webForumDet fria alternativet

ASP vs Java

102 svar · 1 914 visningar · startad av Lukaspojken

LukaspojkenMedlem sedan maj 20011 312 inlägg

Kommer java att konkurrera ut asp?

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Varken eller... däremot kommer nog .net att slå ganska hårt på dom båda.

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Kan man inte använda tex c++, java eller c# tillsammans med .net plattformen. Är det inte så det är tänkt ?

------------------
1 Man, 1 Million dead, The odds are just about even - Ash

Jo, C#, C++, VB, VBScript et.c

------------------
Budweiser - Slightly contaminated water... probably harmless, but I would recommend boiling before you drink it...
webEye.nu SweQuake.com

varför då slårt mot de båda om man nu kan använda det i .net

------------------

MMedlem sedan aug. 200065 inlägg

ASP ersätts ju helt av asp.NET (de har inget gemensamt överhuvudtaget) oavsett vilket språk du använder. Java tror jag får svårt att hävda sig mot C#... som ju kallas microsofts eget java.

------------------
/mx

Jag har hört talas om asp.net...men inte riktigt förstått vad det innebär...nån som kan ge en kort beskrivning?

http://www.asp.net , sök på detta forum också

------------------

Är det nån här som använder asp.net...? Vad är det för kraftfullare applikationer man kan skapa...

Är det nån här som använder asp.net...?

Jepp, jag och några till...

Kolla in denna lista på namespaces t.ex så ser du lite av vidden: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?PP=/library/toc/cpref/cpref0.xml& tocPath=cpref0&URL=/library/dotnet/cpref/cpref_start.htm

------------------
webEye.nu SweQuake.com

[Redigerat av Vide den 14 maj 2001]

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

kan man köra ASP och ASP.NET på samma burk?

------------------
Data-Doktorn

Det går väl givetvis att köra microsofts C# på asp.net antar jag...det känns som jag valt rätt ben då...*ler*

Tycker någon att det är dumt att bara gå djupare i microsoft benet...och skipa javan...jag har väl grundläggande kunskaper i java...men inget mer...och microsoft benet känns som det är min gebit...:)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Java finns och används i de flesta stora projekt, jag snackar då inte om Klas-Jörgens gästbok utan om feta banksystem och transaktionstunga tillämpningar.

.NET finns i en betaversion och Microsoft har ännu inte rett ut riktigt vad dom vill med det vilket bl.a Gartner Group är kritiska till.

Säg ett stort seriöst projekt som använder .NET och jag kan peka på 50 lika stora projekt som kör Java Enterprise Edition.

Sorry boys, men ni måste vakna och höja er blick en aning, då kommer ni se en stor Javagubbe som vinkar åt er.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

.NET finns i en betaversion och Microsoft har ännu inte rett ut riktigt vad dom vill med det vilket bl.a Gartner Group är kritiska till.

Säg ett stort seriöst projekt som använder .NET och jag kan peka på 50 lika stora projekt som kör Java Enterprise Edition.

Du säger det själv... ;)

Självklart är det inte många stora som satsar på ett betasystem...

Höj blicken ännu högre så ser du Bill... :e

------------------
webEye.nu SweQuake.com

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

För övrigt går det alldeles utmärkt att använda Java i .Net plattformen, även Perl och Phyton med...

Java är ju ett programspråk, och .Net en metod.

.Net baseras på sk. assemblies, kod som är maskinoberoende. Redan nu finns företag som utvecklar "plugins" till .Net plattformen (Visual Studio.Net) så att man ska kunna köra programmen även på en Linux dator.

Microsoft har valt en "halv" öppen teknoligi, där 3:e partsleverantörer kan skapa plugins, tex. programspråk, eller de körmoduler som krävs för att köra programmen på olika plattformar.

Eftersom det befinner sig på betastadiet (trots det fullt fungerande när det gäller c# och ASP.Net) är det lite tidigt att sia om framtiden.

Så det är fullt möjligt att inom en framtid se Sgtpepper skapa en applikation, tex. ett Windowsprogram i Phyton, eller en webblösning i Perl i Visual Studio.Net ... :-)

/T

------------------
This is what the KLF is about

Java är ju ett programspråk, och .Net en metod.

Jo, men jag jämför .NET med Java Enterprise Edt. vilket båda är metoder / ramverk.

Så det är fullt möjligt att inom en framtid se Sgtpepper skapa en applikation, tex. ett Windowsprogram i Phyton, eller en webblösning i Perl i Visual Studio.Net ... :-)

Visst, det är inte omöjligt. Jag säger inte att .NET är dåligt, det jag säger är att folk från Microsoft-lägret och hobbykodare som pysslat med ASP måste få upp ögonen och inse att .NET inte finns än i skarp version och absolut inte används i några större projekt medans Javaplattformen finns, används, utvecklas och har så gjort sedan mitten av 90-talet.

------------------

MMedlem sedan aug. 200065 inlägg

Självklart bygger du inte ett affärskritiskt system med en proukt som fortfarande är på utvecklinsstadiet. Men tro mig, microsoft har hittills plöjt ned många m i l j a r d e r (jämför deras budget när de utvecklade gamla asp - 10 miljoner) på .NET. Microsoft satsar inte 10 miljarder på en leksak som kanske möjligtvis kan komma till användning, de satsar pengar på produkter som ska dominera marknaden (på gott och ont). Ni kommer att få höra mer och alldeles säkert arbeta med detta, var så säkra...

För att reda ut begreppen lite (observera, jag är dock ingen expert på området så det är möjligt att jag inte har alla rätt nu) vad gäller .net.

