webForumDet fria alternativet

Ok att testa knark?

Småprat

152 svar · 4 405 visningar · startad av Gandalf · sida 2 av 8

Frågan, av Gandalf

Jag vet inte riktigt vad jag tycker, jag förstår de som är lite nyfikna på droger samtidigt som det är helt totalt idiotisk att spela rysk rolette...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Alkohol är en drog, kokain är en annan. Dricker jag ett 6 pack är det fan bättre än att snorta 1 g kokain, enligt mig iaf.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Samtliga preparat går under namnet Cannabis.

Ja du får ju inte alkohol från himmlen heller utan också från en växt.

Citat från sidan :

Forskarna bakom rapporten konstaterade att cannabis för närvarande skapar mindre allvarliga hälsoproblem än alkohol och tobak, men att hälsoproblemen skulle öka om cannabis användes i samma utsträckning som dessa.

Men andra ord. Cannabis är inte skadligt om man tar det i mindre doser än alkohol. Men och nadra sidan så kan man ta mindre doser av alkohol också.

Sen ligger ämnet kvar i kroppen ända upp till 6 veckor och om man jämför med alkohol som går ur kroppen på nått dugn så är det en viss skillnad. Att ta Cannabis varje helg skulle kunna jämföras med att dricka varje dag så kroppen aldrig får chans att återhämta sig.

Medlem sedan feb. 2002142 inlägg

Ursprungligen av Gandalf Sant... förresten, är det någon här som testat knark?

Japp
testat och aldrig varit beroende.

dricker idag 2-4 starköl/vecka (vilket syns mest på magen *s*)

Förvånadsvärt att så många är så duktiga på något de inte testat ;-)

Jag kan erkänna att jag testat men håller mig till akoholen för den är ju något av en socialdrog. Skulle vara skönt att sluta supa på helgerna också men det får jag ta när jag är 30 eller nått. Im to weeeeek ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Ursprungligen av erka
Hacsh innehåller alltså de flesta ämnen som finns i majja fast mer koncentrerat, som outspäddsafft. Men att säga att det är samma sak bara för att det kommer från samma växt håller jag inte med om. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall av dvs. tidningar och böcker och prat

Och vad är det som säger att saften från en växt är starkare än bladen från en annan växt? Det finns ju skoj saker som skunk där marijuanan blir minst lika stark som normalt hasch. Att säga att marijuana är mindre farligt än hasch är som att säga att öl är mindre farligt än vin.

Men en sak måste jag säga; cannabisrök luktar miltals godare än tobak.

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Problemet ar val just det att om man borjar roka gras sa ar det latt hant att man blandar i lite crack, och sedan ar det i sa mycket varre att ta ett litet piller osv. Jag tycker att det ar okey att testa... Att ta droger 1 gang ar val inte speciellt farligt, problemet ar bara att halla det till en gang.

Jag tror att cigarett-rokning ar en ganska stor del av problemet ocksa. Det ar bra mycket svarare att roka gras om man inte roker cigaretter.

erka, snortar du lika garna 1 g kokain istallet for att dricka ett sexpack??? Det ar val anda till att ta i?

Att ta droger 1 gang ar val inte speciellt farligt, problemet ar bara att halla det till en gang.

Problemet är väl bara att rätt många hamnar i beroendet redan efter en eller ett par gånger. Om man jämför det med alkohol så är det väldigt få som blir aloholister efter en eller ett par fyllor.

Beatbox, vad kallar du det beroendet som de flesta har i ungdommen att de inte kan ha roligt utan sprit då ? Inte fan blir många beroende om de har rökt gräs några gånger, det är inte så extremt beroendeframkallade som folk tror. Den mest beroende framkallade drogen är heroin. (kan ha missförstått ditt svar om det var gällandes alla droger och att prova alla droger som eriks skrev om)

Spango:
Hascholjan som man har när man gör hasch sitter i roten och kvistarna, det är koncentrerat där. Marijuana är bladen och blomhus och där är oljan inte koncentrerad, det är mycket mycket svagare om man säger så. Det är så stor skillnad så att ämnet som gör att man kan få en psykos och bli schitzo och hoppa från balkonger etc inte finns i så stor mängd i bladen att det är omöjligt istort sett hur mycket du röker, som att försöka supa sig full på lättö (dålig jämförelse men du fattar vad jag menar). Det är iaf. vad de som jobbar på ett behandlingshem har berättat för mig. Skunk är genmanipulerad marijuana för att få så lite "skit" idet som möjligt. Effekten blir starkare men långt ifrån haschstyrkan (vad jag har fått reda på ialla fall), THC styrkan blir starkare (det som gör ruset)

