OveRRidE skrev:
Jag vet att du inte är sådär trögfattad, men ibland får du mig verkligen att tvivla. Det har aldrig gått upp för dig att folk som uttrycker dessa åsikter faktiskt har läst resten av tråden? Du snackar själv om att läsa på. Då får du väl ffs själv också se till att försöka se "out of the box". :x
När man kläcker kommentaren "jag har inget att dölja" så visar det på att man inte har läst ett dugg. Eftersom det inte alls handlar om det. DU tex har läst tråden, därför säger du inte "jag har rent mjöl i påsen" om och om igen. Sen kan man mycket väl anse, som du, att den ökade övervakningen är värd minskad integritet för att polisen ska få ökade möjligheter att sätta dit brottslingar. Min kommentar hade ABSOLUT INGET att göra med att vissa anser att integritetskränkningen är berättigad. Så du behöver inte länna dig attackerad, som du uppenbarligen gör nu.
Vi (du och jag) och han (som yrade runt likadant i 5 andra trådar) diksuterar på helt olika nivåer, DET var vad jag kommenterade. NU tänker jag släppa denna pseudodiskussionen och gå tillbaka till ämnet.
echoSwe skrev:
Måste vi krama dem varje kväll också? Det kanske hjälper? Staten kan sponsra kram-kaniner åt dem! Det är vad jag kallar korkad vänster-politik. Nu slutar vi kasta dynga och istället hålla oss till argumentationen tycker jag.
Jo, laglydigare blir de visst - för som det är nu så använder många brottslingar sin ålder för att kunna begå brott ostraffat. Straff är något basalt som måste finnas - straff kan vara att åka i fängelse eller att betala böter. Man kan inte anta att alla människor är underbara personer som inte vill en fluga förnär.
Jag tycker du har en hemsk inställning. Det är barn du pratar om. Tror du att de föds onda eller? Tror du att de föds och på egen hand väljer att bli brottslingar när de är 10 år?
Nästan ALL brottslighet har sociala orsaker, särskilt ungdomsbrottslighet och gängbildning. Sånt löser man aldrig med hårdare straff. Jag anser att man ska hjälpa människor att hålla sig borta från brottslighet, inte skrämma dem att hålla sig borta (vilket sällan fungerar iaf). Särskilt när det gäller barn och ungdomar. På den punkten verkar vi skilja oss ordentligt.