webForumDet fria alternativet

Vad håller polisen egentligen på med ?

Politik & samhälle

136 svar · 1 501 visningar · startad av Beatbox · sida 5 av 7

Frågan, av Beatbox

Om det här verkligen är sant så vet jag inte vad jag ska tro om polisen längre. <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,107838,00.html> Vi får väl se vad dom kommer fram till. // BeatBox \------------------ "Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen" Sixten Landby

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 2001249 inlägg

Här är länken till alla oredigerade filmer om skottlossningen påvasaplatsens, samt åklagarens
förfalskade filmklipp.

http://www.svt.se/granskning/reportage.asp?S=744&A=744

1. lägg märke till hur dom klipper precis när mobben börjar springa ifrån platsen
2. lägg märke till ljudet på åklagarens film när hannes skjuts och originalets ljud.

lyssna på den sekvensen där hannes skjöts, det hörs klart och tydligt en mobb i bakgrunden som skriker Ein,zwei,drei.. nazi polizie.
Detta är det ljud POLISEN lagt på i efterhand! alltså detta är inte originalljudet. Han som tog bilderna Daniel Demostie har
INTYGAT för uppdrag granskning ATT DETTA LJUD HAR LAGTS PÅ I EFTERHAND!.

Varför kan ni inte fatta att under den tidpunkt
som hannes skjöts var det FULLSTÄNDIGT lugnt på vasaplatsen och kravallerna redan AVSLUTATS!, och INGET DIREKT dödligt
hot hotade polisen, ENBART hannes var framme och skulle kasta några sista stenar och provocera! och DÅ skjöt fascistpolisen
honom kallblodigt när det INTE skedde någon stenkastning från den övriga mobben!.

Att få skjuta någon i nödvärn krävs ganska stor hotbild, det krävs DIREKT livsfara, vilket det inte var vid den tidpunkten
eftersom kravallerna redan hade avslutats och bara 3 stenar kastades av 2 aktivister mot ett 60 tal poliser som inte ens var i närheten av
att träffa. och varav 1 enda aktivist var aktiv vid det tillfället (hannes}. självklart ska hannes ha sitt straff, men han
ska inte straffas hårdare för att polisen genom manipulation ändrat bilderna så att åhörarna ska få en värre bild av upploppen
än de var, och att polisen var i ett tränge läge än de faktiskt var för att få skjuta pojken.

Det verkar som polisen kan mörda och misshandla och fabricera bevis och gå fria gång på gång, men de som protesterar mot
polisen genom att kasta sten får mångåriga fängelsestraff.

Polisen förfalskade bilderna och protokollet så att det skulle se ut som om polisen var i tränge läge än de var och
upploppen fortfarande höll på, för att kunna få ta till paragrafen nödvärn som BARA får användas när det är DIREKT
livsfara, Allt detta gjordes för att polisen skulle slippa åtal.
De förfalskade filmerna är till för att man ska få intrycket av att stenkastningen fortfarande höll på när hannes
fick skotten, det är viktigt för att polisen ska kunna få handla i nödvärn och skjuta, hade inte upploppen varit
igång när han skjöts ÄR DET INTE NÖDVÄRN eftersom de inte varit utsatta för DIREKT hot.

StillbildsFotografen som tog en bild i skottögonblicket och samtidigt fick ett skott i benet av polisen fick sin
filmrulle beslagtagen av lilla polisen. Och nu har helt plötsligt polisen tappat bort den filmen.
Och det konstiga är att det är bara just den filmen som är borta, av alla 1000 timmar film de fått
in genom media och privatpersoner. Är det för att den bilden kanske är avgörande för åtalet mot poliserna?.

De flesta aktivister som öveklagat i dessa mål har antingen fått skärpt straff eller fått samma straff.
Med poliser som förfalskar bevis är det svårt att få en saklig och rättvis prövning av fallet
därför vågar dom inte överklaga. Varför kan ni inte inse att detta är politiska domar, där
polisen förvränger sanningen och manipulerar och förfalskar bevis i syfte att sätta åt
aktivisterna hårdast möjligt. Ni måste förstå att bevis som används i rättegångar måste
avspegla verkligheten och inte fiction.

