webForumDet fria alternativet

Pirat Partiet

Politik & samhälle

117 svar · 4 331 visningar · startad av micke_nkpg · sida 3 av 6

Frågan, av micke_nkpg

Mycket har man hört om detta parti, men vem vill de se som stadsminister? Vore kul o veta för att kunna få en vink om vilket parti de kan tänka sig att stödja.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Mozfan:

Njä, de ägnar sig åt dem för att de inte får röster om de inte gör det.

Det handlar inte om fildelning, det handlar om att vi har en tekniskt inkomptetent riksdag och regering, och att det är destruktivt för ett land som vill vara i framkant gällande teknik.
Svensson har ingen glädje av att få fildela om han är utan sjukvård, jobb och äldreomsorg. Har det ett jota med saken att göra? Svenssons röst på PP kommer inte att göra varken till eller från på de där frågorna. Svenssons röst på PP kommer däremot att se till att det inte blir lika lätt för Bodström att få igenom lagförslag som innebär inskränkningar i hans eller hennes privatliv.

Anledningarna till att PPs frågor gagnar samhället är rätt många.
Den största är att det som håller på att hända i världen nu är en variant av vad som hände när Hitler tog makten i Tyskland. Fildelningen är bara en liten, liten del av en helhet.
På olika sätt lurar man folket att frivilligt avstå från sina rättigheter och frivilligt överlämna makt åt staten. Detta åstadkoms genom att man har ett "hot" som man ska "försvara" folket mot. Hela processen är f.ö. detaljerat beskriven i CIAs manual för psy-ops.

Jag är inte intresserad av att leva i ett samhälle där storföretag styr såväl politik som polis. Det är inte demokrati, det är diktatur. Kapitalistisk diktatur. Värre mardrömssamhälle kan jag nog inte tänka mig.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Är väl redan mer eller mindre ett sånt samhälle man lever i? Enda skillnaden är att istället så är det en korrupt och ineffektiv byråkrati som vill styra folks liv så mycket som möjligt.

Folk har lurats till att avstå rättigheter och makt sedan början på förra århundradet, börjar ni märka det först nu eller? Eller.... ? Det stämmer väl faktiskt när man tänker på det. Vi är så vana med alla lagar och restriktioner på vad vi får och inte får göra i vårt samhälle att vi accepterar dom utan att fråga. Nu när vi blivit vana med att få göra nått så reagerar vi inte glatt när regeringen vill ta denna sak ifrån oss också.

Mozfan skrev:

Dina åsikter har jag slutat ta notis om!

Stäng truten då och lägg mig i ignore listan istället för att skriva hur du inte tar notis om mig.

Haddock:

Ja, det är ett sådant samhälle vi lever i, och det blir värre och värre. Jag vill vända på den utvecklingen.
Jag är starkt emot både korruption och byråkrati också, och jag skulle gärna se att de elementen också antingen eliminerades eller minimerades.

Och nej, det är inte först nu JAG börjar märka det. Däremot har hastigheten på det hela ökat lavinartat sen 11 september för några år sedan.. och det händer på flera ställen i världen. Samma saker.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Mozfan skrev:

De frågor (med flera) jag nämnde gagnar samhället, därför ägnar dom andra partierna sig åt det, visserligen med varierande framgång och olika syn på saker och ting, men ändå. Min uppfattning är att de frågor som PP inte är av den vikten att det gagnar samhället, åtminstone inte i den utsträckning så att det behövs ett särskillt parti för det, ett parti som dessutom inte alls bryr sig om de för samhället och svenskarna viktigare frågorna ska drivas.

Vad skall vi med sjukvård till när vi inte kan uttnyttja den utan att vara rädda för att storebrorssamhället skall anses oss vara fuskare? Vad skall vi med sociala trygghetsnät som a-kassa till när vi inte kan använda de utan att storebror först skall kolla upp all historia för att utifrån vår bakgrund, och inte situationen vi nu befinner oss i, bestämma huruvida vi är myglare eller inte? Vad är social trygghet värt om det kostar oss vår frihet?

I verkligheten blir det dock inte något "varken eller"-samhälle som du målar upp, liksom jag i texten ovan, utan vilket parti (P) än stödjer så kommer övriga frågor drivas hyffsat lika eftersom vänster- och högerblocket nuförtiden inte står speciellt långt ifrån varandra. Det handlar ju knappast om huruvida vi skall ha ett socialt skyddsnät eller inte, utan om huruvida vi skall ha höja sjukersättning med några kronor eller minska den genom ytterligare en dag utan ersättning.

