webForumDet fria alternativet

Kommunism?

Politik & samhälle

109 svar · 1 167 visningar · startad av DotStudio · sida 5 av 6

Frågan, av DotStudio

Fördelar? nackdelar?\ vad är viktigast med kommunism? vad ärmindre viktigt med kommunism?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Beatbox:

Men av ditt tidigare inlägg att dömma så vill du ju bara läsa sånt som du själv finner kul och skita i allt annat. Hur ska man då kunna lära sig nått ?

Individen:

Hur som helst, jag känner mej icke motiverad att läsa hundratals timmar med 'Svenska' när jag istället är intresserad och i ett större behov av matematik eller samhällskunskap och nutidshistoria. Ämnen som jag inte läser alls eller har fått alldeles för lite tid till. Kan ju ges som exempel att jag ska läsa 3 timmar matte i veckan, nu har tiden krympt till 1,5 timme ungefär.

Kan förövrigt påminna Beatbox att gymnasiet är helt och hållet frivilligt. Vill man inte lära sig något så går man inte där, då jobbar man istället. Jag går där. Vad vill jag Beatbox?

Beatbox:

Jag orkar inte kommentera dina inlägg så mycket eftersom jag vet att du ändrar dig hela tiden likt en vindflöjel.

Vad du anser om mig är irrelevant, det som dock är relevant är dina ord "Jag orkar inte kommentera". Det var dåligt av dig Beatbox, men sluta kommentera då.

Beatbox:

Du håller dig till samma ämne så länge som du känner att du har "kontroll", men om någon kommer och kanske vet lite mer än dig så byter du raskt ämne.

Du vet betydligt mer än mej om nationalekonomi/företagsekonomi osv. Jag ställde även frågor till dig ovan, utan att få något svar. Jag hävdar som förut att du helt enkelt inte orkar skriva något vettigt utan bara skriver för att få ett till inlägg i samlingen.

Beatbox:

Jag skulle gärna vilja ha ett svar på varför du gör så. Ibland får jag för mig att du är rädd för att ha fel.

Tyvärr kan jag inte ge dig något svar eftersom just denna diskussion fortfarande pågår. Den enda som avviker från ämnet och "flyr" är du med dina nonsens-inlägg riktade till mej som person.
Besvara nu mitt tidigare inlägg eller kontakta mej över ICQ (58024356), med mail eller helt enkelt starta en ny tråd och diskutera mej och mitt där. Det är oerhört irriterande att hålla på och besvara dina inlägg som riktar sig till mig som person, men det är väl hela poängen från din sida antar jag. Att göra mej irriterad. :/

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Du vet betydligt mer än mej om nationalekonomi/företagsekonomi osv. Jag ställde även frågor till dig ovan, utan att få något svar. Jag hävdar som förut att du helt enkelt inte orkar skriva något vettigt utan bara skriver för att få ett till inlägg i samlingen.

Du ställde inga frågor alls min käre Individen ! Du konstaterade hur företag drivs på ett helt felaktigt sätt. Om du inte vet, varför frågar du inte då ? Det finns ju massor med kunskap på det här forumet, varför inte uttnyttja det iställer för att försöka "bräcka" ?

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Snart ger jag upp.

Jag ställde visst frågor, det krävs dock att man läser hela inlägget för att se dom. Japp. Så här skrev jag:

Vad får jag då för svar? Vad kan jag göra åt deras svar? Finns det en lag som jag kan stödja mej på?

Eftersom du inte ens bryr dig om att ta reda på hur företag fungerar så förstår jag inte ovanstående. Vad är det du vill göra ? Du kan lära dig hur det verkligen fungerar.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Var det kommunism eller debatteknik vi diskuterade?

Individen, angående skolan:

Det kanske skulle vara lite mer som högskolan att man får välja vilka kurser man vill, så länge man läser ett visst antal kurser i ämnet man vill ta examen i, och självklart har ett visst antal poäng.

Eller är ni gymnasieelever (jag antar att du går i gymnasiet) kanske lite omogna för sådana val. ;)

En tråkig grej är väl att en del kommer välja bort gympan, som är rätt nyttig, om man inte sportar själv förstås. Det är väl som med skolmaten, alla behöver det.

Hoppsan, ämnesflykt. Skitsamma det är nyttigt att diskutera skolan också. Lika bra att fortsätta.