Ni måste väl förstå att vi lever inte en demokrati utan en faschistdiktatur,
jag är fullständigt övertygat att så är fallet efter gbg kravallerna, poliser
som förfalskar bevis, ungdommar som dömts till världens hårdaste upploppstraff
för att ha kastat lite sten. Finns ingen stat som dömt så hårt som i sverige,
inte ens kommunistdiktaturer har dömt så hårt, och så unga människor också. hemskt.
Polisen begår grova tjänstefel,urkunds förfalskningar,övergrepp och mordförsök
men polisen går ändå fria, vilket inte aktivisterna gör, de får mångåriga fängelsestraff!!!.
Vill du själv att polisen lägger knark i din bil och sedan åtalar dig för knarkinnehav?.
Det är det som utgör faschiststaten!.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Individen:

Polisens ökade makt leder parallellt till ökat polisvåld.

Det är ju konstigt att du ser det på det sättet för jag ser det på exakt motsatt sätt, polisen får mindre och mindre resurser och mindre och mindre makt. Vafan, hade jag haft ett vapen och 100 snorungar kastat sten på mig hade jag nog inte tvekat 1 sekund om jag använt det vapnet..

Men hur som helst. Det är uppenbart att situationen inte krävde att pojken (Hannes) behövde få en kula i sig.

Nej det är inte uppenbart. För vissa extremister och sådana som tycker att

de som protesterar mot polisen genom att kasta sten får mångåriga fängelsestraff.

Har jag missförstått det hela jävligt mycket, eller var folk där kanske för att slåss med polisen? Det verkar ju så.

Ni kan snacka hur mycket ni vill om gatsten men FAKTUM är att de har asmycket skydd

Aha - så med andra ord - om jag sitter i världens säkraste bil så får folk köra på mig hur jävla mycket dom vill för jag är ju skyddad. Låter jävligt bra killen.

Om jag skulle slått in skallen på er utan anledning, hade ni inte gett igen??

För det första tror jag inte jag hade varit kapabel till att ge igen, för det andra så fördömer du att polisen ger igen, varför ska du då få göra det?

Å Räven - skickar du in den jävla länken en gång till ska jag på nåt sätt se till att stoppa upp den nånstans väldigt smärtsamt - vi e fan inte dumma i huvudet - du behöver inte skicka den var kvart.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

[Redigerat av Jymdis den 21 nov 2001]

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

Jag låter gladeligen en åklagare och en domstol reda ut den här frågan
Om jag fattar rätt så ska saken tas upp igen av domstol/åklagare. Frågan är väl om saken hade tagits upp om det inte vore för uppdrag gransking och SVT.

Är Uppdrag granskning ett rättesnöre!?
Nej men det verkar som om dom i detta fall försöker se till så att åklagarens bevisning följer lagen.
Nu hoppas jag att uppdrag granskning har fel för om åklagare använder bevis som är manipulerat så är det för jävligt.

Jag låter gladeligen en åklagare och en domstol reda ut den här frågan
Jag med, men deras bevisning måste vara korrekt och inte förfalskad.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Reefer:
Din jävla fascist, stick och haila med dig eller nått.

Ah, här ser vi ett utmärkt exempel på hur opposition tystas med röd terror av dessa bortskämda överklassynglingar som individen och hans anhang består av.

Bli inte alltför förvånad av att du blir kontaktad av dom ansvariga för detta forum.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Reefer vill bara provocera. Låt han göra det, han är ganska rolig. Något att skratta åt. Tänk på den du.

Sedan visar Jymdis upp ett prov på sin eleganta "klipp och klistra citat utan att ange vem som skrivit dom" teknik.

