webForumDet fria alternativet

Hockey-VM 2008

Sport

134 svar · 6 193 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Då drar det ihop sig så sakteliga.

Jag är tyvärr inte så imponerad av 3:- så här långt på säsongen och det verkar som om t.o.m. en medalj i VM verkar långt borta just nu. :(

Minns att nån av kvällsblaskorna publicerade en enkät för ett par månader sen över vilka NHL-proffs som var pigga på VM, och det var ju i princip varenda en av dom. Men nu är tongångarna annorlunda. Senast i raden av nej-tackare är Kim Johnson: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article2327467.ab

Jag skrev bl.a. så här i det här inlägget

Danne V skrev:

Efter en alldeles för omfattande grundserie plus spel i olika landslag för många spelare, så kramar man musten ur spelarna med alltför många matcher i slutspelet. "Produkten" blir helt enkelt sämre, och många toppspelare skadas eller blir för slitna - både mentalt och fysiskt. Dessutom är det knappast rätt sätt att förbereda landslagsspelarna för VM.

Jag är övertygad om att det är precis det - fast i NHL-tappning då - som ligger bakom avhoppen (förutom dom som måste stanna och lira Stanley Cup då förstås).

Om inte Bengt-Åke får loss minst 3-4 toppspelare, så är mitt tips att Sverige hamnar på fjärde plats. Det är t.o.m. så det tipset känns lite vågat just nu..

Vad tippar ni?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har slutat att titta på VM i ishockey just p.g.a. att det i princip aldrig är de respektive ländernas bästa lag som ställer upp. Det finns väl för mycket pengar i NHL skulle jag tro. Ett VM var fjärde år, under ett uppehåll i NHL hade lockat mig tillbaka.

Poteta skrev:

Jag har slutat att titta på VM i ishockey just p.g.a. att det i princip aldrig är de respektive ländernas bästa lag som ställer upp. Det finns väl för mycket pengar i NHL skulle jag tro. Ett VM var fjärde år, under ett uppehåll i NHL hade lockat mig tillbaka.

Jo. Så långt har det inte gått för mig än. Men jag förstår fullständigt. Det är helt enkelt för mycket. Det är inte bara spelarna som tröttnar....

Nu är det ännu fler som tackar nej: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article2328796.ab

Tyvärr tror jag inte det blir bättre under vår livstid. Dom som gör pengar på sporten vill naturligtvis tjäna maximalt, skit samma vad som krävs. "Money makes the world go 'round" som Sally Bowles sjunger i Cabaret. :( Nu går jag fanimej ut o hoppar på några bilar......

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Är det TV3 som visar?
Det brukar mer likna VM i reklam då. :(

Medlem sedan apr. 200881 inlägg

Web-Tor skrev:

Är det TV3 som visar?
Det brukar mer likna VM i reklam då. :(

Nästan, TV6. Sponsringen kan nog vara ett hinder för att få dom att ha VM var fjärde år. Folk får helt enkelt sluta titta på hockey-VM.

Inatt blev Anders Huselius och Niklas Bäckström lediga.
Ska bli intressant att se om dom orkar komma. Jag tvivlar dock.

Från Calgary är det väl Kristian Huselius, Anders Eriksson och Marcus Nilson som är klara?

Medlem sedan mars 2000402 inlägg

VM är inte riktiga VM, det är OS. De bästa spelarna är inte med mer än i några få fall.

Men reservlags-VM kan ju vara kul ändå .... :q

Web-Tor skrev:

Från Calgary är det väl Kristian Huselius, Anders Eriksson och Marcus Nilson som är klara?

Sorry. Blandar ihop alla namn. Huselius är i vart fall efternamnet.
Men dom andra två håller väl knappast landslagsklass? Det var därför jag inte ens brydde mig om att nämna dom...

Här är förresten listan på alla som hittills (23 april) tackat nej:

Alexander Steen (skadad),
Henrik Tallinder (sliten),
Andreas Karlsson (familjeskäl),
Daniel Sedin (familjeskäl),
Fredrik Modin (skadad),
Henrik Sedin (familjeskäl),
Mattias Öhlund (skadad),
Mats Sundin (skadad),
Johan Hedberg (ingen motivation),
Nicklas Hävelid (skadad),
Dick Tärnström (skadad),
Markus Näslund (ingen motivation),
Tobias Enström (skadad),
Johnny Oduya (rehab-träna),
Kim Johnson (skadad),
Jörgen Jönsson (rehab-träna),
Johan Davidsson (skadad),
Martin Thörnberg (skadad),
Samuel Påhlsson (familjeskäl),
Kristian Huselius (skadad),
Mats Sundin (skadad),
Per-Johan Axelsson (skadad)

Summa summarum 22 spelare.

Listan kommer härifrån: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article2333388.ab där BJ ger sin syn på avhoppen också...

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Klart att det är synd att det är så många proffs som tackar nej, men tycker att man måste förstå deras sits också, NHL-säsongen är ju grymt lång med massor av matcher.

Sedan så kan man väl ha åsikter om att blir de kallade så skall de ställa upp, VM håller ju på varje år så det känns inte så speciellt längre, känns väldigt konstigt att sitta ute i solen och kolla på hockey.

Så personligen så tycker jag att det är bättre att andra spelare får chansen, ser hellre hungriga spelare än omotiverade proffs som bara är ute och glider runt på isen.

Vatos Locos skrev:

Klart att det är synd att det är så många proffs som tackar nej, men tycker att man måste förstå deras sits också, NHL-säsongen är ju grymt lång med massor av matcher.

Sedan så kan man väl ha åsikter om att blir de kallade så skall de ställa upp, VM håller ju på varje år så det känns inte så speciellt längre, känns väldigt konstigt att sitta ute i solen och kolla på hockey.

Så personligen så tycker jag att det är bättre att andra spelare får chansen, ser hellre hungriga spelare än omotiverade proffs som bara är ute och glider runt på isen.

Håller med, ungefär.
Det är helt enkelt för mycket, för alla.
Tänk om man t.ex. var tvungen att dricka pilsner varje dag, då skulle man också storkn.... eller förresten... äsch, glöm det.. :birp

JAAAAAAAAAAA!!!!!!!! Äntligen nån som säger ja - och verkar vilja det också.
Nicklas Bäckström kommer!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/article2338398.ab

Danne V skrev:

Men dom andra två håller väl knappast landslagsklass?

Marcus Nilson skall i alla fall spela.
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=416412

Medlem sedan mars 200846 inlägg

Gillar hockey, men just vm känns lite sådär

Hockey-VM, TV-tider....
Snodde tiderna dom har ute på SvD.se och gjorde en textfil om nån vill ha.

Ja, då drar det snart igång för svensk del.
Att gå vidare från gruppen skall vi väl klara av men sedan blir det nog svårt med tanke på hur laget spelat hittills. :l

Vitryssland har visserligen blivit bättre sedan 2002 men inte ska vi väl släppa in fem mål!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

bigbird skrev:

Gillar hockey, men just vm känns lite sådär

Håller till viss del med, men känns lite roligare när dom är i Kanada och på liten rink :)

9-0 i natt satt ju fint, om än att det så riktigt trögt ut i början. Men det kanske har släppt lite nu.

Frankrike är ju VM:s sämsta lag så det är inte mycket till värdemätare. ;)
Det är först i kvarten som vi får riktigt motstånd och då tror jag vi får det väldigt svårt.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)