webForumDet fria alternativet

Sänkt a-kassa ger jobb

Politik & samhälle

175 svar · 7 669 visningar · startad av Rikard · sida 7 av 9

Frågan, av Rikard

Jag anar att det här debattinlägget ger en del a-kassesäkningsmotståndare huvudvärk, eller nåt... Lars Calmfors skrev: Det är trist när de som är emot en sänkning av a-kassan väljer att bara ta hänsyn till enstaka studier med ”politiskt korrekta” resultat och inte till den samlade forskningen. Källa: <http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,982634,00.html> Lotta Gröning - på

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 2004438 inlägg

Jag (jaja jag är moderat) vägrar ställa mig bakom idén om att man inte ens har hundra dagar på sig att söka nytt jobb innan man måste söka jobb vart som helst i landet... Klarspråk: vad i helvete är det??? Vad ska man göra om ens man/fru/sambo redan har ett jobb & jobbar exvis?
- Jag är besviken, det här förslaget förtjänar att dö. Det har inget med min bild av Moderaterna eller min syn på arbetsmarknadspolitik att göra.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag förstår att du ifrågasätter förslaget. Det gjorde jag också till dess jag fick klart för mig varför det har lagts. På många ställen i landet har vi arbetsbrist vad gäller en viss typ av yrken. I en grannkommun, 45-60 minuter bort, har man överflöd av den typen av arbetskraft. Med det här förslaget vill man förbättra möjligheten att matcha arbetskraft med arbetsbehov redan från första arbetslöshetsdagen. Sett ur det perspektivet tycker jag att förslaget är sunt.

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Rikard skrev:

I en grannkommun, 45-60 minuter bort, har man överflöd av den typen av arbetskraft. Med det här förslaget vill man förbättra möjligheten att matcha arbetskraft med arbetsbehov redan från första arbetslöshetsdagen.

Varför handlar inte förslaget om att man måste söka jobb i sin grannkommun direkt (eller inom en viss tidsram för pendling) då, istället för i hela Sverige? Om man skulle bli tvungen att pendla ett tag varje dag så köper jag det. Men här i norrland kan det handla om flera timmar - enkel väg. Då hamnar man i en situation där det blir ohållbart tidsmässigt och kanske även ekonomiskt att pendla. Vad menar ni moderater att man ska göra då, om man t.ex. har en familj? Lämna frun/mannen/sambon (som har fast jobb) och barnen och bege sig iväg på egen hand? Vad händer om man t.ex. nekar att ta ett jobb i en annan ort när man har blivit arbetslös, med motiveringen att det skulle riva sönder ens förhållande och/eller rycka bort en från ens barn?

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

UnConed skrev:

Varför handlar inte förslaget om att man måste söka jobb i sin grannkommun direkt (eller inom en viss tidsram för pendling) då, istället för i hela Sverige? Om man skulle bli tvungen att pendla ett tag varje dag så köper jag det. Men här i norrland kan det handla om flera timmar - enkel väg. Då hamnar man i en situation där det blir ohållbart tidsmässigt och kanske även ekonomiskt att pendla. Vad menar ni moderater att man ska göra då, om man t.ex. har en familj? Lämna frun/mannen/sambon (som har fast jobb) och barnen och bege sig iväg på egen hand? Vad händer om man t.ex. nekar att ta ett jobb i en annan ort när man har blivit arbetslös, med motiveringen att det skulle riva sönder ens förhållande och/eller rycka bort en från ens barn?

Något socialt ansvar har aldrig och kommer aldrig att ingå i den moderata arbetsmarknadspolitiken.

Mr. Mustard, avser du bara att slänga ur dig den här typen av generaliseranden så hamnar du väldigt snart på min ignoreringslista. Är du intresserad av att bli bemött på ett moget och sakligt rekommenderar jag dig att själv bemöta andra på samma sätt. Från och med nu.
Att vi inte är överens i sak medför inte nödvändigtvis att du behöver haspla ur dig fåniga och tillika ogrundade uttalanden.

UnConed skrev:

Varför handlar inte förslaget om att man måste söka jobb i sin grannkommun direkt (eller inom en viss tidsram för pendling) då, istället för i hela Sverige? Om man skulle bli tvungen att pendla ett tag varje dag så köper jag det. Men här i norrland kan det handla om flera timmar - enkel väg. Då hamnar man i en situation där det blir ohållbart tidsmässigt och kanske även ekonomiskt att pendla.

Jag har inget "moderat" svar på dina frågeställningar, men jag ska gärna förmedla min åsikt.

För det första, står det i lagtexterna att du förväntas söka jobb i hela Sverige eller är det en hypotetisk frågeställning du tar upp?

