IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Personligen har jag aldrig demat (vad nu det har med saken att göra). Jag föredrar att upplysa folk, diskutera, utöva konsumentmakt, osv.
Men jag respekterar dem som gör det.
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Hmmm,i Göterborg var det inte 1000 som demonstrerade utan 25 000 i från 18-60 år som var där.
BeatBox hur du kan påverka ditt liv beror ju på hur samhället är uppbyggt.
Sen finns det ju männsikor som inte har någon röst i dagens samhälle:De som bor i tredje världen(hur vi lever här påverkar deras sitvation)Miljön, djuren,socalt missanpassade etc
Om du läser mina och Icaros inlägg och länkar så märker du ankismens tankergångar är mycket avvanserade och inte går ut på Kaos.
Jag även skriva det att i början av 1900talet så stredde Anarkisternaför något(både här i sverige och USA) som statsmaketen och kyrkan sa bara skulle leda till moraliskt förfall,att samhällen brakade ihop,att människor skulle bli hellet förvillade och det var preventivmedel.(rätt självklart i dagens samhälle)
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 17 okt 2001]
ta bort .
Suck ta bort det här inlägget.
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Men vafan teacup. Det är en datormus, inte... ehh hmm skitsamma
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Är ett tryggt samhälle ett sådant där folk är så jäkla irriterade att de i massor demonstrerar mot systemet?
20.000 personer demonstrerade i Göteborg.
C:a 8.780.000 personer demonstrerade inte.
Frågan är vilken del man tycker skall få bestämma över landet. ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
Web-tor,Hur många av de 8 miljonenrna kanse har samma åsikt som de 20 000men inte vågar säga den eller hade möjlighet till det (jag var den enda i min umgås krest som hade råd att åka till Göterborg)
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Okej att massor kanske var lite överdrivet. Åtminstånde om man jämför med Sveriges, eller kanske tillockmed jordens befolkning.
Jag vet att du hade en smiley i texten web-tor, men jag vill ändå påstå att man borde lyssna på minoriteten, inte låta dem bestämma kanske, för jag tror (trots vad ni tror) på majoritetsbeslut i lägen då man inte kan komma överens.
Alltså, ska man skita i folks åsikter bara för att deras deltagandeantal i en demo är mindre än en viss procentsats??
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Du snackar bla om de rörelsehindrade som blockerade kollektivtrafiken i Stockholm för att de inte har brytt sig om att handikappanpassa sina fordon, antar jag
Jag vet inte man jag skrev :
"Till dessa människor räknar inte jag en ung, stark, frisk person med hela världen framför sina fötter"
// BeatBox
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Jag läste väl lite snabbt antar jag. Sorry.
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg För att återkomma till varför man demoar.
Även om man är ung stark frisk, så måste det väl finnas nån bakgrund till att man gör det. Jag hänvisar till teacups sista uttalande på förra sidan (9).
------------------
Beatbox:tror du att man allltid bara protesterar för att göra det bättre för sig själv?Om man anser att vi nord måset sänka sin levnadstandad för att de syd sak få det bättre på sikt,ska man inte då demostrera?
------------------
tror du att man allltid bara protesterar för att göra det bättre för sig själv?Om man anser att vi nord måset sänka sin levnadstandad för att de syd sak få det bättre på sikt,ska man inte då demostrera
Om man tror att det räcker med att demonstrera så tycker jag inte det. Antingen så kan man jobba aktivt för att det ska bli bättre eller så uttrycker man sitt missnöje genom demonstrationer. Själv skulle jag välja det första alternativet.
// BeatBox
Alltså, ska man skita i folks åsikter bara för att deras deltagandeantal i en demo är mindre än en viss procentsats
Det är ju så demokrati funkar. Jag vet inte hur du kan rättfärdiga att en minoritet ska kunna styra en överväldigande majoritet. Alla har rätt att tycka till men det ändå majoriteten som bestämmer.
