Nu är det dags att stoppa tok-Bodström!!
173 svar · 11 762 visningar · startad av HiDensity · sida 4 av 9
Frågan, av HiDensity
Nu är det dags att stoppa tok-Bodström!! Med terrorism som ursäkt så fortsätter han att propagera för sina Stalinistiska övervakningslagar. Samtidigt så gör mediaindustrin sitt yttersta för att se till så att lagen också kan användas till det grövsta all all grov brottslighet, piratkopiering. Vad är nästa steg tro.. en liten kamera i vardagsrummet? Berätta för våra EU-politiker vad du tycke
Läs frågan i sin helhet →Bewern skrev:
Den datatrafik som uppstår när du gör betalningar på internetbank sparas.
Vad använder du för internetbank egentligen?
/red. Fel-citerat.
OveRRidE skrev:
Vad använder du för internetbank egentligen?
Förutom att du quotar fel, det var inte jag som skrev det där, så ser jag det som en irrelevant kommentar i sammanhanget.
Två s-politker som säger ifrån på skarpen är dessa herrar:
Roger Jönsson
http://www.s-info.nu/page/blogg.asp?id=1312&blogg=2889
Jag anser att det kränker våra medborgerliga rättigheter. Jag vill leva i ett fritt samhälle där ingen övervakar mig, där ingen lagrar data som jag skickar till andra, där jag är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Med detta lagförslag är vi alla misstänkta brottslingar, terrorister. Du borde veta bättre Thomas Bodström!
Erik Laakso
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1396&blogg=3045
Med tanke på historien i vårt parti så kanske det är så att vi borde vara extra försiktiga när det gäller förslag som handlar om personövervakning och åsiktsregistrering av invånarna, eller har vi inte lärt oss något?
Jag sitter och surfar runt på nätet och läser om IB-affären, Jan Guillou och Peter Bratt, Jag läser om Enn Kokks vitbok och hur efterfrågan på en sanningskommission avfärdas. Jag hittar en artikel av Helle Klein där hon gör samma jämförelser som jag gör när det gäller Bodströms terrorlagar och IB-tidens jakt på kommunister.
Kolla även denna DN-Ledare: En farlig justitieminister
HiDensity skrev:
Förutom att du quotar fel, det var inte jag som skrev det där..
Ja, det gjorde jag. Ursäkta.
HiDensity skrev:
..så ser jag det som en irrelevant kommentar i sammanhanget.
Jasså? Hur kommer det sig, HiDensity?
OveRRidE skrev:
Jasså? Hur kommer det sig, HiDensity?
För att tråden handlar om Bodströms förehavanden, inte om internetbanker.
--
kolla in denna artikelsamlingen: http://bodstrom.omfg.se
HiDensity skrev:
För att tråden handlar om Bodströms förehavanden, inte om internetbanker.
Jag frågade vad han använde för internetbank, då han uppenbarligen tror att dessa lösningar kommunicerar över okrypterade anslutningar. Eller att Staten kommer sitta och knäcka 128-bitars streamkrypton resten av vår moderna tid. ;)
Hela den här Big Brother-hysterin har gått överstyr.
Mmm, man hamnar alltid i det filosofiska dilemmat; vem skall vakta vakterna?
Quis costodiet costodes?
OveRRidE skrev:
Hela den här Big Brother-hysterin har gått överstyr.
Jag anser den har inte gått tillräckligt långt. Hysteri är precis det som behövs när det gäller sånthär, för det är ett område som det inte ska tummas på alls.
Speciellt för mig som är finsk har detta extra betydelse, redan våra mor- och farföräldrar slogs emot Sovjetunionen för att förhindra bland annat sånthär, att inte stå emot lagförslag som detta vore att för mig som att spotta på min farfars grav. Något jag verkligen inte tänker göra.
Jag har största förtroende till att det här löser sig självt ganska bra faktiskt.
OveRRidE skrev:
Jag har största förtroende till att det här löser sig självt ganska bra faktiskt.
Ja precis, som i USA då eller? Det samhället vill inte jag ha iaf. Vi får med största sannolikhet snart vår egna lilla Bodström-PatriotAct om inte debatten lyfts fram i medierna ordentligt.
Patriot-akten är väl påväg ut i USA, sen så kommer det här i europa... för att citera en engelsk bekant: "But hey, maybe we can all move to Iraq to enjoy freedom, as it seems we are actually exporting our own, not just the concept of freedom. Apparently that shit is zero sum, who'da thunk it?"
Läget i Storbritannien blir bara värre och värre.. och gissa varför.. det saknas i princip en debatt överhuvudtaget om de här frågorna.. och fanns det någon alls så lär den vara totalt död efter tunnelbane-attentaten. ajajaj..
Artikel: New Stasi style UK Anti-Terror campaign encourages reporting your neighbours
HiDensity skrev:
Läget i Storbritannien blir bara värre och värre.. och gissa varför.. det saknas i princip en debatt överhuvudtaget om de här frågorna.. och fanns det någon alls så lär den vara totalt död efter tunnelbane-attentaten. ajajaj..
Det börjar bli en häxjakt på terrorister... Om den här lagen nu sjösätts på allvar så undrar man ju hur långt steget är till att börja scanna efter "förbjudna" adresser som tex. handlar om hur man kan gå runt skyddet.
echoSwe skrev:
Om den här lagen nu sjösätts på allvar så undrar man ju hur långt steget är till att börja scanna efter "förbjudna" adresser.. [snip]
"För ett halvår sedan presenterade regeringen ett förslag om att Försvarets Radioanstalt, FRA, skall få scanna tele- och internettrafiken. Till exempel skall man få söka efter samtal och meddelanden som innehåller misstänkta och suspekta ord."
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2006/01/det-hr-r-inte-kul.html
.. too late.
My god. Varför är det alltid de oskyldiga som åker dit. Exakt vad är ett suspekt ord? Eftersom ordet måste läsas i sitt sammanhang så är det ju bara dumt. Så fort någon säger "Jag är emot terroristangrepp" så kommer det en lång näsa och petar i röven.
HiDensity skrev:
Ja precis, som i USA då eller? Det samhället vill inte jag ha iaf. Vi får med största sannolikhet snart vår egna lilla Bodström-PatriotAct om inte debatten lyfts fram i medierna ordentligt.
Sverige är inte USA. När ska folk lära sig det?
OveRRidE skrev:
Sverige är inte USA. När ska folk lära sig det?
Du får gärna utveckla det där lite. Vad får dig att tro att de här problemen som i USA utvecklas till ett totalt övervakningssamhälle skulle "lösa sig automatiskt" här?
Är våra makthavare extra snälla? Är våra företag mindre sugna på vinstmaximering? har vi nån inbyggd godhet här i Sverige som gör att vi människor inte behöver bevaka våra makthavare som i andra demokratier? En inbyggd godhet som gör att allt bara blir så bra helt automatiskt?
Ser du rosa moln också?
När granskning, kritik och oliktyckande tystas så får man lagar som PatriotAct.. i USA bygger det på en medveten strategi att föra folket bakom ljuset. Men Bodström tycker säkert att det är ännu smidigare om vi bara tror "att det löser sig själv". Jag tänker då inte köra på den linjen.