Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sjöbom
    Medlem
    • 2008-04-27
    • 15

    #466
    Såja. det var bara ett blodprov. nu är det bara att sitta här och vänta

    Comment

    • tydal
      Medlem
      • 2003-06-19
      • 3788

      #467
      Originally posted by Linnean
      hörde mig själv säga Västerås. Undrar varför...
      Vad trevligt! Välkommen hit!

      När jag gick utbildningen så var jag ju runt på flera olika orter och hade praktik; Västerås, Nässjö, Malmö, Boden, Hallsberg och Stockholm. Jag tyckte det var bäst stämning och skönast folk i Västerås. Så jag valde att börja jobba där och flyttade dit. Så här sex år senare trivs jag fortfarande väldigt bra. Många fler trevliga människor har börjat jobba här sen dess.

      Comment

      • Linnean
        Medlem
        • 2008-01-17
        • 18

        #468
        Originally posted by tydal
        Vad trevligt! Välkommen hit!
        Tack så mycket!
        Då fick jag alltså ett mycket bra infall när jag drog till med Västerås. Jag har faktiskt aldrig varit där, men har bra vibbar, och de späddes på ytterligare av det du berättar. Förhoppningsvis går flyttlasset dit efter Hallsberg-nästa!

        Är det standard att man praktiserar på så många olika orter som du gjorde? Det verkar väldigt bra ur ett prova-på-perspektiv, precis som du fick användning för när du sedan valde.

        Comment

        • tydal
          Medlem
          • 2003-06-19
          • 3788

          #469
          Jag gick KY-utbildningen, så då var det normalt att man var på en massa olika ställen eftersom man inte var anställd någonstans. Men SJ:s utbildning är ju inriktad på de sträckor och tågtyper man kommer att köra eftersom man redan är anställd.

          Så, du kommer nog bara att få köra i Västerås, men vi kör många tågtyper (X12, X40, X50 och Rc) och många sträckor (Stockholm, Göteborg, Mora, Linköping, Karlstad, Gävle), så det blir ju en hel del i alla fall.

          Comment

          • Tullelisa
            Medlem
            • 2008-03-12
            • 10

            #470
            Originally posted by Sjöbom
            Tullelisa, hur många var ni på eran dag? var du där onsdag? tror vi var runt 12 på torsdagen va?
            Jag tror att vi var 12 vi med.....men är inte säker...

            Comment

            • stoffe-2k
              Medlem
              • 2000-04-16
              • 7795

              #471
              Originally posted by tydal
              Jag gick KY-utbildningen, så då var det normalt att man var på en massa olika ställen eftersom man inte var anställd någonstans. Men SJ:s utbildning är ju inriktad på de sträckor och tågtyper man kommer att köra eftersom man redan är anställd.

              Så, du kommer nog bara att få köra i Västerås, men vi kör många tågtyper (X12, X40, X50 och Rc) och många sträckor (Stockholm, Göteborg, Mora, Linköping, Karlstad, Gävle), så det blir ju en hel del i alla fall.
              Det låter som att KY-utbildningen är bredare och bättre?

              \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

              Comment

              • tydal
                Medlem
                • 2003-06-19
                • 3788

                #472
                Originally posted by stoffe-2k
                Det låter som att KY-utbildningen är bredare och bättre?
                Ja, det är den. Men då får man ta studiemedel och bekosta sina läroböcker själv, som vilken annan utbildning som helst. Medan om man kommer in på SJ:s utbildning så blir man anställd redan under utbildningstiden med 16 000 i månadslön, 22 000 när man är klar och efter två års jobb 26 000. (Ungefär, minns inte de exakta beloppen.)

                När jag gick utbildningen fanns bara KY att välja på.

                Comment

                • stoffe-2k
                  Medlem
                  • 2000-04-16
                  • 7795

                  #473
                  Vill man ha ett bra jobb, kanske man kan leva med att ta CSN i två år... kanske blir mer motiverade elever

                  \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                  Comment

                  • JoakimE
                    Medlem
                    • 2000-02-12
                    • 1190

                    #474
                    Originally posted by tydal
                    Ja, det är den. Men då får man ta studiemedel och bekosta sina läroböcker själv, som vilken annan utbildning som helst. Medan om man kommer in på SJ:s utbildning så blir man anställd redan under utbildningstiden med 16 000 i månadslön, 22 000 när man är klar och efter två års jobb 26 000. (Ungefär, minns inte de exakta beloppen.)

                    När jag gick utbildningen fanns bara KY att välja på.
                    15 720 kr/24 100 kr/27 500 kr
                    Ungefärliga summor, plus ob/traktamenten/övertid även under praktikperioderna

                    ewenson.se - själlöst

                    Comment

                    • Epiq
                      Medlem
                      • 2008-05-13
                      • 59

                      #475
                      Ky-utbildningen är bara ett år som jag förstått det, i hallsberg är den iaf 55 veckor.
                      Själv kommer jag från eskilstuna från början så jag borde ju ha sett tydal vid något tillfälle eftersom jag åker gbg- etuna rätt vad det är.

