webForumDet fria alternativet

ASP vs Java

102 svar · 1 914 visningar · startad av Lukaspojken · sida 2 av 6

MMedlem sedan aug. 200065 inlägg

Jahapp. Ska se om jag kan hitta någon annan fördel att välja C# framför Java (med risk för att få en lekstugadebatt :)).

Java har väl multi inherritance, alltså att klasser ärver från klasser som ärver från klasser som ärver från klasser. C# använder "interfaces" istället, du kan ärva från hur många interfaces du vill.

I c# är primitiva typer objekt. Du kan overloada objekt, hela frameworken, allt!

Det finns inga globala variabler i c#, du måste ha en klass för att definiera en variabel.

Jag säger inte att Java är dåligt eller sämre än något annat. Men jag är övertgad om att Java får en ordentlig match när .net kommer ut på marknaden... och vad gäller webbprogrammering så kommer asp.net att dominera.

------------------
/mx

Daniel78Medlem sedan jan. 2001200 inlägg

Kan ni inte lägga upp M:s inlägg/förklaring om .Net i FAQ:en eller artiklar. Tyckte det var en utmärkt förklaring för en som inte är så insatt och ej heller partisk utan bara nyfiken på vad som komma skall! =)

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

Görs inga affärssystem med asp? Vad används asp till i IT-konsultföretag...används det överhuvudtaget?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

om du med affärssytem så är det kanske shoppar å sådant som används med asp. Men ett affärssystem är mycket mer komplext än en simpel webshop. Du måste kanske ha bryggor över flera olika system etc etc. Men om du tänker på webshoppar så görs många sånna med asp å någon form av db i bakgrunden så klart.

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Lukaspojken -> Jo ASP används nog här och där, ganska ofta (på Microsoft plattformen). Man använder det när man skapar presentationsskiktet, dvs för den kod som skapar gränssnittet. Affärslogik, systemfiúnktioner, databasfunktioner osv. görs oftas med kompilerade komponenter, och ofta skickar man data som XML emellan.

Sgtpepper -> Du har helt rätt i det du säger, jag programmerar i Java också!

Fast Java har "begränsningen" med plattformsoberoendet (jag skriver begränsning, bara för att olika plattformar har olika, och olika antal API:er)

Och den största begränsningen är att Java koden är inte kompilerad kod, utan kompileras och körs i realtid av VMM.
Denna VMM måste även installeras.

Visserligen är inte koden skapad av .Net 100% kompilerad maskinkod, men allt för att köra dessa "assemblies" finns i Operativet. (läs XP, eller uppdaterad 98/Me/2000)

Java är inte på något sätt Guds Gåva Till Folket. Då är C++ helt klart bäst, och en källkod kan med fördel kompileras på olika plattformar (med vissa modifikationer i pre-processorn) all som behövs är ju en ANSI kompilator.

Kan tillägga att C++ kompilering i .Net ger ren maskinkod, och använder inte de sk. assemblies'arna (i betan varje fall)

/T

------------------
This is what the KLF is about

[Redigerat av Toonster den 14 maj 2001]

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Okunnig som jag är så finner jag denna tråd ordentligt intressant. ;) :)

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

När jag ändå håller på kan jag ju slänga upp lite fler roliga exempel för nybörjaren på hur kul ni kommer ha sen när ni börjar arbeta med asp.net... :)

Vill du visa/gömma en tabell? Det är nästan för enkelt...

asp.NET-kod

<TABLE id="MinTabell" runat="server>
</TABLE>

c#-kod
MinTabell.Visible = true/false;

Gör exempelvis en knapp <asp:button runat="server" /> som skickar dig till funktionen. Vill du att knappen ska vara en bild? <asp:ImageButton ImageUrl="minbild.gif runat="server" />.

Text kan du skriva ut med labels.

c#
MinLabel.Text = "hejhej";

asp.net
<asp:label id="MinLabel" runat="server/>

Naturligtvis kan du göra en hel massa saker med en label, exempelvis som jag gjorde med tabellen ovan: visible=true/false.

Ett alternativ:

<asp:label runat="server">
Min text och htmlkod här!
</asp:label>

Gör du den visible lika med "false", ja då kommer inget av det du skriver mellan labeln att visas.

Hur skriver man förresten formtaggarna? Jo, så här:

<form runat="server">
dina formulär här
</form>

Inget mer behövs, asp.net håller själv reda på alla dina formulär och hur de ska skickas!