I en sådan situation kan jag verkligen förstå att folk röstar på (P). Partiernas närmande är katastrofalt enligt mig. Det ger egentligen inga faktiska val utan folk tvingas att välja mellan partier som för nästan identisk politik. Det finns inga förändrare och nytänkare.

Haddock:

Jag håller med om att partiernas närmande är katastrofalt. ÄNNU värre är det att inget parti har några direkt konstruktiva idéer, utan alla profilerar sig genom att INTE tycka som de andra. I grunden tycker de ju likadant, så de hittar småsaker att käbbla om.
Oavsett vilket av de etablerade partierna man röstar på så kommer man att få ungefär samma politik.

Kapten Haddock skrev:

I en sådan situation kan jag verkligen förstå att folk röstar på (P). Partiernas närmande är katastrofalt enligt mig. Det ger egentligen inga faktiska val utan folk tvingas att välja mellan partier som för nästan identisk politik. Det finns inga förändrare och nytänkare.

Jag håller i vanliga fall med dig till fullo, men tycker givetvis att det är en fördel inför just denna höstens val eftersom det ger en mycket bredare grund för väljare till (P) än om skillnaderna varit större.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Coccozz skrev:

Vad skall vi med sjukvård till när vi inte kan uttnyttja den utan att vara rädda för att storebrorssamhället skall anses oss vara fuskare? Vad skall vi med sociala trygghetsnät som a-kassa till när vi inte kan använda de utan att storebror först skall kolla upp all historia för att utifrån vår bakgrund, och inte situationen vi nu befinner oss i, bestämma huruvida vi är myglare eller inte? Vad är social trygghet värt om det kostar oss vår frihet?

Vad ska du med sjukvård till om du typ bryter benet, är det det du frågar om? Klart som f'n att vi kan bli kollade, när vi sjukskriver oss eller vill ha hjälp av samhället på annat sätt.

Tyvärr finns det folk som försöker bluffa sig till pengar den vägen och varken sjukersättning, a-kassa eller annat ska komma andra till del än de som är berättigade till det. Eller menar du att vem som helst ska kunna få det bara genom att ringa ett samtal och beställa ett antal tusenlappar i bidrag när dom känner för det?

I verkligheten blir det dock inte något "varken eller"-samhälle som du målar upp, liksom jag i texten ovan, utan vilket parti (P) än stödjer så kommer övriga frågor drivas hyffsat lika eftersom vänster- och högerblocket nuförtiden inte står speciellt långt ifrån varandra. Det handlar ju knappast om huruvida vi skall ha ett socialt skyddsnät eller inte, utan om huruvida vi skall ha höja sjukersättning med några kronor eller minska den genom ytterligare en dag utan ersättning.

En förändring av sjukersättningen kanske inte gör till eller från för dig, men jag kan lova att det gör det för många andra. Blocken må ha närmat sig varandra, men man behöver bara följa diskussionerna i detta forum för att inse att skillnaderna fortfarande är större än man tror. Annars skulle det väl inte finnas anledning till så "hetsiga" diskussioner. :stud

Mozfan skrev:

...Tyvärr finns det folk som försöker bluffa sig till pengar den vägen och varken sjukersättning, a-kassa eller annat ska komma andra till del än de som är berättigade till det. Eller menar du att vem som helst ska kunna få det bara genom att ringa ett samtal och beställa ett antal tusenlappar i bidrag när dom känner för det?

Nej, jag varken menar det eller har sagt det. Jag menar att samhället idag är på väg mot ett storebrorssamhälle, och det i vansinnestakt och att jag inte anser ett socialt skyddsnät vara speciellt mycket värt i ett samhälle där du inte har någon integritet eller hemligheter. För mig är det viktigare att jag kan få ha saker som bara jag vet om, att inte varenda sak jag gjort, sagt, tyckt eller tänkt finns registrerad någonstans och att inte mina vänner och kontaktnät finns registrerade än att jag slipper betala extra pengar för en sjukförsäkring. Visst är det subjektivt och visst är det inte alla som skulle ha råd med det, men vi talar om ett extremfall som med största sannolikhet aldrig blir realitet och ett lika extremt prioriteringsbeslut. Frihet framför social trygghet, det är vad jag menar med detta och mitt förra inlägg.

