webForumDet fria alternativet

om SAC

Politik & samhälle

270 svar · 11 748 visningar · startad av Lasp · sida 7 av 14

Frågan, av Lasp

Såg ett inslag under sydnytt ikväll om de fria radikalerna! Är det inte de vi skall bekämpa? Konstig människo och samhällssyn. Bråk för bråkets skull. Eller :( \?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Maktmissbruk tycker du - legitimt användande av de fackliga rättigheterna tycker jag.

Så du tycker inte att facket missbrukar sin makt när man drar ihop 40 personer enbart för att störa en privat fest?

Mr. Mustard skrev:

I förlängningen kommer detta gynna hela restaurangbranschen...

Det finns också en risk att det leder till att människor inte vågar starta företag av rädsla att utsättas för samma häxprocess.

Du borde också vara orolig för att facket ska försvagas. Väldigt många människor uttrycker avsky för fackets agerande och tycker att dom går för långt när dom driver ung företagare till försäljning.

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

Media/opinionsbilden är solklar. En ung kvinnlig entreprenör med kraft och vilja att skapa något eget (dock med tveksamma arbetsgivarkunskaper, tycker jag) blir utsatt för de grymma fackföreningarna. Vilken uppenbar orättvisa - (den unga) borgerligheten blir skogstokiga och kallar fackens lagliga och fredliga aktion för maffiametoder och dylikt. Tyvärr är fackens informatörer för "tråkiga" för media - därför dominerar bara denna "martyrbild". Att de flesta dagstidningar har borgerliga ledarsidor hjälper förstås inte heller till för en nyanserad blick.

Kollektivavtalen ger alla löntagarre en garanti mot lönedumpning och oschyssta anställningsvillkor och för avtalsenliga löner och bra anställningsvillkor. Kollektivavtalen ger också arbetsgivarna skydd mot strejker och mot olaglig konkurrens från andra företag som utnyttjar underbetald och svart arbetskraft. Med kollektivavtal blir det lika lön för lika arbete och samma arbetskraftskostnader för samma jobb. Detta är något väldigt bra och som tjänat Sverige väl. Jag vill att det fortsätter så.

Att blockade är det som "tvingar henne att sälja tror jag inte ett spår på - med tanke på alla "stödätare" som varit där. Dessutom hävdar facket att hon varit inne på försäljning redan innan de satte hennes företag i blockad.

Web-Tor skrev:

Så du tycker inte att facket missbrukar sin makt när man drar ihop 40 personer enbart för att störa en privat fest?

Web-Tor skrev:

Web-Tor skrev:

Utveckla! Är det salladsbaren vi talar om, eller?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Utveckla! Är det salladsbaren vi talar om, eller?

Här är citate om att facket stälde 40 personer utanför hennes 1 års fest.

GP - Sofia Appelgren skrev:

Som exempel nämner hon att när hon firade ettårsjubileum med vänner och bekanta i lördags ställde facket upp ett 40-tal personer utanför. Till detta kom ett 20-tal medlemmar i olika politiska organisationer.

Jag har egentligen inga kommentarer till hennes påstående.

Det ändrar definitivt inte min inställning i sakfrågan: på den svenska arbetsmarknaden har samhället överlåtit åt arbetsmarknadens parter att komma överrens. Fackens stridsmöjligheter bidrar i det långa loppet till arbetsfred och tydliga och klara vilkor för både arbetstagare och arbetsgivare. Det är en bra ordning som gynnat/gynnar Sverige. Låt oss behålla den!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Låt mig citera
Pil ner
Eller Down town

Den svenska modellen som ger facket legitim ensamrätt
på maffiametoder mot småföretag.

Sid 8 i Metro skåne 070209

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Lasp skrev:

Låt mig citera
Pil ner
Eller Down town

Den svenska modellen som ger facket legitim ensamrätt
på maffiametoder mot småföretag.

Sid 8 i Metro skåne 070209

Personligen tycker jag att det är fantanstiskt löjligt att använda begreppet "maffiametoder", om man tänker på vilka metoder den riktiga maffian har använt genom tiderna för att få sin vilja fram och hur många människor som har lidit svåra fysiska och psykiska men av detta. Å andra sidan så har en av personerna som började använda begreppet i det här sammanhanget, Fredrick Federley, aldrig varit särskilt insiktsfull heller.

Sen är det också "obegripligt" att den sk. "objektiva", högervridna skvallerpressen till media som finns i Sverige (dvs. expressen, aftonbladet, svd, dn) inte väljer att belysa detta, som fint illustrerar varför facket behövs:
http://www.nvp.se/news.asp?newsid=6985

Den här personen har även skrivit en bra inlägg om saken:
http://josefin.brink.riksdagsvanstern.org/2007/02/maffiametoder_jajamansan.php

Nu hamnade jag kanske lite utanför tråden, men äsch. :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

UnConed skrev:

Sen är det också "obegripligt" att den sk. "objektiva", högervridna skvallerpressen till media som finns i Sverige (dvs. expressen, aftonbladet, svd, dn) inte väljer att belysa detta, som fint illustrerar varför facket behövs

Ja det var ju bra att du lämnade två så "objektiva" och "neutrala" åsikter/synpunkter på fackets-metoder. All heder åt objektiviteten...

