Web-Tor skrev:
Det finns säkert någon officiell kinesisk rapport kring massakern på Himmelska Fridens Torg. Jag kan tänka mig att den inte återspeglar vad som verkligen hände.
[1.] Det har dock inte hindrat världens samlade presskår från att ha en annorlunda bild. Som jag har frågat tidigare. [2.] Finns det någon seriös utredning, organisation, journalist eller reporter som stödjer en konspirationsteori kring händelserna den 11 september?
1. Kinesisk media har väl mig veterligen varit ganska tysta om Himmelska Fridens Torg? All västerländsk media är väldigt präglad av amerikansk media. Precis som kinesisk media håller tyst om sin regerings fuffens, kan väl amerikansk media hålla tyst om motsvarande hos sin regering? Här håller alltså SPiNs parallell fortfarande? Right?
2. En omöjlig fråga att ställa. Fria Tidningar (åtminstone Göteborgs Fria Tidning) har tagit upp problematiken kring 9/11. Jag anser att det är en seriös tidning. Å andra sidan kanske din definition på en seriös tidning är att de just inte har tagit upp 9/11 ur denna vinkel? I så fall blir det ju lite svårt...
Utan att gå in i en detaljdiskussion om just byggnad 7, utan att ens blanda in 9/11 egentligen, måste jag säga att avsaknaden av den för mig självklara viljan att åtminstone försöka tänka lite självständigt, är slående. Väldigt mycket av argumentationen i den här tråden har byggt på "men de stora grabbarna säger ju att... så då måste det ju vara så!" Måste de "stora grabbarna" nödvändigtvis alltid vara så noga med sanningen? Har inte de "stora grabbarna" ganska ofta ekonomiska (direkta eller indirekta) intressen i saker och ting?
media: Bara för att media med kommersiella intressen inte tagit upp en viss grej, måste det väl inte nödvändigtvis betyda att denna grej är helt ointressant? Måste en tidning (eller annan media) alltid stå för sanningen, bara för att den är etablerad? Kan man inte tänka sig att vissa sanningar är bekvämare än andra? Kan man inte tänka sig att folk utan kommersiella intressen kanske ibland är lite mer ärliga än andra, trots att de inte förfogar över ett stort multinationellt företag? Kan man inte tänka sig att amerikansk media, som ägs av ett fåtal, väldigt rika, personer, kanske präglas lite av detta?
regering/usa:s makthavare: Finns inte risken att viss korruption uppstår när det handlar om så enormt mycket makt som det handlar om i amerikanska regeringens fall? Kan man inte tänka sig att ledare som utan problem startar krig där hundratusentals människor dör, skulle kunna vara beredda att skapa en liten "olycka" i sitt eget land, för att få enormt mycket mer makt (som skett i fallet med 9/11)?
Om man tänker på att 9/11 är den enskilda händelse under 2000-talet som påverkat världen mest, att det är denna händelse som gett USAs president störst "makttillskott"/"maktboost" genom historien, att det är denna händelse som gjort att begreppet "terrorist" så fint kan användas om alla oliktänkande, att denna händelse gjorde saker som "No Fly List" möjliga, att det är denna händelse som numera motiverar en majoritet av alla de beslut som inskränker individers frihet, och att denna händelse har bidragit till en enorm mängd affärsekonomiska möjligheter för de som råkade veta det lite i förväg, eller har intressen inom vapentillverkning etcetera.
Om man tänker riktigt noga på detta. Om man tänker på att folks definition på moral faktiskt skiljer sig åt. Om man tänker på att vissa människor är väldigt, väldigt, väldigt förtjusta i makt och pengar. Om man tänker på att det finns något som kallas psykopati. Kan man inte då också tänka sig att vissa människor är beredda att göra ganska mycket för sin egen vinnings skull?
Jag tycker att 9/11-diskussioner allt för ofta har en förmåga att föras med utgångspunkten "men varför skulle regeringen...?", att de scenarion som de så kallade konspirationsteoretikerna ställer fram skulle vara mer osannolika än den officiella förklaringen. Ärligt talat tycker jag det verkar ytterst otroligt att personer som bevisligen är beredda att göra så otroligt mycket för sin egen vinnings skull, inte skulle gjort detta.
I brottsutredningar är det väldigt viktigt att komma på vilket motiv förövaren kan ha haft. Vad gäller 9/11 kan ingen komma från det obestridliga faktumet att man med lätthet kan komma på en mängd motiv till att iscensätta 9/11, värda stora delar av jordens totala värde (beroende på hur man räknar naturligtvis, men bara i börsspekulation fanns det åtskilliga miljarder att tjäna).
Kan man inte helt enkelt tänka sig att världen inte är fullt så gullig som man så gärna tror?
Kanske är det inte bara araber som är barbariska?
(Jag är inte så intresserad av någon form av debatt om detta - det har en förmåga att bli ganska okonstruktivt. Men genomtänkta synpunkter är alltid intressanta. Försök dock att inte tolka in massor i detta, då jag inte haft för avsikt att säga mer än det som faktiskt står i klartext.)