För det andra, a-kassan är en omställningsförsäkring. Om du under en längre tid inte får något jobb i den kommun du befinner dig så anser jag att det är rimligt att du får söka dig dit jobben finns. Sen kan vi naturligtvis diskutera hur lång tid "en längre tid" är. Mig veterligen har inte a-kassans regler följts slaviskt hitintills. Att tro att den följs slaviskt efter den här lagförändringen tror jag är att måla fan på väggen. :)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Rikard skrev:

Är du intresserad av att bli bemött på ett moget och sakligt rekommenderar jag dig att själv bemöta andra på samma sätt. Från och med nu.
Att vi inte är överens i sak medför inte nödvändigtvis att du behöver haspla ur dig fåniga och tillika ogrundade uttalanden.

Du, Rikard, är wF's största troll.

Rikard skrev:

Mr. Mustard, avser du bara att slänga ur dig den här typen av generaliseranden så hamnar du väldigt snart på min ignoreringslista. Är du intresserad av att bli bemött på ett moget och sakligt rekommenderar jag dig att själv bemöta andra på samma sätt. Från och med nu.

Oj då, tog det så illa att jag råkar ha en (motsatt) åsikt på ditt partis förda politik? När du kallar mitt inlägg "fånigt och ogrundat" har du missat poängen med politiska debatter - nämligen det att det inte bara är förhållandena i sak som diskuteras utan även åsikter och värderingar. Och jag tycker att det förda moderata arbetsmarknadspolitiken saknar socialt ansvar bl.a på grund av följande:

1. kraftigt försämrade ersättningar vilket leder till större social utslagning och ökade spänningar i samhället.
2. Dessutom minskas de arbetslösas chans tillbaka in i arbetslivet genom att kraftig försämra arbetsmarknadsutbildningarna.

Detta är en inhuman och cynisk syn på medmänniskor, tycker jag. Och om jag inte får tycka detta har du även missat att vi lever i ett samhälle med åsiktfrihet.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Och jag tycker att det förda moderata arbetsmarknadspolitiken saknar socialt ansvar bl.a på grund av följande:

1. kraftigt försämrade ersättningar vilket leder till större social utslagning och ökade spänningar i samhället.
2. Dessutom minskas de arbetslösas chans tillbaka in i arbetslivet genom att kraftig försämra arbetsmarknadsutbildningarna.

Detta är en inhuman och cynisk syn på medmänniskor, tycker jag. Och om jag inte får tycka detta har du även missat att vi lever i ett samhälle med åsiktfrihet.

(y)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

hltm skrev:

Jag (jaja jag är moderat) vägrar ställa mig bakom idén om att man inte ens har hundra dagar på sig att söka nytt jobb innan man måste söka jobb vart som helst i landet... Klarspråk: vad i helvete är det??? Vad ska man göra om ens man/fru/sambo redan har ett jobb & jobbar exvis?
- Jag är besviken, det här förslaget förtjänar att dö. Det har inget med min bild av Moderaterna eller min syn på arbetsmarknadspolitik att göra.

Jag kan se iden med att tabort att det skall vara i ens kommun och istället införa en omkretsradie eller en tidsradie. Säg att från dag 1 skall man söka alla jobb inom 10 mils radie (det betyder ca 1 timmes transport, beroende på var man bor) och om man inte fått något jobb inom 4-5 månader så skall radien utökas till kanske 20 mil.

Tyvärr kommer det dock inte bli någon speciellt bra lösning hur man än gör eftersom sverige ser ut som det gör idag, i norrland så ligger man säkert inom samma kommun med en 20 milsradie, medans jag har passerat skåne 2 gånger om med en sådan radie och därmed räknat in massor med kommuner. Så hur man än vänder och vrider på det så blir det ingen bra lösning. Och tyvärr är det så att det är i glesbyggden som den stora arbetslösheten finns och de är de som kommer förlora/"vinna" mest på hur man vänder och vrider på reglerna

- M

mustard skrev:

Något socialt ansvar har aldrig och kommer aldrig att ingå i den moderata arbetsmarknadspolitiken.

Jag ser det som rätt bra socialt ansvar att man vill ha fler människor i arbete och mindre folk i bidragberoende, sedan kanske du inte är överens om vägen dit, men det socialansvaret är det inget fel på.

- M

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Rikard skrev:

För det första, står det i lagtexterna att du förväntas söka jobb i hela Sverige eller är det en hypotetisk frågeställning du tar upp?

Som jag har förstått det, så måste man snart söka jobb i hela Sverige direkt man har blivit arbetslös?

Rikard skrev:

Om du under en längre tid inte får något jobb i den kommun du befinner dig så anser jag att det är rimligt att du får söka dig dit jobben finns. Sen kan vi naturligtvis diskutera hur lång tid "en längre tid" är.

