webForumDet fria alternativet

Hälften skyller på offret

Politik & samhälle

118 svar · 2 721 visningar · startad av Fridolf

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg
Frågan#1

Hon hade för kort kjol på sig, hon visade dåligt omdöme genom att vara full, han borde ha förstått att han inte skulle gått ensam på den gatan, landet har en felaktik utrikespolitik så de medborgare som mördas får skylla sig själva eftersom de valt sådana politiker.

Ja, så går tongångarna i Europa idag. Hälften av européerna håller med om att offret till viss del har sig själv att skylla. Speciellt fransmännen tycker så. Vad tycker ni? Vilka offer kan klandras när de utsätts för brott?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,200981,00.html

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

De som bara ska handla en tidning och lämnar nycklarna i bilen och småbarnen i baksätet, och bilen blir stulen....

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Om man vet uppenbara risker så bör man naturligtvis försöka undvika dessa risker. Det finns en risk att jag blir nedslagen om jag går ensam i tunnelbanan klockan 01.00. Det finns en risk att man blir neddrogad om jag taremot drinken från en helt okänd människa. Dock tycker jag att man inte kan säga att man får skylla sig själv, däremot kan man tycka att det är dummt att utsätta sig för risker helt i onödan. Fakta är att det finns våldsmän "där ute" som polisen endast kan komma åt om dom gör nått brott. Så länge som dom inte gör nått brott så kan inget göras. Tyvärr är det så.... det man kan göra är ju att försöka minimera de tillfällen som möjliggör att dessa potentiella våldsmän kan utföra sina dåd.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Visst kan det vara så att en del kanske inte har varit så försiktiga som de borde ha varit. Men det får aldrig räknas som en förmildrande omständighet för våldtäktsmannen. Han ska inte ha någon straffreducering bara för att offret har varit osmart. Har tjejen sagt nej, då är det det som gäller, även om hon gick naken.

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg

Citat från rubriken på artikeln: 5 av 10 europeér - Terrordåden delvis USA:s eget fel

Till viss del så kan jag hålla med den hälft som har denna åsikt. Tror att mycket av ilskan som riktas mot USA, allt som oftast grundas på USA:s allt för snedrivna utrikespolitik. Om USa tog mer ansvar för sin politk, så tror jag mycket av ilskan mot USA skulle avta.

Där håller jag med dig ! Att öka straffets längd avskräcker ju inte heller, inte om man jämför med t ex USA eller andra länder som har ännu hårdare straff. Tragiskt är det i alla fall. Vad kan vi göra förutom att försöka förebygga ?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Tänk er en domstol som skulle ifrågasätta ett rånoffer med följande argument...

Brukar han vara berusad när han går från puben?

De flesta har någongång vinglat hem efter en sen kväll, men det innebär inte att det är mer ok att bli rånad/våldtagen/misshandlad.

Brukar han verkligen brukar ha en sådan tjock plånbok?

De flesta har en plånbok, några med pengar och kort i, men det innebär inte att det är mer ok att bli rånad/våldtagen/misshandlad.

Brukar han klä sig i sådana kläder?

De flesta har ett par märkesjeans, en märkeströja, en kort kjol eller en tight top, men det innebär inte att det är mer ok att bli rånad/våldtagen/misshandlad.

Var det inte så att han, i själva verket, faktiskt hade pratat med männen (som rånade honom) under sitt besök på puben tidigare under kvällen?

De flesta har någongång, under alkoholens inflytande (eller utan) pratat med människor som man inte kännt, men det innebär inte att det är mer ok att bli rånad/våldtagen/misshandlad.

Var det inte så att han, i själva verket, faktiskt hade druckit en öl som han blev bjuden på under sitt besök på puben tidigare under kvällen?

De flesta har någongång, under alkoholens inflytande (eller utan) blivit bjudna och druckit, men det innebär inte att det är mer ok att bli rånad/våldtagen/misshandlad.

En undersökning i USA visade att det oftare var en vän eller bekant, som lade droger i drinken/ölen/vinet, än en total främling.

Det som sker i domstolar idag gör mig illamående! Jag känner med de tusentals våldtäktsoffer som får kämpa tills knogarna blöder för att få rätt.

Är vi inte lika inför lagen?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

annesophie!

Fast det är inte helt ovanligt med föjlande scenario heller :

Full tjej följer med full kille hem och säger ja till sex, men ångrar sig. Full kille är för full för att fatta detta så han fortsätter. Är det inte bättre att försöka ändra attityden till "lösaktig sex" och plocka bort spriten som absolut inte tillför nått då det gäller sex ? Observera att jag inte försvarar nått beteende.

Rent lagligt så borde man inte få ha sex om man är full eller påverkad av annat eftersom en del personer inte längre vet vad som är rätt respektive fel.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Vinklade frågor i enkäter är ju ej ovanligt... V.b. rättsväsendet, domar etc:
Förståndshandikappade, senildementa offer får väl också skylla sig själva...
Nej, fy för böveln! Hårdare straff & inget j-a daltande med brottslingarna! x(

Beatbox skrev:

Fast det är inte helt ovanligt med föjlande scenario heller :

Full tjej följer med full kille hem och säger ja till sex, men ångrar sig. Full kille är för full för att fatta detta så han fortsätter.

Man kan naturligtvis hävda att tjejen då tog en onödig risk. Men den aspekten tycker jag man kan bortse totalt ifrån när man dömer våldtäktsmannen. Det är ju inte tjejens fylla som domstolen ska döma över. Utan det är våldtäktsmannens brott. Att killen var full, borde inte heller räknas som någon förmildrande omständighet. Det gör man ju inte vid trafikbrott, så varför vid våldtäkt?