Eriks
1. Crack är kristalliserat kokain,blanda i lite crack i gräs gör man inte. Det flesta som röker gräs "ofta" röker det för att de anser den vara en naturligdrog, inte kemisk som kokain. Det är ett långt steg från att prova marijuana till att prova crack

Observerar att jag inte är någon cannabis förespråkare men tycker att diskussionen tas bort från hur farligt vår kulturtingande alkohol är. Det är som om man säger, sup istället och ge folk bilden av att alkhol inte är särskillt farligt.

Erik, du skrev att det inte var så farligt å prova en drog en gång. Ta extasy som är en jvla vidrig innedrog, det är en kemiskdrog som du inte har en aning om vad den gör med din kropp. Där har faktiskt canabisförespråkarna en poäng iom. att deras cannabis är framställd av en växt och kan inte orsaka döden bara genom intag. 1 extasy tablett i en karta på 100 kan vara dödligt giftig och orsaka att din hjärna kokar över. Du kan ha tagit 1 tablett från kartan och mått fin fint, sen nästa helg får du en dålig och dör. Det är inte vad jag kallar ofarligt.

Det värsta är att varje gång man är ute är det någon som vill sälja e till en, vidriga jvla drog

Medlem sedan apr. 200287 inlägg

Beatbox mfl: Ni vet inte ett skit om det ni snackar om. Ville bara påpeka det. ;)

God kväll!

Medlem sedan apr. 200287 inlägg

Ursprungligen av Gandalf Sant... förresten, är det någon här som testat knark?

Japp, en gång. Jag hämtade en skål från köket och slängde i hasch, ecstazy, kokain, crack, ett par sprutor heroin och på toppen strödde jag på lite amfetamin, bara för den fina färgens skull. Sen rörde jag ihop allting och svalde ner det med en fin blandning av hembrännt och GHB. Knark är en jättebra drog, jag blev jätteberoende på bara några sekunder. Det kanske är dags för mig att gå vidare, som alla knarkare gör förr eller senare, och dricka lite sprit!?

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

erka, ar du saker pa att man inte kan blanda i crack i marijuana? Jag ar inte saker, men jag har for mig att vissa for det.
Visst har du ratt i vad du skriver om extacy. Det kan vara farligt aven om man bara tar det en gang.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Jag tycker att "knark" är ett mycket konstigt ord. Vad är egentligen "knark"? Är det heroin? Säg inte "knark", säg vilken drog det är ni menar.

Allting är farligt och skadligt. Hur som helst, jag ska skriva det jag vet. Även fast jag inte är annat än en oerfaren snorunge.

Med tanke på hur många som faller offer för sprit och tobak så borde det finnas speciella informationsdagar om alkohol och tobak. Ungefär som när det brukar arrangeras speciella (anti-)drogdagar på skolorna. Då får man lära sig hur farligt och dumt alla (illegala) droger är. Alltifrån rena lögner till unika skräckexempel tas upp. Om alkoholen och tobaken sägs dock inte vidare mycket. Vore bättre om den fetaste langaren av dem alla - staten med minst en kran i varje stad, vore ärlig i sin information och sa hur det verkligen är, och inte som nu: I princip försöker snacka så mycket skit som möjligt om sina "konkurrenter", för spriten ska vi ju alla dricka. Bara inte för mycket (helst inte på vardagarna då det kan påverka produktiviteten), och absolut inte alkohol som ej är beskattad. Hrrm... Jaja, jag skämtar väl.

eriks
Du kan blanda kokosolja och sprängdeg om du så vill, men det är inte det som är grejjen. Grejjen är detta.

1. Marijuana, som du röker
2. Crack, kristaliserat kokain som du röker

Visst kan du röka en blandning men det fyller ingen funktion, ska du röka för att bli totalt väck röker du crack, blandar du crack och majja får du ingen fetare effekt. Röker du majja och vill ha något starkare röker du inte troligtvis crack eftersom det naturliga steget är att isåfall röka hasch. Det är 2 så fatalt olika droger, olika effekter, crack blir du fruktansvärt aggresiv och oftast en helt annan människa, det är lätt att dö av crack eftersom det ökar hjärtslagsfrekvensen och du kan bli speedad som du tagit amfetamin, rastlös.. Röker du gräs blir du fnittrig och seg i kroppen, helt olika effekt. Och en crack missbrukare röker inte marijuana för det tillfredställer inte hans beroende, och en marijuana/canabis användare skyr oftast crack och andra syntet/kemiska droger som pesten eftersom dels blir effekten helt annurlunda och annat typ av rus, samt att det inte är en "enligt dem" naturlig drog.

