Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej! Är det någon av er som arbetar hos Stockholmståg? Jag undrar hur arbetsschemat ser ut? Tidiga morgnar, sena kvällar, helger? Hur mycket OB-tillägg och eventuella liknande ersättningar kan man räkna med i månaden?

Kommentera

• Sperious skrev: Visa inlägg
      Jag undrar hur arbetsschemat ser ut? Tidiga morgnar, sena kvällar, helger?
      Den biten är ett garanterat "JA" på oavsett vart man jobbar, lokföraryrket är lite synonymt med alla de sakerna. Frågorna om OB låter vi någon mer insatt i Stockholmståg svara på.

ewenson.se - själlöst

Kommentera

• Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag inser ju givetvis att det är sena kvällar och tidiga morgnar även hos Stockholmståg (med tanke på att tågen går mellan typ 05-01). Vad jag undrar är alltså i detalj hur tidigt man börjar, hur sent man slutar, hur många helger man jobbar, hur många lediga dagar i månaden osv. Samt som sagt hur många kronor i tillägg man kan räkna med utöver grundlönen?
        Last edited by Sperious; 2010-09-05, 20:40. Anledning: Stavfel

Kommentera

• Ingen? Något tips på annat forum som är levande. Där jag kan ställa min fråga?

Kommentera

• Det här forumet är levande, men det är kanske inte säkert att någon som jobbar på Stockholmståg finns på det här forumet, och då finns det ingen som kan svara.

En gissning är dock att du kan pröva http://www.postvagnen.com istället, där avhandlas mer eller mindre bara järnväg, och lokförartätheten är avsevärt högre

Kommentera

• ...går det inte att bara ringa och fråga? Kan väl inte vara så hemligt om man nu funderar på att söka hos dem.
              dannesholk.se

Kommentera

• Jag har mailat Stockholmståg. Får se om jag får svar. Ska kolla in länken ovan också.

Kommentera

• Förtest via mail

hej

jag ska göra förtestet nästa vecka via datan och jag undrar vad det handlar om och om det är svårt?
                  Kan man göra nåt liknande test via datan?

maxez

Kommentera

• Nja, typ Mensa har väl test som liknar det hela lite, lite? Och högskoleproven?

Kommentera

• maxez skrev: Visa inlägg
                      hej

jag ska göra förtestet nästa vecka via datan och jag undrar vad det handlar om och om det är svårt?
                      Kan man göra nåt liknande test via datan?

maxez
                      Vilken ort har du sökt till? Har själv sökt till Mjölby.

Kommentera

• Det börjar komma jobb

Nu vänder det för lokförare! Green Cargo söker folk till Ånge(enligt Platsbanken) sannolikt behöver de på fler orter också. Och SJ AB söker förare till Karlstad. Även TrainDrivers och DSB behöver förare. Vi får hoppas att detta är inledningen på en god tid för lokförare, det har ju varit en tuff tid för många, speciellt för nya KY-förare.

Kommentera

• Tack, ännu lite fler att söka =) Btw, kan lägga till Veolia i Linköping samt A-Train i Stockholm på den listan. Sen söker Liselotte Lööf i Nässjö, men de kan inte efterutbilda själva

Kommentera

• Lite lugnt i tråden... Själv går man och väntar på hur det gick med datortestet jag gjorde i fredags. Har själv svårt att bedömma om det gick bra eller dåligt, men det borde väl komma något svar i veckan hoppas jag. Jag fick aldrig något mail om hur själva testet gick. Några andra som har testat och fått svar?

Kommentera

• Man får inte svar på hur det gick, man kommer få ett mail med ett till test på datorn om man klarade det första. Sedan om man klarar det så kommer man bli kallad till liknande tester fast på plats istället för på dator. När man är klar med alla dessa får man reda på sina resultat från både dator testet samt det skriftliga på plats. Klar man även det skriftliga så bokar man en tid på en gång för psykologtesterna.

Kommentera

• Seriöst.

Jag tycker att det utbildningen och förtesterna är alltför seriösa. Det är inte liksom pilot eller läkare man ska utbilda sig till.

När jag gjorde testerna så småskrattade jag egentligen hela tiden för mig själv. Att det är så märkligt att man ska behöva gå igenom så mycket bara för att köra tåg. Det skulle inte förvåna mig att man snart får göra pissprov på testerna, tala om hur många man har haft sex med och ifall man fäller ner locket på toa efter att man har varit där.

Men är det väl som på dom flesta utbildningarna - man vill ha "the best of the best" och man söker med ljus och lykta efter dom bästa lokförarna i Sverige.

Kommentera

Working...
                                X