Full tjej följer med full kille hem och säger ja till sex, men ångrar sig. Full kille är för full för att fatta detta så han fortsätter.

Detta är säkerligen scenario no. 1 i polisens handbok. Jag håller med dig helt och fullt att "lösaktigt sex", speciellt under alkoholinflytande, är något som verkligen borde diskuteras mer. Än mer nu då könssjukdomarna sprider sig med rasande fart i Sverige.

Dock....

Om nu den fulla tjejen ändrar sig, vilket hon naturligtvis har rätt att göra, så har jag svårt att tänka mig att en kille skulle kunna hindra henne utan att använda nån form av fysisk styrka för att hålla henne kvar.

Alltså, rent logiskt så går ju en människa bort från en plats där han/hon känner sig osäker/obekväm. Om hon/han inte gör så, så kan det ju tolkas på en rad olika sätt.

Ett, att han/hon är oförmågen att göra så, kanske "däckad" av alkohol eller droger. Vilket knappast skulle vara en inbjudan till sex. Om då någon då skulle förgripa sig på den däckade personen måste förövaren iallafall anses vara mindre däckad (för alkohol kan ju göra killar tillfälligt impotenta), och därför mer medveten om sitt beteende. Därmed, för mig, skyldig.

Två, att hon/han hålls kvar mot sin vilja (oavsett om det sker i ett hus, lägenhet eller på en sidogata), vilket inte heller kan anses vara en inbjudan till sex. Därmed skyldig.

Sedan finns det de offer för våld som har ifrågasatts därför att dom inte ”protesterat” tillräckligt högljutt under angreppet. Alltså, dom har kanske hamnat i chock och inte kunnat få till ens ett ”nej” eller ett ”sluta”. Därför har detta ibland setts som att personen i fråga var ”med på noterna”. Det finns dom som ifrågasatts när dom inte protesterat eller "kämpat emot", kanske av den enkla anledningen att dom har haft en kniv mot strupen, eller en hand över munnen. Är det sjukt eller vad?

Hur jag än resonerar så kommer jag fortfarande fram till att vi ska behandlas lika inför lagen.

Ett övergrepp är ett övergrepp och skall utredas som övergrepp oavsett om det handlar om rån, misshandel eller våldtäkt. Om man är man eller kvinna, barn eller vuxen spelar ingen roll. Man skall inte, som offer, behöva bli ifrågasatt när bevisen talar sitt tydliga språk.

/A

Att killen var full, borde inte heller räknas som någon förmildrande omständighet. Det gör man ju inte vid trafikbrott, så varför vid våldtäkt?

Precis ! Man vad ska vi göra då ? Bevisligen så är ju längre straff inte avskräckande.

Ett övergrepp är ett övergrepp och skall utredas som övergrepp oavsett om det handlar om rån, misshandel eller våldtäkt. Om man är man eller kvinna, barn eller vuxen spelar ingen roll. Man skall inte, som offer, behöva bli ifrågasatt när bevisen talar sitt tydliga språk.

Precis ! Om man kikar lite på de personer som blivit mobbade och deras rätt till upprättelse så är det näst intill obefinligt att få rättslig hjälp. "Man va ju skyldig själv" heter det då. Tragiskt....

Beatbox skrev:

Precis ! Man vad ska vi göra då ? Bevisligen så är ju längre straff inte avskräckande.

Nej. Men det finns ju fler skäl än avskräckning när det gäller straff. Ett mycket viktigt sådant är "skydd av samhället". Det tycker jag är ett mycket bra skäl. Egentligen borde tjejer kunna tillåtas vara oförsiktiga. Det borde vara så att män inte får för sig att våldta en tjej bara för att hon råkar skapa tillfällen för det. Hon ska kunna känna sig trygg även bland främmande män. Det kan hon i princip göra med de flesta männen. Men så finns där dessa idioter som får för sig att de kan strunta i hennes vilja, och enbart se till sina egna behov. Dessa idioter borde vi skydda samhället från.

Bevisligen så är ju längre straff inte avskräckande

Nej, inte de straff som utmäts nu nej. Att ta någons liv, att misshandla, utnyttja och våldta verkar, om man ser på domarna i sådana fall, vara ungefär lika allvarligt som obetalade parkeringsböter.

Vad får man nu för tiden för att ha våldtagit någon, och därmed kanske för alltid förstört den personen chans till ett normalt sexliv? Är det 6 månader i snitt eller så som utdöms? I våra lyxfängelser?? Wow, det måste ju nästan anses vara semester...eller?

Beatbox skrev:

Precis ! Om man kikar lite på de personer som blivit mobbade och deras rätt till upprättelse så är det näst intill obefinligt att få rättslig hjälp. "Man va ju skyldig själv" heter det då. Tragiskt....

Jag håller med dig. Man borde se betydligt allvarligare på mobbning. Men det försvarar ju inte en slapp syn på annan brottslighet.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

men hallå, är det ingen som kan kommentera det jag skrev då. :)

Det borde vara så att män inte får för sig att våldta en tjej bara för att hon råkar skapa tillfällen för det.

Då pratar vi om att försöka kartlägga var dessa män fått idén att våldta tjejer från. Jag är inte av den tron att män har detta inbyggt utan det är nått man har tagit till sig från nått ställe.

-> Pellefant

Jag ser att du efterlyser kommentarer :)

Pellefant skrev:

De som bara ska handla en tidning och lämnar nycklarna i bilen och småbarnen i baksätet, och bilen blir stulen....

De som gör så, är otroligt korkade. Men biltjuven bör ha lika hårt straff i alla fall. Egentligen ännu hårdare än för en vanlig bilstöld, eftersom han nu även gör sig skyldig till människorov.

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)