Jon skrev:
Förstår inte vad pengar och löner har med saken att göra.
Jag hävdar till och med att utbreddhet på teknik och lön har motsatsförhållande!
Visst är det så. Det är inte många utvecklare som tjänar enorma summor, det är ju bara på skoj. Just nu är det ju ganska motigt att pressa upp lönerna, men det verkar ju som om marknaden blir bättre och bättre.
Hur som helst så jobbar jag och i princip alla mina polare inom branschen fortfarande med Java i alla dess former. Några polare jobbar åt försvaret, några inom telekom, en annan inom läkemedelsteknik, jag själv jobbar som konsult åt ofta stora företag, nu senast ett stort skandinaviskt flygbolag osv. Överallt används Java som teknisk plattform för olika system och jag har inte sett några tendenser på att det är på väg ner.
Och fortfarande så kan man köra javabaserad teknik på allt från I/O-monster som zSeries-stordatorer till Palm Pilots.
Så, nej. Dotnet har inte slagit ut Java ännu, långt ifrån. Skall man uttala sig i denna fråga bör man ha någon verklighetsanknytning, inte sitta på sitt pojkrum och gissa.
Jag tror Microsoft sakta men säkert kommer komma långt i sin integrationsstrategi med olika system, applikationer och funktioner. Genom detta så kommer det att bli lättare att utföra olika former av integreringslösningar vilket minskar tiden för utveckling av system. Det är inte så mycket jag grundar det på mer än att jag bara har en känsla av att Microsoft kommer att komma ganska långt i detta med att göra utvecklingsbiten mycket enklare.
Själv då? Vad har du för grunder?
-> sgtpepper
Men anledning för att Java finns kvar är väl för att det finns så många system gjorde i det. Det är en seg process att bara byta så Java kommer att finnas kvar. Skulle vi dock anta att inte ett "enda system" skulle ha byggts och så skulle man ställa sin inför frågeställningen om man ska välja mellan Java och .net - Vad tror du valet skulle då bli för majoriteten av företagen?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Lukaspojken skrev:
Jag tror Microsoft sakta men säkert kommer komma långt i sin integrationsstrategi med olika system, applikationer och funktioner. Genom detta så kommer det att bli lättare att utföra olika former av integreringslösningar vilket minskar tiden för utveckling av system.
Det här är precis vad varenda leverantör av något som helst verktyg säger. Släng in några förkortningar på c:a tre bokstäver (typ "ROI") samt ett par foton på snygga människor i kostym som ler och dricker kaffe och du har en reklambroschyr.
Microsofts idéer om integration brukar sträcka sig till "integrera Microsoft X med Microsoft Y" - vilket de ofta gör ganska bra - alternativt "integrera Microsoft Z med ett system som körs på Windows", vilket ibland blir bra.
Lukaspojken skrev:
Det är inte så mycket jag grundar det på mer än att jag bara har en känsla av att Microsoft kommer att komma ganska långt i detta med att göra utvecklingsbiten mycket enklare.
Ja, de är duktiga på att göra utvecklingsverktyg. Det finns det andra som är också.
Lukaspojken skrev:
Själv då? Vad har du för grunder?
För vad?
Lukaspojken skrev:
Vad tror du valet skulle då bli för majoriteten av företagen?
Jag antar att du tror att det här är en retorisk fråga med svaret "Dotnet, såklart". Kan du förklara för mig varför Dotnet är så mycket bättre än Java att den enda anledningen till att utveckla i Java är att det finns legacysystem?
\r skrev smartare saker
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Skulle vi dock anta att inte ett "enda system" skulle ha byggts och så skulle man ställa sin inför frågeställningen om man ska välja mellan Java och .net - Vad tror du valet skulle då bli för majoriteten av företagen?
Om vi antog att Volvo aldrig lyckats sälja en enda bil och folk stod inför valet att köpa Volvo eller SAAB, vad tror du då majoriteten skulle välja?
Du ser inte bristerna i din argumentationsteknik?
-> spango
Det är sant att alla säger så men i längden så kommer inte ett sådant förhållningssätt att hålla. Nackdelen är i och för sig om kunden bygger sig in i en teknik och blir fast där. Då småler nog leverantören :)
Jag vet inte om .net är ett självklart val men jag har bara en känsla av att det kommer att vara ett bra framtida val. Det skulle vara intressant att höra vad du tycker i frågan och vad du grundar det på.
