Gå ur Svenska Kyrkan - vad går jag miste om?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GunnarD
    Medlem
    • 2001-06-03
    • 4250

    #16
    Originally posted by Danne V
    Nej, du får ta mitt ord på det - eller leta vidare.
    Hittade det http://www.svenskakyrkan.se/svk/nycklar/begravn.htm som säger
    Originally posted by Svenskakyrkan
    Före kyrka-statreformen vid årskiftet 1999/2000 betalade de medborgare som inte tillhörde Svenska kyrkan en fjärdedel av den ordinarie kyrkoskatten. Detta skulle motsvara kostnaderna för att anordna och hålla begravningsplatser inom församlingen.
    Du har delvis rätt, grattis, man slapp inte skatten helt.
    Originally posted by Danne V
    Åsså heter det "referens" på svenska. Det kan du också ta mitt ord på.
    Eftersom vi är inne på rättstavning så är Åsså inget svenskt ord!
    So long and thanks for the fish.

    Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

    Comment

    • legis
      Medlem
      • 2004-07-21
      • 4440

      #17
      Så då ställer jag mig iaf frågan. Om jag går ur nu och sedan vill gifta mig i kyrkan eller vill att mina barn ska döpas. Kan jag då bli medlem igen någon veckan innan och dra nytta av de pengar jag nu betalt in i 15 år?
      http://gråimport.se

      Comment

      • Gein
        Medlem
        • 2000-09-07
        • 4849

        #18
        Originally posted by legis
        Så då ställer jag mig iaf frågan. Om jag går ur nu och sedan vill gifta mig i kyrkan eller vill att mina barn ska döpas. Kan jag då bli medlem igen någon veckan innan och dra nytta av de pengar jag nu betalt in i 15 år?
        Det räcker med att en av parterna är med i kyrkan för att ni ska kunna gifta er kyrkligt. Gissar att detsamma gäller för dop, dvs om en av föräldrarna är med i kyrkan. Det svarar dock inte på din fråga om du kan hoppa med i SK strax före ett giftemål för att lösa "problemet".

        Men varför vill man gå ur kyrkan och samtidigt gifta sig där eller låta sina barn döpas? Låter bara som ett försök att avstå medlemsavgiften trots att man är troende?
        The future is today, worry about it tomorrow

        Comment

        • Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

          #19
          Originally posted by Gein
          Men varför vill man gå ur kyrkan och samtidigt gifta sig där eller låta sina barn döpas? Låter bara som ett försök att avstå medlemsavgiften trots att man är troende?
          Exakt, och förstår därför inte heller Drydens ursprungliga fråga.

          Antingen är man med för att man tror på deras gud och idéer, eller så är man inte med för att man inte tror på deras gud och idéer. Svårare än så är det inte.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Comment

          • Quid
            Medlem
            • 2000-06-30
            • 4270

            #20
            Originally posted by legis
            Så då ställer jag mig iaf frågan. Om jag går ur nu och sedan vill gifta mig i kyrkan eller vill att mina barn ska döpas. Kan jag då bli medlem igen någon veckan innan och dra nytta av de pengar jag nu betalt in i 15 år?
            Är det inte bättre barnen får välja det själva?
            Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
            söker trevligt sällskap för matresa till USA!

            Comment

            • MacWitty
              Medlem
              • 2004-08-02
              • 333

              #21
              Originally posted by :stefan:
              Jag tycker precis likadant, men är det så med skatten idag eller är det bara ett förslag från dig? Jag är fortfarande med i Svenska kyrkan enbart för att jag tycker kyrkobyggnaderna är värda att bevara, men sköt den ersättningen separat redan idag...
              Det infördes i samband med att kyrkan och staten skiljdes

              Genom den kyrkoantikvariska ersättningen bidrar alla medborgare till att kyrkornas kulturhistoriska värden bevaras och görs tillgängliga för alla.

              När Storkyrkan renoverades inför kronprinsessbröllopet (en renovering som var behövlig oavsett bröllopet) kom 9 miljoner från statens kyrkoantikvariska ersättning, 3,4 miljoner fick Domkyrkoförsamlingen i kyrkobyggnadsbidrag (kyrkan egen fond "kyrkofonden" som används för utjämning) och 1,6 miljoner kom från deras egen fond för Storkyrkans förskönande.

              Nu anser inte kyrkan att den kyrkoantikvariska ersättningen räcker men säg den verksamhet som är nöjd

              Comment

              • MacWitty
                Medlem
                • 2004-08-02
                • 333

                #22
                Originally posted by Danne V
                Heh... nejdå, jag är svensk - men gammal som fan. Jag tror det var -73 eller -74 man kunde begära utträde.

