sgtpepper skrev:
Yttrandefrihet och tryckfrihet är ALLTID bra, det går inte att villkora dessa grundläggande demokratiska rättigheter med moraliska eller andra typer av krav på vad som sägs/trycks, det strider mot själva grundtanken med just dessa rättigheter för fan.
Det är inte lätt, men jag tror inte man kan "vinna" genom att se allt som "antingen eller". Med respekt och vördnad kommer man så mycket längre. Det finns principer i detta ärende, visst. Men dessa principer väger inte särskilt tungt mot förolämpningen som sådan om man frågar mig.
Vad det gäller islam och vapen och annat elände är det den bild som media ger - ja, men den stämmer inte med helheten. Det vore så mycket bättre för alla om debatten om JP's handlande kunde föras mer nyanserat, med öppna ögon. Det är dock svårt om inte omöjligt då vi nästan helt förlitar oss på den bild av saken (muslimers reaktioner) som media väljer att visa oss.
JP har förolämpat många muslimer - ja. Men hur många av dem är beredda att slåss för det? Endast ett litet litet fåtal om man frågar mig, men det framgår knappast av media. Muslimerna som grupp framstås som vettvilliga fanatiker som nu tänker bomba sönder Skandinavien.
Jo, tjena :OO
Btw.. jag har ett exemplar av koranen i min bokhylla. Jag tänker knappast skaffa mig ett vapen för det.