webForumDet fria alternativet

Jesus-karikatyr leder till mordhot mot chefredaktör..

Politik & samhälle

261 svar · 13 977 visningar · startad av HiDensity · sida 8 av 14

Frågan, av HiDensity

Östgötakorrespondenten har tydligen publicerat nån affish föreställande "satan som bajsar på jesus huvud". En religiös fanatiker ringde direkt: ”Hoppas du får en kniv i dig den närmaste veckan, om inte en människa gör det så kommer Jesus att skära strupen av dig” Aftonbladet rapporterar: Chefredaktör hotad till livet Är det

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

PeW skrev:

Vaddå lägga av? Det här är ju yttrandefrihetens dilemma! En fråga som är helt klart relevant i sammanhanget. Ska man kunna diskutera definitionen på yttrandefrihet utan att bli idiotförklarad? Eller ska man kunna diskutera och debattera om vad vi egentligen vill med yttrandefriheten? Existerar det något som total yttrandefrihet, om man inte ens kan kritisera den?

Oj, det fattade du tydligen inte heller;

Jag syftade på att "tyck-synd-om-mej-stilen" du kört med på sistone. Lägg av med den.

Medlem sedan mars 200839 inlägg

DÅ kanske det är relionen i sig man borde titta på..
Bara titta sig om i världen så ser man vad som är fel.
Ta israel en stor stat som har många kristna fanatiker = krig
iran irak afganistan har många muslimska fanatiker = krig
Vänta o se när det blir flera invandrare av muslimsk tro då blir det krig här med var så säker.

PeW skrev:

Okej, du kanske har ambitionen att bara kritisera mina åsikter. Jag skulle uppskatta om du då höll dig till dom istället för att dra in uttalanden som att jag är: full, feg, dum i huvudet m.m. Jag skulle ännu mer uppskatta om du kunde sluta upp att addera in åsikter jag inte har. kanske vi har något att diskutera.

Har du åsikter om hur jag skriver, vänd dig till forumledningen. Jag har tyvärr en vana att kalla saker vid dess rätta namn ibland. Men jag tycker jag varit väldigt duktig på sistone.

Vad gäller de "åsikter du inte har", så ska jag med glädje betala en hundring till den som på ett begripligt sätt talar om vad det är du vill (återkommer till tävlingsregler senare). Ty de flesta av dina meningsmotståndare som försökt återge dina åsikter i egna ord har misslyckats. Alla säger "fel" enligt dig.

Du har inte ett ögonblick slagits av tanken att skälet till att jag och Pace och andra uppfattar dig "fel" trots att vi verkligen försöker är att du helt enkelt har fel?

StefanG skrev:

På tal om yttrandefrihet så tycker jag ofta det glöms bort att svenska muslimer i vissa avseenden paradoxalt nog har långt större svängrum och yttrandefrihet än övriga grupper.

Imam Mahmoud Aldebe vid Stora moskén i Stockholm anser att en muslimsk kvinna i Sverige inte får gifta sig med en svensk man annat än om mannen konverterar. En kristen präst i Sverige som öppet deklarerade att kristna svenska kvinnor inte bör/får gifta sig med muslimska män hade självklart fått löpa gatlopp i media, förlorat sin befattning och därefter förmodligen även åtalats.

För att inte tala om vad som hänt om samme präst uttryckt samma åsikter om stening av äktenskapsförbrytare och kvinnors underdånighet som Abd al Haqq Kielan gör utan att någonsin behöva lämna TV-soffan.

Exakt och vad som är så oerhört farligt: I ambitionen att visa sig så radikal och invandrarvänlig som möjligt och samtidigt ta så tydligt avstånd från Sverigedemokraterna och andra dårar som det går, så släpper etablissemanget okritiskt fram just muslimer på ett som aldrig skulle tillåtas om det handlade om vilken annan gruppering eller religion.

Varför så blåögda

Varför är vi i sverige så jävla blåögda det finns ju en andledning att det är krig i deras länder §e x( x( x(

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Danne V skrev:

Exakt och vad som är så oerhört farligt: I ambitionen att visa sig så radikal och invandrarvänlig som möjligt och samtidigt ta så tydligt avstånd från Sverigedemokraterna och andra dårar som det går, så släpper etablissemanget okritiskt fram just muslimer på ett som aldrig skulle tillåtas om det handlade om vilken annan gruppering eller religion.

Ja, på något vis så verkar islam och enticitet hänga ihop i sådana diskussioner. Kritiserar man det ena så kritiserar man automatiskt det andra.

I själva verket är det åsikten man är emot, men stigmatiseringen som xenofob verkar vara så överväldigande att man väljer att blunda för vad som egentligen sagts. Gör man det så är man på god väg att ursäkta in sharia i svensk lagstiftning.

PeW skrev:

Så herr Pace är även han emot en yttrandefrihet där även yttrandefriheten som sådan ifrågasätts?

Varför tror du det?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Danne V skrev:

Alla säger "fel" enligt dig.

Inte alla

Pace skrev:

Varför tror du det?

Därför att du verkar ha problem med att bl.a jag försöker diskutera definitionen på yttrandefriheten och samtidigt vara för den.