Angående att jobba istället för att gå gymnasiet så kan jag meddela att man inte får bli inskriven på arbetsförmedlingen förrns man är 18(?). Det var nåt sånt när jag skulle börja gymnasiet. Jag fick helt enkelt vända mig till individuella programmet på gymnasiet, ingen hjälp fanns att tillgå på AF. Har man inte kontakter eller turen att få ett jobb utan tidigare erfarenhet kan det bli lite svårt.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Icaros:

Var det kommunism eller debatteknik vi diskuterade?

Ingetdera, Beatbox fördrev tiden med lite för han själv roande bakom-datorn-psykologi. Han sitter säkert och småfnissar vid det här laget.

Icaros:

Det kanske skulle vara lite mer som högskolan att man får välja vilka kurser man vill, så länge man läser ett visst antal kurser i ämnet man vill ta examen i, och självklart har ett visst antal poäng.

Låter som en utmärkt idé.

Icaros:

Eller är ni gymnasieelever (jag antar att du går i gymnasiet) kanske lite omogna för sådana val.

Vi är vad vi görs till. Som du tidigare sa, att få allting färdigt är inte direkt utvecklande.

Vill man inte lära sig något i gymnasiet så väljer man antingen en ganska enkel linje och är frånvarande ganska mycket, men inte för mycket får du mister man studiebidraget. Eller så börjar man arbeta.

Jag går i skolan för att lära mej saker. Jag skulle utan tvekan klara av att göra mitt eget schema, men tyvärr måste jag även tänka på andra (som också klarar av att göra sitt eget schema). Därför är det viktig med demokrati så att det inte blir ett hönshus. Vi är indelade i klasser, det kan man ta bort. Låt personer gå på dom lektioner dom vill istället. Behöver man exempelvis vissa ämnen för att få behörighet i vissa yrken så väljer man naturligtvis de ämnene. Det behöver ingen maktfullkomlig idiot nere i Stockholm, eller någon gammal avdankad alkis i den lokala skolledningen göra åt mej. Dom kan dra åt helvete. :/

Icaros:

En tråkig grej är väl att en del kommer välja bort gympan, som är rätt nyttig, om man inte sportar själv förstås. Det är väl som med skolmaten, alla behöver det.

Jag skulle då välja bort gympan. Jag går till skolan och springer mycket när jag är berusad, det räcker för mej. ;-)

Skolmaten kan dom gärna ta bort. Ge folk högre studiebidrag eller matkuponger istället. Inrätta lokaler för diverse privatägda butiker i skolorna. Jag käkar hellre en halv kebabrulle för 20 spänn än stenhård potatis och pösmjuk fisk för motsvarande pris.

Icaros:

Hoppsan, ämnesflykt. Skitsamma det är nyttigt att diskutera skolan också. Lika bra att fortsätta.

Ämnet är, förenklat, rubriken till det första inlägget. Debatten utvecklas, lika bra att acceptera.

Icaros:

Har man inte kontakter eller turen att få ett jobb utan tidigare erfarenhet kan det bli lite svårt.

Det är sant. Därför är gymnasiet mer eller mindre obligatoriskt. Precis som ett jobb är i och för sig... Vilket kanske är onödigt. Kom att tänka på det om konsumtionssamhället ni drog upp i en tidigare topic.

[Redigerat av Individen den 18 jan 2002]

Ingetdera, Beatbox fördrev tiden med lite för han själv roande bakom-datorn-psykologi. Han sitter säkert och småfnissar vid det här laget.

Det va väl snarare så att du drog en hel del felaktiga slutsatser angående företag och statens "vinst" och jag frågade vad du surrade om. Som vanligt fick man inget svar.....

Vi är indelade i klasser, det kan man ta bort. Låt personer gå på dom lektioner dom vill istället.

Det funkar ju för dig pga att du är en så asocial människoa (enligt dina egna uppgifter). Det är bra med klasser tycker jag. Då lär man sig hur man arbetar tillsammans med andra människor och hur det fungerar. Det finns inget bättre än praktisk erfarenhet.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Individen:

Skolmaten kan dom gärna ta bort. Ge folk högre studiebidrag eller matkuponger istället. Inrätta lokaler för diverse privatägda butiker i skolorna. Jag käkar hellre en halv kebabrulle för 20 spänn än stenhård potatis och pösmjuk fisk för motsvarande pris.

