webForumDet fria alternativet

Nu har kriget startat

Politik & samhälle

246 svar · 1 583 visningar · startad av sgtpepper · sida 8 av 13

Frågan, av sgtpepper

Nu är talibanernas timmar räknade. Dags att rulla ihop skägget, packa ned koranen, hänga kalashnikoven på ryggen och börja knalla mot nya områden där kvinnor fortfarande kan gå runt utan heltäckande klädsel. \------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" \- L. Peter Deutch \[Redigerat av sgtpepper den 07 okt 2001\]

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

En krigsförklaring från USA's sida skulle kanske vara något?

??
FN´s sanktioner mot Irak kan inte vara en "krigsförklaring" av USA...

Även fast mat finns i mängder, även fast mediciner finns i överflöd. Men det tillåts inte fraktas in i Irak, och det som fraktas in räcker inte och/eller förmedlas alldeles för dåligt pågrund av korruption och ännu viktigare: bristande infrastruktur och andra resurser. Man kan till exempel inte injicera mediciner utan sprutor, som förövrigt ligger och dammar i något varulager på nån amerikansk militärbas i Saudiarabien.

Ja det är verkligen hemskt. Men det är fortfarande Saddams val att utsätta sitt folk för detta. Kraven som han hade / har på sig var betydligt lindrigare än det ultimatum som talibanerna har över sig: Att öppna dörrarna för FN observatörerna så att de kan inspektera att inga vapen tillverkas.
Ingen stor sak om man nu tänker på sitt folk. Egentligen en självklarhet. Men så är inte fallet :(
Här har du ju ytterligare att land som är helt främmande för en demokrati. Det var och är en diktatur.
Såvitt jag kan komma ihåg såg det lovande ut tills han vägrade och t.o.m kastade ut FN...
Att han sen ändå använder sina pengar till vapen ist för att hjäpa sitt folk visar väl ännu mer vilken sorts ledare han är. Att störta honom och på så vis hjälpa folket vore ingen dum idé. Men det krävs stöd i samma storleksordning som nu mot terroristerna och det är tveksamt om det ges i nuläget.

Men det är fortfarande ingen "terrorism" att införa sanktioner. Inte i ordets betydelse.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 15 okt 2001]

[Redigerat av PeW den 15 okt 2001]

Angående din länk, Individen.

Tycker att det verkar vara rena nojan över detta. T.o.m den svenske observatören går ju ut och hävdar det som hela tiden sagts. Visst bör man vara källkritisk åt alla håll och visst är det säkert invecklat med diplomatin mellan FN och Irak. Speciellt som Irak ser FN som USA's allierade. Men fortfarande är FN FN och inte USA och att en del väljer att falla för propaganda kan jag inte annat än att beklaga... jag tror knappast att FN släppt Irak och jag anser fortfarande att Saddam är den ansvarige för att det Irakiska folket lider.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Det blev en aning rörigt där PeW. Jag syftade på USA's bombkrig i Afghanistan. Fast Irak var och är även det ett bra exempel om något så dåligt.

Och varför ska Saddam Hussein belönas med ett lyxliv medans hans folk svälter och dör pågrund av sanktioner?
Detta är något som det måste göras något åt. Men eftersom det inte finns någon direkt ekonomisk vinst i det, utan snarare en risk för en rejäl förlust så kommer omvärlden inte att lägga sig i.
Några hundratusen barn till för nog allt dö, och några miljoner människor mer får leva sina liv i misär ett tag till...

[Redigerat av Individen den 15 okt 2001]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Individen: Jag ger fullständigt faan i var ett terrordåd utförs någonstans, hade det varit i Kina, i Peru eller i Nigeria hade jag blivit lika förbannad för det - man tar inte livet av femtusen oskyldiga bara för att försöka få uppmärksamhet!

Det är fortfarande så att om någonting händer på en plats man kan relatera till på något sätt reagerar man starkare. Läser jag om nåt som hänt i Brighton reagerar jag inte extra mycket, men skulle det vara Torquay skulle jag reagera eftersom jag varit på språkresa där. Sälen - Idre likaså. Samma sak med Grekland - Cypern.
Nu har jag varit i USA, dessutom i New York och som lök på laxen också varit uppe i södra tornet av WTC. Klart som fan att man blir extra upprörd!

