Tack Bendro, för ett sedvanligt sakligt och konstruktivt inlägg. Om än jag kanske inte delar dina åsikter i allt.
Bendro skrev:
Om det i den danska studien sägs att familjer med god inkomst var de som utnyttjade tjänsterna borde det väl framgå vad de (danskarna) ansåg var god inkomst?
Det fanns inte en sådan redovisning vad jag kan se. Länk finns i ett av mina tidigare inlägg, du får gärna kontrollera också. För sakdiskussionen tror jag dock att det är viktigt att vi försöker enas om vad som innebär "god inkomst" eller vad det nu stod i rapporten.
Bendro skrev:
Om jag får lov att spekulera utan att ha fakta så känns det tveksamt att de som idag betalar för dessa tjänster svart i någon större utsträckning skulle gå över till att börja betala vitt. Helt enkelt eftersom det trots skatterabatten ändå skulle bli dyrare för dem än det är idag.
Ja, för en del, men nej för andra. Vilket också till exempel den danska rapporten pekar på. Det finns alltid en brytpunkt där gemene man hellre blir solidarisk istället för att se enbart till sitt egna bästa. Den brytpunkten har vi nått, åt fel håll, för länge sedan. Det finns rapporter, har tyvärr ingen källa tillgänglig, som påvisar att det svenska ekonomiska systemet överlever "tack vare" att vi har svartarbete. Annars skulle den svenska ekonomin bryta samman.
Bendro skrev:
Att det kommer att skapa fler arbetstillfällen tror jag helt och fullt på, speciellt om tanken att detta skulle kunna vara en löneförmån som betalas och administreras av arbetsgivaren blir en realitet. Fler arbetstillfällen är mycket positivt.
Får jag säga att det är ett typiskt Bendro-inlägg? Du har förmågan att se att allt inte är så svart eller vitt som en del andra vill påskina. En eloge utdelas härmed.
Bendro skrev:
Jag har fullt seriöst väldigt svårt för att förstå danska såväl talad som skriven, så om du kan förklara på vilket sätt det danska erhvervsministeriet tyckte att en ökad kostnad för staten var en samhällsekonomisk sundhet vore jag jättetacksam Rikard.
Den tolkning jag har gjort av den danska texten, men här vill jag reservera mig för eventuella fel, är att ökningen av skatteintäkterna genom ökade antalet arbetstillfällen i den privata tjänstesektorn har medfört att man får in mer än det kostar.
Bendro skrev:
Man inför denna rabatt som jag tror vi är överens om kommer att gynna de som ligger på den övre delen av den ekonomiska skalan så väl när det gäller inkomster som förmögenheter. Detta görs parallellt med att man inför försämringar för de som har det sämst, arbetslösa och sjuka. Det må så vara att det är två skilda frågor men jag hoppas du kan förstå att för en som mig som faktiskt tror på solidaritet och på devisen "från var och en efter förmåga till var och en efter behov" så kan det sticka lite i ögonen.
Ja, jag håller med om att detta är två skilda frågor. Jag ser främst tillökningen av arbetstillfällen i tjänstesektorn, som den positiva aspekten.
Bendro skrev:
Hade några exempel i mitt inlägg tidigare. Detta skulle också fler personer kunna dra nytta av så där hade man sluppit debatten om rika kontra fattiga.
Jag är inte riktigt med på vad du åsyftar här. Har du möjlighet att länka?