lite bildlektyr för den intresserade
Avlyssningslagen!?
585 svar · 41 558 visningar · startad av Hamatzu · sida 19 av 30
Frågan, av Hamatzu
Jag såg på nyheterna igår och jag blev riktigt upprörd alltså, om den nya avlyssningslagen! Det är ju givetvis forfarande bara ett förslag och jag hoppas verkligen inte att den går igenom. Hur är det tänkt att man ska kunna ha ett privatliv om staten ska få genomsöka alla mail, telefonsamtal och liknande. Hoppas de flesta håller med mig om detta! Skriv vad du tycker och skriv gärna under en namns
Läs frågan i sin helhet →Fredde Mannen skrev:
Detta var ju lite tråkigt också: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab
(n) Äh, det är ju bara Flashback som har tittat på FRA:s hemsida och sedan slagit upp hemadress och personnummer i de offentliga register som finns på nätet.
Matti skrev:
Jag har länge tänkt "gå ur" det registret. Det här var droppen.
Via brev som ska skickas under dagen skrev:
Hej!
Jag önskar härmed att mitt blodprov destrueras från PKU-registret.
Med nuvarande regering går det bevisligen inte att lita på att den personliga integriteten upprätthålls. Nu diskuteras ett direktiv (dir. 2008:71) om att ge polisen utökade befogenheter att ta blodprov i beslag. Jag ser PKU-registret som en viktig samhällsfunktion vad gäller att tillförsäkra medicinsk forskning. Men jag ställer aldrig upp på att omvandla det till ett nationellt DNA-register för att misstänkliggöra över tre miljoner människor.
Matti skrev:
Men... det här börjar ju bli riktigt, riktigt obehagligt. Jag upplever det som om borgarna just nu genomför nån slags kupp som kommer att ge oss radikalt nya, och oerhört skrämmande levnadsvillkor. För att uttrycka mig uppriktigt: Jag är plötsligt väldigt rädd. Riktigt ordentligt rädd.
Det mest obehagliga är att kuppen verkar planerad. Fotbolls-EM, skolavslutningar, semesterplanering, midsommarfirande.... de finns inte många gräsrötter som skulle ha tid att grubbla på FRA-lagar, och chanser att beslutet skulle försvunnit i mediebruset var ju enorm - för journalister vill ju också iväg och supa på midsommar...
Kanske ser jag annorlunda på sånt här än de flesta svenskar gör eftersom jag bodde och jobbade under många år i ett land där både de egna invånarna och utlänningarna dagligen fick erfara hur hemlig polis och andra statliga organisationer påverkade deras liv.
I det landet har barn och barnbarn till gamla dissidenter fortfarande svårt att komma in på högre utbildningar och har nästan ingen chans att få bl.a. statliga jobb eller andra, mer betydelsefulla uppdrag. Det förekommer dagligen att man konfiskerar medborgarnas egendomar, antingen för att de kan "användas för propaganda mot sittande regering" eller bara för att man vill jävlas.
Folk häktas utan grunder och får vänta åratal på rättegångar, andra vräks från sina bostäder och deras mark tas över av lokala politiker, osv.
En svensk och ganska nära bekant som var VD för det världsomspännande svenska företagets kontor i landet var lite för pratsam om förhållandena och blev trakasserad av polis och "civilpersoner" under ett år ända tills han vädjade till sin arbetsgivare om att bli omplacerad och därmed försvann.
Två andra bekanta (amerikanare) som också varit kritiska mot hur landet sköttes blev hämtade till polishögkvarteret där dom fick se sina egna akter som innehöll fotografier med ögonvittnesbeskrivningar från deras i och för sig ganska... hmm... "aktiva" utekvällar. Polisen förklarade helt frankt att bilderna skulle skickas till deras fruar hemma i staterna om dom inte gav sig av. Dom reste hem samma vecka och polisen förnekade naturligtvis all kännedom om några personakter.
Själv råkade jag ut för några besynnerliga händelser där t.ex. folk som inte borde ha en aning om vem jag var visste det mesta om mig, när banken jag använde visste på förhand att jag skulle besöka dom, när taxichaufförer som inte visste att jag kunde deras språk ringde i sina mobiler och lämnade nån slags rapporter om vart dom körde mig, hur jag var klädd, om jag var ensam osv.
De svenskar som vägrar förstå vad som nu kommer att hända bakom kulisserna är imho därför antingen kolossalt naiva, extremt okunniga eller så vill dom helt enkelt ha en totalitär stat som fungerar just på sättet jag beskrivit ovan.
