Erka. Det är inget steg från marijuana till hasch, eftersom haschet är betydligt lättare att få tag i medans marijuanan är mycket sällsynt. Den där "gå-vidare-med-tyngre-droger-principen" stämmer inte heller på det sättet som det framställs...
-
Skunken skrev:
Det här är ett mycket vanligt problem. Det finns faktiskt en orsak till varför du ligger och spyr. I alla alkoholdrycker (undantag det som bränns hemma) så finns det en liten mängd kräkmedel.
Enligt Systembolaget så finns det i deras drycker inget kräkmedel - källa.
Sätta gränser måste man först och främst göra själv. Därav kunskap om det man håller på med.
Skunken skrev:
Jag vet inte vad du har gått på för drogdagar men dom jag har varit på har det alltid tagits upp att alkohol och tobak.
Den senaste anti-drogdagen jag var med på så togs det upp hur farligt det var att dricka alkohol och köra bil. Ingenting om tobak.
Skunken skrev:
Grejen med dom flesta mer tyngre drogerna är att man fastnar mycket lättare.
Mycket möjligt. Jag är även mycket kritisk mot tyngre droger, men en lagstiftning och en hård hållning mot missbrukare kan faktiskt förvärra, och inte förbättra.
SSpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg Ja, det är okej att testa "knark".
Det finns ingen, låt mig upprepa ingen, drog som du blir beroende av bara för att du testat en gång. Inte ens heroin, som annars är ganska känt för sina beroendeframkallande egenskaper, är så beroendeframkallande som vissa hävdar - faktum är att det är ungefär i klass med nikotin (nikotin är dock bra mycket enklare att lägga av med).
Jag tycker dock inte det är okej att minderåriga testar, många har nog inte den mognaden som krävs för att fatta ett riktigt beslut. Givetvis finns det 14-åringar som är lika mogna eller kanske mognare än 18-åringar, men generellt sett så bör ju en 18-åring vara mognare.
Själv testade jag att röka cannabis ett par månader innan jag fyllde 18. Jag hade då länge läst på om dess effekter och (skade)verkningar. Sedan dess har jag kontinuerligt brukat drogen, ibland mycket, ibland lite. En sak jag dock varit väldigt försiktig med är att försöka dränka nedstämdhet och sorg med drogen, jag har istället varit helt drogfri (så när som på nikotin) under de tillfällena.
Jag tror att det är när folk försöker att komma ifrån depressioner, familjetragedier, ekonomiska trassligheter och andra grejer som de går från ett kontrollerat bruk till ett missbruk. Detta gäller oavsett vilken drog man brukar.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Jag håller med PeW !!! Fram för mer Kaffe !!! :-)
Droger är för loosers som inte vågar vara sig själva !
I alla alkoholdrycker (undantag det som bränns hemma) så finns det en liten mängd kräkmedel.
Åh nej, finns det fortfarande folk som verkligen tror på den gamla sköna vandringssägnen?
Hur tror du att kräkmedlet tillsätts? Sitter det arga statliga kontrollanter på Vin&Sprit och häller ned lite i varje importerad butelj och fat? Ibland är kritiskt tänkande en dygd..
Alltså, det finns INGET kräkmedel i Systemsprit, i hembränt däremot, kan det ibland pga tillverkarens inkompetens vid tillverkning och rening finnas olika föroreningar och finkel som gör att man mår pyton.
Angående knark-> Visst, om man vill prova så gör man väl antagligen det, oavsett vad staten säger. Men om det sen skulle gå så illa att man sitter i Humlegården och skakar av heroinabstinens, då har man sig själv att skylla.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Visst, om man vill prova så gör man väl antagligen det, oavsett vad staten säger. Men om det sen skulle gå så illa att man sitter i Humlegården och skakar av heroinabstinens, då har man sig själv att skylla.
Problemet är ju bara att det inte finns någon skatt på knark som betalar skadorna. Det är ju därför vi har väldigt hög skatt på tobak och sprit. Det är vi vanliga sakttebetalar som får betala skadorna av knark.
EEyekonMedlem sedan apr. 200287 inlägg
Ursprungligen av Beatbox **Jag håller med PeW !!! Fram för mer Kaffe !!! :-)
Droger är för loosers som inte vågar vara sig själva !**
Vackert mannen!
Nu slog du precis de 3 miljoner kunder som systembolaget har i veckan rakt i ansiktet. För att inte tala om alla hemska knarkare.
;)
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Sen kan man ju använda sitt vanliga namn istället för att skapa en ny användare varje gång man har någon udda åsikt som man inte riktigt kan stå för.
Föressten så va ju din hemsida rätt intressant. Man kunde ju nästan läsa lite om dig då det inte stod nått om någon fest eller öl eller hur full du var. :-)
Ursprungligen av Beatbox **Sen kan man ju använda sitt vanliga namn istället för att skapa en ny användare varje gång man har någon udda åsikt som man inte riktigt kan stå för.
Föressten så va ju din hemsida rätt intressant. Man kunde ju nästan läsa lite om dig då det inte stod nått om någon fest eller öl eller hur full du var. :-)**
Det är inte min hemsida. Sidan ligger på den burken dock, men vi kör inget därifrån just nu. Det är han som äger burken som kör det där.
Om du kollar lite närmare så ser du att domännamnet heter "schlooks" och inte "smaragden".
Så.. sug?
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Beatbox
Vi har inte hög skatt på tobak och alkohol för att täcka upp kostnaderna för knarkvårdet. Säger det igen, alkoholreleaterade skado är den dyraste sjukvårdsposten i Sverige. Sen på Tobak är det hög skatt av många orsaker, dyrt att vårda cancerpatienter och många rökare utvecklare cancer pågrund av sin rökning, der asliv förkortas och kan kanske inte arbeta lika länge, rökare är mer sjuka (hemma från jobbet) etc etc. Så feströkarna blir kollektivt bestraffade för vad kedjerökarna gör.. ;)
Knarkvårdet kommer från övrigsjukvårdsbudget som jag har förstått och tyvärr är det för liten.