.net (uttalas dot.net om nu någon inte förstår det) är inte asp utan den plattform på vilka microsofts samtliga produkter kommer att bygga! Nästa generation os, alltså windows XP, bygger på .net - faktum är att en stor del av operativet är skrivet i C#! .net är alltså STOORT och jag kan naturligtvis inte en bråkdel av allt detta.

Någon frågade vilka begränsningar som finns med .net - och ja, ni förstår säkert att det går att göra lite mer än Kalles gästbok. :)

C# (C-sharp) påminner ganska mycket om c++. En viktig skillnad dock är att du inte behöver hantera pekare. Du har exempelvis en garbagecollector som kör i bakgrunden och helt eliminerar minnesläckor! Jag är ingen c++-expert (tvärtom kan jag ingen c++ alls :)) men de som är c++-are kommer i många avseenden att älska c#. Du har styrkan från c++ i en betydligt lättare förpackning.

VB.net är också ett stort steg framåt. Jag programmerar inte i vb så jag vågar inte uttala mig så mycket här, men ni kommer att gilla det. Speciellt tillsammans med Visual Studio.net som är ruskigt bra (naturligtvis fungerar vs.net tillsammans med c# också)

asp.net har inget med gamla asp att göra. Det är omskrivet helt från grunden! Jag har tyvärr ingen större asp-erfarenhet heller sedan tidigare utan började direkt med asp.net förra sommaren så jag har lite svårt att göra en jämförelse. Men vi kan säga så här, det är BETYDLIGT mer effektivt, logiskt och lättare att arbeta med.

Faktum är att du om du för att dra det till sin spets inte behöver skriva en rad html längre. Du kan använda alla gamla html-taggar, sätter du bara ett litet magiskt runat=server i din html-tagg så kör du htmltaggen serverside! Ge din table ett id och voila så kan du använda den dynamiskt...

Alla gamla taggar är dock egetligen ersatta med nya friska asp-taggar... exempelvis en textbox:

<asp:textbox runat=server/>

Observera, alla dessa knappar är "intelligenta" - exempelvis kommer de ihåg sitt eget värde efter en postback! Inget mer krångel med sånt alltså. Denna tagg ersätter naturligtvis också både enkelradiga inputfält och textareor.

Det finurliga med dessa är att de genererar riktig html-kod - allt är ju som sagt "runat=server"!!! Inte nog med det, den känner automatiskt av vilken läsare du har och genererar olika kod beroende på vad läsaren klarar av... tom om du går in på sidan med en handdator (med modifikation).

Skicka upp innehållet i en funktion med en knapp:

<asp:Button OnClick="MinFunktion"  Text="Kör min funktion" Runat="Server"/>

Hur enkelt som helst.

Kan fortsätta att nämna att all kod kompileras en gång, sedan ligger allt i ramminnet och du kan göra mycket snabba hämtningar. Det riktigt roliga börjar nu när du hämtar data från en databas.

Hämta data, lägg allt i ett dataset. Med i princip 2 rader kod kan du nu presentera data i en tabell, sortera, göra pagings, ja RUBBET. Allt finns där redan, uppfinn inte hjulet två gånger som sagt...

<asp:DataList id="DataList1" runat="server" />

All kod bygger du upp med templates.
Sidhuvudet som hamnar högst upp:

<template name="HeaderTemplate">
Rubriken
</template>

...och din hämtade data:

<template name="ItemTemplate">
<%# DataBinder.Eval (Container.DataItem, "MinData") %>
</template>

Vill du ha en fin skiljelinje mellan varje rad, gör en SeparatorTemplate. Ska du editera ett fält? Gör en EditItemTemplate. Eller varför inte en SelectedItemTemplate - ni förstår nog vad det innebär.

Jaha, du vill ha varannan rad vit, varannan rad grå, inga problem. Lägg till denna kod i din datagrid:

AlternatingItemStyle-BackColor="#dddddd"

Svårt? Nej. :)

Vill du vidare göra en pageing, så skriver du i princip AllowPaging="true" så finns funktionen där färdig att användas.

Ett annat exempel är form-validation... hur jävla enkelt som helst. Vill du göra så att en textbox inte lämnas tom, gör en validationform så här

<asp:RequiredFieldValidator            ControlToValidate="TextBox1"
Display="Static"
runat=server>
Textboxen får inte vara tom!
</asp:RequiredFieldValidator>

Det roliga i detta är att asp.net kastar ut ett script som kontrolelrar detta på KLIENTEN! Du gör alltså inte en postback för att kontrollera detta... om du inte har ns förstås, då genererar den annan kod efetrsom ns inte klarar av den funktionen.

Detta handlar nu inte bara om webbprogrammering. Winforms använder exakt samma kod! Kompilera din kod och du har ett windowsprogram... och ja, det finns mer, tro mig...

Förslagsvis besök: http://www.gotdotnet.com

Där finns ms tutorial i nätversion.

[Redigerat av M den 14 maj 2001]

AHHHH...

Du har exempelvis en garbagecollector som kör i bakgrunden och helt eliminerar minnesläckor!

Dra på trissor så unikt! Tänk om det funnits i Java! Hmm, vänta, det gör det ju!

Stora delar av C# är lån från Java, jag förstår att ni VB-kodare blir fascinerade men inse att det inte är någon nyhet, öppna ögonen!

Visst är det en stor skillnad mellan Microsofts gamla webb-tekniker och .NET, det som är intressant är ju att se till skillnaderna mellan Java och .NET (och nu snackar jag inte om några nya balla taggar i ASP.Net, jag talar om ett större tekniskt och affärsmässigt perspektiv).

------------------

M, bra inlägg... :)

sgtpepper, vad är det som är så ballt
med JEE? Berätta lite om det, istället för att klanka ned på andra tekniker (du börjar ju låta som en Moderat :e)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

Vide , du har ju humor också :e :e :e :e

------------------

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)