Nu, Individen, vill jag att du svarar på en enda enkel fråga:
Vilket anser du vara det värsta enskilda terrordådet världen har råkat ut för?

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Nu, Individen, vill jag att du svarar på en enda enkel fråga:

Jag sätter min högra arm på att att svaret blir USA. Någon mer bakåtsträvande och enkelspårig person har jag aldrig stött på tror jag. Det verkar va lättare att skylla på USA för allt än att verkligen sätta sig in i utrikespolitik. Du Individen... du kan ju få snacka med min polare som är Serb så kan han ge sin syn på Kosovo... aj fan.... skit också.... du har ju rätt ändå... vad vet han.... han som är uppfödd där och allt ?

// BeatBox

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Individen

Efter sexskandalen med Lewinsky måste han arrangera något stort som skulle ena folket igen och göra att han kom ur fokus. Och kanske folk glömde bort att han varit otrogen och blivit avsugen ett flertal gånger av fläskfian och praktikanten Monica Lewinsky.

Visst var "Wag the Dog" en bra film. Och visst kan man leka med tanken att det kanske var något sådant Clinton tänkte sig. Men håll det till en tankelek.

:stefan:

Jag vet vad du vill ha för svar.
Och jag kan säga dej att det terrordådet är det mest "overkliga" och fanatiskt fantasirika terrordådet i världshistorien.
Men knappast det värsta. Hur som helst väldigt fruktansvärt, och jag höll precis som dig (?) tre tysta minuter för dödsoffren.
-

Beatbox, du som vet. Sätt igång och förklara då, så ska vi se vem som är mest insatt i "utrikespolitik".
-

Ulft:

Och visst kan man leka med tanken att det kanske var något sådant Clinton tänkte sig.

Varför?
Det är uppenbart att, exempelvis, presidenter utnyttjar stora händelser för att dom själva ska se bättre ut.
För Bill Clinton kom det där med Jugoslavien ganska passande, och istället för diplomati sattes stora styrkor in. Och vips så ökade stödet för Clinton.
Konstigt? Nej. Konspirations-teorier Nej.

Samma sak med Bush. Stödet för honom ökade i och med terrordåden och bombkriget, och ett folk som förut var "splittrat" i två parter fick plötsligt en gemensam fiende, nämligen den internationella anti-västerländska terrorismen.

Så nyligen på TV! :-(

Fick se bilder på den by som amerikanska bomber hade förintat.
En äldre man skrek: "Vem är Usama bin Laden?! "Vem är Usama bin Laden?!"
Stunden efter visades bilder på ett barns ben, dock saknades kroppen.

Ni kommer nog själva att få se bilderna. Och det mest tragiska, bland alla dödsoffren och ruiner var att på slutet av inslaget fick man se afghanerna i området, knappt vetandes vad både talibaner, al Qaida och "Jihad" är skrikandes något i stil med: "Död åt USA..."

Detta bevisar det jag hela tiden sagt. Och inte blir världen en bättre plats för det. :(

Individen:
Jag vet vad du vill ha för svar.
Jag också: ditt uppriktiga! Men får jag det? Nä. :l

Men knappast det värsta.
Nähä, men så säg vilket som var det värsta då! Eller har det gått prestige i det hela nu..? :q

Men jag ger mig inte:

Apropå de där tv-bilderna från Afghanistan: vilken information har de fått, de som skrek "Död åt USA"..? Med tanke på att det inte finns någon som helst massmedia som inte sprattlar i talibanernas marionettgrepp vet de kanske inte ens om att två höga hus i USA har förstörts av nån som gömmer sig i Afghanistan? De kanske inte ens vet vem bin Laden är?
Bara en reflektion. :l

------------------

[Redigerat av :stefan: den 15 okt 2001]

:stefan:

Jag har tänkt och funderat och äntligen kommit fram till ett svar.

