webForumDet fria alternativet

Cannabis legaliseras i Canada.

Medier & press

123 svar · 3 052 visningar · startad av 2Nasty4U · sida 4 av 7

Frågan, av 2Nasty4U

Cannabis är påväg att legaliserars i Canada: Kanada: Utredning för legal marijuana En kanadensisk expertgrupp föreslog i går att användningen av marijuana ska legaliseras, med motiveringen att drogen är mindre skadlig än alkohol. Gruppen, som utrett frågan åt senaten, rekommenderar att marijuana får köpas fr.o.m. 16 år, som tobak och alkohol. Justitieminister Martin Cauchon säger dock att

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

kollektiv : Hur ska du ändra på svenskarnas bruk av droger genom att införa ytterliggare en drog ? Om svenskarna tar sig en rejäl fylla 1-3 gånger i månaden så kommer dom att vilja göra det med en ny drog också. Eller är du så naiv att tro att folk kommer att ändra vanor ?

Cannabis kanske inte är så "farligt" men det man inte får glömma är att ruseffekten avtar rätt snabbt ju mer man använder drogen, dvs det krävs högre doser för att uppnå samma berusning som tillfället innan. Efter ett tag så tycker många att det ruset inte räcker till så man leds in på andra typer av droger.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Sätt ut alla drogliberala slappskallar på en ö
& ge idioterna tillgång till alla möjliga droger.
Undrar vad deras samhälle skulle jäsa till... ;)

Medlem sedan sep. 200221 inlägg

kollektiv : Hur ska du ändra på svenskarnas bruk av droger genom att införa ytterliggare en drog ? Om svenskarna tar sig en rejäl fylla 1-3 gånger i månaden så kommer dom att vilja göra det med en ny drog också. Eller är du så naiv att tro att folk kommer att ändra vanor ?

Jag har ingen illusion om att ändra folks vanor, det vi pratar om är att sluta förfölja folket som har valt cannabis som rusmedel.

Cannabis kanske inte är så "farligt" men det man inte får glömma är att ruseffekten avtar rätt snabbt ju mer man använder drogen, dvs det krävs högre doser för att uppnå samma berusning som tillfället innan. Efter ett tag så tycker många att det ruset inte räcker till så man leds in på andra typer av droger.

Det sker en viss ökad tolerans hos folk som använder cannabis ja, men det är inte mycket och det beror också på hur mycket man brukar cannabis. Påståendet att man tycker att ruset inte skulle räcka till och att det skulle leda in på tyngre droger är lika absurt som att alkohol skulle leda till heroinmissbruk då det där också förekommer en viss ökad tolerans med tiden. Visst sker det att folk går ifrån cannabis till tyngre droger, det gäller också tobak och alkohol men cannabis har inte någon effekt på kroppen eller knoppen som gör oss mer benägna att ta tyngre droger i motsats till nikotin, socker och andra droger.

Jag kör lite quotes ifrån undersökningar nedan från: THE SENATE SPECIAL COMMITTEE ON ILLEGAL DRUGS DISCUSSION PAPER ON CANNABIS:

Is cannabis a gateway drug?

Cannabis may induce some people to using other, more potent drugs, as will alcohol or tobacco. This was a recurring concern expressed to the In order to confirm or infirm this assertion, rigorous and systematic data on use patterns and histories of users are essential. However, the 2001 report of the Auditor General noted, as did we, that such data on the Canadian population are weak and dated. This is an obvious shortcoming when assessing a policy.

There is no convincing evidence to establish
the gateway hypothesis.

Data from population surveys show that out
of 100 cannabis users in adolescence,
about 10 will become regular users and 5
will move to using other drugs.

Pharmacological studies of cannabis active
ingredients have not found any element
that predisposes users to more potent
drugs. Some studies would show that
cannabis may be an effective substitute to
treat dependency to hard drugs.

Sources: National Institute of Medicine 1999;
Roques, 1999; INSERM, 2001; Cohen & Sas, 1997;
ben Amar, in print; National Drug Research
Institute, 2000.

Udrar vad deras samhälle skulle jäsa till...

Personpåhopp när argumenten tryter eller vad säger du OuKaij?

Jag har ingen illusion om att ändra folks vanor, det vi pratar om är att sluta förfölja folket som har valt cannabis som rusmedel.

