obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
UlfT skrev:
Näe, men nästan. I båda fallen handlar det om att kränka oskyldiga människors integritet. Givetvis med det gamla klassiska polisstatsresonemanget: "den som har rent mjöl...". Jag kan bara konstatera att Mussolini lyckades få bukt med maffian. Frågan är om det var värt priset.
Förstår fortfarande inte varför det skulle vara kränkande, ar heller inte fått ett bra svar på varför det skulle vara det...
Att börja dra upp Mussolini & co, vad bidrar det till?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
obelix skrev:
Förstår fortfarande inte varför det skulle vara kränkande, ar heller inte fått ett bra svar på varför det skulle vara det...
Det är integriteten som kränks. Den kränks därför att staten tar reda på en massa saker om dig, som staten inte har med att göra. Det är inte konstigare än att man uppfattar sin integritet som kränkt, om man tvingas uträtta sina toalettbehov framför en kamera.
obelix skrev:
Att börja dra upp Mussolini & co, vad bidrar det till?
Drar alltid upp extrema exempel på hur det kan gå om man går riktigt långt i en riktning. ;) Skämt åsido, man bör faktiskt hålla i minnet att det finns flera värden man behöver försvara. Visst är det bra om man slipper kriminalitet, men till vilket pris som helst? Därför måste man bromsa upp lite när folk kommer med dylika, panikartade förslag, enbart till följd av ett enda spektakulärt mord. Finns det överhuvudtaget särskilt mycket som talar för att antalet uppklarade mordfall kommer öka drastiskt för att man inför en sådan registrering? I många fall tror jag att den egentliga orsaken till varför många mord är ouppklarade, är att polisen saknar resurser.
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inläggVåra befintliga register är väl i så fall mer kränkande än ett dna-register? DNA innehåller ju ingen information som 99,999999% av oss överhuvudtaget har någon nytta av.
Dessutom, den här integriteten... är det värt oskyldiga människors liv för att försvara dessa förhållandevis SMÅ integritetskränkningar? Jag skulle inte bry mig det minsta om någon filmade mig i krogkön eller hade mitt dna... och vill någon kolla mina eventuella genetiska defekter så får de väl göra det då. Fördelarna är ju betydligt fler och starkare.
Alla människor som blir dömda för brott (ja kanske inte fortkörning eller gå mot röd gubbe då) borde dna-registreras.
Att plantera dna lär inte vara helt enkelt... och även med dnabevis så slutar man ju inte att även samla ANDRA kompletterande bevis för att stärka eller avskriva misstanke om brott.
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg
NETwork skrev:
Alla människor som blir dömda för brott (ja kanske inte fortkörning eller gå mot röd gubbe då) borde dna-registreras.
Det där resonemanget begriper jag inte. Varför skall några vara undantagna? Har man genen att gå mot röd gubbe så lär den nedärvas precis som allt annat. :)
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggKan inte alla få ett microchip inopererat i stället? :O
bassebhu skrev:
Kan inte alla få ett microchip inopererat i stället? :O
Eller varför inte en stämpel. :)
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
NETwork skrev:
Dessutom, den här integriteten... är det värt oskyldiga människors liv för att försvara dessa förhållandevis SMÅ integritetskränkningar?
Hur många oskyldiga människoliv tror du egentligen att du räddar med ett DNA-register?
Re: Dna registrering
obelix skrev:
Att DNA registrera alla Svenskar är nog inte en så dålig ide, så länge dom kan hålla försäkringsbolag och företag borta från dom...
Det skulle underlätta i vissa brottsmål och tex faderskapstvister...
Det skålar vi för :birp Har inget emot det, jisses vad polisen skulle ha det mycket enklare... lite hud under det våldtagnas offrets naglar... vips så har vi fått oss en skyldig med namn ålder och allt sådant... så vi kan åka och gripa och ställa in för rätta!!! :e
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Mitt kompromissförslag är: Många fler övervakningskameror samt keps- och skäggförbud på allmän plats.
niko skrev:
Mitt kompromissförslag är: Många fler övervakningskameror .