Den som säger "jag har inget att dölja" är så oerhört aningslös och omogen att vederbörande är en fara för sig själv - och sina efterkommande. Det handlar ju inte om vad han eller hon anser vara rätt eller fel åsikter - idag. Det handlar ju om vad andra tror att man har för åsikter och avsikter imorgon och om 20 år. För vem vet... då kanske vi sitter med en ny Mussolini och den som 20 år tidigare, dvs idag, uttryckt sig "statsfientligt" kan råka ut för vad fan som helst.
Jaja.. ledsen för midsommardravel....kunde inte låta bli. Man borde skriva en nekrolog över Svensk Demokrati istället, och ikväll blir det gravöl. Skål på er!
PS: Av olika anledningar vill jag inte uppge namnet på landet där jag bodde. V.v. respektera det.
Matti skrev:
Under den här midsommaren har jag mest suttit tyst för mig själv och funderat medans andra skrattat och inte verkat fatta vad som faktiskt håller på att ske. Det är inte en dröm man vaknar från, det är inte en film man kan diskutera om efteråt och ha åsikter om, fritt.
Och jag känner lite som Danne V, en oro, ungefär som ett litet larm som piper och varnar att något är fel, mycket fel. Frågan som dyker upp också är:
- Kan det bli värre?
- Ja, det kan alltid bli värre.
Vad kan man säga om denna artikel?
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/telefoniinternet/artikel_537271.e24
STASI, eller Ministerium für Staatssicherheit som det officiellt hette, var Östtysklands och kanske främst det östtyska kommunistiska partiets hemliga polis.
Dess huvuduppgift var inte att skydda de östtyska medborgarna utan istället var den att bevaka och kontrollera dem. Till exempel avlyssnade man alla telefonsamtal till och från Västtyskland, all post undersöktes och i stort sett varenda arbetsplats, idrottsförening, skola, osv. var infiltrerad av Stasi-agenter.
Få hemliga poliser gick så noggrant och grundläggande till väga som STASI i sin strävan efter att bevaka och kontrollera den egna befolkningen. Man tog bland annat luktprover på misstänkta personer och sedan tränade man upp hundar i att leta reda på lukten i förebyggande syfte. STASI utförde även smutskastningskampanjer och utpressning mot personer som man ansåg var farliga på något sätt. Tortyr användes också för att få fram information.
STASI upprätthöll personregister på flera miljoner medborgare och man hade flera hundra tusen angivare. Efter Tysklands återförening 1990 fick människor tillträde till registren och de upptäckte då att grannar, vänner och till och med släktingar hade gett Stasi information om dem som lett till att de skickades i fängelse eller ännu värre. Det här råkade bland annat Ines Geipel i programmet ut för när hon blev angiven av en av sina närmaste vänner.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article364790.ece
http://www.ur.se/ramp/historia2/idrott_personer2.php.
FRA- lag till PKU-register och personregister, man vill nu även införa ett slags angiverisystem, dvs dock lite smygande så kan grannen eller din kompis angiva din felparkering.
Sätt dit felparkerarna själv
Snart kan det bli möjligt för privatpersoner att själva anmäla felparkerade bilar. Om socialdemokraterna får som de vill ska det bli möjligt att ringa ett speciellt telefonnummer och lämna uppgifter om felparkerade bilar..http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080618-felpark-anmal/index.xml
LoLo skrev:
FRA- lag till PKU-register och personregister, man vill nu även införa ett slags angiverisystem, dvs dock lite smygande så kan grannen eller din kompis angiva din felparkering.
Och vad är kopplingen till FRA-lagen? Det är väl jättebra att man kan ringa ett nummer om nån ställt sin bil på ett ställe där den inte får stå? Att man inte får parkera var som helst är ju inte direkt ett sätt att jävlas med medborgarna utan handlar väl snarare om t.ex. trafiksäkerhetsfrågor.
Det är väl skitbra om vi visar lite civilkurage och hjälper till att tipsa. Det är ju knappast så att man får böter bara för att någon ringer och anmäler en felparkering. Ansvarig parkeringsvakt måste fortfarande ut och kolla, och om nödvändigt, lappa.
Jodå, visst är det bra att få ordning på trafikproblem o dylikt, men sättet dom vill genomföra det på klingar illa, iom angiveriet, där vem som helst kan ringa om en viss persons bil. Syftade just på kontrollen och övervakandet, hur nära de ligger varandra till att övergå till just angiveri. Otäckt också hur nära det ligger den historia som varit. Lustigt att du nämnde civilkurage, det kan snart komma en civilkuragelag.
Publicerad: 2008-06-16
Kristdemokraterna har länge sett behovet för en lag som kriminaliserar underlåtenhet, att låta bli att ingripa. I debatten har det kallats för en civilkuragelag..
