webForumDet fria alternativet

Vad håller polisen egentligen på med ?

Politik & samhälle

136 svar · 1 501 visningar · startad av Beatbox · sida 2 av 7

Frågan, av Beatbox

Om det här verkligen är sant så vet jag inte vad jag ska tro om polisen längre. <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,107838,00.html> Vi får väl se vad dom kommer fram till. // BeatBox \------------------ "Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen" Sixten Landby

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

den där stenen har förmodligen någon kastat som var lite längre bak.

Hannes uppges vara 20 meter från poliserna - närmaste stenkastare fanns 30 meter bakom Hannes och det var alltså härifrån som stenen kom, eller?

Ett 50 meterkast med en 2-3 kilos gatsten måste vara nåt slags rekord :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 21 nov 2001]

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

men du måste väl förstå att vi lever inte en demokrati utan en faschistdiktatur, jag är fullständigt övertygat att så är fallet efter gbg kravallerna, poliser som förfalskar bevis, ungdommar som dömts till världens hårdaste upploppstraff för att ha kastat lite sten, finns ingen stat som dömt så hårt som i sverige, inte ens kommunistdiktaturer har dömt så hårt, och så unga människor också. hemskt.

Vilken verklighet lever du i? Det finns mängder av fasciststater där folk avrättas när de uttalar en åsikt. Här i Sverige döms ett fåtal ungdomar till några månaders fängelse när de kastar stora gatstenar som faktiskt kan åsamka andra människor svåra skador. Det går definitivt inte att jämföra med några fasciststater.

Medlem sedan okt. 2001249 inlägg

Att vi lever i det Sverige vi gör idag beror på bortskämda ungjävlar som du (ja.. precis) som går ut och kastar gatusten (lite sten låter som det är en 6 åring, men det här var stenar som träffade hårt och gjorde att människor tuppade av).

jag har aldrig rört en gatsten och kommer aldrig att göra det.

Att polisen sen försvarar sig - är väl klart som fan. Om där var nån som var lite längre bak och nådde polisen med sten så var det väl hannes som var långt fram, inte dom som var långt bak - då var ju hotet mot polisen fortfarande där och Hannes hotade ännu mer genom att stiga fram ännu mer.

men du, att få skjuta någon i nödvärn krävs ganska stor hotbild, det krävs DIREKT livsfara, vilket det inte var vid den tidpunkten eftersom kravallerna avslutades och bara 3 stenar kastades mot ett 60 tal poliser som inte ens var i närheten av att träffa. och varav 1 enda aktivist var aktiv vid det tillfället. du måste kolla på originalbilder minst 3 gånger för att verkligen förstå vad som egentligen hände, titta här nu. http://www.svt.se/granskning/reportage.asp?S=744&A=744

Ett 50 meterkast med en 2-3 kilos gatsten måste vara nåt slags rekord

30 meter är långt. men en enda sten på så långt håll utgör inget dödligt hot som motiverar skjutning.

Här i Sverige döms ett fåtal ungdomar till några månaders fängelse när de kastar stora gatstenar som faktiskt kan åsamka andra människor svåra skador.

det är inte några månader, många av dem har fått 4 års fängelse, medeltalet ligger på 2 år. Polisen begår grova tjänstefel,urkunds förfalskningar,övergrepp och mordförsök men polisen går ändå fria, vilket inte aktivisterna gör!!!, det är det som utgör faschiststaten!.

[Redigerat av Räven den 21 nov 2001]

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

hör jag ett ord till om kravallerna i Göteborg ställer jag mig i ett hörn och spyr.Jag är så extremt trött på dem.(och jag var ändå där)

web-tor:Hur kan begära något av Svt som är omöjligt?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Fotografen som tog en bild i skottögonbilcket och samtidigt fick ett skott i benet av polisen fick sin filmrulle beslagtagen av lilla polisen. Och nu har helt plötsligt polisen tappat bort den filmen, huuuuuur kan det komma sig?. förklara det för mig!.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

må så vara att 1 ytterligare sten slängdes, men detta innebar INTE livsfara för poliserna så att de tvingdes skjuta i nödvärn

En enda gatusten är tillräckligt för att döda en människa. Därför utgör de också ett livsfarligt hot mot poliserna, som då automatiskt blir berättigade att försvara sig...

En sten räcker som sagt för att ta livet av någon...

[Redigerat av oelbal den 21 nov 2001]

ingen som vill svara på mina inlägg?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Märkligt. På nåt vis tror jag att jag läst den här tråden förut... :OO

Lite tjatigt va?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

men nu har det ju kommit fram bevis att polisen förfalskat bevisen i syfte att rädda sitt eget skinn. det är det vi diskuterar.

ÄTNLIGEN!!!!!!!!!!!
NU ÄNTLIGEN BÖRJAR DEN KORKADE MASSAN REAGERA!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,108128,00.html

HÄR KOMMER MERA STENHÅRDA BEVIS!!!!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,108057,00.html

har ni nu samma trevliga och kärleksfulla förtroende för ERA kära poliskonstaplar nu?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Redigerat av Räven den 21 nov 2001]

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Ja, jag tänker inte gnälla på polisen föränn det har kommit fram bevis på att de myglat med filmen.