Pace skrev:

Ja, på något vis så verkar islam och enticitet hänga ihop i sådana diskussioner. Kritiserar man det ena så kritiserar man automatiskt det andra.

Jag kan bara tala för mig själv, men det blir ett problem när man drar alla över samma kam och kopplar fanatikers dumheter till majoriteten icke-fanatiker.

orco skrev:

Varför är vi i sverige så jävla blåögda det finns ju en andledning att det är krig i deras länder §e x( x( x(

Så vad är orco's lösning på problemet? :)

Ta seden dit man kommer

för det första tar södertälje mer invandrare än canada.
sedan tror jag inte det är dom som kommer hit som det är mest synd om,dom blir kvar o blir skjutna eller så
men det kan inte funka om alla ska till lilla sverige.

Så enkelt STOPP I TULLEN HELT OM 42a I RÖVEN...

Dom som är här ska 1 brott = enkelresa hem..

Pace skrev:

Gör man det så är man på god väg att ursäkta in sharia i svensk lagstiftning.

Jo, om åsiktsmaffian fick som dom ville är risken uppenbar. Här är det dock på sin plats att lyfta på hatten för Beatrice Ask som flera gånger har visat stor integritet (det tar emot lite eftersom jag inte alls är moderat).

Bl.a. sade hon nej till EU:s förslag att invandrare till EU:s medlemsländer ska behandlas under sina ursprungsländers äktenskapslagar vid t.ex. skilsmässa. Med andra ord menar EU att t.ex. Iranier som invandrat till Sverige och är svenska medborgare ska underordnas sharialagar istället för svensk lag. Sharia skulle alltså då få jurisdiktion i Sverige över svensk rätt. Det är fullständigt otroligt att ens komma på ett sånt förslag.

Som sagt, så sa Ask ungefär att Sverige "kommer att ta saken under övervägande men tills vidare använda svenska lagar". På vanlig svenska lär det betyda "ta er i brasan. Inga Sharialagar här". Hoppas jag i alla fall.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

PeW skrev:

Jag kan bara tala för mig själv, men det blir ett problem när man drar alla över samma kam och kopplar fanatikers dumheter till majoriteten icke-fanatiker.

Jag drog inte alla över samma kam. Jag skrev "i sådana diskussioner" och syftade på vad StefanG skrev. Du skrev tidigare att Danne V lade orden i munnen på dig hela tiden. Titta dig själv i spegeln.

Utöver det kan jag säga att islam är antidemokratisk. Jag drar inte muslimer över samma kam eftersom det finns sekulära muslimer. Islam är en religion och en muslim är en religionsutövare. Kritiserar jag islam så kritiserar jag islam. Inte muslimer.

Tror islam kommer bli världens undergång på ett eller annat vis.....

orco skrev:

för det första tar södertälje mer invandrare än canada.
sedan tror jag inte det är dom som kommer hit som det är mest synd om,dom blir kvar o blir skjutna eller så
men det kan inte funka om alla ska till lilla sverige.

Så enkelt STOPP I TULLEN HELT OM 42a I RÖVEN...

Dom som är här ska 1 brott = enkelresa hem..

Jag håller med dig om att att de som behöver skydd allra mest har inte en susning att ens kunna förflytta sig utanför sitt egna lands gräns och därmed inte komma hit.

Men en 42'a i röven var väl att ta i? ;)

Om jag inte har helt fel nu, så finns det väl redan en lag om 0-tolerans vid brott för folk med temporärt visa?

Pace skrev:

Jag drog inte alla över samma kam. Jag skrev "i sådana diskussioner" och syfte på vad StefanG skrev. Du skrev tidigare att Danne V lade orden i munnen på dig hela tiden. Titta dig själv i spegeln.

Utöver det kan jag säga att islam är antidemokratisk. Jag drar inte mulsimer över samma kam eftersom det finns sekulära muslimer. Islam är en religion och en muslim är en religionsutövare. Kritiserar jag islam så kritiserar jag islam. Inte muslimer.

Ursäkta, men jag menade i generella termer även om det var ditt inlägg jag svarade på. Att det blev ditt inlägg beror på att du tog upp det.

Det jag avsåg är att jag ser ett problem när "man" (anyone) låter fanatikers dumheter gå ut över alla icke-fanatiker. :)

Jag tycker det verkar vara ett oändligt daltande med alla från mellanöstern..
så en 42 vore inte fel

sen vad det rör dom som blir kvar i sina länder så kan väl fn gå in o ordna transport åt dom behövande resten får vara kvar o fixa sina bönemattor eller kanske ta o fundera ut ett bättre sätt att leva....

orco skrev:

Jag tycker det verkar vara ett oändligt daltande med alla från mellanöstern..
så en 42 vore inte fel

sen vad det rör dom som blir kvar i sina länder så kan väl fn gå in o ordna transport åt dom behövande resten får vara kvar o fixa sina bönemattor eller kanske ta o fundera ut ett bättre sätt att leva....

Ja det där låter ju demokratiskt och bra.. :OO

JAPP så du menar att demokrati är = öppna gränser för världens alla människor...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tråden rensad på nonsensinlägg enligt webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Web-Tor alternativt forumledare@webforum.nu.

Web-Tor
Moderator, webForum

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)