webForumDet fria alternativet

Kommunism?

Politik & samhälle

109 svar · 1 167 visningar · startad av DotStudio · sida 6 av 6

Frågan, av DotStudio

Fördelar? nackdelar?\ vad är viktigast med kommunism? vad ärmindre viktigt med kommunism?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

the-teacup:
Jag håller med. Men det var ju basämnena jag pratade om. Och jag riktade mig mot Individen som ansåg att man kunde avvara dom.

------------------
Glöm inte att rösta på annesophie!!

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

mmm, Bendro.Litteraturhistrorai ingår som basämnen.(Svensak B kalls det på shemat.)

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

the-teacup:
Tja...där bevisade jag ju bara att jag har dålig koll på skolan av idag :e

Ok..min åsikt då..Svenska, engelska, matte, idrott, historia, religion, samhällsvetenskap. Detta tycker jag skall vara obligatoriska ämnen i samtliga utbildningar. Sedan kan man ju diskutera vad som t.ex skall ingå i svenska..är inte helt övertygad om att litteraturhistoria är helt oväsentlig i alla fall upp till en viss nivå.

Då är det bättre att som du säger ge ungdomarna en möjlighet till ett sabbatsår om skoltröttheten är för stor.
På min tid (jävlar vad gammal jag lät nu :e ) gick det ju att fixa ett tillfälligt jobb om man var för skoltrött...är väl svårare nu.

------------------
Glöm inte att rösta på annesophie!!

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Bendro angående alternativ till marknad- och planekonomi:

Vilka? Kritik är bra..konstruktiv kritik är bättre.

Ja, "deltagarekonomi" är en sak. Såg även att Icaros tog upp det. Här är länken igen, om ni nu missade det: http://hem.passagen.se/cyberc/parecon/

"Deltagarekonomi" är inte heller något som någon kom på igår. Det är helt enkelt en anarkistisk (eller snarare syndikalistisk?) fördelning av makten gällande produktion och konsumtion. Något som i sin tur enkelt kan överföras till resten av samhället; Arbetarråd samarbetar med konsumentråd och till exempel boenderåd, på ett större plan samlat i federationer och större råd. Istället för en chef är "alla" chefer, bara det att alla har olika uppgifter efter så klart utbildning och förmåga.

Deltagarekonomi innebär även, som namnet kanske antyder, att den som ligger på soffan inte får en lika stor del av det som produceras, medans den som arbetar mer då också får tillgång till mera.

Bendro:

Ok..min åsikt då..Svenska, engelska, matte, idrott, historia, religion, samhällsvetenskap. Detta tycker jag skall vara obligatoriska ämnen i samtliga utbildningar.

Inga ämnen ska vara obligatoriska.
De allra flesta vidareutbildningar och de allra flesta yrken ska istället kräva de ovan nämnda ämnena. Det kanske låter som samma sak, men det är det inte förstår du. Man pluggar ju då dessa ämnen av egen fri vilja och därför att man vill nå ett mål, och inte för att dom är obligatoriska och en nödvändighet för att kunna studera andra ämnen.

Sedan förstår jag inte varför idrott finns till. Dom som inte orkar anstränga sig på idrottslektioner gör det inte heller. Det är i snitt endast 50% av klassen som är närvarande varje lektion. Man går på varannan lektion ungefär, oftast färre gånger.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Individen :

Deltagarekonomi innebär även, som namnet kanske antyder, att den som ligger på soffan inte får en lika stor del av det som produceras, medans den som arbetar mer då också får tillgång till mera.

Tyvärr så blir jag tvungen att fråga vad det är vi har nu då ?

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Beatbox:

Tyvärr så blir jag tvungen att fråga vad det är vi har nu då ?

På fråga A är svaret: marknadsekonomi.

"Innebär även.." skrev han, för att klargöra att det inte är planekonomi det handlar om. Ty under planekonomin så fördelas resurser "efter behov" hur man nu bedömer det.
Stycket ovanför i Individens text antyder även att det inte är marknadsekonomi det handlar om, tack vare nyckelorden "råd", "federationer" osv.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Ja, jo.... nu frågade jag inte vad vi hade för ekoniomiskt system. Frågan var vad vi hade idag jämfört med det jag citerade. Är det inte precis det vi har idag ? Om man jobbar så får man pengar och den som inte jobbar får inte pengar. Jag ser i alla fall inte skillnaden.

Icaros :

Stycket ovanför i Individens text antyder även att det inte är marknadsekonomi det handlar om, tack vare nyckelorden "råd", "federationer" osv.

Det var deltagarekonomi som beskrevs ovan. Det stod till och med flera gånger om man läser.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 20 jan 2002]

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

beatbox:

Det var deltagarekonomi som beskrevs ovan. Det stod till och med flera gånger om man läser.

Det var ju det jag sa. :)

Beatbox:

Är det inte precis det vi har idag ? Om man jobbar så får man pengar och den som inte jobbar får inte pengar. Jag ser i alla fall inte skillnaden.

Nej just det, på den punkten finns ingen större skillnad. Jag tror som sagt att Individen ville peka på att det inte var planekonomi det handlade om.
Skillnaden låg i att det var ett mer demokratiskt system.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

indeviden
Anledningen till varför bara 50 %bara anstränger sig på Idrotten är väll för att den är så tråkig.Bara bollspot och tvällingsinriktagt.

Varför inte fler alternativ på idroten.HAr tesata på Friskis och svettis och det var ju inte alls som skolanidroot.Det finns ju hur många alterniva idrottformer som helst så varför ska de begränsa sig till bollspott och friidrot?

Det är nyttigt att röra på sig och man lär sig bättre om man rör på sig.Därför ska det vara idrott på Shemat.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan jan. 200220 inlägg

Kommunismen är en fin tanke och grundide som på alla sätt bör beundras och tas lärdom ifrån.

Att det har begåtts brott i kommunismens namn är synd, och det talar nog för att vi varken är eller har varit redo för kommunsim. Hittils har det bara fungerat i små samhällen, avskärmade från verkligheten.

Jag beundrar både Marx och Che Geuvara, men jag tycker samtidigt att de båda har gjort sina felsteg. Speciellt Che Geuvara, som vandrade in i Bolivia, utan att veta något om landet egentligen.

------------------
"There is no racism without capitalism" - Malcolm X

[Redigerat av Jaurez den 31 jan 2002]

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)