Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Linnean
    Medlem
    • 2008-01-17
    • 18

Originally posted by barba
    SJ kommer med all säkerhet söka folk snart igen. Håll utkik under våren.

Intervjuerna är "vanliga" anställningsintrevjuer och tar ca en och en halv timma.
    Dom ställer frågor som:
    Hur fungerar du i grupp? Hur ser du på ensamt arbete? Vad säger din familj om att du kommer vara borta i veckorna? Varför skulle du bli en duktig lokförare? osv. osv. Klassiska frågor mao.

Vart vill du börja jobba? Stad alltså.
    Jag håller utkik hela tiden!! Ska ringa sj och höra efter, så att det blir ett lite mer definitivt svar.

Så med djupintervju menas alltså en ordentlig anställningsintervju, och inte en psykoanalys?

Jag vet faktiskt inte var jag vill jobba. Det spelar inte så stor roll, jag är flyttbenägen. Har bott i Göteborg i några år nu och är sugen på något annat, så då tänker jag att lokförarjobbet får ta mig dit jag ska!
    Vad kul med praktik! Var är du någonstans, och var vill du jobba?

Comment

• whippedboy
      Medlem
      • 2008-01-14
      • 34

Jag tror jag har lite koll på SJ:s rekrytering just nu... jag var på intervju i måndags, och totalt är det runt 70 personer som intervjuas nu ( och alltså har klarat testerna ). Dessa 70 skall sedan fylla upp två kurser på 24 platser vardera som börjar vecka 16 och 19, alltså 48 personer. Sen startar det dessutom en utbildning efter sommaren som OCKSÅ kommer att fyllas av de kvarvarande som anses lämpliga. Risken finns alltså att det kommer dröja ett tag innan SJ nyrekryterar och startar om hela processen med tester osv...
      För övrigt kan nämnas att det var runt 1200 sökanden till dessa platser, och 150 kallades till tester. Så det gäller att ha lite flyt att få komma och göra testerna.

Men förr eller senare så söker de nog mer folk, men troligen inte inom den närmsta tiden. Jag går bara och väntar på svar nu...
      Last edited by whippedboy; 2008-02-12, 23:36.

Comment

• kenfy
        Medlem
        • 2007-12-21
        • 13

sj

whippedboy:

Jag önskar dig all lycka och hoppas du får ett positivt svar! själv ska jag på intervju(er?) på fredag...vem vet vi kanske börjar på samma utbildning i framtiden!?!

(börjar bli lite pirrig nu)

Comment

• whippedboy
          Medlem
          • 2008-01-14
          • 34

whippedboy:

Jag önskar dig all lycka och hoppas du får ett positivt svar! själv ska jag på intervju(er?) på fredag...vem vet vi kanske börjar på samma utbildning i framtiden!?!

Lycka till själv! Har du gjort läkarundersökningen ännu?
          Skriv gärna här efter intervjuerna är klara. Som jag uppfattade saken så är det TVÅ utbildningar som startar snart, vecka 16 och vecka 19, med 24 platser vardera. Sen börjar även en utbildning efter sommaren med 24 platser... så det bör ju vara goda chanser att vi som gör intervjuerna denna vecka får en plats tycker man...

Kör hårt!

Comment

• whippedboy
            Medlem
            • 2008-01-14
            • 34

SJ har kollat upp mina referenser nu, vad kan det betyda???
            Kan man tolka det som att de är riktigt intresserade tro???

Comment

• tydal
              Medlem
              • 2003-06-19
              • 3788

Originally posted by whippedboy
              SJ har kollat upp mina referenser nu, vad kan det betyda???
              En kollega till mig körde buss innan han sökte till lokförarutbildningen, så han lämnade sin chef på bussbolaget som referens. En dag berättade chefen att de hade ringt till honom från SJ. "Vad ställde de för frågor", undrade min kollega nyfiket. "De frågade bara en sak", sa chefen: "När var senaste gången han kom försent till jobbet. Och jag sa ju som det var, att det har inte hänt än, och då var ju saken klar."

Comment

• whippedboy
                Medlem
                • 2008-01-14
                • 34

En kollega till mig körde buss innan han sökte till lokförarutbildningen, så han lämnade sin chef på bussbolaget som referens. En dag berättade chefen att de hade ringt till honom från SJ. "Vad ställde de för frågor", undrade min kollega nyfiket. "De frågade bara en sak", sa chefen: "När var senaste gången han kom försent till jobbet. Och jag sa ju som det var, att det har inte hänt än, och då var ju saken klar."
                Hehehe... jag funderar mer på hur många de egentligen kollar upp referenserna på. Vi var nog 60-70 stycken kallade till intervju, så man kan ju hoppas att de är intresserade när de kollar referenser... om de anser mig vara olämplig så hade de knappast brytt sig om att kontakta referenserna ens..?