Josefsson gör ju vad som helst för lite publicitet så han litar jag inte på för 5 öre.
Dessutom fattar jag fortfarande inte vad ni gnäller över, den som kastar sten mot polisen får finna sig att få lite smäll.

Lugna ner dig Räven.

HÄR KOMMER MERA STENHÅRDA BEVIS

Exakt var i den artikeln som du länkar till presenterad några bevis?

Tror du verkligen att Hannes inte blivit dömd för våldsamt upplopp om ljudet varit korekt på filmen?

Det finns filsekvenser där han kastar gatsten och misshandlar poliser. Är även dessa filmer manipulerade :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

detta var det tammefan det värsta förnekande jag varit med om!!!!!.
varför tittar du inte på originalbilderna och åklagarens ihopklippta "film" och lyssna på den sekvensen där hannes skjöts, det hörs klart och tydligt en mobb i bakgrunden som skriker Ein,zwei,drei.. nazi polizie. Detta är det ljud POLISEN lagt på i efterhand!, Han som tog bilderna Daniel Demostie har INTYGAT för uppdrag granskning ATT DETTA LJUD HAR LAGTS PÅ I EFTERHAND!. Varför kan ni inte fatta att under den tidpunkt som hannes skjöts var det FULLSTÄNDIGT lugnt på vasaplatsen och kravallerna redan AVSLUTATS!, och INGET DIREKT dödligt hot hotade polisen, ENBART hannes var framme och skulle kasta några sista stenar och provocera! och DÅ skjöt fascistpolisen honom kallblodigt när det INTE skedde någon stenkastning från den övriga mobben!.

Tor.

det är inte det det handlar om!.
det är att polisen har förfalskat bevis och sedan går fria från mordförsök!. VARFÖR har de annars förfalskat bevisen om de inte varit rädda för åtal!, förklara det för mig

detta är ett extremt allvarligt brist på rättssäkerhet, hur fan kan ni försvara poliser som förfalskar bevis i syfte att slippa åtal?. Vill du själv att polisen lägger knark i din bil och sedan åtalar dig för knarkinnehav!?, för det är just det vi snackar om här. är det din definition på rättsäkerhet?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

har ni nu samma trevliga och kärleksfulla förtroende för ERA kära poliskonstaplar nu?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja.

Läs artiklarna en gång till Räven:
(Citerat ovan nämnda sidor i Aftonbladet)
Ja, vi påstås ju ha manipulerat och då måste ju det utredas och det görs bästa i en förundersökning.
Polisen anser alltså att det är bättre om åklagarmyndigheten gör detta än om Aftonbladet och/eller Uppdrag granskning gör det. Märkligt. :OO

Det finns ingen delgivning av misstanke eller något sånt utan händelsen som sådan är anmäld av polisen.

Kallar du verkligen detta bevis? :o
Jag kallar det, ett sätt att sälja lösnummer.

För övrigt.
Om dessa snorungar hade gett fan i att begå olagligheter under demonstrationen så hade denna fråga över huvudtaget inte debatterats så ansvarsfrågan är helt klar - snorungarna (våldsverkarna) är ansvariga och ska ha sina straff.

[Redigerat av Rikard den 21 nov 2001]

the-teacup ->

web-tor:Hur kan begära något av Svt som är omöjligt?

Jag förstår faktisk inte frågan :q

Räven ->

det är inte det det handlar om!.
det är att polisen har förfalskat bevis och sedan går fria från mordförsök!

Där har du fel! Rättegången där filmen användes handlade om åtalet mot Hanne Westberg. Någon rättegång mot polisen har inte ju förekommit ännu?

Om man har röster på filmen eller ej ändrar ju inte på det faktum att Hannes kastade sten och misshandlade poliser, eller?

Om polisen medvetet förfalskat bevis så hoppas jag verkligen att dom blir dömda för det.

Jag föreslår även att du läser igenom wF:s regler och försöker att hålla dig till dom. Det är lättare att ta dina inlägg på allvar då. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Där har du fel! Rättegången där filmen användes handlade om åtalet mot Hanne Westberg. Någon rättegång mot polisen har inte ju förekommit ännu?

Det är för att alla åtal mot polisen har lagts ned eftersom poliser skyddar poliser, så är det, du har ju bevisen framför dig, ta till dig dem.

Om man har röster på filmen eller ej ändrar ju inte på det faktum att Hannes kastade sten och misshandlade poliser, eller?

självklart ska hannes ha sitt straff, men han ska inte straffas hårdare för att polisen genom manipulation ändrat bilderna så att åhörarna ska få en värre bild av upploppen än de var, och att polisen var i ett tränge läge än de faktiskt var för att få skjuta pojken.

Jag föreslår även att du läser igenom wF:s regler och försöker att hålla dig till dom. Det är lättare att ta dina inlägg på allvar då.

vad menar du?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)