Mozfan skrev:

En förändring av sjukersättningen kanske inte gör till eller från för dig, men jag kan lova att det gör det för många andra. Blocken må ha närmat sig varandra, men man behöver bara följa diskussionerna i detta forum för att inse att skillnaderna fortfarande är större än man tror. Annars skulle det väl inte finnas anledning till så "hetsiga" diskussioner. :stud

Hur vet du om skillnaderna är större än jag tror när du inte har en aning om vad jag tror? :q
Blocken är idag närmare varandra än vad de någonsin tidigare varit, det innebär inte att de står enade. Självklart finns det folk som drabbas hårdare av vissa saker än andra, precis som vissa saker påverkar mer till det bättre för vissa än för andra. Vad jag säger är att det inte rör sig om sådana skillnader så att de sjuka skulle lämnas att dö eller att de rika skulle beskattas ner till samma lönenivå efter skatt som en kommunalarbetare. Sen är det ju som sagt en prioriteringsfråga. Vad är viktigast, en stärkt integritet eller ingen extra karensdag? Liberalare upphovsrätt eller sänkta skatter? Alla proriterar som de vill och utifrån sina liv, det är därför det är en demokrati. Jag säger bara att fler har möjlighet att prioritera andra frågor än de vanliga valfrågorna i år än tidigare eftersom skillnaderna mellan partierna är mindre än förut, det är inte samma sak som att de är obefintliga. Långt ifrån.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Måste bara in och peta lite i den här tokiga tråden..

micke..

susning.nu skrev:

Stadsminister och "stadsråd" brukar folk säga som inte vet att det heter statsminister respektive statsråd.

:stud
Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Det finns bara ett parti som endast har ideér som jag kan hålla med om, och det är (P).
Hur fördelningspolitiken skall drivas är för mig ointressant käbbel jämfört mot problemet att vi håller på och inträder i en global diktatur.
Realistiskt tror jag inte piratpartiet kan i sig göra så mycket åt det faktumet, men en röst på dem känns inte iaf helt bortkastad.

Så efter inte ha röstat de fyra senaste valen så kommer jag definitivt gå och lägga en svart röst den här gången.
Att de är ett trefrågeparti skulle kanske störa mig om jag från början hade haft en stark tilltro till det politiska system vi har, men då jag inte har det så passar de mig utmärkt då det inte är helt bortkastat som att rösta blankt eller inte rösta alls.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

antipentA skrev:

Mozfan:

Jag håller helt med om att bättre skola, sjukvård och fler jobb gagnar samhället. Dock är det sådant som de andra partierna tar hand om (och drar ner på om det gagnar dem).
Vad de andra partierna INTE tar hand om är till exempel frågor kring personlig integritet och immaterialrätt.
Piratpartiets syn i dessa frågor gagnar samhället.

Då kanske en Intresse-/lobbyorganisation liknande Piratbyrån är bättre än ett politiskt parti!!

micke_nkpg:

Varför i hela världen då?

micke_nkpg skrev:

Då kanske en Intresse-/lobbyorganisation liknande Piratbyrån är bättre än ett politiskt parti!!

Under sin existenstid så har PB inte lyckats åstadkomma något realistiskt resultat genom sin lobbyism. Jag hatar att säga det men så är det. För min del är det solklart att frågan är så kontroversiell att den kommer bli sjukt svår att "lobba" igenom, att bemöta det politiskt genom ett parti tror jag har mycket större chanser om tillräckligt många verkligen vill det.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

antipentA skrev:

micke_nkpg:

Varför i hela världen då?

för att politiska partier kan inte existera utan att behöva rösta i riksdagen om allt mellan himmel o jord. som t.ex försvarspolitiken.

Om de nu kommer in i riksdagen.

micke_nkpg:

Men vänd på frågeställningen istället.
Hur borde man göra för att påverka politiken om man inte har något politiskt parti? Vi vet ju liksom redan att det inte gör minsta lilla nytta att försöka påverka de befintliga partierna, eftersom de inte besitter den kunskap som krävs för att ens FÖRSTÅ vad det handlar om.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

antipentA skrev:

Hur borde man göra för att påverka politiken om man inte har något politiskt parti? Vi vet ju liksom redan att det inte gör minsta lilla nytta att försöka påverka de befintliga partierna, eftersom de inte besitter den kunskap som krävs för att ens FÖRSTÅ vad det handlar om.

Gå med i ett parti för att på det sättet öka partiets kunskap (tillföra "kompetens" och samtidigt påverka "innifrån". Det är ett sätt, som "vanligt" folk använder sig av.

Mozfan:

Aha. Så man går med i ett vanligt parti och konkurrerar med alla de andra i partiet om riksdagsplatserna, med följden att de som snackar bäst hamnar i riksdagen istället för de som verkligen KAN något. Låter ju vettigt.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Aftonbladet har ytterligare en intressant artikel om PP's medlemslista som numer finns på "Internet".

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,837364,00.html

Nu har dom tydligen bevis för att det är partiets medlemslista och inte forumets medlemslista.

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)