- M

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Gladh skrev:

Ja det var ju bra att du lämnade två så "objektiva" och "neutrala" åsikter/synpunkter på fackets-metoder. All heder åt objektiviteten...

- M

Du misstolkar mitt inlägg, kanske för att jag skrev det i all hast, kanske för att du vill. Min poäng var dock att deras bevakning är ytterst ensidig. Att belysa två sidor av ett "problem" är dock mer objektivt än att bara belysa en, eller? Att belysa fallet jag skrev om hade gett en bredare bild av fackets "vara" eller "inte vara". Fackets agerande i Wild & fresh kan säkert diskuteras. Deras agerande i fallet jag nämnde visar dock varför de behövs; företagaren bryter mot lagen - arbetarna känner sig därför maktlösa; men det kanske inte du tycker är väsentligt i det här sammanhanget?

Mr. Mustard skrev:

Jag har egentligen inga kommentarer till hennes påstående.

Varför inte? Facket har bekräftat att uppgifterna stämmer. Tycker du att facket ska arbeta på det här sättet?

Medlem sedan feb. 20071 inlägg

Web-Tor skrev:

Nu var väl inte festen så privat som ägaren till salladsbaren påstår, det gemfördes en stödkonsert samma lördag.

http://www.ministryofart.se/blog/archives/266

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Unconed skrev:

Att belysa två sidor av ett "problem" är dock mer objektivt än att bara belysa en, eller?

Klart är det det, men om man tar dina exempel så blir man faktiskt inte klokare om vad som är bra eller dåligt med facket, eftersom de ger 2 olika bilder av respektive händelse.

Där arbetsgivaren säger en sak och facket en annan, det skulle ju kunna vara så att arbetsgivaren är den som har rätt i fallen, och det skulle så fall bara stödja teorierna om "maffiametoder", där man till och med måste ta in väktare med hund för att arbetare skall kunna ta sig till och från jobbet! (inte sagt att det är den versionen som är sann, bara att det är en version av en händelsen).

UnConed skrev:

företagaren bryter mot lagen

Det missade jag, hur bryter företagen mot lagen?

Unconed skrev:

men det kanske inte du tycker är väsentligt i det här sammanhanget?

Ärligt talat så kan jag inte förstå hur man kan jobba på en arbetsplats där man inte trivs och där man är "skrämd till tystnad". Hade det varit jag så hade jag sagt vad jag tyckte och sedan tagit mitt pick och pack och dragit. Letat upp ett nytt jobb! Men det är ju bara jag...

- M

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Kalle cobra skrev:

Nu var väl inte festen så privat som ägaren till salladsbaren påstår, det gemfördes en stödkonsert samma lördag.

http://www.ministryofart.se/blog/archives/266

Har du överhuvudtaget läst vad som står i texten? :q

Ministry of Art & Jump och Neurobash har tillsammans planerat en stödkonsert för Salladsbaren “Wild n Fresh”. Detta var dock Salladsbaren helt ovetande om.

:stefan: skrev:

Har du överhuvudtaget läst vad som står i texten? :q

Tycker dom säger mot sig själva i texten!

Första stycket skrev:

Då kommer den utlovade stödkonserten äntligen att genomföras, och i nära samarbete med den berörda salladsbaren (Wild n Fresh) i Göteborg.

Andra stycket skrev:

Ministry of Art & Jump och Neurobash har tillsammans planerat en stödkonsert för Salladsbaren “Wild n Fresh”. Detta var dock Salladsbaren helt ovetande om.

Stödkonseren var i "nära samarbete med den berörda salladsbaren" men "Detta vad dock Salladsvaren helt ovetande om"!

Verkar konstigt att dom har ett nära samarbete men att minst en av parterna inte vet om det. :OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jo, det tyckte jag också, men i sann politikeranda valde jag att bortse från den biten. ;)

Men det kan ju ha många naturliga förklaringar i och för sig.
Kanske bara ett olyckligt ordval för att visa att det är till stöd för salladsbaren till skillnad från vissa andra som häckar därutanför?
Någon av hennes anställda känner bandet/banden och har dragit ihop det hela utan att ägaren kände till det?
De tänkte säga till innan, men ändrade sig och glömde ändra överallt i texten?
..och så vidare.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Web-Tor skrev:

HiDensity skrev:

Varför tecknar hon inte avtalet som alla andra? Varför sätta sig på tvären och göra det så jobbigt för sig själv?