Jo, jag behandlar alla som inte följer svensk lag på detta sätt. Varför ska du vara ett undantag ? Du får väl flytta till nått land som har en annan syn på användning av Cannabis om du inte trivs här. Tills dess så råder jag dig att följa lagen på denna punkt på samma sätt som alla vi andra gör. För mig får du använda Cannabis om du har lust, men att pracka på andra att använda drogen är fel, fel, fel ! Det finns ju en anledning varför man inte får göra reklam för droger i TV t ex.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

kollektiv: Vänligen använd forumets citattaggar: [ citat ] & [ /citat ] för att göra dina inlägg mer läsbara. :)

Denna studie av den drogpolitiken är mycket intressant:

http://www.cedro-uva.org/lib/boekhout.swedish.html

The specific form of the Swedish drug control system also may have been shaped by the development of the European Union. Closer economic relationships with the rest of Europe have led some Swedes to fear that the cultural influence of Europe will also increase; and some see the ‘urban’ or ‘cosmopolitan’ cultures of Europe as incompatible with Swedish norms and morals. Such concerns sometimes make it appear that the strict Swedish drug control system is rooted more in myth and orthodoxy than in scientific evidence and reasoning. But if that system is considered in the light of the symbolic and other functions it serves, then we are in a better position to understand why Sweden has the drug policies it has and why many Swedes feel these policies are effective. In short, to begin to understand the Swedish drug control system from within, one has to take these and many other factors into account.

Personligen så tycker jag man ska verka för ett drogfritt samhälle istället för att hitta "den perfekta drogen".

Jo, jag behandlar alla som inte följer svensk lag på detta sätt. Varför ska du vara ett undantag ? Du får väl flytta till nått land som har en annan syn på användning av Cannabis om du inte trivs här. Tills dess så råder jag dig att följa lagen på denna punkt på samma sätt som alla vi andra gör.

Att det är en lag betyder inte automatiskt att det är fel eller att lagen inte är baserad på felaktig information, lagar ändras/läggs till/tas bort hela tiden. Vi bryter lagen och grundar vårt "brott" på att lagen är baserad på felaktig information och myter. Som jag sa tidigare och jag säger det igen så utger Sverige sig för att vara ett fritt demokratiskt samhälle, i ett fritt demokratiskt samhälle behövs ingen anledning för att något skall vara lagligt, däremot så behövs det mycket goda skäl för att något skall vara olagligt.

För mig får du använda Cannabis om du har lust, men att pracka på andra att använda drogen är fel, fel, fel ! Det finns ju en anledning varför man inte får göra reklam för droger i TV t ex.

Tackar så mycket ;) . Ja det finns en anledning varför man inte får göra reklam för tobak och starkare drycker en lättöl i media och samma skall gälla cannabis. Jag har alldrig och kommer alldrig att göra reklam eller "pracka" på folk att använda drogen. Det enda jag vill är att använda den utan att riskera rättsliga påföljder. På denhär punkten verkar det som vi är överens. :birp

Personligen så tycker jag man ska verka för ett drogfritt samhälle istället för att hitta "den perfekta drogen".

Det drogfria samhället är en utopi som alldrig kommer att existera, människan har drogat sig själv sedan tusentals år tillbaka och kommer fortsätta med det. Du har gjort ditt val att inte bruka droger och det skall respekteras precis som mitt val att bruka cannabis. Ett demokratiskt samhälles främsta uppgift är inte bara att följa majoriteten utan också skydda minoriteten från majoritetens övergrepp.

Medlem sedan aug. 200272 inlägg

Varför ska det vara olagligt att nyttja Marijuana när det inte är skadligt för någon annan än dig själv?

Jag rekommenderar starkt att ni lyssnar på följande (RealPlayer/RealOne behövs för att lyssna):

Magnus Linton om konsensuslögnerna

Eller ser följande Sefyravsnitt(Stora Mpegfiler som lämpar sig för folk med bredband):

Sefyravsnitt om cannabis

Maod :

Varför ska det vara olagligt att nyttja Marijuana när det inte är skadligt för någon annan än dig själv?