Det är väl hur lång tid "en längre tid" är, som är en del av poängen. Hur lång tid anser moderaterna att människor har rätt att inte behöva slitas från sina barn och sin respektive bara för att de inte kan få jobb under "en längre tid"? Och sen: vad händer (hypotetiskt) om jag blir arbetslös, tvingas söka och ta ett jobb i en ort som är för långt bort för att jag skall kunna pendla. Min fru söker men får inget jobb i orten (eller i dess närhet). Om vi flyttar hamnar vi alltså i samma situation som innan. Finns det då någon poäng med att flytta? Hur ställer sig dagens regering till detta scenario?

Gladh skrev:

Jag kan se iden med att tabort att det skall vara i ens kommun och istället införa en omkretsradie eller en tidsradie. Säg att från dag 1 skall man söka alla jobb inom 10 mils radie (det betyder ca 1 timmes transport, beroende på var man bor) och om man inte fått något jobb inom 4-5 månader så skall radien utökas till kanske 20 mil.

Något sådant är jag inne på också, även om jag bl.a tycker att tiden för 20 mil skall vara längre. Och att radien skall anpassas efter individens livssituation.

Gladh skrev:

Tyvärr kommer det dock inte bli någon speciellt bra lösning hur man än gör eftersom sverige ser ut som det gör idag, i norrland så ligger man säkert inom samma kommun med en 20 milsradie, medans jag har passerat skåne 2 gånger om med en sådan radie och därmed räknat in massor med kommuner.

Vad sägs om olika regler för olika kommuner/län?

Medlem sedan mars 200723 inlägg

Rikard skrev:

Om du inte har någon a-kassa så blir det i slutänden det allmänna som får stå för kostnaden. Därigenom anser i alla fall jag att det finns underlag för att anse att a-kassan bör vara obligatorisk.

Problemet i att göra a-kassan obligatorisk är att det blir ännu en inskränkning av rätten att själv välja vilka försäkringar man vill ha. Detta är något jag har väldigt svårt att se positivt på. Man ska dessutom komma ihåg att skattebetalaren också har betalat för den kommunala "trygghet" som ges via socialbidrag. Att hävda annat är bara ett sätt att försöka göra det mindre kostsamt för kommunerna.

Medlem sedan mars 200723 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Oj då, tog det så illa att jag råkar ha en (motsatt) åsikt på ditt partis förda politik? När du kallar mitt inlägg "fånigt och ogrundat" har du missat poängen med politiska debatter - nämligen det att det inte bara är förhållandena i sak som diskuteras utan även åsikter och värderingar. Och jag tycker att det förda moderata arbetsmarknadspolitiken saknar socialt ansvar bl.a på grund av följande:

Den tidigare socialdemokratiska arbetsmarknadspolitiken är något som varje ny regering för förkasta och inte spinna vidare på. Det främsta skälet till det borde vara att man främst använt den som ett sätt för att fiffla med statistiken. Jag tror, och känner mig ganska säker på det, att den egentligen inte har resulterat i några förvånande och berömningsvärda resultat. Hur många har fått jobb tack vare arbetsmarknadspolitiska åtgärder?

Den nya regeringens alternativ till de tidigare arbetsmarknadspolitiska åtgärderna är bl.a. nystartsjobb. Där skapas det jobb i det privata näringslivet genom statliga subventioner av arbetsgivaravgiften. Den tidigare socialdemokratiska politiken saknar motstycke.

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Deveaux skrev:

Den nya regeringens alternativ till de tidigare arbetsmarknadspolitiska åtgärderna är bl.a. nystartsjobb. Där skapas det jobb i det privata näringslivet genom statliga subventioner av arbetsgivaravgiften. Den tidigare socialdemokratiska politiken saknar motstycke.

Ja eftersom du skriver bl.a så kan du kanske fortsätta att ge exempel på fler exempel på alternativ som aliansen erbjuder? Hur många nystartjobb erbjuder regeringen? 3000?
Är det inte en stor risk att dessa "nystartjobb" inebär en låglönefälla......

Hursomhelst, så kan jag nästan sätta vad på, att aliansen inte kommer sitta kvar över nästa period, vilket känns otroligt bra. Vem jag än pratar med, så är de missnöjda med aliansens politik. Otroligt många, för att vara ärlig. :e De borde ju vetat vad de röstade på.....

Gladh skrev:

mustard skrev:

Jag ser det som rätt bra socialt ansvar att man vill ha fler människor i arbete och mindre folk i bidragberoende, sedan kanske du inte är överens om vägen dit, men det socialansvaret är det inget fel på.- M

Men att sänka a-kassan för att uppnå fler jobb??? Detta skapar knappast nya arbeten - vi har ju sett hela hösten/vintern hur massor av nya jobb kommit till utan sänkta ersättningar. Vad man gör är att skapa social misär. Inget annat. Och genom att ta bort tusentals platser från den kommunalavuxenutbildningen och AMS riskerar man att permanenta arbetslösheten. Kalla det socialt ansvar - skulle inte tro det!

