webForumDet fria alternativet

Polisens agerande

Politik & samhälle

401 svar · 4 434 visningar · startad av Individen · sida 15 av 21

Frågan, av Individen

Förut brydde jag mej inte nämnvärt. Jag ansåg att det helt enkelt var en aktivist som gått över gränsen och hotat en polismans liv och att polismännen då sköt i nödvärn. Inget mer med det tänkte jag. Men efter att ha sett bildbevisen anser jag saken vara helt annan, och även rejält oroväckande. Oberoende av politisk färg. Scenario: 5 st poliser blir inträngda och springer nerför en gata, med ung

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Spelar ingen roll om det är pengar, mat eller vad som helst... de vill alltid ha MER MER MER. Och det har inget med fattigdom eller nån maktbalans att göra - det är instinkter.

Hmm, är det verkligen instinkter? Jag tror mer på uppfostran. Om det skulle vara en naturlig grej så skulle ju vissa (inga namn) vara helt sjuka.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

När ny-liberalerna säger att människan är ett djur kontrar jag med att hålla med och sedan tillägga att människan även är ett flockdjur.

Har förövrigt inte kommit på det helt själv, har bara "utvecklat" något jag läst av en anarkist, vems namn jag inte kan minnas just nu.

[Redigerat av Individen den 17 okt 2001]

Du tänker nog på Peter Krapotkin, som kritiserade Darwins "survival of the fittest"-teori. Han (Krapotkin) hävdade att de som är bäst på att samarbeta är bäst på att överleva.

En artikel om ovanstående

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hmm, är det verkligen instinkter? Jag tror mer på uppfostran.

Ånej.
Du hittar samma karaktärer i alla samhällsskikt - oavsett uppfostran. Under skalet är vi desamma ändå. Flockdjur - möjligt. Men likväl ett rovdjur... men det hör inte hit egentligen för även bytesdjur är giriga. Bara för att man skriver "instinkter" dras parallellen till djurriket :OO .

Känner ni er "djuriska" när ni kollar till om en bil kör fort över gatan? Eller när ni parerar ett slag som en idiot måttat mot er käke? Instinkter behöver inte alltid vara tydliga men likförbaskat finns de där.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Oj,vad ni har dragit iväg, sen bara klockan tre i går eftermiddag.
Hmm,det vag ville vissa med länken till frhetsgrik i Amerika var att jag dels vill ha mer stöd för mitt påstående, dels vissa på att för ändringarbete ofta har skett av minoritet.

Som Beatbox säger på sidan 11 i det här inlägget :vem vill stressa igälle sig som cefe.Nä det är kanse en andledning till varför vi kanse bhöver göra om våra företag där männisor tar mer ansvar typ som i det hottelet jag har länkatr till i diskutione om frihandel.
Tusan går det inte göra länken kortare så att bilden inte dra ut på sidorna....

För det är ju ochså en ojämlikhet här ivårt samhälle att en person måste ta alat ansvaret.För jag som anararkist vill ju inte bara befria arbetran utan jag vill befria alal från allt förtyck.Och allt förtyck är inte ekonomiskt.

HSD:vilken feminism pratar du om.det finns ju hår många olika som hellest

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 18 okt 2001]

Gahh, vilken länk.
Skriv (URL=http://sdkjjksd)bla(/URL)
Paranteserna ska vara hakparanteser.

[Redigerat av Icaros den 18 okt 2001]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

{citat]För det är ju ochså en ojämlikhet här ivårt samhälle att en person måste ta alat ansvaret.För jag som anararkist vill ju inte bara befria arbetran utan jag vill befria alal från allt förtyck.Och allt förtyck är inte ekonomiskt.

Var exakt är detta "förtryck" du pratar om ?

// BeatBox

Icaros Hjälp.Vad tussan pratar du om(datavälden) Du vet vilken idot jag är på det.

Beatbox:det finns inte ett förtyck det finns flera. Några av dem är sexism,artism ,rasism, ekonmiskt (Globalt) förtyck av homosexulla (kampen för ett mer queer samhälle,) jag tror det finns kamp för att ta bort åldersrasimen ochså. Finns säker fler.

"Förtyck" med ansvra är ju igentlig två,dels att man passivserar dem som bara tar order och inte har något ansvar,det blir som en negativ spiral.Och den som har för mycket blir ju så stressad att den blir utbränd. Varför inte3 dela upp det.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Tekoppen, skriv:

[ u r l = h t t p : / / a d r e s s . c o m ] bla [ / u r l ] utan mellanrummen för att göra en länk kortare.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

tekoppen: För faan, fixa länken! :l

Tips: http://cgi.webforum.nu/ssi/wfkod.shtml ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q

hmm nevermind

[Redigerat av Icaros den 18 okt 2001]

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

the-teacup ->
Läs igenom den här sidan och reddigera sedan ditt inlägg. ;)

/r Gud vad vi är hjälpsamma här på wF :e

------------------
/Tor
www.tor.nu

[Redigerat av Web-Tor den 18 okt 2001]

Ärligt talat web-tor jag fattade inte vad som stod på den sida för webkode3r jag fattade noll.Det kanse behövs något typ det här för oss dataidoter http://ekoweb.exempel.org/ikonboard/ikonboard-help/index.htm

Jag tog bort länken för jag klarde inte av att göra det ni bad mig om.Gör så här istället gå in på www.duochjobbet sök på hotell och gå sen ner till en artikel som hetter "annika gav bort hotellet.