// BeatBox
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg
Om man tror att det räcker med att demonstrera så tycker jag inte det. Antingen så kan man jobba aktivt för att det ska bli bättre eller så uttrycker man sitt missnöje genom demonstrationer. Själv skulle jag välja det första alternativet.
Eller så gör man båda!
Tror du de i SAC (tex) bara traskar omkring och skriker slagord på första maj och EU-toppmöten? Jag är inte med än, men jag har hört rykten om att de pysslar med en del andra prylar också, typ facklig verksamhet.
Mer exempel, hmm, Fritt forum under Göteborgshändelserna kanske inte hördes så mycket om i media, antagligen för att det inte hände några uppseendeväckande prylar där. Uppseendeväckande i den meningen att media kunde sälja lösnummer med braskande rubriken såsom "Ligister slår sönder Avenyn".
------------------
[Redigerat av Icaros den 17 okt 2001]
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Jag uttryckte klart och tydligt att minoriteten inte skulle styra. Men att man kanske ska sluta va så trångsynt att man bara lyssnar på sitt eget ego, utan kanske försöker ta lite intryck från andra individer.
------------------
Och nästan alla som jag träffade i Göterborg med såna åsiket som jag hade valt att leva så gott de kan efter sina åsiker (tex att bli vegan av solidaritetsskäll,vi impoterar ju sojabönner från Brasillien och indien till våra grisar)Skriver insändare ,bor i kollektiv ,utblidar sig till Biståndsarbetare,åker som fredsopisivitatör,startar webzine,står med namnisamlingar,arbetar med"Food on bombs":Några av mina ankist väner håller nu på att uvblidar sig till LÄrare och några jobbar som personliga assisteneter .Ja,det finns hur mycket som hellst som jag kan berätta.
Det är ju bara det att alla som jobbar fredligt får noll %uppmärkasamhet.För att få uppmärksamhet i mainstremmmediaså måste du antingen vara naken eler använda våld,typ skapa nån form av skandal.
Exempel RTS.JAg vet om ett 20-tal som har varit runt omkring i Sverig ,som har slutat fredligt,men mainstreemmedia tar bara upp dem när de slutar i kravaller.TYVÄRR
------------------
Det är ju bara det att alla som jobbar fredligt får noll %uppmärkasamhet.För att få uppmärksamhet i mainstremmmediaså måste du antingen vara naken eler använda våld,typ skapa nån form av skandal.
Det är inte ett dugg sanning i det. Hur långt tror du t ex Kirunapartiet skulle kommit om dom använt våld etc för att få uppmärksammhet ? Nu har dom 40% så visst går det. Fast om man hela tiden tror att våld eller dyligt är lösningen så förstår jag varför det blir som det blir varje gång ung vänster (den gren som är lite mer extrem) demonstrerar.
// BeatBox
Jag uttryckte klart och tydligt att minoriteten inte skulle styra. Men att man kanske ska sluta va så trångsynt att man bara lyssnar på sitt eget ego, utan kanske försöker ta lite intryck från andra individer.
Tycker du att demonstranterna lyssnar på en överväldigande stor majoritet som faktiskt är nöjd ? Vem är det som är egoistisk då ?
// BeatBox
jag skulle inte ha skrivit lagligt untan jag menade att de bryter mot lagen,
Vad skulle feminströrelsen ha varit om inte suffragentena hade avänt de metoderna som de gjord?
de svartas rättigher utan King och de svarta pantran?
De svartas rättighete i sydafrika utan Mandela?
Fredsrörlesen utan plogröelsen?
De första socaldemokraterna satt inne rätt mycket har jag för mig, och för inte tala om Liberalenas framfart under Franska revultion.
I Kampen mot slaveriet så var det bara 100 000 angagerade och det var bara en tredje del av Ameriaks immegranter som vill befrai sig från Engaland innan befrielsekriget.(Fakta från Historiken Lisa Gårdmark)
------------------