->niko
"Om vi antog att Volvo aldrig lyckats sälja en enda bil och folk stod inför valet att köpa Volvo eller SAAB, vad tror du då majoriteten skulle välja?"
LP: Nu är ju inte bil riktigt detsamma som ett system. Genom att man väljer en viss teknisk plattform så blir man mer fast i den. Visst skulle man kunna blanda tekniken hej vilt men jag tror inte det är en framgångsrik strategi. Jämförelsen med mitt argument är därför "icke godkänt" :)
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Jämförelsen med mitt argument är därför "icke godkänt"
Allvarligt talat så förstod jag inte vad ditt "argument" skulle bevisa. Om teknik X faktiskt har stor spridning så är ju det i sig en stark indikation på att den är användbar och hållbar. Att då börja föra resonemang med utgångspunkten att den aldrig använts blir ju så hypotetiskt så det blir meningslöst:
- Om min faster hade skägg, skulle hon då vara min farbror?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det känns som om någon här inne borde se upp lite med vad denne kastar ur sig för kommentarer innan de som verkligen vet vad det handlar om, mosar den stackars hypotesälskaren som en bananfluga under språksyntaxer, plattformar och diverse annan rolig teknik som ovan nämnd inte ens visste vad det var för ett par år sedan.
>niko
"Om teknik X faktiskt har stor spridning så är ju det i sig en stark indikation på att den är användbar och hållbar."
LP: Nja, så enkelt är det inte. Java har haft ett försprång och då är det inte så konstigt att det är så utspritt.
Vad din faster är för filur låter jag vara osagt :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jamen skulle inte Java vara användbart och hållbart skulle det inte ha spridit sig som det har gjort.
-> Spin
Jag har inte sagt något om att Java inte är användbart eller hållbart. Frågan var väl mer vad som kommer att gälla i framtiden. Troligtvis båda men det skulle vara intressant att få reda på om det finns något som tyder på att någon av dessa tekniker kommer att vara bättre. Någon som har några grundade spekulationer i området :)
Intressant tråd. Kul att den lever efter så lång tid.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Att spekulera i hur framtiden om tio år kommer se ut är ju fantastiskt roligt, eftersom vem som helst kan ha rätt, oavsett hur vansinniga dennes åsikter är. Det vet vi inget om idagsläget.
Däremot är det nog allmänt känt att C# av många anses som en ren ripp-off av Java, vilket jag tyvärr själv inte kan uttala mig om då jag faktiskt inte skrivit en rad i något av språken / plattformarna. Vidare har ju tillochmed folk från Microsoftlägren blivit förbannade pga. Microsofts 'Bingo-teknik', som enligt dessa har inneburit att MS gjort som de själva velat och tagit lite hänsyn till översättnings- och migreringsmöjligheter från t.ex. VB6. Att väldigt många sedan hellre hade sett en VB7:a än VB.NET låter jag vara okommenterat.
Jag känner ett gäng utvecklare i branschen som bygger riktigt stora projekt på Microsoftplattform med .NET-teknik och många här jobbar säkerligen med det varje dag, så utdött är det väl inte. Frågan är ifall Microsofts floskelspruta till marknadsföringsavdelning inte överdriver enkelheten en aning. Jag vill inte att plattformen/språket eller helvetes-gem-medhjälparkräket eller nån annan, gör saker åt mig som jag inte kan kontrollera. Det handlar inte alltid om att göra saker och ting så enkla som möjligt för 'att få ut det maximala av resurserna' eller 'att utveckla koncernapplikationer på ett fåtal timmar', om man inte har en chans i helvete att kunna påverka alltihopa. Med detta intet sagt att .NET är sugdåligt, däremot kan det vara tanke att undra vad som är viktigast; kontrollen eller tidssparande.
.NET kommer inte ramla in på marknaden och bara ta över sådär, det har jag ytterst svårt att tänka mig.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Lukaspojken, på dig lät det som att du trodde Java var utspritt för att det hade ett försprång gentemot .NET.
.NET är trevligt, men eftersom att Microsoft, fortfarande efter flera år, ännu inte portat det till någon annan plattform är det inte alls lika eftertraktat som Java är. Skulle jag kunna tänka mig.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Lukaspojken skrev:
Det är sant att alla säger så men i längden så kommer inte ett sådant förhållningssätt att hålla.
