Gå ur Svenska Kyrkan - vad går jag miste om?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dryden
    Medlem
    • 2002-08-03
    • 12245

    #1

    Gå ur Svenska Kyrkan - vad går jag miste om?

    Jag har funderat i helgen över varför jag låter mitt medlemskap i Svenska Kyrkan kvarstå och har inte direkt kommit på någon vettig anledning till att låta det löpa vidare. Frågan är bara vad jag går miste om vid ett eventuellt uttåg.

    Hur har ni resonerat när ni valt att gå ur/stanna kvar?
    resebloggen # twitter # instagram
  • MacWitty
    Medlem
    • 2004-08-02
    • 333

    #2
    Du får inte rösta i kyrkovalet

    Kyrklig vigsel kan nekas om ingen av makarna är med i Svenska kyrkan

    Du kan nekas att en präst från Svenska kyrkan fungerar som officiant vid din begravning. Däremot har du samma rätt som alla andra till begravningsplatserna eftersom de nu är en statlig angelägenhet som "bara sköts" av kyrkan på de flesta platserna i landet. Det är därför som begravningsavgiften ligger utanför kyrkoskatten.

    Barn kan nekas dop och konfirmation om båda föräldrarna står utanför kyrkan

    Att jag skriver "kan nekas" beror på att kyrkan inte har någon skyldighet att ge dig detta. Däremot föreligger det inget förbud mot att kyrkan trots allt erbjuder dop, konfirmation, vigsel, begravning till personer som står utanför.

    Själv gick jag ur på min 18-årsdag. Ser ingen anledning att vara med i något som jag inte tror på. Jag tycker att kyrkor som kulturbyggnader är intressanta så jag har inget emot att vi via skatten betalar sk kyrkoantikvarisk ersättning till Svenska kyrkan.

    Comment

    • :stefan:
      Moderator
      • 2000-04-28
      • 8032

      #3
      Originally posted by MacWitty
      Jag tycker att kyrkor som kulturbyggnader är intressanta så jag har inget emot att vi via skatten betalar sk kyrkoantikvarisk ersättning till Svenska kyrkan.
      Jag tycker precis likadant, men är det så med skatten idag eller är det bara ett förslag från dig? Jag är fortfarande med i Svenska kyrkan enbart för att jag tycker kyrkobyggnaderna är värda att bevara, men sköt den ersättningen separat redan idag...
      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

      Comment

      • @nders
        Moderator
        Marsvin
        • 2000-06-30
        • 26914

        #4
        Q - så är det idag. Staten (dvs du och jag) betalar en massa härliga pengar för underhåll av kyrkobyggnaderna.



        Jag är på väg ur kyrkan också. Jag har varit kvar så här länge för att jag tycker svenska kyrkan gör så mycket för människor som behöver hjälp. Men anledningen till att jag är på väg ur nu är att det finns för många motsträvare och homomotståndare inom kyrkan.

        Jag tar mina pengar som jag sparar på att gå ur kyrkan och lägger dem på välgörenhet jag själv väljer istället. För mig blir det Ecpat och någon internationell organisation typ Plan Sverige eller Unicef.

        Mvh
        @aviddevguy

        Comment

        • Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

          #5
          Har aldrig haft något emot religion som sådan, men alltid avskytt deras organisationer. Så jag klev följaktligen ur kyrkan redan 1975.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Comment

          • @nders
            Moderator
            Marsvin
            • 2000-06-30
            • 26914

            #6
            Originally posted by Danne V
            Har aldrig haft något emot religion som sådan, men alltid avskytt deras organisationer. Så jag klev följaktligen ur kyrkan redan 1975.
            Hmm. Har man haft möjlighet att lämna SK ända sedan dess eller har du varit medborgare i ett annat land sedan 1975? Jag är så ung att jag inte minns hur det funkade då.
            @aviddevguy

            Comment

            • Danne V
              Medlem
              • 2006-08-02
              • 7685

              #7
              Originally posted by @nders
              Hmm. Har man haft möjlighet att lämna SK ända sedan dess eller har du varit medborgare i ett annat land sedan 1975? Jag är så ung att jag inte minns hur det funkade då.
              Heh... nejdå, jag är svensk - men gammal som fan. Jag tror det var -73 eller -74 man kunde begära utträde.