Hmm, privatägda? Man kanske skulle satsa mer på skolmaten istället för högre studiebidrag? När du började snacka om konsumtionssamhället så kom jag att tänka på McDonalds och diverse andra som vill tjäna pengar på ungarna och inte har några spärrar när det gäller profiten.

Konsumtionismen snackade jag om ja. Men jag tänkte utveckla det i en egen tråd sen när jag har tid.

Beatbox:

Det är bra med klasser tycker jag. Då lär man sig hur man arbetar tillsammans med andra människor och hur det fungerar. Det finns inget bättre än praktisk erfarenhet.

Jo, men man kan ju lära sig samarbete i kurser också. Jag tror inte man behöver gå med exakt samma människor genom hela gymnasiet. Och om man gör program som på högskolan så har man ju i princip klasser ändå, bara att de är mer flexibla.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Jo, men man kan ju lära sig samarbete i kurser också. Jag tror inte man behöver gå med exakt samma människor genom hela gymnasiet. Och om man gör program som på högskolan så har man ju i princip klasser ändå, bara att de är mer flexibla.

Det kanske blir så till slut. Jag tycker i alla fall att det ska ingå att jobba tillsammans med andra människor under en längre tid. Man borde ha en klass som alltid finns men vissa ämnen kan man välja, dock inte grundläggande ämnen som matte, språk och sånt.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Beatbox:

Det är bra med klasser tycker jag. Då lär man sig hur man arbetar tillsammans med andra människor och hur det fungerar. Det finns inget bättre än praktisk erfarenhet.

Det är aldrig bra att dela in folk i klasser. Tyvärr är det i vissa fall nödvändigt. I gymnasieskolan är det dock onödigt.
Man lär sig inte hur man arbetar tillsammans, man lär sig bara känna ett visst antal personer bra. I motsats då till det jag beskrev där man troligen lär känna ett stort antal personer inte lika bra. Vad är det för asocialt med det?
-

Icaros:

Hmm, privatägda? Man kanske skulle satsa mer på skolmaten istället för högre studiebidrag?

Oj, jag tänkte fel. Med privatägda så menar jag givetvist ett företag, inte nödvändigtvis "privatägt". I ett anarkistiskt system är företagen kooperativa och demokratiska och därför ett mycket bra "alternativ" till nuvarande statligt ägda företag.

Högre studiebidrag och mer kapital att röra sig med för de personer som inte behöver så väldigt mycket pengar (personer i min ålder) ökar konsumtionen av sådant som är onödigt. Många skulle nog bara lägga pengarna på droger(sprit och tobak inräknat), datorprylar och liknande, och då skippa lunchen för att få pengar över till annat. Dvs gå hungriga halva dagarna för att spara pengar.

Man skulle kanske istället kunna ordna att lokala företag samarbetar med föräldrarföreningar. Eleverna får i sin tur matkuponger de kan använda i matbutikerna på skolans område om de önskar. Om de inte vill använda kupongerna så kan de ge kupongerna till sina föräldrar som löser in dom hos föräldrarföreningen. Fast det är nog lite väl rörigt, men ser nog till att de flesta äter. God mat, direkt finansierad av ens föräldrar gör nog att man går och käkar.

Nu äter jag sällan på skolan. Smakar inte vidare gott och är lika näringsgivande som cornflakes och vatten. Mycket mat till spill och en massa pengar (energi/resurser) som bränns helt i onödan.

Icaros:

Men jag tänkte utveckla det i en egen tråd sen när jag har tid.

Det låter intressant.
-

Beatbox:

Man borde ha en klass som alltid finns men vissa ämnen kan man välja, dock inte grundläggande ämnen som matte, språk och sånt.

Är du galen?!

Ska folk delas in i klasser sedan "födseln"? Inte särskilt kul att hamna i klass X som folk genast asocierar med lata och dumma personer.

Det finns klasser, eller snarare program, på gymnasieskolor.

Så här tänker då de flesta:
Media är "poppis" och där går alla som vill pyssla med webbdesign i ett ljust rum och tjäna pengar som en konsult. Här är även alla "coola" människor.

På el och industri är det bara idioter som går. De är oftast bönder. Alla snusar och lyssnar på dålig discomusik. Keps är en obligatorisk huvudbonad.

