webForumDet fria alternativet

Avlyssningslagen!?

Politik & samhälle

585 svar · 41 558 visningar · startad av Hamatzu · sida 18 av 30

Frågan, av Hamatzu

Jag såg på nyheterna igår och jag blev riktigt upprörd alltså, om den nya avlyssningslagen! Det är ju givetvis forfarande bara ett förslag och jag hoppas verkligen inte att den går igenom. Hur är det tänkt att man ska kunna ha ett privatliv om staten ska få genomsöka alla mail, telefonsamtal och liknande. Hoppas de flesta håller med mig om detta! Skriv vad du tycker och skriv gärna under en namns

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag är lite inne på Okkidos spår. Civil olydnad gillar jag ibland.
Normalt sett brukar jag inte ha något emot lite storebrorsfasoner, men det här känns faktiskt inte alls bra...

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

@nders skrev:

Jag är lite inne på Okkidos spår. Civil olydnad gillar jag ibland.
Normalt sett brukar jag inte ha något emot lite storebrorsfasoner, men det här känns faktiskt inte alls bra...

Samma här, jag har inga som helst problem med att varje hörn av gator och torg är övervakade. Men min Internettrafik, hemma, i min bostad. Känns inte bra alls. Jag kommer inte känna mig ett dugg säkrare utan helt tvärtom.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Quisling = landsförrädare
Federley = föraktad politiker?

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Man får göra som på den gamla goa tiden, skicka brev till varandra igen.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

HiDensity skrev:

Som om sossarna kommer göra något åt lagen. Inte en jävla chans.

Det kan du ha rätt i.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Matti skrev:

Quisling = landsförrädare
Federley = föraktad politiker?

Oj vilken pinsam smörja det var då....

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

colione skrev:

http://www.lexorwell.se/?q=node/20

hear hear, tacka den som tackas bör.. e-post: camilla.lindberg@riksdagen.se (y)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Här kan ni se hur alla ledamöter röstade

Jag har tackat Camilla via e-post nu. Tack för att det fortfarande finns en liberal motståndare kvar.

Fredrick Federley och Annie Johansson är två hycklare. De ska UT ur riksdagen. Det är mitt enda mål för valet 2010. Tillsammans med de andra jävla antidemokratiska idioterna.

När ska rikskanslern behaga dyka upp och yttra sig inför opinionen?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Nu blir det till att ta fram alla de kraftigaste verktygen för kryptering och dataskydd. Tur att man jobbar med prylarna, så man har ens en chans att skydda sig; något som många andra (i nuläget) inte har kunskap eller utbredd teknik nog att använda på ett enkelt sätt.

Jag är generellt sett inte mot t.ex. kameraövervakning utomhus, på krogar eller allmäna platser, men det här är ju för fan löjligt. Jag funderar bara på vad de ska göra med all krypterad trafik; knäcka den ad-hoc? Det här är en riktig miss i själva ändamålet, det finns så enkla medel att komma runt sådant här med om man nu siktar på seriös internationell terrorism.

Man börjar ju undra vad i helvete det är för mening med en demokrati om vi låter pantskallar som de här rösta fram viktiga frågor som denna.

Man blir ju lite intresserad av att göra så mycket som möjligt för att sabba, även om det låter lite juvenilt. Nationellt upprop för att förgifta trafiken med falska positiver? Börja skriva alla konversationer i kodspråk? Kryptera varenda byte av sin trafik? Kräva SSL på alla ehandelssajter, forum och nyhetssajter? Det finns nog många alternativ.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

som jag skrev tidigare, det verkliga "hotet" är eg. fildelningen.

OveRRidE skrev:

Man blir ju lite intresserad av att göra så mycket som möjligt för att sabba, även om det låter lite juvenilt. Nationellt upprop för att förgifta trafiken med falska positiver? Börja skriva alla konversationer i kodspråk? Kryptera varenda byte av sin trafik? Kräva SSL på alla ehandelssajter, forum och nyhetssajter? Det finns nog många alternativ.

Min första tanke var att starta en webbplats med farliga sökord på svenska, engelska, ryska, persiska och arabiska. En wiki för terrorister att skriva in sina planer. Sedan ska den kunna skicka ut e-post till kors och tvärs över planeten med skräp i form av uppmaningar att bomba alla städer i Europa i alfabetisk ordning etc. Jag ska bli låtsasterrorist på heltid.

Men framför allt ska jag börja inrikta mig på kryptering. FRA visade ju sig vara särskilt intresserade av det. Sten "Tomhylsan" Tolgfors enda garanti för att FRA inte ska lagra datan är att de saknar resurser för att göra det...

Choronzon skrev:

som jag skrev tidigare, det verkliga "hotet" är eg. fildelningen.