              Har som sagt inget emot att folk finner tröst och vägledning i alla myter, skrönor, filosofier, personkulter och övriga rövarhistorier som kallas "religion". Men kan inte finna ord för den avsky jag känner för de hierarkiska organisationer som alltid byggs upp kring dom.
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Comment

              • Gein
                Medlem
                • 2000-09-07
                • 4849

                #8
                Originally posted by Dryden
                Hur har ni resonerat när ni valt att gå ur/stanna kvar?
                Det finns liksom ingen anledning att vara medlem i något jag inte tror på. Jag resonerade inte så värst mycket mer än så. Jag gick ur 2002.
                The future is today, worry about it tomorrow

                Comment

                • GunnarD
                  Medlem
                  • 2001-06-03
                  • 4250

                  #9
                  Originally posted by @anders
                  Hmm. Har man haft möjlighet att lämna SK ända sedan dess.
                  Ja men man fick fortfarande betala skatt till kyrkan oavset om man var medlem eller ej.

                  Om jag minns rätt så ändrades skatten till en frivilig avgift år 2000, innan dess så betalade alla skatt till kyrkan oavsett om man var medlem eller ej. Därefter är "skatten" delade i två delar, en frivilig avgift till kyrkan och en obligatorisk begravningsavgift som alla betalar.
                  So long and thanks for the fish.

                  Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                  Comment

                  • Danne V
                    Medlem
                    • 2006-08-02
                    • 7685

                    #10
                    Originally posted by GunnarD
                    Ja men man fick fortfarande betala skatt till kyrkan oavset om man var medlem eller ej.
                    Nejdå, kyrkoskatten (till staten) slapp man redan då, när man kunde gå ur svenska kyrkan. Givetvis. Däremot har det funnits som del i kommunalskatten till 2000.
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                    Våga Vägra
                    FaceBook

                    Comment

                    • GunnarD
                      Medlem
                      • 2001-06-03
                      • 4250

                      #11
                      Originally posted by Danne V
                      Nejdå, kyrkoskatten (till staten) slapp man redan då, när man kunde gå ur svenska kyrkan. Givetvis. Däremot har det funnits som del i kommunalskatten till 2000.
                      /red: Tror vi pratar om samma sak, innan 2000 var skatten obligatorisk, medans efter 2000 var det en avgift som man slapp om man inte var medlem.
                      Last edited by GunnarD; 2010-08-30, 10:11.
                      So long and thanks for the fish.

                      Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                      Comment

                      • Danne V
                        Medlem
                        • 2006-08-02
                        • 7685

                        #12
                        Originally posted by GunnarD
                        /red: Tror vi pratar om samma sak, innan 2000 var skatten obligatorisk, medans efter 2000 var det en avgift som man slapp om man inte var medlem.
                        Nej, vi pratar om olika skatter. Den ursprungliga kyrkoskatten (som togs ut av staten) behövde man inte längre betala när man hade gått ur statskyrkan. Däremot finns det en kommunal kyrkoskatt (som jag tror kom senare). Det är den sistnämnda du pratar om.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

                        Comment

                        • GunnarD
                          Medlem
                          • 2001-06-03
                          • 4250

                          #13
                          Originally posted by Danne V
                          Nej, vi pratar om olika skatter. Den ursprungliga kyrkoskatten (som togs ut av staten) behövde man inte längre betala när man hade gått ur statskyrkan. Däremot finns det en kommunal kyrkoskatt (som jag tror kom senare). Det är den sistnämnda du pratar om.
                          Det finns idag ingen kyrkoskatt utan avgifter, kyrkoavgiften betalar alla som är medlemmar och begravningsavgiften betalar alla.

                          Hittar ingenting på google om att icke medlemmar innan 2000 slapp kyrkoskatten. Har du någon reference?
                          So long and thanks for the fish.

                          Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                          Comment

                          • Danne V
                            Medlem
                            • 2006-08-02
                            • 7685

                            #14
                            Originally posted by GunnarD
                            Hittar ingenting på google om att icke medlemmar innan 2000 slapp kyrkoskatten. Har du någon reference?
                            Nej, du får ta mitt ord på det - eller leta vidare.
                            Åsså heter det "referens" på svenska. Det kan du också ta mitt ord på.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                            Våga Vägra
                            FaceBook

                            Comment

                            • Pearce
                              Medlem
                              • 2010-08-30
                              • 1

                              #15
                              Kan inte söka jobb i SK

                              Man kan heller inte få jobb inom SK om man inte är medlem, hittar du ett jobb du vill söka t.ex vaktmästare då är det bara att gå med igen . Själv gick jag ur kyrkan för några år sedan.

                              Comment

                              Working...