webForumDet fria alternativet

Vad håller polisen egentligen på med ?

Politik & samhälle

136 svar · 1 501 visningar · startad av Beatbox · sida 4 av 7

Frågan, av Beatbox

Om det här verkligen är sant så vet jag inte vad jag ska tro om polisen längre. <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,107838,00.html> Vi får väl se vad dom kommer fram till. // BeatBox \------------------ "Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen" Sixten Landby

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Räven,
du måste fråga dig varför polisen förfalskat, vad var syftet. där har du svaret
en liten detalj bara. Det är inte bevisat att någon polisman har gjort något olagligt.

Det är väl ändå inte så att du dömer folk på förhand? :OO

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Nu är du bra snabb, det enda jag hitills hört är REDIGERAT, vilket är en ganska stor skillnad. Om de lagt på ljud som inte fanns är det ju fel, men vad skulle det spela för roll? Då är det väl bara att spela upp filmen utan ljud...

Av det jag hörde så hade de: klippt ner scener som ställde polisen i dålig dager, lagt på ljud och slängt in sekvenser från andra kvarter. Allt detta för att överdriva hotbilden mot polisen. Hur kan ni försvara nåt sånt med att börja komma oväsentligheter, som om faran med stenkastning, då det inte var frågan? :q

------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg

Förfalskat?
Nu är du bra snabb, det enda jag hitills hört är REDIGERAT, vilket är en ganska stor skillnad. Om de lagt på ljud som inte fanns är det ju fel, men vad skulle det spela för roll? Då är det väl bara att spela upp filmen utan ljud...

en liten detalj bara. Det är inte bevisat att någon polisman har gjort något olagligt.

varför tittar du inte på originalbilderna och åklagarens ihopklippta "film" och lyssna på den sekvensen där hannes skjöts, det hörs klart och tydligt en mobb i bakgrunden som skriker Ein,zwei,drei.. nazi polizie.

Detta är det ljud POLISEN lagt på i efterhand!, Han som tog bilderna Daniel Demostie har INTYGAT för uppdrag granskning ATT DETTA LJUD HAR LAGTS PÅ I EFTERHAND!. Varför kan ni inte fatta att under den tidpunkt som hannes skjöts var det FULLSTÄNDIGT lugnt på vasaplatsen och kravallerna redan AVSLUTATS!, och INGET DIREKT dödligt hot hotade polisen, ENBART hannes var framme och skulle kasta några sista stenar och provocera! och DÅ skjöt fascistpolisen honom kallblodigt när det INTE skedde någon stenkastning från den övriga mobben!.

Att få skjuta någon i nödvärn krävs ganska stor hotbild, det krävs DIREKT livsfara, vilket det inte var vid den tidpunkten eftersom kravallerna redan hade avslutats och bara 3 stenar kastades mot ett 60 tal poliser som inte ens var i närheten av att träffa. och varav 1 enda aktivist var aktiv vid det tillfället (hannes}. självklart ska hannes ha sitt straff, men han ska inte straffas hårdare för att polisen genom manipulation ändrat bilderna så att åhörarna ska få en värre bild av upploppen än de var, och att polisen var i ett tränge läge än de faktiskt var för att få skjuta pojken.

Det verkar som polisen kan mörda och misshandla och fabricera bevis men går fria gång på gång, men de som protesterar mot polisen genom att kasta sten får mångåriga fängelsestraff.

Hade polisen gett åklagaren en korrekt bild av händelsen och förklarat att just i den stunden hannes tog skotten hade upploppen redan slutat och hannes ensam gick fram och kastade sten, hade poliserna direkt blivit åtalade, men polisen förfalskade istället bilderna och protokollet så att det skulle se ut som om polisen var i tränge läge än de var och upploppen fortfarande höll på, för att kunna få ta till paragrafen nödvärn som BARA får användas när det är DIREKT livsfara, Allt detta gjordes för att polisen skulle slippa åtal.

De förfalskade filmerna är till för att man ska få intrycket av att stenkastningen fortfarande höll på när hannes fick skotten, det är viktigt för att polisen ska kunna få handla i nödvärn och skjuta, hade inte upploppen varit igång när han skjöts ÄR DET INTE NÖDVÄRN eftersom de inte varit utsatta för DIREKT hot
------------------

tjena casca. jag har jobbat hela dagen med att få folket härinne att fatta. har fått upprepa mig tusen gånger, läs hela denna debatt så får du se.

[Redigerat av Räven den 21 nov 2001]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Av det jag hörde så hade de: klippt ner scener som ställde polisen i dålig dager, lagt på ljud och slängt in sekvenser från andra kvarter. Allt detta för att överdriva hotbilden mot polisen. Hur kan ni försvara nåt sånt med att börja komma oväsentligheter, som om faran med stenkastning, då det inte var frågan?

Domen mot Hannes står fast och kommer inte att ändras. Nu inleds en förundersökning mot polisen för misstänkt tjänstefel. Detta har alltså inget att göra med om Hannes är skyldig eller inte utan är riktat mot polisen.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Detta har alltså inget att göra med om Hannes är skyldig eller inte utan är riktat mot polisen.

