Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lokförarutbildning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• om??

Hej Alla vänner

Jag har läst alla era kommentarer och jag tycker att det är spännande, jag skulle skicka en intresseanmälan till lokförarutbildning och det står på blanketten att man måste ha Engelska A http://www.webforum.nu/images/wfstan...ons/icon21.gif, problemet är att jag har inte pluggat Engelska A och jag hinner inte att plugga för att den senaste ansökningsdag är den första April. En sak till är att jag har pluggat engelska 7 år när jag var i Tunisien vilket är motsvarande till engelska i Sverige

Vad skulle man göra ??? kan ni tipsa ?? tror ni att de kommer att bedöma det hårt eller de slipper det ?
    http://www.webforum.nu/images/wfstan...ons/icon17.gif
    Tack
    http://www.webforum.nu/images/wfstan...ons/icon18.gif
    Akram Heidin

Kommentera

• hjälp

Hej
      Jag undrar bara om lokförarutbildningsskola bör mig att komplettera mitt betyg då vad skulle man göra?? Jag har ett litet problem vilket är att jag kan inte plugga mer på gymnasiala nivå, enligt CSN, så vad ska man göra för att jag är mycket intresserad att utbilda mig som lokförare.

tydal skrev: Visa inlägg
      Ja, det stämmer. Jag är instruktionsförare på SJ.

Lokföraryrket är något jag varmt kan rekommendera. Just nu är det en väldig brist på lokförare vilket leder till att det är lätt att få jobb och att lönen är bra. Det är väldigt få som slutar som lokförare, vilket är anledningen till att det är brist nu. Det som har hänt är helt enkelt att lokförarna börjar gå i pension.

SJ erbjuder just nu betald utbildning. 7 månader med lön 16000. När man gått klart utbildningen får man 23000 i lön och efter fyra år 25000. Som lokförare jobbar man oregelbundna tider och sover på hotell på andra orter vilket ger ungefär 2000-3000 extra i månaden i OB-tillägg och traktamenten.

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6463&l=sv

Kommentera

• Klart enklast är att du ringer och tar reda på vad som gäller

Kommentera

• emil85 skrev: Visa inlägg
          Hej
          Jag undrar bara om lokförarutbildningsskola bör mig att komplettera mitt betyg då vad skulle man göra?? Jag har ett litet problem vilket är att jag kan inte plugga mer på gymnasiala nivå, enligt CSN, så vad ska man göra för att jag är mycket intresserad att utbilda mig som lokförare.
          Synd att SJ för tillfället har stängt sin utbildning, därifrån får man nämligen lön.

Men om du inte kan få mer pengar från CSN på gymnasienivå, att du har utnyttjat dina veckor så kan det bli jäkligt tufft om du inte hittar ett jobb på sidan om din utbildning.

Kommentera

• Har utbildat mig till djurvårdare men vill nu helt byta linje och funderar jättemycket på att bli lokförare. Någon som vet om man har en chans att komma in på en KY utbildning om man inte har studerat på några tekniska linjer? Vet att man kommer in om man klarar tester o så men det kanske är meriterande med teknisk bakgrund, plus att jag suger på matte! Fick godkänt i matte A men det var väl på gränsen.

Är det någon som vet om KY utbildningen i Ängelholm är något bra?

Har läst de flesta lokförarforum där folk gör det rätt klart att det inte brukar vara tillåtet att ta med anhöriga med in i loket, men är det någon som vet om man kan ta med sig djur som sällskap om man har hund eller så?

Kommentera

• Om du har grundläggande högskolekompetens (eller vad det nu heter), vilket du mest troligt har, så är det i stort sett testerna som avgör sen. Teknisk bakgrund är inte meriterande, det skulle möjligtvis vara din framtida arbetsgivare som värderar en teknisk bakgrund högre än en oteknisk

Nja, det är nog inte så lämpligt med djur i hytten, en hund som löper amok är nog mer troligt än en anhörig som löper amok. Dessutom behöver en hund rastas, och så kan din avbytare mycket väl vara allergisk mot din hund.

Kommentera

• kattmirre skrev: Visa inlägg
                Har utbildat mig till djurvårdare men vill nu helt byta linje och funderar jättemycket på att bli lokförare. Någon som vet om man har en chans att komma in på en KY utbildning om man inte har studerat på några tekniska linjer? Vet att man kommer in om man klarar tester o så men det kanske är meriterande med teknisk bakgrund, plus att jag suger på matte! Fick godkänt i matte A men det var väl på gränsen.

Är det någon som vet om KY utbildningen i Ängelholm är något bra?

Har läst de flesta lokförarforum där folk gör det rätt klart att det inte brukar vara tillåtet att ta med anhöriga med in i loket, men är det någon som vet om man kan ta med sig djur som sällskap om man har hund eller så?
                Hund??? Nä det kan du nog glömma direkt! Ta INTE upp den frågan under en anställningsintervju sen, tror inte det uppskattas...

Kommentera

• Hehe nej hade inte tänkt fråga om något sådant om man skulle komma på intervju, man får ju passa på att fråga på nätet

Nån som kan ge exempel på psykologtest som kommer till testerna? Vilket av testerna på mensa är mest likt?

Kommentera

• lokförare

Hur går man tillväga för att söka lokförarutbildning?

Kommentera

• http://www.lokforarutbildning.se/ =)

Kommentera

• Kommentera

• Äntligen!

Nu så har jag fått tummen ur baken och sökt lokförarutbildningen i Hallsberg.
                          Fick göra sista delen av urvalstestet i Mjölby i lördags och blev rekommenderad av psykologen
                          Hoppas bara att det finns jobb när man blir klar med utbildningen
                          Är det någon som vet hur det ser ut på arbetsmarknaden?

Kommentera

• DaBoo skrev: Visa inlägg
                            Fick göra sista delen av urvalstestet i Mjölby i lördags och blev rekommenderad av psykologen
                            Min klass gick ut nu i juni. Och trots att det var i semestertider hade alla utom 3-4 st jobb klara redan innan examen. (2 st hade valt att inte söka jobb direkt) Så det ser nog ljust ut!

Kommentera

• Zandra skrev: Visa inlägg
                              Min klass gick ut nu i juni. Och trots att det var i semestertider hade alla utom 3-4 st jobb klara redan innan examen. (2 st hade valt att inte söka jobb direkt) Så det ser nog ljust ut!
                              Låter fin fint det

Kommentera

• DaBoo skrev: Visa inlägg
                                Så det är en psykolog som bedömer om man klarat testerna? Trodde först att det va datorn som bedömde det.

Kommentera

Working...
                                X