obelix skrev:
Det skulle tillföra en snabbare och tidigare identifiering...
Detta har du hävdat flera gånger vid det här laget. Jag tror fortfarande inte det är särskilt många brott vars lösning skulle underlättas av ett DNA-register. Man kan ju ta DNA-prover på de misstänkta.
obelix skrev:
Om en person begår ett brott för första gången, hur gärna tror du att denna person skulle frivilligt ge ett dna prov?
Vad den personen vill, är överhuvudtaget inte relevant. Han vill säkert inte ge polisen tillstånd till husrannsakan heller. Men som misstänkt, får han finna sig i detta. Skillnaden är att du vill utvidga denna integritetskränkning till att drabba även människor som inte misstänks för något kriminellt.
obelix skrev:
Det skulle inte användas godtyckligt av staten, det skulle användas som ett instrument av polisen...
Det kan man ju alltid hoppas på. Men vilka garantier har vi inför framtiden? Speciellt när folk börjar ifrågasätta grundläggande individuella rättigheter, till förmån för panikartade förslag om DNA-register, med ytterst begränsat värde för säkerheten.
obelix skrev:
Jag tycker inte att den personliga integriteten är trivial.
Fråga dig själv, tror du verkligen att polisen får drastiskt ökade möjligheter att lösa brott genom ett DNA-register? Trots att effekten är så ringa, om ens existerande, är du beredd att offra vår integritet för den. Slutsatsen kan inte bli annan än att du faktiskt tycker att den personliga integriteten är trivial.
NETwork skrev:
Det handlar ju om att maximera nyttan! Lägg pengarna på förebyggande åtgjärder istället OCH på tekniker som gör det lättare att identifiera förövare. För även om brottet redan har begåtts så skulle ett DNA-register ge poklisen en mycket stor möjlighet att gripa förövaren innan han begår brott IGEN!
Rätt utgångspunkt, men fel slutsats. Det är inte särskilt många brott vars lösning står och faller med om det finns ett DNA-register eller ej. Visst finns det flera fall där DNA-analyser gör nytta för identifieringen. Men DNA-prover kan man ta på de misstänkta. Det behöver man inte ha innan brottet. Dessutom har vi DNA-register över redan kända brottslingar.
NETwork skrev:
ETT oskyldigt människoliv är enligt min mening värd alla register i världen...
Fast det bygger ju på antagandet att registret verkligen räddar människoliv. Rent seriöst, hur många tror du tänker över riskerna för upptäckt, innan de dödar någon? Jag gissar på att minst 99% av alla mord, begås under någon form av affekt. Det är nog bara egentligen maffiamord som kan antas vara nogsamt planerade. Dessa kanske skulle utföras med lite större omsorg om polisen hade ett DNA-register. För utföras, skulle nog morden i vilket fall som helst.