Melea skrev:
Det finns verkligen ett behov hos människor här på webForum att ha en bestämd åsikt om allting.
Själv är jag väldigt kluven. Jag förstår att muslimer blir arga, men jag sympatiserar inte med dem som tar till våld för att visa det.
Samtidigt tycker jag är yttrandefriheten är bland det viktigaste som finns.
Det Jyllandsposten har gjort är dock förkastligt och omoraliskt.
Håller med dig helt. Det är en svår situation, allt ifrån självklar. Överreaktioner och rasism på båda sidor, och extrema krafter som VILL ha en konflikt.
Okkido skrev:
Kluven? Nadu, dubbelmoral heter det.
huh? Du ska nog ta och slå upp ordet hörrö..
OveRRidE skrev:
Däremot finns det uppenbarligen en stark tendens att agera terrorist om man är muslim.
Ska man skratta eller gråta åt den här kommentaren, snacka om MEGA-GENERALISERING med en ordentlig portion islamofobi. På Aktuellt igår hade de ett långt segment om reaktionerna i de olika mellanösternländerna, de avrundade med att uppskatta antalet demonstranter totalt. Runt 10 000 - 15 000 hade varit ute på gatorna och demonstrerat aktivt, Mest kvinnor och barn tydligen. Och en liten liten liten del av dessa 15 000 var våldsamma huliganer som tog till våld. Av världens 1 MILJARD muslimer!!
Fia skrev:
Jo, det vore ju jättebra om muslimer i odemokratiska länder också kunde förstå oss, hur sekulariseringen och yttrandefriheten fungerar t ex. Men vi kan inte skylla ifrån oss och säga "de förstår inte oss, alltså behöver inte vi heller förstå dem". Det vore ju barnsligt och kontraproduktivt. Målet är väl ändå, lite klyschigt, att "alla ska vara vänner"? Att försöka förstå dem är ett första steg för oss. :)
Du är en mycket vis kvinna Fia! :) Om vi du anser att våra principer och värderingar är sundare än deras, för här accepterar vi andra människors åsikter och levnadssätt. Alla får uttrycka sin åsikt! Då ska väl VI OM NÅN respektera och försöka förstå andra?
nitro2k01 skrev:
Varför tror de flesta att detta enbart är en fråga om pressfrihet vs konservativ religion?
Betänk att Danmark har militära styrkor i Irak. Anders Fogh Rasmussen bör inte be om ursäkt för vad en tidning har publicerat, det bör tidningen göra, på riktigt. Rasmussen bör be om ursäkt för Danmarks medverkan i Irak-kriget och dra sig ur detsamma!
Danmark var även en del av alliansen i gulfkriget, kanske inte så många minns dock.
OveRRidE skrev:
Religion är något som är högst diffust, det finns inga som helst bevis för att någon Gud, oavsett religion, existerar eller ens har existerat. Profeter, apostlar, vise män, sändebud eller änglar kanske har existerat som personer genom historien, men de bevisar inte att det var något speciellt med dem, det bevisar inte att det finns en gudomlig överhet som står för allt liv på jorden. Ingen kan bevisa det. Ingen.
Vad har det här med något att göra? Menar du att du bara kan aceptera saker som du själv anser är rätt? Då får du någ problem med mycket i världen. Det handlar om att acceptera och respektera andra människor oavsett om de är kristna, muslimer eller frukterianer.
greggan skrev:
Nej jag tycker att det är dags att inse att religion är något vi borde avskaffa.
Gärna för mig! Men det är inte upp till oss, det är upp till muslimerna! Jag bestämmer inte hur de ska leva, lika lite som de bestämmer när jag ska gå ur svenska kyrkan..
Kapten Haddock skrev:
Vill iraks befolkning ha en ursäkt för att dom fick bort saddam då? Det vet jag faktiskt inte. Båda hållen säger olika saker och jag har sett många irakier som tackat USA för att dom störtade saddam, men vad tycker gemene man?
Det är nog väldigt olika som sagt. Samtidigt som Saddam var en brutal diktator så var han en enorm sekulär kraft som höll alla islamister på plats. Jag skulle tro att islam kommer få en mycket större roll i framtida Irak än det gamla Irak.
Rikard skrev:
Var är då din förståelse för att det finns olika grupperingar även inom Islam? Det finns de som överreagerar. Det finns de som hotar med våld. Det finns de som manar till lugn. Precis som det på "tryckfrihetssidan" finns de som överreagerar, hotar med våld och de som manar till lugn. Vilken av grupperna tror du att du uppfattas att tillhöra?
hehe, det är vad jag kallar träffsäkert.
kobranturre skrev:
Många tror på en Gud, andra tror på utomjordingar.
Ingen har blivit bevisat och ingen av dem är mer dum än den andra.
(y)