Nej, de skiter i fildelningen. Det är med all sannolikhet ett beställningsuppdrag från USA om att komma åt trafiken runt Ryssland. Det är därför Reinfeldt har varit så påstridig med att få igenom lagen. Den strider ju fullständigt mot partipolitiken.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Intressant kurva på knuff...

http://knuff.se/trend/q/svek/57ba38915eee9360a1a940797f1fc57d

Blogge Bloggelito skriver klockrent som vanligt...

Fegerley skriver på sin blogg att hans beslut var ett ”stort steg framåt”, men de närmare 300 kommentarerna tycks inte hålla med: de ber honom samstämmigt att fara åt helvete. Ordagrant.

Orden som används är svek, feghet och så vidare, och det gäller även för Annie Johansson, som försöker rättfärdiga sin kovändning. Dagny Taggart, yeah right. Era politiska karriärer har härmed kommit till vägs ände, och ni har i egenskap av quislingar blivit offentligt rövknullade av befolkningen. Ni kanske kan fråga mamma angående den vidare karriärutvecklingen?

Sveket är nu ett faktum – Sverige har antagit ett totalitärt system för övervakning av de egna medborgarna och kastat demokratin överbord. Vi vann mot det kommunistiska Öst, men kopierade deras system. Bodströmsamhället är här på riktigt, implementerat av ”liberaler”.

De kvarvarande politiska möjligheterna är i det närmaste tandlösa, och svaret måste bli ett annat – den fjärde lådan, som Falkvinge uttryckte det. En motståndsrörelse kommer småningom att uppstå – vi kan kalla den 18 juni-rörelsen – som med en mängd medel kommer att sätta käppar i hjulet för verksamheten och de politiker som har åstadkommit detta monster av östtyskt snitt.

För allt vad det är värt har Sverige fallit, och alla medel är därför tillåtna – det är krig, det är revolution. Demokratin måste återvinnas, och det kan inte ske inom ramen för det system som gäller – huvuden måste rulla. Jag erbjuder storsint ett rep till var och en av ja-sägarna som självmant vill ta den ärofulla vägen…

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Detta var ju lite tråkigt också: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

Tråkigt? Beror på hur man ser det. Alla register läcker. Det är ingen nyhet och har aldrig varit någon nyhet. Till och med i Sveriges topphemligaste organisation som inte får läcka har läckt. Grattis Sverige.

Om de nu inte kan bevara hemligheten på sina anställda, hur i helvete tror ni de då hanterar information som får delas ut?

Det är bra att de får känna på nackdelarna med övervakning. Det är just detta som kommer att drabba så många mer. Tyvärr.

Ironiskt att Flashback lagt ut det. De hade en rättslig tvist för några år sedan och valde att flytta utomlands. ;)

Fredde Mannen skrev:

Detta var ju lite tråkigt också: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2727865.ab

Nja, det visar ju på hur otroligt skör organisationen är.. vad händer om nån skurpelfri brottsling börjar utpressa FRA-anställda?

"intrångsförsöken" mot riksdagen var visst mer än försök... hela riksdagens ledamöteslista ligger uppe på flashback, inklusive mellannamn, adresser, privata telefonnummer och fullständiga personnummer. :)

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

http://www.bahnhof.se/data/filestorage/pressreleases/pressrelease_fra.pdf

Självklart finns det lite marknadsföringstankar bakom detta, men det skiter jag i. Heja Bahnhof!

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Pace skrev:

Nej, de skiter i fildelningen. Det är med all sannolikhet ett beställningsuppdrag från USA om att komma åt trafiken runt Ryssland. Det är därför Reinfeldt har varit så påstridig med att få igenom lagen. Den strider ju fullständigt mot partipolitiken.

Stämmer, Mikael Odenberg(m) är ju den som krystat och fött fram idiot-lagförslaget och skrev under det med USA:s minister Michael Chertoff för Homeland Security. Vad tänkte han undrar jag nu, det måste ju bero på US'påtryckningar, något större än vi anat.

Mikael Odenberg underteckar stolt som en skolpojke ett avtal med USA:s minister Michael Chertoff för Homeland Security samtidigt som han säger till journalister att de riksdagsledamöter som inte ställer upp och omedelbart klubbar igenom generell avlyssning av svenska folket får svara för konsekvenserna..
http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/06/fra-lagen-och-självbestämmandet.html

2008-02-20 | 06:10
40 nya miljardärer i Ryssland 2007. Antalet miljardärer ökade med 65 procent i Ryssland i fjol.
101 miljardärer är goda för lika mycket som halva landets BNP.

Nu finns det 101 miljardärer i Ryssland, en markant ökning från året innan då siffran låg på 61 miljardärer. När Forbes gjorde en undersökning i mars 2007 räknade tidningen till 946 miljardärer globalt.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200802/19/20080219101408_Realtid321/20080219101408_Realtid321.dbp.asp

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://ask.slashdot.org/askslashdot/08/06/19/189245.shtml

pinsamt många frånvarande i omröstningen... x( och dessa idioter har vi röstat fram till makten... :x

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)