                      Träffade den kvinnliga lokföraren som var med i Metro på senaste resan o frågade lite hur det var att vara lokförare. Det slutade med att hon bjöd på min fika för att de inte tog emot Maestrokort på tåget
                      Om någon känner henne hälsa gärna och tacka igen!

                      Någon som vet om de söker folk i gbg förresten?

                      Comment

                      • onkelborg
                        Medlem
                        • 2003-07-31
                        • 582

                        #476
                        Epiq: Lycka till =)

                        Alla:
                        Hur enormt svårt är det att ta sig in på KY-utbildning? (hallsberg som sagt ) Vad borde man nämna i personligt brev? (Visste var det hallsberg som ville ha personligt brev?) Hur långt ska det vara?

                        Det känns lite som att jag borde ligga rätt bra till, men..? Jag skulle känna mig tryggare om jag hade lite mer på fötterna =)

                        Liten kort beskrivning av mig själv (från mitt perspektiv, förhoppningsvis objektiv )

                        * Fyller 20 ungefär två månader innan utbildningen startar
                        * Är kille
                        * Kristen
                        * Drogfri (tobak, alkohol etc.)
                        * Treårigt gymnasium, teknik med inriktning mot företagande (mycket elektronik och stål) med bra betyg (högt snitt, över 18 av 20)
                        * Första året på D-linjen (civilingenjör, datateknik)
                        * Väldigt teknikintresserad
                        * Driver egen firma (programmering)
                        * Sommarjobbat på lantbruk (gjort nästan "allt") och på festival (med el)
                        * Är logisk och analytisk
                        * Spelar piano, gillar att sjunga
                        * Ledare för ungdomsgrupper
                        * Ansvarsfull och stabil
                        * Lugn, stresstålig ("det löser sig")
                        * Har inga problem med färgseendet så vitt jag vet (kollat några tester på nätet, inga problem där, och aldrig märkt något annars)
                        *Är och har varit aktiv i olika föreningar

                        Vad kan mer vara intressant att nämna? Vad är ointressant att nämna?

                        /Oskar

                        Comment

                        • Dalarna :-)
                          Medlem
                          • 2008-02-03
                          • 6

                          #477
                          Lokförarutbildning

                          Jag läste förut om en som sökt till lokförarutbildningen och tyckte att det var en merit att vara busschaufför.

                          Det finns ju inget krav på att man måste ha körkort över huvud taget. Lite kort om sig själv och antagningskraven...det räcker i brevet. I slutänden så måste ju alla som ska in på utbildningen klara av urvalstesten och drogtesten....klarar man inte dom så kommer man ju inte in iaf.

                          Originally posted by onkelborg
                          Epiq: Lycka till =)

                          Alla:
                          Hur enormt svårt är det att ta sig in på KY-utbildning? (hallsberg som sagt ) Vad borde man nämna i personligt brev? (Visste var det hallsberg som ville ha personligt brev?) Hur långt ska det vara?

                          Det känns lite som att jag borde ligga rätt bra till, men..? Jag skulle känna mig tryggare om jag hade lite mer på fötterna =)

                          Liten kort beskrivning av mig själv (från mitt perspektiv, förhoppningsvis objektiv )

                          * Fyller 20 ungefär två månader innan utbildningen startar
                          * Är kille
                          * Kristen
                          * Drogfri (tobak, alkohol etc.)
                          * Treårigt gymnasium, teknik med inriktning mot företagande (mycket elektronik och stål) med bra betyg (högt snitt, över 18 av 20)
                          * Första året på D-linjen (civilingenjör, datateknik)
                          * Väldigt teknikintresserad
                          * Driver egen firma (programmering)
                          * Sommarjobbat på lantbruk (gjort nästan "allt") och på festival (med el)
                          * Är logisk och analytisk
                          * Spelar piano, gillar att sjunga
                          * Ledare för ungdomsgrupper
                          * Ansvarsfull och stabil
                          * Lugn, stresstålig ("det löser sig")
                          * Har inga problem med färgseendet så vitt jag vet (kollat några tester på nätet, inga problem där, och aldrig märkt något annars)
                          *Är och har varit aktiv i olika föreningar

                          Vad kan mer vara intressant att nämna? Vad är ointressant att nämna?

                          /Oskar

                          Comment

                          • inkalinka
                            Medlem
                            • 2007-12-29
                            • 45

                            #478
                            Hur enormt svårt är det att ta sig in på KY-utbildning? (hallsberg som sagt ) Vad borde man nämna i personligt brev? (Visste var det hallsberg som ville ha personligt brev?) Hur långt ska det vara?


                            När jag sökte till Mjölby, ville de oxå ha ett personligt brev. Jag skev bara lite om mig själv, min bakrund och personlighet.
                            När jag sen var på testerna så fick jag lite den uppfattningen att de tog in alla som hade sökt. Och det var en hel del som föll ur efter första testerna.

                            Comment

                            • onkelborg
                              Medlem
                              • 2003-07-31
                              • 582

                              #479
                              Då finns det stort hopp =)

                              Comment

                              • Dalarna :-)
                                Medlem
                                • 2008-02-03
                                • 6

                                #480
                                :-)
                                Last edited by Dalarna :-); 2008-05-19, 14:57.

                                Comment

                                Working...