webForumDet fria alternativet

ASP vs Java

102 svar · 1 914 visningar · startad av Lukaspojken · sida 4 av 6

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Hehe, du har antagligen helt rätt där Vide :)

Problemet är att man inte kan vara expert på allt :)

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Äh, du måste skoja? För att testa så kompilerade jag en klass på Windows och sedan samma klass under Linux med Suns javac.

Tanken med Java är ju att man ska kunna flytta bytekoden, .class filen/filerna till en annan plattform utan att behöva kompilera den för varje plattform, annars är ju den största vitsen borta, då kan man ju köra C/C++ med de standardbibliotek för korsplattformar som finns (typ zApp)

Tyvärr har jag aldrig fått det att funka ordentligt, utan varit tvubgen att kompilera om.
Misstänker dock att det kan ha att göra med något versionsproblem.

Hursomhelst jag arbetar i båda lägren, och visst Java är "grymt" det är modernt, perfekt syntax osv. men jag tycker inte det är guds gåva till folket för det. Det är just därför som jag brukar poängtera bristerna.

Som utvecklare är det nästan ett måste att kunna hantera många olika programmeringsspråk/tekniker för att inte halka efter, inte minst befattnings och lönemässigt

Mitt nästa steg är C#, och hitills ser det lovande ut...

/T

------------------
This is what the KLF is about

Tyvärr har jag aldrig fått det att funka ordentligt, utan varit tvubgen att kompilera om.
Misstänker dock att det kan ha att göra med något versionsproblem.

Ja inte lär det vara ett generellt problem i vart fall. Bytekoden blir densamma oavsett vilken plattform man kompilerar på.

visst Java är "grymt" det är modernt, perfekt syntax osv. men jag tycker inte det är guds gåva till folket för det. Det är just därför som jag brukar poängtera bristerna.

De flesta brister du poängterar är ju när man använder Java för att utveckla fristående program med GUI, något som inte är dess vanligaste användningsområde.

Som utvecklare är det nästan ett måste att kunna hantera många olika programmeringsspråk/tekniker för att inte halka efter

Är man väl bevandrad med objektorienterad utveckling så är det ju inga större problem att byta språk, ingen kan vara bäst på en mängd språk, det bästa är ju att inrikta sig på de tekniker man har behov av i sitt arbete. Om min arbetsgivare en dag säger att "jahapp grabbar, nu kör vi C# så att det ryker", då sätter jag mig in i det då.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

SkyMedlem sedan maj 2003103 inlägg

Gått mer än 2 år nu. Jämför era löner nu!!! :) :D :birp

Jag tjänar sjukt bra ( ;) :e) och sysslar fortfarande med Javautveckling på (främst) WebSphere-plattformen åt stora företag.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Jag tjänar en Porsche om året... fast mina arbetsuppgifter är mer inriktad på systemering/teknikutveckling nu för tiden. Tyvärr så existerar inte Java alls på min avdelning, så jag har inte arbetat med det professionellt på ett tag (förutom hemma där jag försökte göra ett program till mobiltelefonen)

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Emm, Java och ASP är lite svårt att jämföra då det är olika saker det handlar om.
Däremot är det väl möjligt att jämföra ASP och JSP..?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Men Erik? Diskussionen har aldrig tagit upp jämförelsen mellan ASP o Java. Det har hela tiden gällt .Net vs. Java.

/edit: Sorry. Såg nu att det ursprungligen handlade om asp vs. java... :r

Tänkte ställa en fråga också: Nu när J# finns, är det som att programmera java mot .Net-SDK:t eller?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

sgtpepper skrev:

Jag tjänar sjukt bra ( ;) :e) och sysslar fortfarande med Javautveckling på (främst) WebSphere-plattformen åt stora företag.

Hmm, varför lånade du till motorcykeln då?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Intressant med tillbakablickar. :)

Vide skrev:

Förklara gärna för mig vilka plattformar Microsoft skall stödja Dotnet på och när dessa skall vara klara.

Ingen aning. :) Det enda jag vet är att dom förhandlar i dagsläget, med vilka vet jag inte...

Sedan har jag lite svårt att förstå varför t.ex Sun skulle vilja sammarbeta, men så är jag ingen affärsanalytiker heller. ;)

Men det enda sättet att få svaren är att vänta och se...

Nu, ca tre år efteråt, skulle det kunna vara på sin plats med en sammanställning av vilka plattformar som .Net finns på. Det finns på några windowsplattformar. Finns det på några fler, och används det i så fall på dessa andra plattformar i någon större utsträckning?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Microsoft har inte utvecklat för andra plattformar, men det finns ett par portningar vad jag vet. Hur de fungerar får någon annan förklara, det verkar inte vara så många som har använt det.

Nu när J# finns, är det som att programmera java mot .Net-SDK:t eller?

Nja. ;)

clarkbones skrev:

sgtpepper skrev:

Hmm, varför lånade du till motorcykeln då?

För att jag bränt alla mina stålar på sprit :).

Jag tänkte betala av lånet nu i vår, men jag har ångrat mig och beslutat mig för att köpa en till hoj istället, vad är bättre än en motorcykel? Jo, två motorcyklar. Just så slösaktig kan man vara om man jobbar med Javautveckling!! ;) :e

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

För att vända på tråden en smula...

Vad kommer att kunna konkurera med .NET?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Eh, Java?

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

UlfT..
http://www.go-mono.com/

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Mono används (vad jag märkt, iaf) i ytterst, ytterst liten utsträckning.

schassen» Har jag nämnt att du är min idol?

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

haha :) Det var en gammal konstig diskussionstråd jag startade för två år sen...

.net kommer att knocka java så småning om :)

Uppföljning om två år igen eller? Stäm av era bankkonton nu så att vi kan jämföra lite mer rättvist sen... :)

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Förstår inte vad pengar och löner har med saken att göra.
Jag hävdar till och med att utbreddhet på teknik och lön har motsatsförhållande!

De vänner jag har som jobbar med IT och tjänar mest är det som jobbar med Colol, inbygda system, bygger drivrutiner etc, dvs de som besitter kunskap som inte så många andra gör. Naturligtvis måste man vara duktig också :)

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

-> Jon
Det där med bankkonton och pengar var bara skoj ;)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Lukaspojken skrev:

.net kommer att knocka java så småning om :)

Och vad grundar du detta häpnadsväckande lilla flamebait på?

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)