Lite fler CompareValidators kanske?
* RequiredFieldValidator - som nämndes ovan
* CompareValidator - jämför olika värden med varandra, statiskt eller mot olika kontroller exempelvis om du vill verifiera ett lösenord.
* RangeValidator - kollar så att dina värden är mellan ett visst intervall.
* RegularExpressionValidator

Lätt att skriva in... och de kollar diekt på klienten, alltså inga onödiga postbacks.

Det finns mängder med färdiga funktioner att använda, vill du ha en kalender? Inga problem.

<asp:Calendar id=MyCalendar runat="server" />

Det är bara att sätta funktionalitet på kalendern och naturligtvis styla den så den ser ut exakt så som du vill ha den.

Det tar 20 minuter att göra en gästbok. Hämta dina data, lägg datan i ett dataset och presentera den med en repeater. Definiera ett par olika templates i din repeater där något som heter ItemTemplates skriver ut den kod som upprepas för varje post i gästboken. Gör en AlternatingItemTemplate om du vill att varannan postning ska ha ett annat utseende, exempelvis en annan färg som i detta forum eller en SeparatorTemplate som då hamnar mellan varje ItemTemplate.

Naturligtvis kan du sortera den och lägga upp den på flera sidor med ett par rader kod.

Andra varianter att presentera data är att använda Datalists eller Datagrids. De fungerar på lite olika sätt och har lite olika använingsområden.

Det som är viktigt att notera är att all data endast hämtas från databasen EN gång, sedan ligger den i ditt dataset och du behöver inte hämta data från databasen igen om du exempelvis vill sortera, dölja eller ta fram. Snabbt, smidigt och så sparar det arbetstid på servern också.

Ja, som sagt det finns massor med finesser i nya asp.net. Det är säkert, sbailt och snabbt... ljusår bättre och mer användarvänligt än asp! Har ni möjlighet föreslår jag att ni laddar hem betan och provar lite själva, ska man bli bäst måste man vara först. :)

------------------
/mx

[Redigerat av M den 14 maj 2001]

HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg

Jisses vad enkelt det verkar vara! Vad är haken? ;)

------------------
Allt som oftast förbryllas jag
Det som nyss kändes tungt
Förbyts till motsatsen nästa dag
Märkligt att det kan bli så lugnt

Det finns ingen hake. Det som är enkelt ska vara enkelt! Men oroa dig inte, det kan bli svårt också... :)

asp.net är visserligen enkelt (även om jag nu bara skrapade lite på ytan här) men vad gäller c#, c++ eller vilket språk du nu väljer att använda, så kan du naturligtvis bygga in hur mycket komplexitet som helst.

------------------
/mx

M, tycker du ska man vänta lite och fördjupa sina kunskaper i asp och sen hoppa över till asp.net plattformen?

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Jag tycker det är rejält intressant. :o
Blir till att tanka hem och pröva när jag får igång Win2k & IIS. :D

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

Visst kan du fortsätta arbeta och lära dig mer om gamla asp. Men det ger dig inget direkt försprång när du sedan hoppar vidare till asp.net om det är det du menar, asp och asp.net har som sagt inte mycket mer än namnet gemensamt.

Eller det är väl en sanning med modifikation - självklart har den som kan asp en stor fördel i och med att du kan lite (eller mycket) om databaser, du förstår logiken bakom en for-sats osv. På samma sätt som om du kan ett programmeringsspråk så är det lättare att lära sig ett nytt även om syntaxen skiljer sig åt.

Gamla asp lär hänga med ett bra tag till. Du lär få svårt att hitta en server där du kan slänga upp upp dina aspx-sidor (aspx - filändelse för webbsidor programmerade i asp.net). Men .net är framtiden, åtminstone för oss som kommer att hänga kvar vid microsofts prylar... så självklart ska du ta hem och prova lite asp.net så fort du kan!

Äckligt massa gratisreklam åt microsoft gör man också... ska nog skicka en faktura snart. :)

------------------
/mx

Jag ska titta närmare på det...ska bara fördjupa mig i vb-script med asp som plattform...sen övergå till asp.net...för det gick väl som du sa att använda vb-script också...

Mmmm...jag tycker verkligen du ska fakturera...*ler*

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag ska titta närmare på det...ska bara fördjupa mig i vb-script med asp som plattform...sen övergå till asp.net...för det gick väl som du sa att använda vb-script också...

Även om det GÅR att använda vb-script så får du inte ut kraften du egentligen kan få ut om du använder C# eller något annat programmeringsspråk... Men visst, det du får med dig i ryggsäcken med vb-script kan du självklart använda när du skall programmera...