Hannes kommer få sitta i fängelse för sina brott. Inte mycket att snacka om.
Han var troligtvis rejält förbannad och handlade i ilska. Och många hade nog gjort samma sak i en sådan situation. Som exempelvis en polis.
Men låt mej påpeka! Pojken åker i fängelse. Snuten ställs inte ens inför domstol, till och med förutredningen läggs ner.

Nånting är fel. Och inte går det att skylla på mej, eller någon annan här på webforum för den delen. Så enkelt är det inte.
Men när argumenten tryter från "motståndarna" så vet man att diskussionen är vunnen.

Tack och adjö!

[Redigerat av Individen den 21 nov 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag mår fan illa när ni skriver all denna skit!!!
Och jag mår illa när skitungar sätter sig över demokratin och raserar en halv stad.

Är inte ett dugg förvånad att man vid minsta "anledning" sätter igång en sån här tråd... det som är bedrövligt är väl att man inte har nåt att komma med egentligen.

Förfalska bevis?
:OO
*suck* Är dessa filmer det ENDA beviset?

Sorligt, men vissa köper tydligen allt som media kläcker ur sig... själv väntar jag på att en utreding kommer fram till resultat innan jag tycker nåt. Det finns i dagsläget bara en massa upprörda känslor men väldigt lite "fakta" att gå efter.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Sedan visar Jymdis upp ett prov på sin eleganta "klipp och klistra citat utan att ange vem som skrivit dom" teknik.

Så du vet inte vad du själv har skrivit Individen?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan okt. 200112 inlägg

Det faktum att förundersökningen lades ner är ett dåligt tecken. I och med att man gör så visar man att vissa står över lagen på ett väldigt tydligt sätt. Någon sade sig vara nöjd med att domare och åklagare skulle få fälla avgörandet.

Som det är nu kom det inte ens så långt som till domaren, innan en åklagare med tvivelaktiga skäl för sitt handlande helt sonika bestämde sig för att polisen i fråga hade handlat korrekt. Detta bestämdes utan att någon ordentlig förundersökning gjorts, och utan att granska allt bevismateriel.

Vill vi ha ett samhälle där enskilda poliser kan bestämma sig för att skjuta folk utan att ha tillräckligt stöd för det? Ett samhälle där polisens agerande inte ens granskas? Det måste statueras ett exempel så att sådana här obehagliga incidenter inte upprepas, annars har vi tagit det första steget mot en renodlad polisstat.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ett samhälle där polisens agerande inte ens granskas? Det måste statueras ett exempel så att sådana här obehagliga incidenter inte upprepas, annars har vi tagit det första steget mot en renodlad polisstat.

Såvitt jag förstått så har de granskat men ej funnit det hållbart för vidare prövning vilket INTE betyder detsamma som att de blundar för hur polisen agerat. Även om nu vissa bara läääängtar efter bevis för sina påståenden om polisvåld och tar minsta antydan som ett bevis.

Men visst borde även b komma fram när man sagt a... denna debatt har ju uppstått ur en vinkel från media där fakta blandas med slutsatser hej vilt. För att få nån form ordning bör man nog avvakta den utredning som NU ska startas angående manipulerande av bevisen och inte låta sinnena rinna över hur som helst.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 21 nov 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Individen;

Reefer vill bara provocera. Låt han göra det, han är ganska rolig. Något att skratta åt.

Ja du är verkligen rätt person att skratta åt andra och påstå att dom som inte håller med dig provocerar när det enda du gör med dina patetiska inlägg är just det.

Realitycheck is in order.

Tänk på den du.

Jag tänker på vad som driver en sån som du att i hundratals inlägg hålla en monolog med dig själv när alla andra i tråden uppenbart tycker att du har skrattretande och bisarra åsikter i det mesta.

Tack och adjö!

Ja försvinn du, och se till att ta med dig dina små commiedroider vid avfärden.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Såhär mitt i natten så undrar jag var alla bra svar från vissa personer tog vägen - verkar som jag antagligen hade några poänger med mitt inlägg...