Bra blogg inlägg
http://witchbitch.wordpress.com/2008/06/16/ar-det-svenska-folket-som-behover-en-civilkuragelag/
R/ Sorry for OT
Vi kanske ska sprida våran avky för poliker till att inkludera fler än Fegerley. Även Malm var en djävla hycklare.
http://rattochslatt.blogspot.com/2008/06/fredrik-malms-bevekelsegrunder.html
http://www.kvp.se/nyheter/1.1205194
Jag läste en undersökning för en himlans massa år sedan om just civilkuragelagar. Följden blev precis tvärtom. När polisen kom på platsen för att höra eventuella vittnen hade ingen sett någonting. Om de hade sett något, skulle de åka dit för att inte ha ingripit i situationen.
Men det vore ju helfestligt om vi kriminaliserar marginalbrott (typ dagsböter för felparkering) och sedan straff för den som inte anmäler brottet. Helt plötsligt har vi fått en ännu mer kriminell befolkning, vilket kräver ännu mer långtgående åtgärder för att stävja brott. Fotboja i preventivt syfte.
Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunskap är styrka. Elektronisk massövervakning är integritet.
Matti skrev:
Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunskap är styrka. Elektronisk massövervakning är integritet.
Hade George Orwell varit i livet hade han stämt regeringen för upphovsrättsbrott... :x
Centerns nyspråk och ogenerade hyckleri tar nog alla priser.. men det är även på andra arenor som Centern slår nya rekord..
Centerns kommunikationschef misstyckte om en bloggares inlägg där han bett ett antal borgerliga riksdagsledamöters dra åt helvete.
I stället för att vända sig till skribenten själv mejlade hon vd:n på tv-bolaget Strix, hans arbetsgivare.
:OO x( :e
Här berättar bloggaren Richard Slätt själv och publicerar även mailet.. Yttrandefrihet - Centerpartiet 1-0
Mer FRA-motstånd: MUF-bas hotar att lämna partiet :birp
MUF-ordföranden Niklas Wykman hotar att lämna moderaterna på grund av FRA-beslutet. ”Om moderaterna inte ändrar sin position i FRA-lagstiftningen saknar de mitt stöd”, skriver han i sin blogg.
Uttalandet möts med irritation av statsminister Fredrik Reinfeldt.
Om statsministern och regeringen inte lyssnar på protesterna riskerar man att förlora en hel generation unga anhängare, anser MUF-ordföranden.
Ha! FRA-motstånd klingar vackert. :D
Häromdagen läste jag detta, iom att allt snart kan avlyssnas kan mobiler användas som buggar, trots att dom är avstängda. Här hittade jag en länk om hur man upptäcker att mobilen används till buggning utan en persons vetskap, vem vet hur långt denna övervakning går, där oskyldiga blir övervakade utan att ha gjort något annat än att ha kanske ringt ett utlandssamtal, med helt oskyldiga intentioner?
Artikeln är om hur FBI buggat mafiosos iof, men eftersom riksdagen nu kriminaliserat hela svenska befolkningen, så är vi väl alla gangsters i deras ögon?
Is Your Cell Phone Bugged? (en liten film) :)
http://video.google.com/videoplay?docid=-3437321657032158285&hl=en
How To Tell If Your Cell Phone Is Bugged
http://lauren.vortex.com/archive/000202.html
FBI taps cell phone mic as eavesdropping tool
http://news.cnet.com/2100-1029-6140191.html.
Kongress-ja till kritiserad USA-avlyssning
02:37 | lördag 21 juni 2008
Det amerikanska representanthuset godkände sent på fredagskvällen en lag om avlyssning som kritiserats av människorättsorganisationer. Husets beslut är en framgång för president Bush..
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2147658
Kunde man ju nästan väntat sig, dom om några har väl avlyssnat andra i flera år, nu får dom det lagligt. /:
FRA-motståndet sprider sig.
– Vi kommer att kontakta alla stora internetleverantörer i världen och uppmana dem att blockera all trafik till Sverige. Om det lyckas så blir det som i Kina, att bara vissa sidor går att se, säger Peter Sunde.
Han fortsätter:
– Deras egna kunder kommer att bli avlyssnade, och för att behålla deras intergritet så borde de inte skicka trafik till Sverige.Internet kommer inte att fungera
Pirate Bay hoppas att deras agerande kommer att få politiker att lyssna.
– Internet kommer inte att fungera i Sverige med den här lagen. Och finns det inget internet så finns det inget hot heller och då får FRA lägga ner, säger Peter Sunde.
.http://www.expressen.se/nyheter/1.1208225/nu-agerar-pirate-bay-mot-fra-lagen
Tja, om dom stora internetleverantörerna stänger av Sverige, blir det inte mycket att se på våra datorskärmar.