Det skulle jag gå med på. Man skriver under ett papper som säger att samhället är helt fritt från ansvar och kommer inte att hjälpe den person som använder Cannabis om han/hon råkar ut för nått problem som är relaterat till drogen. Egentligen så borde alla som använder någon form av drog skriva på ett sådant papper. Jag vill ju inte betala för någonannans dumhet.

Idag så betalar vi hög skatt på alkohol/tobak som delvis täcker de skador som orsakas av den drogen. Liknande skulle då användas vid användning av Cannabis.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

det jag lärde mej i 9:an var att om man röker "braj" så sitter det kvar i 30 dagar i kroppen, att man kan få hallucinationer o sånt tom 30 dagar efter att man rökte på.... och man skadar hjärnan ordentligt...

så nu till min fråga hur kan alkohol vara farligare?
man super sej full åker till Maria pool dagen efter e allt på sin plats igen =) inga hallucinationer o aånt, fast iof pajjar man levern ganska rejält också

Beatbox skrev:

Det skulle jag gå med på. Man skriver under ett papper som säger att samhället är helt fritt från ansvar och kommer inte att hjälpe den person som använder Cannabis om han/hon råkar ut för nått problem som är relaterat till drogen. Egentligen så borde alla som använder någon form av drog skriva på ett sådant papper. Jag vill ju inte betala för någonannans dumhet.

Idag så betalar vi hög skatt på alkohol/tobak som delvis täcker de skador som orsakas av den drogen. Liknande skulle då användas vid användning av Cannabis.

Självklart skall cannabis skattas så det täcker kostnaderna för samhället.

det jag lärde mej i 9:an var att om man röker "braj" så sitter det kvar i 30 dagar i kroppen, att man kan få hallucinationer o sånt tom 30 dagar efter att man rökte på.... och man skadar hjärnan ordentligt...

Ja det stannar i kroppen en viss tid men att man skulle få flashbacks eller att det skadar hjärnan är myt.

så nu till min fråga hur kan alkohol vara farligare?
man super sej full åker till Maria pool dagen efter e allt på sin plats igen =) inga hallucinationer o aånt, fast iof pajjar man levern ganska rejält också

Alkohol förstör kroppen på många sätt om du är intresserad så kan jag ge dig några länkar. Alkohol kan precis som cannabis ge hallucinationer och illusioner men det är ovanligt och oftast i högre doser under lång tids användande.

Beatbox:

Man skriver under ett papper som säger att samhället är helt fritt från ansvar och kommer inte att hjälpe den person som använder Cannabis om han/hon råkar ut för nått problem som är relaterat till drogen. Egentligen så borde alla som använder någon form av drog skriva på ett sådant papper. Jag vill ju inte betala för någonannans dumhet.

Skulle vi ha sådana papper på systembolaget och krogen? Och även på Konsum där de säljer tobak?

Skulle vi ha sådana papper på systembolaget och krogen? Och även på Konsum där de säljer tobak?

Egentligen så borde vi ha det. Jag vill inte betala en massa pengar pga att folk förstör sina liv med olika typer av droger.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

:P ¿"Personpåhopp"? :P
Vilken paraniod slappskalle träffades av nedan¿ :e
-----------------------------------------------
Undrar vad deras samhälle skulle jäsa till... ;)

-----------------------------------------------

Ok, Beatbox :) Då skulle det nog vara bättre om vi kriminaliserade alla former av droger.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Av egna erfarenheter är jag totalt för cannabis och legalisering av denna drogen. Det finns mycket värre saker att kämpa mot. Dessutom så är risken att dö av cannabis avsevärt mycket mindre än av att dricka alkohol.

Ett fortsatt förbud mot cannabis borde innebära ett förbud mot alkohol också.

Tycker inte om alkohol, folk blir så tröga och kaxiga av det, lite röka kan få vem som helst att skratta. Ta våra politiker som exempel. Ge dem lite röka innan valdebatterna ska ni få se på fan :P :birp :e

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Eller egentligen bryr jag mig inte så värst mycket om villket ;) var tvungen att skriva nåt bara

Då skulle det nog vara bättre om vi kriminaliserade alla former av droger.

Låt livet bli en drog istället för att droga ned livet. Fram för ett drogfritt Sverige !

631 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
481 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
481 ms — ändringar (db)