------------------

Ånej.
Du hittar samma karaktärer i alla samhällsskikt - oavsett uppfostran. Under skalet är vi desamma ändå. Flockdjur - möjligt. Men likväl ett rovdjur... men det hör inte hit egentligen för även bytesdjur är giriga. Bara för att man skriver "instinkter" dras parallellen till djurriket

Visste väl det var nåt jag skulle svara på.

Det jag reagerar på är att du kallar girighet för naturliga instinkter. Och att man ska programmera folk för att det ska funka.
Jag tror att girighet är nåt som kommer av samhällsstrukturen. I dagens samhälle hyllas de rika och mäktiga (men även humanister hyllas förstås), och då rikedom ach makt vinns på bekostnad av andras lidande så skapas helt enkelt lidande.

Frågan är vad man ska göra åt det. Jag har ingen patentlösning, men vissa säger att man ska införa maxlöner och minimilöner osv, för att hindra folk att bli så mäktiga och rika.
Vissa säger att total frihet och medborgarlön skulle gynna den mänskliga naturen. Men det finns problem att organisera ett stort samhälle som ska funka så.

------------------

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Icaros ->

rikedom och makt vinns på bekostnad av andras lidande

Delar av familjen Rausing grundade ett företag som gör mjölkförpackningar. Företaget avlönar idag 33500 personer.

Vilka är det som lider av familjen Rausings förmögenhet :q

Ingvar Kamprad startade ett företag som säljer möbler. Företaget avlönar idag 60000 personer.

Vilka är det som lider av hans förmögenhet :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

Ska vi hålla på att jämföra så kan jag väl dra till med Nike och McDonalds eller nåt.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Visst har dessa gjort det bra som har startat företag och skapat arbeten. Och för det ska dom givetvist belönas. Med en lön, fast en resonabel och balanserad lön.

Det finns gränser på hur mycket man kan kämpa, och den gränsen höjs inte om man blir mångmiljardär...

Web-tor Barnarbertana i tredje värden?

------------------

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hmmm...jag maste bara fa fraga....

Jag har i det tysta foljt denna traden under de senaste dagarna och...ja...jag maste bara fa svar pa en fraga, eller fundering kanske man ska kalla det, som jag har efter att ha last foljande idag...

Visst har dessa gjort det bra som har startat företag och skapat arbeten. Och för det ska dom givetvist belönas. Med en lön, fast en resonabel och balanserad lön.

Ovan citat, och andra inlagg forvanar mig for enligt mig sa star dar att:

"om jag, annesophie, startar ett foretag (vilket jag redan har gjort), och jobbar hacken av mig for att fa det att ga runt, anstaller manniskor och betalar dom bra lon sa att dom kan leva gott pa det, ger tillbaka till kommunen genom att ta in praktikanter och lara upp arbetslosa plus betalar min skatt och alla andra avgifter da ska, enligt er om jag forstar det ratt, nagon annan, som inte kanner mig eller har hjalpt mig pa nagot satt, tala om for mig vad min lon for detta ska vara. For mig later det helt sjukt, for om jag skulle vilja ta ut 50 000 i manaden eller 15 000 i manaden sa ar det mitt beslut. Mitt foretag = mitt beslut." Om mitt foretag nu skulle vaxa till ett enormt framgangsrikt IT foretag med massor av anstallda och dra in miljoners miljarder, skulle da jag ha mindre ratt att ta ut den lon jag kanner for det? Eller att ge mina anstallda den lonen jag tycker att dom fortjanar...hmmm...

Ar det det ni menar? *nyfiken* Jag hoppas innerligt att jag har missforstatt tex. ditt inlagg Individen *ler*. Eller pratar ni bara om enorma foretag sa som Nike, Tetra Pack och Ikea? Inte for att det skulle andra mina asikter men anda...*nyfiken*

Ja ja, nu ska jag ha helg men jag ser fram emot att lasa svaret pa detta pa mandag. Trevlig helg!
//A

[Redigerat av annesophie den 19 okt 2001]

En tanke som kommer upp i min hjärna som inte är svar på din fråga men ändå..varför ska du stressa igäll dig och försaka livet andra glädje ämnen (familjen tex) för något så futtig som pengar? Är det det inte bättre att du gör en Frayes(det hottelet jag har realterat till.

Personligen varför jag är mot stor företag och hirakiska företag är att de ger någrta får manniskor makt över många människor.Inte jag har för emot företagande,men jag ser helst att de byggs upp som koopertativ eller arbetaägda.Där reglen att alla har 100% ansvar.(Hur mycket ansvar känner dagens arbetare för sina arbetsplatser?Titta bara på hur mycket svin det är på företagen....)

------------------

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)