                Har som sagt inget emot att folk finner tröst och vägledning i alla myter, skrönor, filosofier, personkulter och övriga rövarhistorier som kallas "religion". Men kan inte finna ord för den avsky jag känner för de hierarkiska organisationer som alltid byggs upp kring dom.
                Man har kunnat gå ur tidigare

                Sedan 1860 kunde man gå ur om man tillhörde annat trossamfund som var godkänt av staten
                Religionsfrihetslag (1951:680) som trädde i kraft 1 januari 1952 gjorde det möjligt att gå ur utan att vara med i annat trossamfund.

                Comment

                • Dryden
                  Medlem
                  • 2002-08-03
                  • 12245

                  #23
                  Originally posted by Danne V
                  Exakt, och förstår därför inte heller Drydens ursprungliga fråga.

                  Antingen är man med för att man tror på deras gud och idéer, eller så är man inte med för att man inte tror på deras gud och idéer. Svårare än så är det inte.
                  Vad vet jag, jag kanske har missat någon vital och livsnödvändig del i det hela men uppenbarligen inte. Troende är jag inte, barnadop är väldigt inaktuellt, giftermål i kyrka likaså och begravningen, som tydligen löses ändå, känns inte som mitt bord direkt.

                  Ska skriva ut papper idag och skicka in för uppsägning.
                  resebloggen # twitter # instagram

                  Comment

                  • legis
                    Medlem
                    • 2004-07-21
                    • 4440

                    #24
                    Originally posted by Quid
                    Är det inte bättre barnen får välja det själva?
                    De har nog lite svårt att uttrycka sig i ord när de är ett halvår gamla.
                    http://gråimport.se

                    Comment

                    • legis
                      Medlem
                      • 2004-07-21
                      • 4440

                      #25
                      Originally posted by Gein
                      Men varför vill man gå ur kyrkan och samtidigt gifta sig där eller låta sina barn döpas? Låter bara som ett försök att avstå medlemsavgiften trots att man är troende?
                      Därför att ens situation kan ändras under tiden och därför att man helt enkelt vill göra det av tradition. Man är inte ensam om ett sådant beslut. Och ja, givetvis är det för att avstå vidare medlemsavgift, det jag har betalt i skatt hittills skulle kunna bekosta mer än ett bröllop och dop.
                      http://gråimport.se

                      Comment

                      • muskot
                        Medlem
                        • 2002-01-13
                        • 7705

                        #26
                        Originally posted by legis
                        De har nog lite svårt att uttrycka sig i ord när de är ett halvår gamla.
                        Man kan ju vänta tills de blir äldre och är gamla nog att besluta om det själva?

                        Om man går ur Svenska kyrkan är man väl inte troende och har därför inget behov av att se till att ens barn döps illa kvickt efter födseln.
                        Break a rule!

                        Comment

                        • Quid
                          Medlem
                          • 2000-06-30
                          • 4270

                          #27
                          Originally posted by legis
                          De har nog lite svårt att uttrycka sig i ord när de är ett halvår gamla.
                          Det var lite det som var min poäng... Låt dom bestämma själva om dom vill döpa sig eller inte när dom är gamla nog att ta det beslutet.
                          Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                          söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                          Comment

                          • legis
                            Medlem
                            • 2004-07-21
                            • 4440

                            #28
                            Originally posted by muskot
                            Man kan ju vänta tills de blir äldre och är gamla nog att besluta om det själva?

                            Om man går ur Svenska kyrkan är man väl inte troende och har därför inget behov av att se till att ens barn döps illa kvickt efter födseln.
                            Återigen tradition. Jag är inte religiös men däremot traditionsbunden.

                            Oavsett vad min avsikter med att gå ur kyrkan är så är det ingen som svarat på frågan.
                            http://gråimport.se

                            Comment

                            • legis
                              Medlem
                              • 2004-07-21
                              • 4440

                              #29
                              Originally posted by Quid
                              Det var lite det som var min poäng... Låt dom bestämma själva om dom vill döpa sig eller inte när dom är gamla nog att ta det beslutet.
                              Svaret är nej, de får inte bestämma själv.
                              http://gråimport.se

                              Comment

                              • MacWitty
                                Medlem
                                • 2004-08-02
                                • 333

                                #30
                                Men om du av tradition vill använda Svenska kyrkans tjänster så var med. Jag tror att många som är med är det just av det skälet, tradition.

                                Kyrkan är ju inte en tjänst som man betalar för utan ett medlemskap i ett trossamfund. Det är inte så att man betalar och därför får vissa tjänster - de medlemmar som inte har någon inkomst och därför inte betalar något får samma som de som betalar mycket.

                                Jag kan svara på din fråga. Om du ansöker och beviljas medlemskap före 1 nov (tror jag att det är) så är du medlem från 1 jan året därpå och kan då använda kyrkans tjänster. Jag kan dock tänka mig att en och annan kyrkoherde skulle vilja ha ett samtal om man hoppar in och ut för dop och vigslar. Tänk på att om du vill ha en kyrklig begravning så kanske du inte hinner hoppa in i tid!

                                Comment

                                Working...