Är det någon som vet om Upptåget har tågvärdar, eller är lokföraren ensam ombord? Det är ju ett ganska litet tåg...
Lokförarutbildning!
Collapse
X
-
På tal om tysthet i tåg. "Dubbeldäckarna" åker jag ju rätt ofta mellan jobbet i Eskilstuna och hemmet i Västerås.Originally posted by tydalPendeltåget i Stockholmsområdet är X60. Byggt i Tyskland. Regina är byggt i Sverige.
Regina är mitt favoritfordon. Enkla att köra, tysta och bra förarmiljö.
Jag antar att det är fläktsystem/kompressorer för luftkonditioneringen som ibland slår av sig och tåget blir helt knäpptyst. Varför i hela friden satsade inte fransmännen mer på att reducera ljudet från dessa förbannade fläktar? Det är grymt skönt när det blir helt tyst i tåget för att fläktarna i typ 20 sekunder stängt av sig.
Vad säger vår tågprofessor om det?
Comment
-
Det fenomenet du beskriver är snarare när tåget passerar en s.k. nollsektion, en del av kontaktledningen där det inte finns någon spänning. Där kopplar man ur all icke direkt nödvändiga funktioner under ett kort tag, för att undvika ljusbågar och sprak ovanför taket. Detta medför även att det blir duktigt lugnt och tyst i tåget då ventilationen slår av för ett kort tag.Originally posted by PhorpherPå tal om tysthet i tåg. "Dubbeldäckarna" åker jag ju rätt ofta mellan jobbet i Eskilstuna och hemmet i Västerås.
Jag antar att det är fläktsystem/kompressorer för luftkonditioneringen som ibland slår av sig och tåget blir helt knäpptyst. Varför i hela friden satsade inte fransmännen mer på att reducera ljudet från dessa förbannade fläktar? Det är grymt skönt när det blir helt tyst i tåget för att fläktarna i typ 20 sekunder stängt av sig.
Vad säger vår tågprofessor om det?
Comment
-
Aha! Då finns det en nollsektion i kurvan efter kolbäck mot Eskilstuna.Originally posted by JoakimEDet fenomenet du beskriver är snarare när tåget passerar en s.k. nollsektion, en del av kontaktledningen där det inte finns någon spänning. Där kopplar man ur all icke direkt nödvändiga funktioner under ett kort tag, för att undvika ljusbågar och sprak ovanför taket. Detta medför även att det blir duktigt lugnt och tyst i tåget då ventilationen slår av för ett kort tag.
Comment
-
Japp, km 216.619 för att vara exaktOriginally posted by PhorpherAha! Då finns det en nollsektion i kurvan efter kolbäck mot Eskilstuna.
Comment
-
Ingen spänning? Finns det batterier ombord då för att fixa belysning osv vid de ställena?Originally posted by JoakimEDet fenomenet du beskriver är snarare när tåget passerar en s.k. nollsektion, en del av kontaktledningen där det inte finns någon spänning. Där kopplar man ur all icke direkt nödvändiga funktioner under ett kort tag, för att undvika ljusbågar och sprak ovanför taket. Detta medför även att det blir duktigt lugnt och tyst i tåget då ventilationen slår av för ett kort tag.
Annars låter det ju som det som hände titt som tätt med de gamla tunnelbanevagnarna, att lyset slocknade lite då och då...
My motor is stalled but my wheels are still spinning.Comment
-
Förmodligen för att SJ tyckte att det fanns viktigare saker att lägga pengarna på. Dubbeldäckaren är ju avsedd att gå Västerås-Stockholm och Eskilstuna-Stockholm där hastigheten är 200 km/h större delen av vägen, och i 200 km/h hörs inte fläktarna så mycket.Originally posted by PhorpherVarför i hela friden satsade inte fransmännen mer på att reducera ljudet från dessa förbannade fläktar?
Att de går mellan Västerås och Eskilstuna beror på att de fordon som egentligen ska gå där inte mår så bra just nu.Comment
-
Ja, det finns batterier. Batterier används också för att starta upp ett tåg. För att kunna resa strömavtagaren krävs tryckluft, så det finns en batteridriven kompressor. På gamla tåg hade man i stället en pump och i dåtidens instruktionsböcker hette det att föraren med "7-8 raska tag" skulle ta upp strömavtagaren.Originally posted by :stefan:Finns det batterier ombord då för att fixa belysning osv vid de ställena?Comment
-
Haha, avdelningen för värdelöst vetande noterar glatt!Originally posted by tydalFör att kunna resa strömavtagaren krävs tryckluft, så det finns en batteridriven kompressor. På gamla tåg hade man i stället en pump och i dåtidens instruktionsböcker hette det att föraren med "7-8 raska tag" skulle ta upp strömavtagaren.
My motor is stalled but my wheels are still spinning.Comment
-
Hej!Originally posted by EB76Är det någon som vet om Upptåget har tågvärdar, eller är lokföraren ensam ombord? Det är ju ett ganska litet tåg...
Japp, det finns tågvärdar på Upptåget. Har en tjej i klassen som jobbade som tågvärd där innan hon kom in på utbildningen.Comment
-
Idag fick jag hem information från SJ.
Jag läste om traktamente för åkande personal, och som jag fattar det så får man traktamente för överliggningar endast om överliggningen sker minst 50 km utanför verksamhetsorten... vilket i så fall skulle betyda att den som kör Upptåget i Tierp och har överliggningar i Gävle går miste om detta...
Låter märkligt.Comment
-
Avståndet Tierp-Gävle är 52 km:
För övrigt är det inte SJ:s regler, utan Skatteverkets, så det är lika i alla jobb:
Comment
-
Tack för den informationen tydal! Härligt med ett SJ-orakel här!Originally posted by tydalAvståndet Tierp-Gävle är 52 km:
För övrigt är det inte SJ:s regler, utan Skatteverkets, så det är lika i alla jobb:
http://www.skatteverket.se/skatter/s...f80006547.html
Man räknar alltså inte avståndet fågelvägen? Låter ju annars väldigt ologiskt att man skulle ha övernattningar i Gävle utan traktamente.
Hur mycket får man egentligen för en övernattning? Är det skattefria traktamenten?
Aha, kollade din länk nu!
Comment
-
Barba - tack så väldigt mycket för tipset! Jag som annars brukar kolla Sj's hemsida ca en gång i veckan hade kanske missat det om inte du slängt iväg den där länken!
Jag lade ca fyra dagar på att få ihop brev och cv med karrärmål, vilken pärs! Fast nu är det lyckligt ivägskickat och jag kan pusta ut. (Fast inte särskilt länge, eftersom den stora väntan har börjat...) Någon som vet hur lång tid det kan tänkas ta innan beskeden börjar trilla in...?
Tusan, jag hade bestämt mig för att försöka att inte tänka på det fram till efter påsk, men jag kunde visst inte hålla mig härifrån...
Comment
Oderland
Collapse
Comment