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Säger det igen, alkoholreleaterade skado är den dyraste sjukvårdsposten i Sverige.
Den dyraste är nog hjärt- och kärlsjukdommar. Sedan kanske det går 1 knarkare på 100 (eller 1 på 1000 kanske) som dricker alkohol. Man behöver ju inte vara ett matematisk geni för att inse att om det fanns lika många som använda knark jamfört med de som använder alkohol så skulle samhället svämmas över av sjuka människor.
Knarkvårdet kommer från övrigsjukvårdsbudget som jag har förstått och tyvärr är det för liten.
Men knarkare är de svåraste att rehablititera pga den stora återfallsrisken.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Ursprungligen av aleborg
Marijuana är inte speciellt farligare än sprit,
x( Den frasen är en standard fras hos knarkare! Jag har en bror som är pundare, jag VET att Marijuana är mycket farligare än sprit, men där med inte sagt att sprit är ofarligt!
Jag har aldrig sagt att sprit är ofarligt. Om du läser hela mitt inlägg, så ser du även denna raden:
Att knarka håller inte i längden (och inte heller att dricka).
Om du reflekterar över de orden du citerade av mig plus min inflikning ovanför, så kanske du får en vettigare bild av det jag försöker säga: jag påstår inte att marijuana är hälsosammare om man röker det i 50 år... jag menade om man tog ett bloss eller två i jämförelse med några glas sprit.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Ursprungligen av erka
Effekten blir starkare men långt ifrån haschstyrkan
Nej. Skunk kan utan problem vara starkare än hasch. Tro mig.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggKan säga såhär Testa allt utom Heroin o XTC
Samt LSD är inte knark om de används för att utforska det medventna
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Ursprungligen av mayday **Kan säga såhär Testa allt utom Heroin o XTC
Samt LSD är inte knark om de används för att utforska det medventna**
Hmm mayday. Du vet vad jag tycker........ x(
Ursprungligen av mayday **Kan säga såhär Testa allt utom Heroin o XTC
Samt LSD är inte knark om de används för att utforska det medventna**
Du menar att se rosa elefanter dansa runt omkring en? Eller att få känslan av att vara med i Starwars när man är ute och kör bil?
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggaltså använder du knarket för att knarka så e de fel
men nästan allt som klassas som knark har ju enn annan funktion
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Pace -> Det var mer en reflektion över frasen, har hört den sägas så många gånger. Innan vi fick reda på att min bror knarkade så var det nått han sa i alla diskussioner om knark.
Det farligaste med Hash o Marijuana är att det är inkörsporten till tyngre saker, och det är mer vanebildande än sprit. MEN det förstör inte kroppen mer att röka på en kväll än att supa(källa: min flickvän som pluggar till läkare)! Oftast kan folk hålla det till att dricka på helgerna, men när det gäller Hash o Marijuana så blir det enkelt att man börjar även vardagar, ungefär som att ta sig en vanlig cigg!
Och tro mig, en person som röker dagligen i ett år, den personen får personlighetsstörningar, personen märker det inte själv, men folk runtomkring gör det.
Nej tacka vet jag coffein och nikotin(tuggumin, har ju slutat röka)
Men jag är narkoman, arbetsnarkoman :e
Do drugs and die
'nuff said....
Ursprungligen av aleborg
Det farligaste med Hash o Marijuana är att det är inkörsporten till tyngre saker, och det är mer vanebildande än sprit.
Varför tror du att det är inkörningsporten till tyngre droger då? Tror du att det är något speciellt ämne i Cannabis som får dig att vilja ta tyngre droger?
Anledningen till att det överhuvudtaget förknippas som en "inkörningsport" till tyngre droger beror på att miljön du skaffar Cannabis i (eftersom det är olagligt) är av en kriminell natur som oftast sysslar med mer än bara Cannabis. På så sätt kommer användaren i kontakt med både tyngre narkotika, langningen i sig och i vissa fall även vapen. Och när det kommer till att om Hasch och Marijuana är mer vanebildande än sprit så vill jag gärna att du gräver fram lite seriös fakta som stödjer det påståendet. Jag har vid ett flertal tillfällen läst forskarrapporter som säger precis motsatsen, och jag har en gång i tiden rökt flera dagar i veckan under en mycket lång tid och hade sedan ett uppehåll på nästan ett år som då bevisade att jag inte hade något som helst beroende. Hade du druckit sprit i den månen som jag rökte så hade du varit grav alkoholist nu, det står jag för tills den dagen jag dör.
Genom att hålla det olagligt gynnar man bara kriminaliteten. Trots att vi tillsammans med finland kör europas striktaste narkotikapolitik så har det inte gett oss något mer än högre drogdödlighet och fler ungdomar som provar. Anledningen till varför det har blivit så har jag varken ork eller tid att ta upp just nu, men det kommer väl. ;)
Försök komma ihåg att vi alla försöker nå samma mål här, även om vi angriper problemet på olika sätt. Vi vill alla ha ungdomsskydd, kunna bekämpa organiserad brottslighet och hjälpa de som blir beroende. Och nu när vi vet att våran politik inte har gett oss mer än fler missbrukare så är det väl dags tänka om?
http://cannabisodling.1av10.nu/sefyr/
BBendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg Eyekon...eftersom jag kan ha missat något är det bäst att jag frågar. Förespråkar du en legalisering av cannabis med motivationen att folk ändå kommer att använda det oavsett om det är lagligt eller inte?