För det första kostar det pengar och för det andra tycker jag att frivilliga avtal ska vara just frivilliga.
Säg mig; brukar du ingå frivilliga avtal mot din egen vilja?

LOL, detta börjar bli tröttsamt. Kollektivavtal är inte "frivilliga", de har aldrig varit "frivilliga" och ska inte heller vara "frivilliga".

Länder som har komplett lagstiftning istället för kollektivavtal, är det frivilligt att följa de lagarna då? Nej, skulle inte tro det.

Vi har kollektivavtal istället för lagstiftning och därför har facken RÄTT I LAG att tvinga fram slutande av avtal. Det är så systemet fungerar och det är ingenting konstigt med det hela.

Antingen har vi ett kollektivavtalssystem där parterna får förhandla fram avtal och ta till åtgärder när förhandlingarna strandar ELLER så lagstiftar vi om hela skiten istället. Vi snackar om minimigarantier för löner, försäkringar, ersättningar, arbetsmiljö, pensioner osv. Sånt SKA INTE vara frivilligt, hur svårt är det att fatta?

Salladsbaren ska ha kollektivavtal, så enkelt är det. Like it or not, det är så vårt system fungerar. Och varken fackrörelsen eller näringslivet verkar vara intresserade av någon ändring.

Gladh och Web-Tor, är det någon av er som INTE har betald semester på era arbetsplatser? Hur skulle ni har råd att ha semester utan detta som svensk arbetarrörelse kämpat enormt för? Ni betér er som små stureplans-skitungar när ni sågar semesterersättningen.

HiDensity skrev:

LOL, detta börjar bli tröttsamt. Kollektivavtal är inte "frivilliga", de har aldrig varit "frivilliga" och ska inte heller vara "frivilliga".

Länder som har komplett lagstiftning istället för kollektivavtal, är det frivilligt att följa de lagarna då? Nej, skulle inte tro det.

Skilj på lag och avtal, lagar är vi tvingade att följa, avtal är en frivillig överneskommelse mellan 2 eller flera parter.

HiDensity skrev:

Vi har kollektivavtal istället för lagstiftning och därför har facken RÄTT I LAG att tvinga fram slutande av avtal. Det är så systemet fungerar och det är ingenting konstigt med det hela.

Enligt vilken lag?

HiDensity skrev:

Antingen har vi ett kollektivavtalssystem där parterna får förhandla fram avtal och ta till åtgärder när förhandlingarna strandar ELLER så lagstiftar vi om hela skiten istället. Vi snackar om minimigarantier för löner, försäkringar, ersättningar, arbetsmiljö, pensioner osv. Sånt SKA INTE vara frivilligt, hur svårt är det att fatta?

Salladsbaren ska ha kollektivavtal, så enkelt är det. Like it or not, det är så vårt system fungerar. Och varken fackrörelsen eller näringslivet verkar vara intresserade av någon ändring.

Så du tycker det är rätt att facket kan tvinga på arbetsgivaren ett avtal som dom inte vill ha eller är tillräckligt bra för dom?

Ex. säg att facket och arbetsgivaren sitter i en förhandling men att facket vägrar att gå med på några som helst villkor från arbetsgivare och strandar förhandlingarana för att tvinga arbetsgivaren att skriva på, tycker du detta är rätt?

Varför inte göra som i domårliga löneförhandlingarna att om man inte kommer överens så strandar man förhandlingarna och facket tar till strejk och arbetsgivaren lockoutar då kommer en tredje part in som försöker jämka ihop parterna till ett avtal som bägge är (miss)nöjda med.

Nejdå här skall facket ensidigt tvinga arbetsgivaren att skriva på ett avtal utan någon som helst förhandling eller jämkning, patetiskt (för att vara snäll) mafiametoder (för att vara stygg)!

HiDensity skrev:

Gladh och Web-Tor, är det någon av er som INTE har betald semester på era arbetsplatser? Hur skulle ni har råd att ha semester utan detta som svensk arbetarrörelse kämpat enormt för? Ni betér er som små stureplans-skitungar när ni sågar semesterersättningen.

Går att gå runt med kollektivavtal, vet flera arbetarrestauranger som stänger över sommar och jul och då dom permiterar dom anställda med fackets goda minne.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

2 frågor:

1. I vilken instans hade ägaren kunnat begära prövning av beslutet att försätta henne i blockad?
  2. Vilket eventuellt motmedel har en arbetsgivare idag mot blockad, med tanke på att "lockout" inte längre fungerar på grund av förändringar i lagerhållning?

Web-Tor skrev:

Varför inte? Facket har bekräftat att uppgifterna stämmer. Tycker du att facket ska arbeta på det här sättet?

Visst kan man diskutera enskildheter men detta för inte sakfrågan framåt. Enligt den modell som råder på svensk arbetsmarknad har facken rätt till blockad. Punkt slut!

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
165 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)