Gå ur Svenska Kyrkan - vad går jag miste om?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muskot
    Medlem
    • 2002-01-13
    • 7705

    #31
    Originally posted by legis
    Återigen tradition. Jag är inte religiös men däremot traditionsbunden.

    Oavsett vad min avsikter med att gå ur kyrkan är så är det ingen som svarat på frågan.
    Är man traditionsbunden borde man väl hänga kvar i kyrkan?

    Kyrkan är ju inte ett företag eller ett abonnemang, så jag tvivlar på att de har något väntesystem för den som valt att åter bli medlem. Möjligtvis av tekniska skäl i så fall. Tror inte att det är särskilt vanligt med gravt traditionsbundna men okristna människor som sätter något liknande i system för att spara några kronor.
    Break a rule!

    Comment

    • :stefan:
      Moderator
      • 2000-04-28
      • 8032

      #32
      Originally posted by legis
      Därför att ens situation kan ändras under tiden och därför att man helt enkelt vill göra det av tradition. Man är inte ensam om ett sådant beslut. Och ja, givetvis är det för att avstå vidare medlemsavgift, det jag har betalt i skatt hittills skulle kunna bekosta mer än ett bröllop och dop.
      Samma här, jag är inte ett smack religiös men är en sucker för traditioner och kyrkobröllop får ju anses vara en rätt så etablerad tradition.
      Det blir liksom inte samma sak att köra borgerligt och skriva på ett papper i stadshuset - får inte morsan sitta och lipa under ett kyrkbröllop lär man ju få höra det...

      Sen behöver ett kyrkobröllop inte vara så fasligt religiöst av sig, när två polare gifte sig för något år sen kände jag inte igen en enda av psalmerna - de lät så.. moderna! Inte Härlig är jorden direkt.
      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

      Comment

      • MacWitty
        Medlem
        • 2004-08-02
        • 333

        #33
        Ska ni ha kyrkbröllop får ni väl betala för att det ska finnas lokaler och personal när det är dags. Präster och andra i kyrkan är inte timanställda! Vill ni ha kyrkliga traditioner så betala för det!

        :stefan: Att du inte tyckte att psalmerna var religiösa beror nog på att du inte varit särskilt aktiv. Svenska kyrkan fick en ny psalmbok för en del år sedan och jag kan lova att texterna är religiösa.
        Last edited by MacWitty; 2010-08-30, 15:54.

        Comment

        • bassebhu
          Moderator
          • 2001-11-20
          • 4028

          #34
          Jag är inte religiös själv och tycker att det finns mycket där som för mig är helt knas, men har respekt för dem som inte är som jag. Anledningen till att jag är kvar är för att jag tycker att det är viktigt att de gamla byggnaderna underhålls, att det är en plats för folk att söka stöd och framförallt för allt som kyrkan gör för musiklivet. Sedan hur mycket av skatten som går till de delar som jag inte sympatiserar med vet jag visserligen inte.
          bassebhu - din kompis bland kompisar

          Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

          Rapportera till bassebhu

          Comment

          • b242569
            Medlem
            • 2005-09-18
            • 748

            #35
            Originally posted by legis
            Svaret är nej, de får inte bestämma själv.
            http://www.uturkyrkan.se/vad-sker/#konfirmation står

            "Om du har barn och de senare vill konfirmera sig kan de själva välja att bli medlemmar i svenska kyrkan och bli döpta för att sedan kunna konfirmera sig."

            Är det i övrigt en gräns på 18 år som gäller om man som barn till de som ej är med i kyrkan vill ansluta sig till kyrkan?

            Annars legis, är du säker på att du har rätt? På svenska kyrkans hemsida verkar ju annat beträffande dop o konfirmation stå.
            Last edited by b242569; 2010-08-30, 16:19.

            Comment

            • GunnarD
              Medlem
              • 2001-06-03
              • 4250

              #36
              Originally posted by b242569
              Är det i övrigt en gräns på 18 år som gäller om man som barn till de som ej är med i kyrkan vill ansluta sig till kyrkan?
              Du vet väl att det händer något när man fyller 18?

