webForumDet fria alternativet

Webb-hotellet.com

Webbhotell & domäner

178 svar · 17 038 visningar · startad av Pero · sida 6 av 9

Frågan, av Pero

Någon som vet något om webb-hotellet.com? Hemsidan är uppe, men de verkar ha jackat ur alla sladdar. Hade hotell där men kan inte nå min egen hemsida eller min webmail. Hur återtar jag min egen .com domän som jag lät webb-hotellet registrera åt mig (jaja det var korkat..)? Inga tips om vad jag borde ha gjort utan vad jag ska göra nu. :(

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20033 inlägg

Så farligt är det inte!

Hej!

Kan säga att era konto bör vara uppe inom någon dag för ajg har hört att han kom hem igår. Visst var det tråkigt som har hänt men det var också det första problemet jag stött på sedan Februari förutom ett par små fel. Ni bör inte klandra ett hotell som har så pass låga priser, för om ni vill har 100% uptime får ni betala större summor och som dessutom ger er garanti för det.

Vad jag vet så ligger webb-hotellets servrar i danmark och det är väl inget större fel med det igentligen. Så kanske det är svårt för de övriga på webb-hotellet att lösa det utan Niclas?

Jag tycker det webb hotellet har levt upp till mina förväntningar och så kommer detta olyckligt med hans resa. Välj Loopia om ni vill ha "bättre" kvalitet men jag tycker inte det hotellet passar mig alls bra med tanke på deras priser...

//
Fredrik

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Re: Så farligt är det inte!

Mobilsajten skrev:

Hej!

Kan säga att era konto bör vara uppe inom någon dag för ajg har hört att han kom hem igår. Visst var det tråkigt som har hänt men det var också det första problemet jag stött på sedan Februari förutom ett par små fel. Ni bör inte klandra ett hotell som har så pass låga priser, för om ni vill har 100% uptime får ni betala större summor och som dessutom ger er garanti för det.

Vad jag vet så ligger webb-hotellets servrar i danmark och det är väl inget större fel med det igentligen. Så kanske det är svårt för de övriga på webb-hotellet att lösa det utan Niclas?

Jag tycker det webb hotellet har levt upp till mina förväntningar och så kommer detta olyckligt med hans resa. Välj Loopia om ni vill ha "bättre" kvalitet men jag tycker inte det hotellet passar mig alls bra med tanke på deras priser...

//
Fredrik

Man kan inte bara åka på semester och räkna med att allt ska fungera felfritt. Då måste man innan fixa så att någon annan kan ta tag i det under tiden man är borta om något skulle gå fel. Skulle en tjänst som ja betalt för (hur mycket eller lite det än handlar om) vara nere den tid vi snackar om här så skulle inte jag vara nådig. Ja hade bytt hotell efter att det varit nere mer än 3-4 dagar. Vilket var precis vad jag gjorde när alxhost gjorde bort sig.

Uppenbart är ju att denne kille inte ska driva ett företag när han inte klarar av det. Med största sannolikhet så kommer webb-hotellet att hamna på "Svartlistade" på webbhotellsguiden.

Medlem sedan juni 2003105 inlägg

Jag tror att de flesta hade kunnat ta detta om webb-hotellet hade kört ett ärligt race och sagt som det var. De flesta har ju faktiskt varit mest förbannade över att inte veta vad som försiggår. Dessutom är det faktiskt så att garanterade uppetider eller ej, så betalar vi för en tjänst, och 2 veckors nertid går inte att komma undan med hur billigt det än är. Om man inte kan leverera en tjänst så ska man inte heller sälja den.
Varför skriver inte webb-hotellet att deras servrar ligger i danmark på sidan, det är av vikt för de som köper tjänsten.

Medlem sedan juni 200348 inlägg

Re: Så farligt är det inte!

Mobilsajten skrev:

Hej!

//
Fredrik

W.H lovade 99.9% uptime. Och en massa andra detaljer som stod att läsa hos deras danska leverantör. Men problemet låg inte i hårdvarans uptime, utan i att dns:en var felställd. Kanske hade folk varit mildare mot W.H om han från början sagt att han inte rådde över serverparken då den är allokerad utomlands, eller på annan ort om han hellre vill säga så. Men även efter att folk konfronterat w.h med uppgifter om att de känner till servrarnas placering och att w.h enbart förmedlar tjänsten så har w.h svarat att de har servrarna och att de löser problemen. Och eftersom w.hs ägare är registrerad som egenföretagare och inte som arbetsgivare så tror jag inte att han har haft hjälp utav någon anställd, det har nämnts en andra person i sammanhanget men vad han har gjort vet ingen. Kanske han var ett alterego. Det är ju förekommande bland småföretagare att prata om sig själva i tredjeperson.

Och dessutom så levererar w.hs leverantör en god service. Men som jag har förstått saker och ting så har w.h själv ändrat på dns:erna så det är därför ingen har kunnat nå sina hemsidor eller konton. Den uppgiften fick jag i ett brev från deras leverantör när jag frågade varför några av mina bekantas konton inte fungerade.