Jag vill så gärna bli antagen!!!

Comment

• inkalinka
                  Medlem
                  • 2007-12-29
                  • 45

Har nu gått 4 dagar på utbildningen i Mjölby. Har fått min säo så nu är pluggandet i full gång. Har hamnat i en riktigt bra klass. Verkligen blandat.

Comment

• barba
                    Medlem
                    • 2007-11-03
                    • 31

Originally posted by whippedboy
                    Hehehe... jag funderar mer på hur många de egentligen kollar upp referenserna på. Vi var nog 60-70 stycken kallade till intervju, så man kan ju hoppas att de är intresserade när de kollar referenser... om de anser mig vara olämplig så hade de knappast brytt sig om att kontakta referenserna ens..?

Jag vill så gärna bli antagen!!!
                    Så är det nog.
                    Flera i min grupp fick höra att 3 olika representanter frå SJ hade ringt till deras olika referenser och frågat om både det ena och det andra.
                    Dom verkar vara väldigt noga med vilka dom tar in.
                    Detta märks i klassen då jag upplever att alla är seriösa och bra människor.

Det kommer nog ordna sig ska du se.

Lycka till!

Comment

• whippedboy
                      Medlem
                      • 2008-01-14
                      • 34

Hur går det för er som varit på intervju hos SJ?

Låt inte denna tråd dö nu!
                      Last edited by whippedboy; 2008-02-18, 11:33.

Comment

• whippedboy
                        Medlem
                        • 2008-01-14
                        • 34

Hur gick det på intervjuerna? Du har inte hört nåt ännu?
                        Jag väntar med stor spänning, väldigt nervöst...
                        Man vet ju inte riktigt hur många de sållar bort under intervjuerna..?

Comment

• kenfy
                          Medlem
                          • 2007-12-21
                          • 13

tjo!
                          whippedboy:

jodå det kändes positivt på intervjuerna och idag ringde de och bokade in hälsoundersökningen, så det borde ju vara positivt...(hade jag varit kass på intervjun så borde de ju inte spendera 2000 på en hälsokoll tycker man...)
                          jag hör till gruppen som sökte malmö från början men kan tänka mig annan ort nu när det är stopp i malmö...så tiderna för allt har blivit lite omkastat...

själv? pirrigt?

lycka till!

Comment

• whippedboy
                            Medlem
                            • 2008-01-14
                            • 34

tjo!
                            whippedboy:

jodå det kändes positivt på intervjuerna och idag ringde de och bokade in hälsoundersökningen, så det borde ju vara positivt...(hade jag varit kass på intervjun så borde de ju inte spendera 2000 på en hälsokoll tycker man...)
                            jag hör till gruppen som sökte malmö från början men kan tänka mig annan ort nu när det är stopp i malmö...så tiderna för allt har blivit lite omkastat...

själv? pirrigt?

lycka till!
                            Jag gjorde läkarundersökningen förra veckan, tror det gick bra.
                            Jag vet att SJ har ringt och kollat mina referenser, så det ser ju lovande ut... jag valde stockholm. Sa de till dig när du skulle få besked? Vet du om de har kontaktat referenserna?

Som jag fattade det så var vi mellan 60-70 personer som var på intervjuerna, och det är två kurser med 24 pers som startar snart, och en efter sommaren, alltså totalt 72 platser... Vad har du hört?

Mvh P.

Comment

• kenfy
                              Medlem
                              • 2007-12-21
                              • 13

Besked skulle komma senast 7 mars...jag vet inte om de har kollat mina referenser än men de sa att de inte bokar in läkarundersökningarna förrän allt är klart med intervjuerna på oss skåningar så jag antar att det gick bra med referenserna också eftersom jag nu har blivit inbokad på hälsokollen...

Det stämmer att det är två utbildningar som börjar nu v16 och v19...den som startar efter sommaren kommer det att vara nya intagningar till om jag förstod det rätt...

mvh k

Comment

• whippedboy
                                Medlem
                                • 2008-01-14
                                • 34

Besked skulle komma senast 7 mars...jag vet inte om de har kollat mina referenser än men de sa att de inte bokar in läkarundersökningarna förrän allt är klart med intervjuerna på oss skåningar så jag antar att det gick bra med referenserna också eftersom jag nu har blivit inbokad på hälsokollen...

Det stämmer att det är två utbildningar som börjar nu v16 och v19...den som startar efter sommaren kommer det att vara nya intagningar till om jag förstod det rätt...

mvh k
                                Jag har för mig att de sa att de även kommer att fylla upp kursern efter sommaren med oss, om det finns dugliga kandidater såklart... vore ju dumt av dem om de inte tog vara på alla duktiga kandidater, det kostar trots allt en del att göra alla tester.

Bara att vänta... säg till när du fått besked!

Comment

Working...