              Du tar du över ansvaret för ditt liv och det är dina beslut som gäller eftersom du bli myndig.

              Innan man fyller 18 så bestämmer föräldrarna eller förmyndare om sådan är utsett och kan inte ingå avtal utan föräldrarnas medgivande (ex. medlemskap i kyrkan).
              So long and thanks for the fish.

              Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

              Comment

              • Gein
                Medlem
                • 2000-09-07
                • 4849

                #37
                Originally posted by :stefan:
                Samma här, jag är inte ett smack religiös men är en sucker för traditioner och kyrkobröllop får ju anses vara en rätt så etablerad tradition.
                Det blir liksom inte samma sak att köra borgerligt och skriva på ett papper i stadshuset - får inte morsan sitta och lipa under ett kyrkbröllop lär man ju få höra det...

                Sen behöver ett kyrkobröllop inte vara så fasligt religiöst av sig, när två polare gifte sig för något år sen kände jag inte igen en enda av psalmerna - de lät så.. moderna! Inte Härlig är jorden direkt.
                Jag är inte heller ett smack religiös och därför skulle det kännas så otroligt fel att lova inför gud och denna församling, bli välsignad av gud, att samlas inför guds ansikte, osv. Kyrkobröllop må vara hur fina de vill men det spelar ingen roll när gud tvingas spela en sådan central roll i allt vad prästen säger. Som tur är har jag en fru som var av samma åsikt.

                Och bara för att man gifter sig borgerligt så behöver inte det betyda att man ska åka till ett tråkigt stadshus för att säga "Ja" och sedan skriva på ett papper
                Vi gifte oss borgerligt, utan att skriva på ett enda papper på vigseldagen, ute i den svenska skärgården långt ifrån gud
                The future is today, worry about it tomorrow

                Comment

                • muskot
                  Medlem
                  • 2002-01-13
                  • 7705

                  #38
                  Originally posted by Gein
                  Jag är inte heller ett smack religiös och därför skulle det kännas så otroligt fel att lova inför gud och denna församling, bli välsignad av gud, att samlas inför guds ansikte, osv. Kyrkobröllop må vara hur fina de vill men det spelar ingen roll när gud tvingas spela en sådan central roll i allt vad prästen säger. Som tur är har jag en fru som var av samma åsikt.

                  Och bara för att man gifter sig borgerligt så behöver inte det betyda att man ska åka till ett tråkigt stadshus för att säga "Ja" och sedan skriva på ett papper
                  Vi gifte oss borgerligt, utan att skriva på ett enda papper på vigseldagen, ute i den svenska skärgården långt ifrån gud
                  Ja, exakt - det blir vad man gör det till, det finns både urtrista kyrkobröllop och romantiskt storslagna okyrkliga varianter.
                  Break a rule!

                  Comment

                  • legis
                    Medlem
                    • 2004-07-21
                    • 4440

                    #39
                    Originally posted by MacWitty
                    Jag kan svara på din fråga. Om du ansöker och beviljas medlemskap före 1 nov (tror jag att det är) så är du medlem från 1 jan året därpå och kan då använda kyrkans tjänster.
                    Tackar, det var allt jag ville veta.
                    http://gråimport.se

                    Comment

                    • legis
                      Medlem
                      • 2004-07-21
                      • 4440

                      #40
                      Originally posted by b242569
                      http://www.uturkyrkan.se/vad-sker/#konfirmation står

                      "Om du har barn och de senare vill konfirmera sig kan de själva välja att bli medlemmar i svenska kyrkan och bli döpta för att sedan kunna konfirmera sig."

                      Är det i övrigt en gräns på 18 år som gäller om man som barn till de som ej är med i kyrkan vill ansluta sig till kyrkan?