Jag väntar spänt på att se en lösning i denna fråga.

==>P

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Jo, det kan vara intressant att se vart det tar vägen.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Racerankan skrev:

Jo, det kan vara intressant att se vart det tar vägen.

Japp :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Re: Re: Så farligt är det inte!

Phoebus skrev:

W.H lovade 99.9%

Tycker faktiskt inte ni ska klaga på W.H, de lovade ju 99.9% uptime och det skulle inbära att ni har garanterad uptime till 2089. :e :e

Medlem sedan mars 2001190 inlägg

Phoebus skrev:

Någon har nämnt att han vet om allt vi har skrivit här, men inte ens då har han trätt fram och förklarat sig.

Jag säger som i Lagens Änglar: "Hearsay". =) Hur vet du att denna någon inte talar i egen sak för att uppvigla fler?

Phoebus skrev:

För mig handlar det om en principsak där ett "företag" [...] kan få komma undan på grund av att deras kunder inte läst det finstilta där företaget inte tar ansvar för någonting ej heller utlovar några skyldigheter.

Oavsett hur moraliskt förkastligt det än må vara har du _godkänt_ ett avtal.

Phoebus skrev:

Detta behöver inte bli en rättsak, men webb-hotellets chanser att lösa detta fredlig minskar för varje mail eller telefonsamtal han undviker att svara.

Som jag tidigare sagt, jag förstår irritationen - jag hade varit minst lika arg själv. Men tänk också på att om han nu varit på semester och det gått fel och nu kommit hem. Borde han då 1) koncentrera sig på att fixa problemen? 2) svara på alla mail och returnera alla samtal och sen fixa problemen och slutligen maila alla och säga att det är fixat? Vilket av alternativen är bäst för kunderna i detta läge? Min gissning är att han gör vad han kan för att lösa detta.

Dessutom, om detta nu är en ung person är det värt att förstöra hans liv genom att dra honom inför domstol? Om tillräckligt många lämnar honom som leverantör och mailar honom och förklarar att ett sådant beteende han uppvisat inte tolereras tror jag han lär sig sin läxa. Skulle han sedan starta ännu ett företag som behandlar sina kunder illa och får dem att lida ekonomisk skada kan det vara aktuellt att dra det inför rätten. Inte förr.

Nu är det fint väder så gå ut i solen några dagar. =) Om han inte fixat det i mitten av veckan få ni hitta andra vägar att få honom att förstå.

Medlem sedan mars 2001190 inlägg

hadoque skrev:

patrickpolly>> Avtalet vi godkänt gör ju bara så att han slipper betala merkostnader för att webb-hotellet är nere. Jag har svårt att tro att han kommer undan med att inte levera tjänsten med hänvisning till det. Dessutom står det om hans 24-support i avtalet, som han inte har följt. Det är ju också tydligt att han bedriver falsk marknadsföring när han pratar om "sina servrar" osv. Sen så lämnar han inte tillbaka domäner på uppmaning, vilket jag anser är stöld. Jag tror att vi skulle ha goda chanser att vinna något rättsligt. Med förenklat tvistemål så förlorar man ändå bara max 1500 kronor i rättegångskostnader osv, och man får representera sig själv. Så jag tycker inte att man har så mycket att förlora, särskilt om man är flera som går ihop. Att han är på väg hem är ju något nytt. Det kan ju vara värt att vänta och se om han hör av sig då...

Phoebus>> Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Tyvärr fungerar ju inte w.h:s sajt så bra =) så jag kan inte läsa avtalet men det går säkerligen att åberopa force majeur eller något liknande och på så sätt slinga sig ur att det inte fungerat den sista tiden.

24h-supporten däremot är det värre med, den kommer han inte undan från och där skulle jag personligen försöka få hotellet förlängt med en månad eller två, alternativt en viss summa tillbaka.

Domänåterlämningen kan ju ha något att göra med att han inte varit hemma och inte att han inte vill lämna tillbaka dem. För övrigt måste han lämna tillbaka dem, annars kan ni gå direkt till hans registrar och hävda att han tagit dem. Lyder han inte då blir han av med sin "licens" att sälja domäner.

Vad gäller att dra detta inför domstol, se mitt förra inlägg. Och som sagt, ge detta ett par dagar och är det inte löst då är det bara att använda vilka medel som helst (nästan) för få loss domän, pengar tillbaka etc.

//Patrick

Medlem sedan juni 200348 inlägg

Mycket valida argument.

Jag är inte intresserad av att han ska få sitt liv förstört. (även om han dras inför domstol så kommer hans liv inte bli förstört, men han får en kännbart sur stund) Men genom att agera företag har han ett ansvar mot sina kunder, hur ung han än är. Enligt lagen är han gammal nog att ansvara för sina handlingar. Och dessutom är det inte en fråga om att dra honom inför rätta i rent okynne, det är en sista utväg flera av de inblandade kommer att välja för att få äganderätten till sina adresser och tillgång till innehållet på sina konton. Vid det här laget har de flesta delaktiga redan skaffat sig andra hotell. Och huruvida det är en hörsägen att han vet vad vi skriver eller inte så är det trots allt det mesta vi har att utgå ifrån, hörsägner, då han uppenbarligen inte besvarat de som kontaktat honom per telefon och e-post.