6/8 1945, då USA släpper en atombomb över Hiroshima i Japan.
Samma år, den 9/8, släpper USA en atombomb till, denna gång över Nagasaki.
Dom båda målen var storstäder och endast civila mål.
Dessa två ovan nämnda terrordåd grundade även för den fortsatta terrorbalansen, och det Kalla Kriget.

Tänker du ochså efter en stund :stefan: så tror jag säkert att du kan komma till samma slutsats som jag.

Jag säger inte detta för att USA utförde det, utan enbart därför att det var det värsta terrordådet. Sen att USA faktiskt var det land som utförde det talar ju sitt tydliga språk, men det är en annan sak.

Sen var Stalinterrorn ochså något väldigt hemskt. Men det var inte ett enskilt terrordåd, utan en serie händelser under en längre tidsperiod.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Inget tydligt alls, bara lite luddigt av dig att försöka skriva av detta som en terrorist operation.
Det var ju förfan krig, och ett som USA inte startade, och i längden sparade det fler liv, japanska också, inte bara värdlösa amerikaner med horn :OO
Och så ska vi ju inte tala om vad japanerna höll på med i sina fångläger...

Just likt dig att försöka få ett krig att se ut som ett terrorist dåd, tänk hadde japsarna släppt atombomber på pearl harbor? Skulle du tyckt samma då?

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Hur ända in i glödheta kan man få till att Hiroshima och Nagasaki var terroraktioner - mitt under brinnande krig?
Nä, jag håller med HDS till fullo.

------------------

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Hur ända in i glödheta kan man få till att Hiroshima och Nagasaki var terroraktioner - mitt under brinnande krig?
Nä, jag håller med HDS till fullo.

Du vet väl att allt som USA gör är terrorkrig ? *ironi* Du vet Individen.... ALLT som Jan Gillou säger är inte sant. Läste hans senaste artikel och vissa saker som du skrev igår va i princip direkt citat från den artikeln.

// BeatBox

// BeatBox

Nu har det skett en del inlägg emellan, men ändå:

Individen:
Det blev en aning rörigt där PeW. Jag syftade på USA's bombkrig i Afghanistan. Fast Irak var och är även det ett bra exempel om något så dåligt.

Nej det är inte alls "rörigt". Du refererade till att sanktionerna mot Irak skulle vara en "terrorhandling" i en målande beskrivning som jämförelse mot de militära operationer som utförs mot talibanerna, vilket jag besvarade.

Samma sak upprepar sig i vidare inlägg av dig. Du väljer att använda ett eget målande språk som är helt felaktigt. Om du vill bli förstådd föreslår jag att du delar ut ett lexikon med förklaringar till de ord som avviker från normal-svenska. Att mindre språkbegåvade nyhetsbyråer som aftonbladet svänger med rubrikerna är illa nog - att folk apar efter skapar förvirring.

När det gäller Guillou är det skrattretande om någon tar han på allvar. Han har alltid varit anti-allting och är nog den som minst ska uttala sig om rättvisor i världen. Om han vore Afghan skulle han hylla USA, ist för tvärtom.

Såg på nyhetsmorgon att fru Schyman trodde att bomberna mot Afghanistan är något som USA satt som "lösning" mot terrorn. Vilken missuppfattning!

(Eller är det ett medvetet val av ord för att förvanska sanningen? Kanske ett genom gående fenomen i vänstern? )

------------------

Jag är upptagen och hinner inte svara på alla inlägg just nu.

Men kan Beatbox "get off my back"?
Jag läser sällan det den personen skriver...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eller är det ett medvetet val av ord för att förvanska sanningen? Kanske ett genom gående fenomen i vänstern?

Tyvärr tror jag att det är precis vad det handlar om... :(

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

"Eller är det ett medvetet val av ord för att förvanska sanningen? Kanske ett genom gående fenomen i vänstern?"

Vad menar du med Vänster?Som om de som här hängt med på de här sidorna vet så finns det två vänster dels de akutritära och dels de antiakutritära?

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

akutritära

:q

Mvh,

------------------
All your base are belong to me.

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Tusan har jag stavat fel nu igen...Aukturitär,typ en Stalenist,Maoist eller någon annan hemsk typ

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 16 okt 2001]

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Auktoritära vs. anti-auktoritära...

Vad är vänster liksom?

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)