                      Annars legis, är du säker på att du har rätt? På svenska kyrkans hemsida verkar ju annat beträffande dop o konfirmation stå.
                      Mitt svar gällde att det är jag som förmyndare som bestämmer om jag vill att mina barn ska döpa sig eller ej. Jag ser ingen mening med att vänta tills de kan bestämma på egen hand, av tradition sker dopet i min släkt när barnen är små. Skulle jag välja att inte döpa dem så är det givetvis fritt fram för dem att göra det när de är stora nog att kunna ta egen ställning, även innan de är myndiga.
                      http://gråimport.se

                      Comment

                      • MacWitty
                        Medlem
                        • 2004-08-02
                        • 333

                        #41
                        En affärsidé
                        Man köper in en avlyst kyrka och arrangerar icke-religiösa kyrkbröllop. I och för sig är altarskåpet borta men det kanske inte gör så mycket - man kan ju lasta på en massa annan "traditionell" lull-lull. Eftersom det inte längre är en kyrka så kan man göra dem hur storstilade som helst. Kanske kan prästgården ingå i köpet och då kan man anordna bröllopsmiddagar där

                        Comment

                        • legis
                          Medlem
                          • 2004-07-21
                          • 4440

                          #42
                          Originally posted by MacWitty
                          En affärsidé
                          Man köper in en avlyst kyrka och arrangerar icke-religiösa kyrkbröllop. I och för sig är altarskåpet borta men det kanske inte gör så mycket - man kan ju lasta på en massa annan "traditionell" lull-lull. Eftersom det inte längre är en kyrka så kan man göra dem hur storstilade som helst. Kanske kan prästgården ingå i köpet och då kan man anordna bröllopsmiddagar där
                          Ja för kyrkosamfället är ju inte det minsta traditionsbundet eller hur. Fråga hur många som gifter sig i kyrkan som är religiösa. Jag har varit på en hel del bröllop och inte en enda är religiös. Hade det inte varit för att bröllop och dop är så traditionsbundna skulle svenska kyrkan knappt ens existerat.
                          http://gråimport.se

                          Comment

                          • MacWitty
                            Medlem
                            • 2004-08-02
                            • 333

                            #43
                            legis, jag förstår inte riktigt vad du menar med
                            "Ja för kyrkosamfället är ju inte det minsta traditionsbundet eller hur."

                            Förutom att jag tycker lite synd om folk som är traditionsbundna av något de inte tror på så undrar jag om inte kyrkan skulle haft en hel det medlemmar i alla fall. Jag tror att det finns fler som min gamle far som vägrade skriva under våra urträdesansökningar "för man kan ju inte vara helt säker". Annars var han inte så mycket för deras traditioner, inget krav på att vi skulle konfirmeras och de höll till och med på att glömma att döpa mig.

                            Sedan tror jag att begravning är en stor del av att folk är med. Visst det blir fler och fler som har borgerlig begravning men det är fler som möter kyrkan som döda än för att vigas eller döpa sina barn.

                            Comment

                            • :stefan:
                              Moderator
                              • 2000-04-28
                              • 8032

                              #44
                              Originally posted by MacWitty
                              En affärsidé
                              Man köper in en avlyst kyrka och arrangerar icke-religiösa kyrkbröllop. I och för sig är altarskåpet borta men det kanske inte gör så mycket - man kan ju lasta på en massa annan "traditionell" lull-lull. Eftersom det inte längre är en kyrka så kan man göra dem hur storstilade som helst. Kanske kan prästgården ingå i köpet och då kan man anordna bröllopsmiddagar där
                              Hey, det där låter bra! Vilken musik som helst istället för psalmer (iofs kan man välja rätt fritt redan idag men i alla fall), en präst-lookalike som snackar lite som han vill och sen Mendelsohn i brutaltempo så alla springer ut ur kyrkan - det är ju ändå till festen folk vill...
                              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                              Comment

                              • MacWitty
                                Medlem
                                • 2004-08-02
                                • 333

                                #45
                                Varför inte lite jazzig utgång till "Always look at the bright side of life"

                                Comment

                                Working...