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

-> Jymdis

Jag tror kommunisterna sover sött o hämtar sig från dagens anstränga debatt o kommer med nya krafter imorgon när dom ätit lite gröt. så det borde du också göra. :e

*älskar den här tråden* :h

[Redigerat av eureca den 22 nov 2001]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har inte läst hela tråden, men det verkar i alla fall ha blivit en uppvisning i vem som kan svära mest och högst.

dab: Läs igenom webForums regler, innan du gör fler inlägg här. Personangrepp accepteras inte.

alla: Vänligen håll debatten saklig och vänlig. Respektera de olika åsikter som finns!

Man kan argumentera utan att gå till personangrepp.

Mvh,
@nders
Forumledare, webForum

[Redigerat av @nders den 22 nov 2001]

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Håller med Anders.

Sen tycker jag att den här debbaten verkar vi har haft "tio tusen gånger" innan.

Web-tor jag anser (obs Jag anser) att det inte går att vara objektiv och opartisk utan det är man jämt vare sig man vill det eller inte.Hur ska vi då kunna kräva något som inte går? Snälla ta inte upp den här debbaten för jag tor vi har haft den i flera trådar.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 22 nov 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I det första inlägget i denna tråd står det att läsa:

Om det här verkligen är sant så vet jag inte vad jag ska tro om polisen längre.

Helt riktigt. Om det här verkligen är sant då kan man ifrågasätta den/de inblandade polisernas agerande, verkligen.
Men! Man kan inte, av ett par personers agerande, döma ut en hel yrkeskår, en hel folkgrupp eller något annat, vilket jag anser att vi har sett praktexempel på i denna tråd. :(

Vidare. Information som finns på webbsidor ska tas med en nypa salt. Det finns inte bara en sanning - eller hur Individen. ;)

I Sverige har vi en lagstiftning - Svea Rikes Lag.
I Sverige har vi poliser för att upprätthålla denna.
I Sverige har vi domstolar som avgör vad som är brott och inte brott samt applicera lämplig straff vid brott mot lagarna.

Jag har fullt förtroende för att detta organ antingen fungerar full tillfredställande alternativt granskas. Det intressanta i det här fallet är att det är polismyndigheten själv som har gjort anmälan - notera inte häktat någon. Häktning sker av en åklagare. (Om jag inte har fått allt om bakfoten.)
Vidare ingen har dömts som skyldig än. Den polis som har anmälan emot sig är således den som har stått som produktionsansvarig.

Så, om vi då utgår till ursprungscitatet.
Om det stämmer så är det rent ut sagt förjävligt.
Men, låt en åklagare och ev. en domstol göra avgörandet. De har kunskapen, möjligheten att skaffa rätt bevisning med mera. Och! Tro mig, de hämtar banne mig inte bevisningen i det här fallet från en publik webbsida.
Så, i den frågan vad finns det mer att tala om!?

/Rikard

För övrigt:
Polismän utför ett yrke. De är inte offentliga personer, vilket får mig att fundera på om inte delar av denna debatt skulle kunna klassas som förtal - lagbrott. :l
Det sistnämnda är något jag avser ta upp med övriga staff-medlemmar.

[Redigerat av Rikard den 22 nov 2001]

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag undrar har inte denhär Hannes tjäntat mycket pengar på hela allden här uppståndelsen?

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created.(så sade en fan)

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Respektera de olika åsikter som finns!

Nej! :e

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created.(så sade en fan)

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Räven:

Att få skjuta någon i nödvärn krävs ganska stor hotbild

Vilken tur att det inte är lika stora krav för att få kasta gatsten och slå in skyltfönster.

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

@nders

Respektera de olika åsikter som finns!

Nej, jag kan inte respektera visa åsikter. Till exempel kommer jag aldrig att respektera åsikter baserade på rasistiska argument. Däremot respekterar jag dessa personers rätt till att ha den åsikten.

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Bendro: Ordmärkare! ;)

Det var väl ungefär vad jag menade.

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)