På estet går alla som är "flummiga", så gott som alla bokstavligt. Ingen har något som helst intresse för vettig utbildning utan vill bara kladda med kritor.

På natur är alla "töntar", bör glasögon och kan allt.

Så håller det på... Folk placeras in i fack. Fast det är inte så...

Jag går el. Hah! Vad tänkte du nu? Att jag är en person som brukar snusa och bär keps och det köret, eller hur? Jag är även lite dummare än "de andra" i dina ögon.

Det är faktiskt samma sak för mej. Ser jag någon från industri och trä så tänker jag att dom inte är "lika smarta" som mej. Det kanske stämmer, kanske inte. En sak som är säker är dock att dessa stämplar försvinner så fort man går ur gymnasiet. Någon som gått industri kanske blir egenföretagare, kör runt i en sprillans ny bil och röstar på moderaterna. En som gått natur kanske inte kom in på universitetet och får ta ett deltidsjobb på McDonalds för en dålig lön.

Att placera in folk i klasser är idiotiskt!

Individen :

Det är aldrig bra att dela in folk i klasser. Tyvärr är det i vissa fall nödvändigt. I gymnasieskolan är det dock onödigt.
Man lär sig inte hur man arbetar tillsammans, man lär sig bara känna ett visst antal personer bra. I motsats då till det jag beskrev där man troligen lär känna ett stort antal personer inte lika bra.

Eftersom världen består av en massa människor och det krävs att man samarbetar och respekterar andra.

Ska folk delas in i klasser sedan "födseln"? Inte särskilt kul att hamna i klass X som folk genast asocierar med lata och dumma personer.

Det är helt omöjligt att ens säga en enda sak till dig utan att du ska koppla ihop saker med människovärde. Inte klasser då... grupper av människor. Förstår du då ?
Värden består inte bara av att kunna en massa saker teoretiskt. Värden består till väldigt stor del av andra människor, andra kulturer etc. Man måste lära sig att kommunicera med människor, respektera människor, förstå människor etc. Om man jobbar i en grupp med olika individer så lär man sig detta.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Individen:

Jag går el. Hah! Vad tänkte du nu?

Det va som fan, trodde du gick natur eftersom du tjafsar så mycket politik. En sån där intellektuell jäkel. ;)

Intellektuelle Individen:

Med privatägda så menar jag givetvist ett företag, inte nödvändigtvis "privatägt". I ett anarkistiskt system är företagen kooperativa och demokratiska och därför ett mycket bra "alternativ" till nuvarande statligt ägda företag.

Låter väl bra. Eftersom vi tänkte få ner makten från staten så har vi istället lokalt ansvar för skolmaten. Invändningar jag skulle se på detta är väl att folk kanske får det olika bra i olika kommuner, eller olika skolor. Samma resonemang som med all annan kritik mot självstyre.

Om vi ser på de privatiseringar som gjorts på senare tid ser vi även att företagen ofta funkar sämre än innan då de var statliga. Det skyller jag helt enkelt på kapitalismen/nyliberalismen och dess människofientliga politik. Kollektivt ägda företag, kooperativ med samhällsintresse istället för vinstintresse skulle funka bättre tror jag.

Apropå mat så verkar det som om staten hellre satsar på god och bra mat för värnpliktiga än för skolbarn. Eller så var det ovanligt bra mat på F17. Krigsmakten är tydligen viktigare än utbildningen. Nä, kanske inte men det verkar ju så.

Beatbox:

Värden består till väldigt stor del av andra människor, andra kulturer etc. Man måste lära sig att kommunicera med människor, respektera människor, förstå människor etc. Om man jobbar i en grupp med olika individer så lär man sig detta.

Det håller jag helt med om. Men just att man skulle ingå i en och samma klass hela gymnasiet, tycker jag känns lite enkelspårigt i sånt fall. Om man tar kursupplägget som jag föreslog så har man större chans att träffa andra folk än bara dem som har samma inriktning som en själv.
Just nu jobbar jag i ett projekt tillsammans med några ekonomstuderande och MDA (ett "mjukare" programmerarprogram än vårat). Dessutom är alla de tjejer medan alla från vår klass (programvaruingenjör) är pojkar.
På gymnasiet hade vi faktiskt en kurs (elekronik) som vi gick tillsammans med några på energiprogrammet, och vi fick lära oss att de hade lite andra kvaliteer än att tugga snus. :)

Hmm, det känns som jag kritiserar dig fast jag egentligen inte borde. Det verkar som vi tycker samma sak. Jag menar, visst ska man ha en inriktning med det man går, men det mesta ska man kunna välja. Att ha samma basämnen kanske är en bra ide, men egentligen borde det väl skötas på grundskolenivå i sånt fall. Och sen göra gymnasiet till helt valbart kanske? Som en högskola light? :)

Beatbox:

Man borde ha en klass som alltid finns..