Har jag sagt det eller...? ;)

------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude

ja du ser själv casca :)

alla ni nykommlingar bör kolla in alla oredigerade filmer innan ni ger er in i debatten så det inte uppstår en massa trams.
http://www.svt.se/granskning/reportage.asp?S=744&A=744

Nä !! Det har du inte ! :-) Bara det att många verkar tro att den här debatten är nått sorts "försvarstal" mot Hannes aggerande. Ville bara understrycka det du tidigare sa med mitt förr inlägg. :-) För folk är det nog en skrämmande tanke att polisen som ska stå för det rättvisa här i samhället går och gör nått sånt här. Nu vet vi ju inte om det är sant men det är en skrämmande tanke.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

om du tittar på filmerna får du uppleva den grymma sanningen, att poliserna faktiskt förfalskar bevis i uppgift att tvätta sig själva rena.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men lägg ner...

Det finns inga bevis än mot polisen, vad som finns är i bästa fall indicier, men för att utreda vad som egentligen har hänt har polismyndigheten själva dragit igång en förundersökning (vilket jag tycker är underligt - internutredarna brukar vara på hugget i liknande situationer).

Att överhuvudtaget kalla sensations"journalistik" i Aftonbladet för "stenhårda bevis" tyder väl snarare på ett ganska stort mått av blåögdhet? ;)

Sen kanske det är på plats att påminna om rättsväsendets "talesätt":
Alla är oskyldiga tills dess att motsatsen bevisats.

------------------
:stefan: - formerly known as Q

stefan .
titta på filmjävlarna och bedöm själv du litar väl till dig själv hoppas jag!!!.

om du tittar på filmerna får du uppleva den grymma sanningen, att poliserna faktiskt förfalskar bevis i uppgift att tvätta sig själva rena.

Som sagt tidigare så får vi se vad som händer och man ska inte dra några slutsatser. Bara för att några poliser eventuellt begått tjänstefel så betyder ju inte det att hela rättsväsendet är ruttet. Det är upp till åklagare att driva vidare det här.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

titta på filmjävlarna och bedöm själv du litar väl till dig själv hoppas jag!!!.
Jag litar på mig själv, men inte ett smack på Uppdrag Granskning. Alltså tänker jag inte titta på de "originalfilmer" som de lagt ut - om det tas upp i ett respektabelt program som till exempel Aktuellt, Rapport eller 8 dagar kan jag lita på det.

Förresten, är det något program som på så kort tid dragit på sig så många anmälningar som Uppdrag Granskning? :l

------------------
:stefan: - formerly known as Q

stefan
hur kan du då argumentera?

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Jag läser vissa inlägg här på webforum emellanåt. Även om jag inte skriver något. Just nu fick jag ett litet tips av Calleth... nåväl, jag kunde inte hålla mej.

Jymdis:

tycker Räven har många grejer gemensamt med Individen.. många ogenomtänka argument och mycket "staten är stor och elak och dum" ...

Så du kallar hundratals meterlånga inlägg sprängfyllda med egna ord och citat som länkar till såväl ren fakta som, låt oss kalla det "rödblaska", för ogenomtänkta argument?!
Jag spenderade större delen av mitt vakna liv under några hektiska månader här på webforum. Och du har mage att kalla det ogenomtänkt?! Nej du... det var det mest ogenomtänkta jag hört på väldigt länge.

Sedan har jag läst Rävens inlägg. Och jag finner dom verkligen INTE "ogenomtänkta".

Hur som helst. Jag om någon vet att allting som händer gör det av en orsak. Alla poliser är inte "onda" (jag tror varken på ondska eller godhet), alla byråkrater är inte "giriga".
Men desto mer makt dom får, desto större blir dom smärtsamma felen när dom väl inträffar. Vilket dom gör alltför ofta. Och det är dåligt, och allting som leder till det ska kritiseras.

Polisens ökade makt leder parallellt till ökat polisvåld.
Och varje enskilt fall bör även det klassas som ett enskilt fall. Polisen i sig är inte en maktfaktor, snarare ett verktyg. Och NEJ, inte ett verktyg för någon mystisk person i en sjurummare i Stockholms innerstad... Utan ett verktyg för att upprätthålla dom regler som i grund och botten har stiftats av såväl dom förgångna som dom nuvarande ledarna. Det är därför hela jäkla systemet måste rivas upp med roten enligt mej och "några andra"...

Men hur som helst. Det är uppenbart att situationen inte krävde att pojken (Hannes) behövde få en kula i sig.
Och vad han gjorde innan kommer han att få uttjäna ett långt fängelsestraff för. Och hans handlingar försvarar jag inte.

Detta handlar om polisens agerande och hur bevismaterial editeras i ett enda syfte, att få situationen att se mer hotfull ut än vad den egentligen var. Hannes kommer för den delen inte heller att uttjäna ett straff för det han gjorde sekunderna innan han blev skjuten. Utan minuterna innan, då han bland annat slog en polisman i ryggen med en träpinne och kastade ett flertal stenar mot flyende kravallpolis...