Medlem sedan mars 200253 inlägg

Individen:

Senast jag drack mig riktigt berusad mådde jag inte bra. Vaknade upp i en trappuppgång. Låg och spydde och kved i badrummet och i sängen fram till klockan fem-sex på kvällen... Mycket obehagligt. De gånger jag rökt hasch har jag mått prima hela tiden, framförallt dagen efter.

Det här är ett mycket vanligt problem. Det finns faktiskt en orsak till varför du ligger och spyr. I alla alkoholdrycker (undantag det som bränns hemma) så finns det en liten mängd kräkmedel. Ju mer du dricker desto mer får du dig i det. Det här är faktiskt en bra sak, iomed att du lär dig att det kanske inte alltid är så himla kul att dricka sig redlös varje helg. Det är det som är väldigt farligt med andra droger, då mår man prima - både under användning och efter. Din kropp brukar kunna sätta gränser, men vad händer då den inte kan det?

Individen:

Med tanke på hur många som faller offer för sprit och tobak så borde det finnas speciella informationsdagar om alkohol och tobak. Ungefär som när det brukar arrangeras speciella (anti-)drogdagar på skolorna. Då får man lära sig hur farligt och dumt alla (illegala) droger är. Alltifrån rena lögner till unika skräckexempel tas upp. Om alkoholen och tobaken sägs dock inte vidare mycket.

Jag vet inte vad du har gått på för drogdagar men dom jag har varit på har det alltid tagits upp att alkohol och tobak. Syftet med drogdagar är att visa hur dumt och idiotiskt just alla droger är. Jag tror knappast dom ansvariga heller sitter och drar upp skräckexempel och lögner. Dom som oftast brukar vara med på anti-drog dagar brukar själva vara gamla missbrukare. Har hört samma visa om och om igen "Jag började med alkohol till min kompis tyckte vi skulle testa hasch. Sen blev det tyngre och tyngre droger". Nu får jag fråga dig, vem tror du vet bäst om framtiden för en som "knarkar" (observera ""), en som redan suttit i skiten eller en som kommer att göra det?
Lär av andras misstag. Det är en perfekt regel.

Individen:

Att använda amfetamin, ecstasy och kokain (vem har råd med det?) ett tiotal gånger per år gör inte många till missbrukare, men när det börjar bli så gott som dagligen så är det mycket allvarligare.

Klart det gör, du ska inte tro att man inte åker dit på några droger. Bara för att dom "lättare" som du håller på med inte får en så fruktansvärt beroende så betyder det inte att dom andra inte gör det. Grejen med dom flesta mer tyngre drogerna är att man fastnar mycket lättare.

Cannabis måste ju inte heller rökas, utan kan även ätas/drickas, och då slipper man den skadliga röken

Så vitt jag vet kan du inte göra maträtter som ger rus av marijuana utan måste använda hasch eller hascholja. Haschbrownies, haschpopcorn etc. Det är det koncentrerade ämnet mängden TCH som gör att du blir hög

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ännu en hampatråd :OO

jaja... men får väl bidra med att den enda drog som inte suger är coffein :birp

Meningslös diskussion, drog som drog är egentligen skit, vissa är mer accepterad än andra trots att den isjälva verket kostar ofantliga mängder och orsakar tragedier. Det är lite vi kan göra åt det, det är så djupt rotat i vår kultur. Människor kommer alltid vilja testa droger, fly vardagen, känna att de mår bra fast de egentligen inte mår bra.. Tyvärr är det så tror jag, i en perfekt värld....

Självklart kommer folk fortsätta testa droger, en del kommer bli missbrukare, en del kommer inte bli det. Vissa kommer dö av det, andra inte. Det enda man kan göra är att bestämma vart samhället ska sätta gränsen och hur man kan göra för att hjälpa drabbade. Självklart lockar det att det är förbjudet, att prova något nytt. Det enda man kan informera om är att alla droger är farliga.

Jobbigt men sannt, den här diskussionen leder ingen vart. Svaren är skrivna i sten.

Tack för mig

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)