Jag undrar vad du menar med "en klass som alltid finns". Själva ordvalet är konstigt tycker jag.

------------------

[Redigerat av Icaros den 18 jan 2002]

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Individen:
När det gäller skolan håller jag med om att mycket kunde göras bättre. Eftersom det var ett antal år sedan jag själv gick i gymnasiet är jag inte rätt person att komma med förslag, men jag har några tankar om det i alla fall.
Efter att ha läst inläggen känns det för mig som att du och Beatbox båda har bra synpunkter, kanske ligger en ultimata lösningen någonstans i mitten?
Vissa ämnen skall vara obligatoriska oavsett hur lite man tror sig få nytta av dom i framtiden. Detta för att alla skall få en gemensam grund.
Sedan tycker jag helt klart att man skulle kunna få välja lite mer fritt och kunna få arbeta i andra grupper än "sin" klass. (observera att jag inte menar social klass..har märkt att detta ord lätt missförstås i dessa debatter)

Men jag håller med Beatbox om att det är nyttigt att "tvingas" jobba ihop med olika människor, får det är så det ser ut i arbetslivet. Jag har haft många arbetskamrater jag aldrig i livet skulle umgås med utanför arbetsplatsen..men jobbet krävde att vi klarade av att samarbeta.

Ang din fråga gällande företag:

Om jag nu traskar iväg till närmaste aktiebolag, knackar på och frågar om dom har lust att visa alla sina uppgifter för mej. Vad får jag då för svar? Vad kan jag göra år deras svar? Finns det en lag som jag kan stödja mej på?

Vad är det för uppgifter du pratar om? Bokslutet är offentliga uppgifter så det har du all rätt att få ta del av.
Eller menar du att dom skall visa dig allt? Sina planer för framtiden? Affärsstrategi, utvecklingsplaner etc?
Ett företag som gjorde det skulle ganska snart gå i konkurs. Själva grundtanken med företagande bygger på konkurrens, den starkes överlevnad. Detta är i stort sett omöjligt att kombinera med total öppenhet.

Alternativet är planekonomi, och det har vi ju sett exempel på hur det fungerar i praktiken.

Sedan får jag väl klargöra att med mitt uttalande om att "det är så samhället fungerar" menade jag hur staten är organiserad, inte företagen. Givetvis har du rätt i att företagen är en viktig del av samhället, det var väl otydligt skrivet av mig eller så var det ett medvetet missförstånd från din sida.

------------------
Glöm inte att rösta på annesophie!!

Beatbox:

Inte klasser då... grupper av människor. Förstår du då ?

Ja ok, då förstår jag. Jag missförstog innan.

Beatbox:

Värden består inte bara av att kunna en massa saker teoretiskt. Värden består till väldigt stor del av andra människor, andra kulturer etc. Man måste lära sig att kommunicera med människor, respektera människor, förstå människor etc. Om man jobbar i en grupp med olika individer så lär man sig detta.

Jag tror fortfarande att det är bättre att "samarbeta" med många olika grupper av människor flera gånger om dagen. Istället för som du beskriver, jobba i en grupp hela tiden.
Jag tror inte att det är bra att hela tiden umgås med samma personer hela tiden. Man utvecklas inte direkt. Eller gör man?
-

Icaros:

Invändningar jag skulle se på detta är väl att folk kanske får det olika bra i olika kommuner, eller olika skolor. Samma resonemang som med all annan kritik mot självstyre.

I en region finns det, låt oss säga, 3 skolor. Där finns lika många föräldrarföreningar. Det första man då måste göra är att skapa ett samarbete mellan dessa, och dom i sin tur samarbeta med andra regioner. Då kan man gemensamt ta beslut. Fast då blir det ju kanske ett hönshus av allt, mer och mer.