Och iochmed att alla har _godkänt_ hans avtal som "friskriver" honom från ansvar så väljer de inblandade att tillsammans och lika lagligt att ställa honom till svars för sitt agerande.

Men som sagt, ingen har ju fått svar på sina frågor ännu, mycket kan hända, på måndag kanske allt fungerar igen, och han kanske besvarar alla sina brev och samtal. Det kanske får en del att lugna ned sig.

Och kanske flyger det apor ur mitt bakre krypin ;)

Som jag tidigare sagt, jag förstår irritationen - jag hade varit minst lika arg själv. Men tänk också på att om han nu varit på semester och det gått fel och nu kommit hem. Borde han då 1) koncentrera sig på att fixa problemen? 2) svara på alla mail och returnera alla samtal och sen fixa problemen och slutligen maila alla och säga att det är fixat? Vilket av alternativen är bäst för kunderna i detta läge? Min gissning är att han gör vad han kan för att lösa detta.

Vad det gäller min del så kan detta också vara hörsägen, till mig har han bara sagt att en server har brakat och att han håller på att fixa den. Skulle han ha förklarat sig på ett ärligt sätt så hade jag ju förtsås varit mer förstående.

24h-supporten däremot är det värre med, den kommer han inte undan från och där skulle jag personligen försöka få hotellet förlängt med en månad eller två, alternativt en viss summa tillbaka.

Ärligt talat, man kan ju inte ge mer av en tjänst som inte funkar som ersättning för att den inte funkar...

Domänåterlämningen kan ju ha något att göra med att han inte varit hemma och inte att han inte vill lämna tillbaka dem. För övrigt måste han lämna tillbaka dem, annars kan ni gå direkt till hans registrar och hävda att han tagit dem. Lyder han inte då blir han av med sin "licens" att sälja domäner.

Jag visste faktiskt inte att man kunde göra så. Med tanke på hur mycket domäner som stjäls (enligt företagen), så hade jag gissat att de är mycket restriktiva med sådant, för att undvika att bli utsatt för bedrägeri.

Vad gäller att dra detta inför domstol, se mitt förra inlägg. Och som sagt, ge detta ett par dagar och är det inte löst då är det bara att använda vilka medel som helst (nästan) för få loss domän, pengar tillbaka etc.

Det är klart jag kommer att vänta ett tag, förut visste jag ju inte ens att han var på semester. Jag har inte tänkt att stämma för skojs skull.

Medlem sedan aug. 200290 inlägg

Det jag har hört är ju att han åkte på semester men han hade dator och allt där i Frankrike. Jag antar att han kan sköta allt därifrån förutom just om det händer något som detta. Vad nu det är som hänt egentligen..

Vi borde inte förhasta oss. Vi har ju som sagt inte hört så mycket av hur det egentligen ligger till.

Ni kan ju lämna era åsikter om webbhotellet här:

http://www2.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=107572&LastJudgement_ID=&ShowAll=Yes

Medlem sedan aug. 200290 inlägg

Dom har kommit hem nu från Frankrike.. Men när jag ringde så var han inte hemma. Han får väl ta och greppa tag i det här tycker jag! :o

Medlem sedan juni 20037 inlägg

patrickpolly skrev:

Dessutom, om detta nu är en ung person är det värt att förstöra hans liv genom att dra honom inför domstol? Om tillräckligt många lämnar honom som leverantör och mailar honom och förklarar att ett sådant beteende han uppvisat inte tolereras tror jag han lär sig sin läxa. Skulle han sedan starta ännu ett företag som behandlar sina kunder illa och får dem att lida ekonomisk skada kan det vara aktuellt att dra det inför rätten. Inte förr.

En mycket valid poäng! Kan inte annat att hålla med, oavsett hur upprörd jag är på tjänsten.

Medlem sedan juni 20037 inlägg

patrickpolly skrev:

En mycket valid poäng! Kan inte annat än att hålla med, oavsett hur upprörd jag är på tjänsten i fråga.

altså, poängen med en stämning är inte att förstöra någons liv. Det handlar om att det är en tvingande åtgärd. Går man till ARN så är deras beslut bara rådgivande = att företaget kan skita i vad ARN säger. Så är det inte om man går till domstol. Ingen människas liv förstörs för att de tviongas betala tillbaka några hundralappar och lämna tillbaka några domäner...

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Fast lyder man inte ARN:s rekomendation så hamnar företaget på Råd&Rön:s(Konsumentverkets tidning) svarta lista, eller hur är det?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jo, man hamnar i den svarta listan.

Sedan kan man ju också hamna hos +Sverker, kanske dags att tippa honom om fallet. :)

besökte webb-hotellet.com och till min förvåning så möttes jag av:

"Welcome to the Web Site of https://www.webb-hotellet.com

This page is a place holder for the home page of your own web site.
"

Nu fungerar i alla fall domänen. men inte webbsidan...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)