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Varför skulle man förlora något genom att använda vb? Nya vb kompilerar ju till samma format som ex. c#

Jag är dock en av de som kommer lära mig c# till hösten :)

------------------

En dum och onödig fråga...
går .net bara köra under Win2k? När kommer nästa beta? eller när kom nuvarande beta?

------------------

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Varför skulle man förlora något genom att använda vb? Nya vb kompilerar ju till samma format som ex. c#

Det jag pratade om var iofs vb-script... men C# är speciellt skrivet för just .net och får således bättre kompabilitet... jag vet dock inte vad som är skillnaden, men det är en allmän uppfattning...

går .net bara köra under Win2k? När kommer nästa beta? eller när kom nuvarande beta?

Jag vet inte om det går att ha .net på sin PWS, men det borde fungera på alla IIS:er vad jag vet...

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

Nej, du måste ha w2k och iis5 (samt förstås .NET framework SDK... ca 100mb att tanka hem) för att kunna köra asp.net.

Observera att du också måste installera IE5.5 _innan_ du installerar sdk:n!

------------------
/mx

[Redigerat av M den 14 maj 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vide:

sgtpepper, vad är det som är så ballt
med JEE? Berätta lite om det, istället för att klanka ned på andra tekniker (du börjar ju låta som en Moderat

J2EE om jag får be ;)
Ok, sorry att jag låtit som en moderat, det är det sista jag vill låta som :e. Här är en kort sammanfattning av vad som är ballt med Javakonceptet:

I stället för att rabbla en massa tekniska finesser på låg nivå (eftersom det i sig inte är unikt) så kan man se på Java ur ett mer övergripande perspektiv.

Först och främst: "Write Once, Run Anywhere" och mångfald.

Låt oss tänka oss ett scenario:Ett utvecklingsteam får i uppgift att utveckla en internetbank åt en stor nordisk bank. Man bygger upp en mycket stilig lösning som körs på ett klustrat Solaris-system. Banken blir dock en så stor succe att lasten hotar att knäcka servrarna, vad gör man då? Jo, man flyttar helt enkelt hela internetbanken till en stordator från IBM eftersom det finns JVMer för ett stort antal operativ.

Man upptäcker även att applikationsservrarna inte riktigt klarade trycket så därför byter man helt enkelt ut dessa också och ersätter dom med applikationsservrar från ett annat företag, eftersom de båda följer J2EE-standarden så är det inga problem att "deploya" på en ny programvara.

Jämför detta med Microsofts singel-system. Ett operativ, en applikationsserver. Mångfald är alltid bra och i Javas fall finns det ett enormt mångfald. Jag kan skriva min applikation på min PC med Win2k och testa den i den fria programvaran Tomcat och JBoss för att sedan ta den till serverhallen och installera på en OS/390-burk som kör Websphere.

Sånt existerar inte i Microsoft-världen.

Mångfald finner man t.o.m i kompilator/VM-världen, det är inte bara SUN som utvecklar virtual machines och bytecode-kompilatorer, det gör även t.ex IBM (och jävligt framgångsrikt dessutom).

Hoppsan, höll på att glömma utvecklingsmiljöerna, även där: mångfald. Gillar du inte JBuilder? Byt då till Visual Age, gillade du inte den heller, testa VisualCafé.

Det finns ett otroligt antal ramverk och APIer för att sköta olika typer av uppgifter, redo att användas. Mycket utvecklas som OpenSource, ta t.ex Apache. Kika på http://java.apache.org och http://xml.apache.org så förstår ni vad jag menar.

Mycket av den bakomliggande arkitekturen för avancerade affärssystem är redan implementerad, Enterprise JavaBeans-containern sköter den distribuerade kommunikationen, skalbarheten, transaktionshanteringen etc. så att jag kan inrikta mig helt på affärslogiken.

Java som språk är stabilt, har en väl utvecklad struktur, är helt objektorienterat, relativt snällt mot programmeraren och väldigt flexibelt. Visst saknas en del "balla" prylar som finns i C++ som t.ex operatorsöverlagring, men de saknas även i C# just eftersom sådana saker oftast tenderar att förstöra mer än de hjälper.

M:

Java har väl multi inherritance, alltså att klasser ärver från klasser som ärver från klasser som ärver från klasser. C# använder "interfaces" istället, du kan ärva från hur många interfaces du vill.

Fel, Java tillåter endast singel inheritance och har precis som C# interfaces som ett alternativ för multi inheritance. Faktum är att C# i princip helt och hållet fungerar på samma sätt som java när det gäller klass- och interfacearv.

[redigerat]Förresten, vad menar du egentligen? Självklart kan klass A ärva från klass B som i sin tur ärvt från klass C, det kallas objektorientering!!