Jag har dock läst om en centralkommité (på nationell basis) som exempelvis årligen kan utfärda vissa rekommendationer till andra regionala råd. Dessa i sin tur beslutar hur dom ska göra utifrån dessa rekommendationer.

Icaros:

Att ha samma basämnen kanske är en bra ide...

Nej det är en dålig idé. Basämnen som idrott, mer avancerade svenska och religionskunskap kan man gott avvara, men det går ej eftersom dom är "obligatoriska".

Icaros:

Och sen göra gymnasiet till helt valbart kanske?

Det låter väldigt bra.

Individen :

Jag tror fortfarande att det är bättre att "samarbeta" med många olika grupper av människor flera gånger om dagen. Istället för som du beskriver, jobba i en grupp hela tiden.
Jag tror inte att det är bra att hela tiden umgås med samma personer hela tiden. Man utvecklas inte direkt. Eller gör man?

Givetvis är båda delarna bra. Man måste kunna jobba i en grupp på lång sikt och på kort sikt. Båda varianterna kräver olika strategi hur man bemöter människor. Det långsiktiga lösningen kräver mer eftersom man faktiskt kan "härda ut" i en grupp om man vet att man inte kommer att ha kontakt med gruppen inom en snar framtid. Typiskt blir det så vid grupparbeten då man inte känner varanndra. Jag tror att det som ger mest är kvalité och inte kvantitet gällande kontakt med människor.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Individen:

I en region finns det, låt oss säga, 3 skolor. Där finns lika många föräldrarföreningar. Det första man då måste göra är att skapa ett samarbete mellan dessa, och dom i sin tur samarbeta med andra regioner. Då kan man gemensamt ta beslut. Fast då blir det ju kanske ett hönshus av allt, mer och mer.

Tack! Du lyckades sammanfatta mina tankar rätt väl gällade det där med "direktdemokrati". *ler*
Det kan mycket väl fungera i vissa sammanhang och gällande vissa frågor, men det går inte att bygga ett samhälle på det viset..helt enligt ditt eget funderande i ovan citerade stycke.

------------------

Oj, nu klämde Bendro in ett inlägg alldeles framför mitt. Får skriva ett till då...

Bendro:

Efter att ha läst inläggen känns det för mig som att du och Beatbox båda har bra synpunkter, kanske ligger en ultimata lösningen någonstans i mitten?

Absolut. Frågan är dock hur vi ska besluta om det som, på vilket sätt vi ska komma fram till "mitten". Vilken typ av politiskt system vi ska använda oss av, med andra ord.

Bendro:

Vissa ämnen skall vara obligatoriska oavsett hur lite man tror sig få nytta av dom i framtiden. Detta för att alla skall få en gemensam grund.

Nej, det är tvång och man lär sig väldigt lite genom tvång. Alla sitter och gör ingenting, lärarna sänker kraven och man kan sitta och dingla med fötterna en termin fast ändå få godkänt eftersom alla andra gjorde precis samma sak. Det är så det fungerar nu, måndag till fredag, och det är ett slöseri.

Sätt hellre ut att vissa yrken och vidareutbildningar kräver vissa ämnen. En proffessionell tjurbrottare kanske inte behöver svenska A och B, fast nu idag är han ändå tvungen att läsa det - eller snarare sitta och dingla med fötterna på svenska-lektionerna och få ett slutbetyg.

Bendro:

Själva grundtanken med företagande bygger på konkurrens, den starkes överlevnad. Detta är i stort sett omöjligt att kombinera med total öppenhet.

Om konkurrensen måste försvinna för att total öppenhet ska kunna uppnås, då ska den även göra det.

Bendro:

Alternativet är planekonomi, och det har vi ju sett exempel på hur det fungerar i praktiken.

Det finns nog fler alternativ än planekonomi.

Bendro:

Det kan mycket väl fungera i vissa sammanhang och gällande vissa frågor, men det går inte att bygga ett samhälle på det viset..helt enligt ditt eget funderande i ovan citerade stycke.

Ja, kanske det. Men sedan så fanns det ju ett stycke till strax under det du valde att citera.
-

Beatbox:

Jag tror att det som ger mest är kvalité och inte kvantitet gällande kontakt med människor.