Och du, arbetslöshetsförsäkringen är väl inget bidrag?

mustard skrev:

Men att sänka a-kassan för att uppnå fler jobb??? Detta skapar knappast nya arbeten - vi har ju sett hela hösten/vintern hur massor av nya jobb kommit till utan sänkta ersättningar. Vad man gör är att skapa social misär. Inget annat. Och genom att ta bort tusentals platser från den kommunalavuxenutbildningen och AMS riskerar man att permanenta arbetslösheten.

För det första så skrev jag inte att det skapade nya arbeten, jag sa att de vill få fler människor i arbete.

För det andra så har vi redan diskuterar om sänkt akasse-ersättning skapar fler jobb eller ej, och svaret är nej det gör det inte. Men pengarna man spara kan användas för att skapa fler arbeten, kan vi droppa den disskutionen nu.

Bara för att det finns arbeten så betyder det inte att folk tar dem, de finns massor med exempel på företagare som inte kan få folk till arbeten där det finns upp emot 15% arbetslöshet. Så bara för det finns arbeten så betyder inte det att det att folk tar dem, det måste man motiviera folk att arbete med olika åtgärder.

mustarf skrev:

Kalla det socialt ansvar - skulle inte tro det!

Nej att du skulle tror det hade jag inte räknat med. Din ideologi låter dig inte se ett steg längre, tyvärr.

mustard skrev:

Och du, arbetslöshetsförsäkringen är väl inget bidrag?

Du får kalla den vad du vill. Försäkring eller bidrag, det är skitsamma, det kommer från statskassan.

- M

yerkin skrev:

Ja eftersom du skriver bl.a så kan du kanske fortsätta att ge exempel på fler exempel på alternativ som aliansen erbjuder? Hur många nystartjobb erbjuder regeringen? 3000?

Alla försök till att skapa jobb lyckas inte, sossarna körde ner 500 miljoner på att skapa jobb till arbetslösa akademiker, 8 stycken fick jobb den vägen! Sossarna har försökt i 12 år, alliansen i knappt 6 månader. Man kan knappast jämför deras prestationer.

yerkin skrev:

Är det inte en stor risk att dessa "nystartjobb" inebär en låglönefälla......

Varför, som jag förstod det så slapp företagen betala socialavgifter likalänge som personen varit arbetslös, inte att personen skulle få lägre lön.

yerkin skrev:

Hursomhelst, så kan jag nästan sätta vad på, att aliansen inte kommer sitta kvar över nästa period, vilket känns otroligt bra. Vem jag än pratar med, så är de missnöjda med aliansens politik. Otroligt många, för att vara ärlig. De borde ju vetat vad de röstade på....

Märkligt, de flest jag pratar med är nöjda med alliansens politik, men så kanske det inte tillhör missnöjda vänster människor som röstade mot göran... Men visst om jag ställer mig på AMS och frågar så tror jag också de flesta är missnöjda.

Tyvärr så måste jag dock hålla med dig om att det blir ett skifte om 4 år, vilket är sorgligt men så är det... enda hoppet är Mona, som säkert kommer klanta/fiffla bort sig själv på vägen...

- M

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Gladh skrev:

..., men så kanske det inte tillhör missnöjda vänster människor som röstade mot göran... Men visst om jag ställer mig på AMS och frågar så tror jag också de flesta är missnöjda.

Det där var ett riktigt lågvattenmärke, till och med för dig Gladh. :l

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Gladh skrev:

För det andra så har vi redan diskuterar om sänkt akasse-ersättning skapar fler jobb eller ej, och svaret är nej det gör det inte. Men pengarna man spara kan användas för att skapa fler arbeten, kan vi droppa den disskutionen nu

Skulle inte besparingen gå till att täcka sånt som jobbavdraget och sänkt fastighetsskatt?

En fråga till den som är lite påläst. Hörde på Ring P1 i veckan där en kvinna ringde in och berättade om hur det blir för hennes familj med de nya reglerna. Hennes man är långtidsarbetslös och dom har ett svårt sjukt barn som kräver mycket omvårdnad. Nu hävdade hon att arbetsförmedleningen sagt att med de nya reglerna måste mannen söka jobb där det finns. Även utomlands som t.ex Irland!?
1. Kan detta verkligen stämma? Att kravet att söka jobb där det finns kan omfatta hela EU?
2. Finns det kvar några som helst undantag p.g.a medicinska eller sociala skäl, t.ex som för den familjen med ett svårt sjukt barn som kräver mycket omvårdnad av föräldrarna.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)