Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epiq
    Medlem
    • 2008-05-13
    • 59

    #481
    Onkelborg lycka till du med. Ang. personligt brev, han jag pratade med som ansvarar för ky-utbildningen i Hallsberg sa ca en A4 långt, med lite om vad du gjort tidigare och varför du söker utbildningen.
    Annan info:Första provet kommer antagligen var i början av augusti och andra i slutet, sen är det läkarundersökning om man klarat sig och besked i september. Finns också en liten risk att om många klarar sig så kan man få komma med nästa gång de startar en kurs dvs april.

    Comment

    • Sjöbom
      Medlem
      • 2008-04-27
      • 15

      #482
      SJ hade ringt mina referenser igår så än är man med i matchen. någon annan som hört något än?

      Comment

      • JoakimE
        Medlem
        • 2000-02-12
        • 1190

        #483
        Sådär, nu har man fått schemat inför resterande delar av praktiken denna sommar, semester v31-34, egna turer från och med 24 september, det närmar sig!
        Intressant nog är jag dessutom inritad på utbildning på RC som första fordon, hade förväntat mig X40 som de andra två eleverna i min grupp kommer att få, ska kolla med utbildningsenheten om det stämmer

        ewenson.se - själlöst

        Comment

        • tydal
          Medlem
          • 2003-06-19
          • 3788

          #484
          Det är max fyra elever per X40-kurs, så det kan vara så att den kursen redan är full men att det finns platser lediga på Rc-kursen.

          Comment

          • carl_x
            Medlem
            • 2000-03-30
            • 1680

            #485
            Är RC tuffare än X40? Vad är vad?

            Comment

            • Muzzafarath
              Medlem
              • 2000-04-25
              • 1474

              #486
              Rc är ett lok (eller typ av lok). X40 är en "dubbeldäckad" motorvagn.
              Bonden ska med svett och möda alla tusen djävlar föda.

              Comment

              • JoakimE
                Medlem
                • 2000-02-12
                • 1190

                #487
                Originally posted by tydal
                Det är max fyra elever per X40-kurs, så det kan vara så att den kursen redan är full men att det finns platser lediga på Rc-kursen.
                Misstänker att det har med det att göra, vi är tre i Linköping som blir klara samtidigt, samt två i Västerås/Eskilstuna, så där är nog de fyra platserna fulla på en gång. Lustigt nog att det blir RC i sådana fall då åtminstonde X12/X14 borde vara under större behov. Men men, jag är nöjd med RC, helt klart!

                ewenson.se - själlöst

                Comment

                • tydal
                  Medlem
                  • 2003-06-19
                  • 3788

                  #488
                  Jo, det är större behov av X10-14, men det är bara åkstationerna Västerås, Eskilstuna och Linköping i vårt område som kör den fordonstypen, så i så fall skulle det väl bara bli du på den kursen, så det är nog därför du får gå tillsammans med några andra som läser Rc.

                  Comment

                  • tydal
                    Medlem
                    • 2003-06-19
                    • 3788

                    #489
                    Originally posted by carl_x
                    Är RC tuffare än X40? Vad är vad?
                    Ja, Rc är tuffare. 5000 hästkrafter på 80 ton mot X40:s 2500 hästkrafter på 160 ton.

                    Sedan är Rc svårare att köra, det är en äldre fordonstyp (från 1967) medan X40 bara har några år på nacken.

                    Comment

                    • JoakimE
                      Medlem
                      • 2000-02-12
                      • 1190

                      #490
                      Originally posted by tydal
                      Jo, det är större behov av X10-14, men det är bara åkstationerna Västerås, Eskilstuna och Linköping i vårt område som kör den fordonstypen, så i så fall skulle det väl bara bli du på den kursen, så det är nog därför du får gå tillsammans med några andra som läser Rc.
                      Sant sant, är som sagt mycket nöjd med det hela, förhoppningsvis stämmer det verkligen och är inte något tryckfel

                      Efter en liten sväng idag Stockholm - Nyköping - Stockholm känns det rätt fint att få RC-utbildning, rätt fränt med 450 ton i 190 meter tåg, imorn blir det dessutom nattåg #2 från Malmö till Linköping, ännu bättre

                      ewenson.se - själlöst

                      Comment

                      • onkelborg
                        Medlem
                        • 2003-07-31
                        • 582

                        #491
                        Ska försöka ringa på måndag/tisdag någon gång till sky/tcc/vad det nu blir, tror ni att de kan ha spikat datum för testen än? Skulle behöva veta i alla fall det första så fort som möjligt

                        Comment

                        • Ledel
                          Medlem
                          • 2004-12-25
                          • 735

                          #492
                          Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då? Tänk om stackaren skulle bromsa för sent och missa station!

                          Comment

                          • Auric
                            Medlem
                            • 2007-10-11
                            • 346

                            #493
                            Originally posted by Ledel
                            Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då? Tänk om stackaren skulle bromsa för sent och missa station!
                            det får man inte hoppas dom bytte ju i Laholm för många årsedan (undrar om jag änns var född?) men där har nog inga tåg missat.
                            Det blir nog sissta gången jag åker tåg till Falkenbergs nuvarande station på fredag

                            Comment

                            • tydal
                              Medlem
                              • 2003-06-19
                              • 3788

                              #494
                              Originally posted by Ledel
                              Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då?
                              Man får köra även om man inte hittar, men då får man köra lite långsammare så man hinner stanna. Normalfallet är dock att man ska kunna sträcka innan.

                              När man flyttar en station så går den informationen ut till alla förare som ska köra där.

                              Comment

                              • Epiq
                                Medlem
                                • 2008-05-13
                                • 59

                                #495
                                onkelborg: du kan väl skriva här om de satt datum vill gärna veta jag med... vet bara att det ska vara i början av augusti.

                                Comment

                                Working...