Det stämmer nog. Indela då personer i vissa "klasser", lokaler där de har sina grejer, där de samlas på rasterna, där de träffar sina kompisar... Fast man ska väl fortfarande kunna välja sina egen utbildning?
Oftast så väljer ju personer som läser till exempel programmering att fördjupa sig mer i ämnet och då läsa mer liknande kurser, då träffar man ju på samma grupp av människor flera gånger i veckan under flera år. Bara det att man går till lektionen inte för att man är tvingad, utan för att man valt det själv, är mycket viktigt och skulle förbättra skolan och dess uppgift; att utbilda.
-

Har ni märkt vad som händer i Argentina förresten? IMF och VB har kört landet i bankrutt. Korrupta politiker försöker tappert men meningslöst kämpa emot. Jag hoppas på att Argentina utvecklar sig mer och mer mot ett anarkistiskt samhälle.
Läste ni artikeln i Aftonbladet igår (fredag) av Eduardo Galeano? Där citeras en viss president med namnet José Battle Ordóñez:
"Skulle det inte vara fantastiskt om det fanns 22 åskådare och tiotusen fotbollsspelare?"
Det skulle vara fantastiskt, tycker jag, men det krävs då att fotbollsmatchen flyttas från stadion. Det är inte svårt att dra liknelser....

Individen:

Ja, kanske det. Men sedan så fanns det ju ett stycke till strax under det du valde att citera.

Jag har lärt mig av den här debatten ;)
Nej men allvarligt talat så tog jag inte med det stycket eftersom jag inte tyckte att det verkade lösa "hönshus"-problemet.

Det finns nog fler alternativ än planekonomi

Vilka? Kritik är bra..konstruktiv kritik är bättre.

Sätt hellre ut att vissa yrken och vidareutbildningar kräver vissa ämnen

Vem man verkligen vid 15 års ålder med säkerhet vad det är man vill syssla med för yrke?
Du kallar det tvång, tja välkommen till verkligheten. Det är så arbetslivet fungerar, man "tvingas" utföra arbetsuppgifter som inte är så roliga alla gånger.

Om det nu verkligen är så att "Alla sitter och gör ingenting" då är det fel på lärarna eller de resurser vi ger våra lärare. Håller med om att detta är ett slöseri och det kan givetvis inte accepteras. Men att avskaffa grundämnena är inte rätt lösning.

Om vi t.ex säger att dom som läser el inte behöver läsa historia eller svenska på en högre nivå än mellanstadienivå så skapar vi med en gång en klass("social" klass) som är sämre allmänutbildad än den som läser en utbildning där dessa ämnen ingår.
Grundämnena svenska, matamatik, engelska, historia måste ingå.
Det är inte ett tvång...det är en rättighet som alla skall ha. Det är först när man blir lite äldre som man inser nyttan med det. Om man bara lär sig det som krävs för ett visst yrke och inget mer blir man med tiden en väldigt inskränkt människa.
Alla är inte som du som på egen hand söker information om t.ex politik och historia. En del behöver hjälp på vägen.

------------------

Individen:

Jag hoppas på att Argentina utvecklar sig mer och mer mot ett anarkistiskt samhälle.

Optimist! Du kommer väl ihåg världspolisen? USA, IMF mfl, de kommer antagligen göra allt för att de 50 rikaste ska fortsätta vara det. :(

Sen är väl jag ovanligt pessimistisk och livstilistisk kanske. Förresten är jag lite trög också för jag fattade inte liknelsen med fotbollspelarna. :)

Bendro:

"Det finns nog fler alternativ än planekonomi"
Vilka? Kritik är bra..konstruktiv kritik är bättre.

Deltagarekonomi kanske: http://www.parecon.org/ http://hem.passagen.se/cyberc/parecon/

------------------

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Oj vad ni har skrivit sen i torsdagskväll.
Intressant länk om Spanska inbördeskriget du gav beatbox.Det är ju många i Spanien som har left i dikturarur i Spanien,och min spanska läraere sa en gång att det finns de gammal stötar som har sagt att under den tiden var det bra,för då var det ordning och reda i landet.

Bendro:matte, svensak Engelska,idroto ja det tycker jag ska ingå men sätta en toatlt skoltrött elev att läsa literturhistora,elller något anant tungt ämne, nja.Jag skulle tycka det var bar om fler elever kunde ta ett sabbatsår efter grundskolan,eftersom de behöver det + att de får veta på att arbetslivet inte är en dans på roser pricis.De skulle bli lite mer motiverade då att plugga.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 19 jan 2002]

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)