Polismannen som avfyrade det minst sagt onödiga skottet mot den provocerande och i just den stunden symboliskt stenkastande pojken ska avtjäna ett fängelsestraff, alternativt genomgå någon sorts rehabilitering. Och efter det inte få tillåtelse att tjänstgöra som polisman på ett långt tag. Hur länge varken kan eller bör jag avgöra, och orkar därför inte direkt spekulera i det.

Det är alldeles för synligt att ni tycker att det Hannes gjorde var dåligt. Vilket även jag tycker. Men därefter avviker våra åsikter...
Ni tycker att det är bra att polisen skjöt, för det är precis "vad sådana drägg som han förtjänar." Det är vad ni tycker, eller hur? Tänk efter nu.

Platon är död sedan tusentals år. Det finns inget mod, det finns inget icke felande förnuft. Det finns endast ett begär.
Och om ni tror att polisen både ska få agera domare och bödel bara för att dom upprätthåller lagar stiftade av något "icke felande förnuft" så tror ni förbaskat fel.
Alla steg i den riktningen ska, som sagt, kritiseras!
Och om vissa snart tar till annat än stenar skulle inte förvåna mej, men det kommer troligen göra mej väldigt ledsen.

Ni tycker att det är bra att polisen skjöt, för det är precis "vad sådana drägg som han förtjänar." Det är vad ni tycker, eller hur? Tänk efter nu.

Faktiskt så är det så och pga att han mfl drog till sig all uppmärksammhet från själva G8 mötet. Det va ju själva mötet som jag ville se ifrån och inte någon "stjärna" som leker rambo för att få sin sak igenom. Demonstranterna stod i rampljuset hela tiden och inte ett endaste dugg visade media om G8. Otroligt trist och det är just det folk är förbannade på. Jag hade med spänning sett fram emot att få följa mötet men vad händer ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det enda jag ifrågasätter i denna diskussion är hur fort vissa kan döma ut mer eller mindre en hel poliskår med hjälp av några länkar på en webbsida.

Är det sant bara för att det råkar ligga på Uppdrag gransknings sida!? Tänk om Uppdrag granskning har pillat på filmerna själva, med syfte att skapa debatt?

Är Uppdrag granskning ett rättesnöre!?

Snälla människor, tänk något längre än näsan räcker...

Vad kommer här näst? En lite grön ikon nere i högra hörnet på webbsidorna: Denna sida är sanningsmärkt. All information som ligger på den här sidan är riktig. Jo, jo... :OO

Jag låter gladeligen en åklagare och en domstol reda ut den här frågan - det är ju för jösse namn deras uppgift, inte några personer, vilka har fått för sig att Uppdrag gransknings länkade filmsnuttar är sanningen...

Nu lägger jag ner det här tror jag. :l

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ja självklart, commiesvinet fick vad han förtjänade.

Få se nu...jag tror jag ska slänga lite sten på dom där grovjobbarna som står därborta, bara för att "provocera lite" naturligtvis...ojdå, dom springer efter mig och ger mig ett kok stryk...skumma typer som inte fattade humorn i situationen.

Varför tror du att poliser skulle reagera annorlunda?

Att dom skjöt i stället för att ge Hannes det kok stryk som hans far borde gett han under hans uppväxt saknar betydelse i sammanhanget, då hade väl kalle anka pressen verkligen vältrat sig i smaskiga bilder på fascistsnutar som slår stackars lilla oskyldiga Hannes med batongerna.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Medlem sedan apr. 2001109 inlägg

nu får ni fan ge er.
Vad krävs det enligt er för att kritisera polisen???
Ska dom avrätta folk på öppen gata, hur många isf??

Ni kan snacka hur mycket ni vill om gatsten men FAKTUM är att de har asmycket skydd. Om de nu var så pressade varför sa de inte till sina fascist polis polare som stod 5 meter ifrån dem att hjälpa dem?
Samma poliser hade precis anlänt ifrån vasaparken där de hade varit upptagna med att sparka 15 åriga tjejer i ansiktet!

Jag mår fan illa när ni skriver all denna skit!!!
Om nu poliserna tyckte det var så jobbigt att få gatsten över sig, VARFÖR attackerar dom dansande ungdomar??

Jag tycker Hannes är ett bra exempel på hur en festande ungdom på bra humör kan förvandlas till en asförbannad stenkastare.

Om jag skulle slått in skallen på er utan anledning, hade ni inte gett igen??
Eller hade ni tagit emot och kysst mina fötter? Skulle inte tro det!

Reefer:
Din jävla fascist, stick och haila med dig eller nått.

[Redigerat av dab den 21 nov 2001]

Jag tycker Hannes är ett bra exempel på hur en festande ungdom på bra humör kan förvandlas till en asförbannad stenkastare.

Sen är det ju så att man inte brukar komma iklädda rånarluvor och ha en del vapen med sig då man ska till en demonstration. Avsikten va ju att få sin vilja igenom fast polisen sa "nej, ni får inte gå här" och det är VÄLDIGT fel väg att gå. Har man så otroligt dålig förmåga argumentera för sin sak så man måste ta till vapen för att framföra sin talan så ska man nog inte demonstrera.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)