Uhm, vad för förhållningssätt?
Lukaspojken skrev:
Jag vet inte om .net är ett självklart val men jag har bara en känsla av att det kommer att vara ett bra framtida val. Det skulle vara intressant att höra vad du tycker i frågan och vad du grundar det på.
Dotnet är väl säkert ett bra val. Det är Java också. Jag, om jag skulle tvingas välja mellan Dotnet och J2EE, skulle nog välja Javaspåret eftersom jag kan det bättre, men om någon [som ger mig pengar] sa åt mig att använda Dotnet skulle jag göra det utan knot.
Vad jag sett och märkt av Dotnet är det väl ungefär jämsides med Java, med vissa fördelar här, andra nackdelar där. Java är verkligen bekvämt, för man kan slänga ihop ett program på sin Windowsburk, klämma in allt i ett JAR-arkiv, och sedan skicka det till släkt och vänner som sitter på Mac, Linux, Solaris eller OS/390. Å andra sidan är Dotnet mindre sugigt på t.ex. grafiska användargränssnitt, och så är det ju så fint integrerat med Windows.
Lukaspojken skrev:
Nu är ju inte bil riktigt detsamma som ett system. Genom att man väljer en viss teknisk plattform så blir man mer fast i den. Visst skulle man kunna blanda tekniken hej vilt men jag tror inte det är en framgångsrik strategi. Jämförelsen med mitt argument är därför "icke godkänt" :)
OK. Om inte Windows använts på en enda burk, vad tror du då folk skulle välja?
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Ytterligare ett tillägg i diskussionen...
Man måste ta med "Hip" faktorn i beräkningarna. Jag har under mina år inom programvarubranchen hela tiden hört från vissa kolleger och chefer att "Nu kommer ju snart X från Y" borde vi inte använda detta? det verkar ju vara fräckt och användbart. Eller; men Linux verkar populärt, ska vi inte porta några applikationer till det?
Det jag försöker säga är att det hela tiden finns en önskan från vissa att syssla med det senaste, eller "ballaste" bara för att det skrivs mycket om det, kanske inte för att det är en realistisk och naturligt eller kostnadseffektiv lösning.
Ofta kan man inte påverka valet av plattform och utvecklingsspråk, för det är alltid något som styr, befintliga system eller hårdvarumässigt. Då får man snällt anpassa sig till omgivningen.
Ibland har man tur att hamna i ett projekt från grunden och har möjlighet att påverka, men då är det ofta något annat i omgivningen som styr, samarbetspartners eller insticksmoduler av något slag.
SgtPepper -> du kände någon som sysslade med Javautveckling för försvaret, kan du ge en hint om vad? jag sysslar med något liknande, fast inte med Java...
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Toonster skrev:
SgtPepper -> du kände någon som sysslade med Javautveckling för försvaret, kan du ge en hint om vad? jag sysslar med något liknande, fast inte med Java...
Nu vet jag inte vad han tänkte på, men jag känner själv till en del geografiska informationssystem som utvecklas i Java för försvarets räkning, så visst förekommer Java på det området.
Toonster skrev:
Jag har två polare som jobbar på AeroTech Telub åt försvaret, vet faktiskt inte i detalj vad dom gör, men dom sitter ute vid Tre Vapen och kodar Java, ledningsstystem och liknande tror jag. Sen har jag två andra polare som kodar Java på FRA, visserligen en civil myndighet men ändock del av försvaret. Vad dom gör får dom inte berätta, men jag gissar på saker som tolkar ryska radiosignaler :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Och så var det dags för ett litet flamebait :)
Vi hade arbetsmarknadsdag på DSV i onsdags. Jag gick runt och kollade vad de sökte för kompetens hos folk... och inte ett enda företag nämnde Dotnet. I princip alla ville ha Javakodare. Jag frågade WM-Data vad de tyckte om Dotnet, och de tittade på mig som om jag kommit med skamliga förslag. "Nej, alltså, vi behöver Javautvecklare" sade de, välartikulerat så att jag inte skulle missförstå. :e
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Har ordet Javautvecklare kanske blivit lite utav ett modeord? ;)