Utan mänskliga faktorer inblandade...eftersom de bara ställer till oreda. :p
UlfT skrev:
NETwork skrev:
Dessutom, den här integriteten... är det värt oskyldiga människors liv för att försvara dessa förhållandevis SMÅ integritetskränkningar?
Hur många oskyldiga människoliv tror du egentligen att du räddar med ett DNA-register?
Är väl alltid svårt att säga men räcker det inte med ett?
niko skrev:
Mitt kompromissförslag är: Många fler övervakningskameror samt keps- och skäggförbud på allmän plats.
Wee... vi kan göra sverige till en hel Big Brother Show.... Aldrig i fred någonstans! :e
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggAtt identifiera någon med hjälp av DNA, och ta reda på om personen har sjukdomar är väl två helt olika saker?
(Tänker på detta med integriteten)
EerreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg DNA-dillemmat gäller samhället kontra individen. Ur samhällets synvinkel skulle det nog vara praktiskt med ett sådant register. Å andra sidan kanske inte individen vill ställa upp på det, av integritetsskäl som redan drats upp.
Och dessutom, om man har rent mjöl i påsen, varför vara med i ett register? ;)
Erre - Bra summering! :bire
erre skrev:
DNA-dillemmat gäller samhället kontra individen. Ur samhällets synvinkel skulle det nog vara praktiskt med ett sådant register. Å andra sidan kanske inte individen vill ställa upp på det, av integritetsskäl som redan drats upp.
Vänd på det, om man har rent mjöl i påsen, varför vägra?
Det underlättar ju bevisningen att man är oskyldig i dom fall DNA bevisning används...
Visst, vad som är en kränkning av integriteten är ju i mångt i mycket en individuell bedömning.
Men samtidigt, argumentet "Vänd på det, om man har rent mjöl i påsen, varför vägra?" är enligt min mening ohållbart. Samma resonemang kan appliceras enskilt på x antal andra situationer, tyckas godtagbara och plötsligt har man en bisarr värld ala 1984 - vill vi verkligen det?
erre skrev:
DNA-dillemmat gäller samhället kontra individen. Ur samhällets synvinkel skulle det nog vara praktiskt med ett sådant register. Å andra sidan kanske inte individen vill ställa upp på det, av integritetsskäl som redan drats upp.
Visst om individen skulle få bestämma skulle vi inte ens ha skatter som är så höga osm de är idag! Men ang. DNA-registrering, gör den redan vid födelsen! Sen ang. Vi som har rent mjöl i påsen... alla rent mjöl i åpsen tills vi gör något som smutsar ned den! :e
SugarDaddy skrev:
Visst, vad som är en kränkning av integriteten är ju i mångt i mycket en individuell bedömning.
Men samtidigt, argumentet "Vänd på det, om man har rent mjöl i påsen, varför vägra?" är enligt min mening ohållbart. Samma resonemang kan appliceras enskilt på x antal andra situationer, tyckas godtagbara och plötsligt har man en bisarr värld ala 1984 - vill vi verkligen det?
Tror en del är lite "paranoida" i onödan...
Hur skulle det kunna bli kränkande?
Hur skulle det kunna bli värre?
Är det dåligt att polisen får ett verktyg som kan underlätta deras jobb?
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Är inte en dna-registrering bara ett plåster mot symptomen? Alla de neddragningar och omprioriteringar som gjorts i det här landet har ju givit oss den situation vi har idag. Så jag tycker att det vore betydligt smartare att ge polisen mer resurser (personal) och rusta upp psyk och fångvård, än att "lappa" på ytan. Men det är ju klart... ett sådant resonemang kan inte de sittande politikerna ta till sig, för då erkänner de ju att de har fel när de säljer begrepp som 'välfärd' när de menar att medelsvensson ska få nya motorvägar. Är ju bättre att spara på de offentliga utgifterna och hävda att man löser problemet... att det finns folk som mår dåligt och därmed ökar på brottstatistiken kan man ju ignorera då :x