurar sin befolkning om araber idag. De fullkommligt hatar USA och älskar sin ledare. Han jag har pratat med var högt ledande i oppositionen och han säger att det var som att pissa i motvind. vanligt folk gillade inte vad de sysslade med, de gillade sin ledare och hatade USA och FN. Förståligt..
Ja ja thats all for now...
------------------
Våga lek med dig själv