"Java and C# are similar not only in syntax, but in architectural language design decisions. C#'s designers arrived at many of the same conclusions about how to "fix" C++ that Java's designers had reached 5 years (or so) earlier."
(Källa)

I c# är primitiva typer objekt. Du kan overloada objekt, hela frameworken, allt!

Alla primitiva typer i Java har wrapperklasser som kan användas då man vill jobba med ett objekt snarare än en primitiv typ, men visst, C#s lösning är smidig, det håller jag med om.

Det finns inga globala variabler i c#, du måste ha en klass för att definiera en variabel.

Självklart. Samma sak gäller i Java och alla andra objektorienterade språk.

Men jag är övertgad om att Java får en ordentlig match när .net kommer ut på marknaden... och vad gäller webbprogrammering så kommer asp.net att dominera.

Där tror vi olika. Visst kan det se ut som om dotnet är hett som bara den när man kollar på detta forum, där det i princip finns tre-fyra Javakillar, men ute i verkligheten ser det helt annorlunda ut. Hela industrin andas ju Java, ta dig en titt i arbetsannonserna, Java Java Java. Av mina klasskamrater på högskolan så sysslar i princip alla med någon slags Javautveckling. Java har ett enormt övertag, i princip alla ingenjörsstudenter utbildas i Java (och för den delen även C/C++ vilket är något av allmänbildning för en duktig datakille).

C# som språk har jag absolut inget emot, det har ju så stora likheter med Java att det är en kakbit att byta och börja koda C#, det finns många fina logiska lösningar i C# så det skall bli intressant att se hur det språket artar sig, grejen är dock att Java inte bara är ett språk, det är både ett språk och ett helt ramverk.

Toonster:

Och den största begränsningen är att Java koden är inte kompilerad kod, utan kompileras och körs i realtid av VMM.
Denna VMM måste även installeras.

JVM om man skall vara petig. Visst finns det nackdelar med ett plattformsoberoende system, men det gäller främst för klientapplikationer, talar om enterpriseapplikationer så måste man vara blind för logik om man tycker att ett plattformsoberoende är en nackdel!

Jag vill understryka att jag till största delen talar om serverapplikationer, klientprogram intresserar mig icke och särskilt inte om dom är skrivna i Java, där är säkert kompilerad C# mycket bättre.

Dagens JVMer är snabba och resurseffektiva och JIT (Just-in-time compiler) är inget nytt Microsoft-påfund om du nu trodde det, finns och används redan i en teknik som börjar på J..

Ett serversystem byggt i Java har minst lika bra svarstider som vilket annat system. Bonusen är att du kan ta din applikation och flytta den från en Sun Solaris till ett IBM 390-monster utan problem om du skulle uppleva prestandabrist, gör det samma med C++-kod, du måste verkligen skoja om du menar på fullt allvar att det är lika enkelt.

Visserligen är inte koden skapad av .Net 100% kompilerad maskinkod, men allt för att köra dessa "assemblies" finns i Operativet. (läs XP, eller uppdaterad 98/Me/2000)

Exakt, i operativet. Vilket begränsar dig till Microsofts operativ. I rest my case.

Java är inte på något sätt Guds Gåva Till Folket. Då är C++ helt klart bäst,

C++ är kalas, Java är kalas. På olika saker. Java har en helt överlägsen uppbyggnad när det gäller vissa språkkonstruktioner, varför? Eftersom man tog lärdom av alla brister i C++ när man utvecklade Java.

Herman:

Du kan bara kör .net på Windowsoperativ, vilket ganska så effektivt begränsar spridningen. Kom ihåg att fördelningen av OS ser något annorlunda ut på servermarknaden är på desktopmarknaden. Vill man måla in sig i ett hörn och begränsa sitt yrkesverksamma liv till att sitta och pilla i Windowsmiljö så är det ju ett alternativ förstås.

Hur som helst, den som lever får se vilken teknik som segrar (om det nu blir en segrare). Kom dock ihåg att Java leder med 5 år och har ett massivt stöd från industrin och högskolevärlden, sånt suddar man inte ut med lite fräcka messaging-funktioner och enkla metoder för att bygga html-tabeller i första hand...

För att elda på lite, läs denna artikel :e : http://joel.editthispage.com/stories/storyReader$133

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

[Redigerat av sgtpepper den 15 maj 2001]

sgtpepper...vad tror du att dotnet kommer att få för funktion i framtiden...för det låter lite ändå som att det kommer att komma...men inte konkurrera ut java...inom vilket utvecklingsområde tror du att denna platform kommer att användas inom?

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)